Jump to content

Båtpleie: Biltema vs Jotun produkter

Leftlaner

Recommended Posts

Hei folkens,

Jeg kjøpte min første båt i forrige uke, en eldre Rana plast 16 foter med vindskjerm og kalesje. Båten trenger litt stell for å bli fin, både innvendig og utvendig. Men er forsåvidt "grei nok" som den er. Jeg har bra peiling på bil, og enda mer peiling på å skru motorsykkel, men båt har jeg ikke peiling på i det hele tatt. Etter litt surfing på nettet rundt temaet "vedlikehold plastbåt" går det nesten i surr for meg. Primer, sealer, gelcoat, topcoat, rubbing, polering, bunnstoff osv osv osv.. Og så er det om det er enkomponenet eller tokomponent, akryl- eller polyuretanbasert lakk og det ene med det andre. Man må jo nesten være utdannet lakkerer for å kunne fikse opp en gammel båt, ser det ut til. :confused:

Og så kommer det store spørsmålet:

Når jeg endelig har funnet ut hva som skal først og sist av polering og bunnsmøring og "you name it", kan jeg da bruke Biltema / Clas Ohlson produkter, eller finnes det gode grunner til å hoste opp 3-4 ganger så mye penger på tilsvarende produkter fra Jotun..? Og her må det tas i betraktning at båten er verd toppen 10-15 tusen ETTER at jeg har shinet den opp..! Hva sier båtfolket?

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Biltema sine produkter i forhold til vask, polering og wax er helt greie. Har selv dårlig erfaring med bunnsmøringen deres. I tillegg er det slike ting som syrefaste beslag, impellere, olje o.l. Ligg Unna!!!!!!!!!!!!!

Ikke annet enn at den har dårlig innvirkning på oljetrykket på min MD11D. Dette lå helt i kjelleren med biltema sin olje. Fikk på ny Shell olje og oljtrykket har aldri vært bedre...

Har troen på at biltema har skylden her.

Tviler på at du da har brukt olje med samme spesifikasjoner. Bt olje kommer fra de store oljeprodusentene, De handler bare store kvanta der de får best pris. Det kan like gjerne være Statoil, Shell, mobil, Castrol olje på kannene.

Nå bruker ikke jeg noe særlig av Bt sin olje. Ikke for at den er dårlig. Men siden jeg jobber Bilmekanikker. får jeg Castrol til samme prisen :flag:

Norske båter er best!

Ser at i siste Biltema-katalogen er det et par nye oljeprodukter; Teakolje og Kinesisk treolje. Noen som har prøvd disse? Tenker da spesielt med tanke på behandling av teakdekk. Har så langt ubehandlet teak på dørken, men den er ikke særlig pen. Blir også lett til at de sorte natene blir dratt utover teakbordene. Kanskje en at disse Biltema-oljene kan være brukbar? Billig er de i alle fall, kr 79,90 pr l.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Min far har brukt Biltema bunnsmøring på landstedbåten vår de siste par årene, og jeg må si jeg er IMPONERT! Primer ble ikke brukt i forkant, men bunnsmøringen heftet godt, ingen flassing overhodet. Og ikke minst, det var omtrent ikke en eneste alge på hele båten da vi tok båten inn for vinteren for et par uker siden..! Litt lunkent vann og en gammel fille med JIF (ja, jeg brukte J-ordet!!), så forsvinner det lille som er av dritt langsmed vannskillet på 1-2-3.

Har lest flere steder at man skal unngå JIF, fordi slipemidlene kan ødelegge topcoaten. Men det er nå engang det vi har brukt, og båten ser tilnærmet ubrukt ut selv etter 8 somre på fjorden.

Det enkle er ofte det beste.. eller?

------------------

1968 Rana 16'

------------------

... I tillegg er det slike ting som syrefaste beslag, impellere, olje o.l. Ligg Unna!!!!!!!!!!!!!
Kan bare henge meg på de som protesterer mot din påstand. Dette blir for lettvint.

Ikke annet enn at den har dårlig innvirkning på oljetrykket på min MD11D... Fikk på ny Shell olje og oljtrykket har aldri vært bedre...
Igjen uenig! Støtter meg til Draco sin kommentar. Mye kan sikkert sies om Bilteams produkter, men oljen er vel noe av de de har som er aller mest bankers.

Til trådstarter/Leftlaner: Rimeligste - og kanskje den beste - måten å vaske på før polering er bruk av Jif. Spesielt om båten trenger litt røff vask. Ikke fukt filla i vann, bruk Jif'en bar. Men polering etterpå er altså viktig for å få en glatt og motstandsdyktig overflate.

Redigert av Ronald (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...