Leftlaner Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Noen av de spørsmålene du har, kan du finne svar på ved å prøve demoversjonen av kurset på denne adressa. Livredd Prøv gjerne også testen, som kan gi deg en pekepinn på ditt kunskapsnivå. Lykke til. Det ble 67% og ikke bestått. Det går nok bedre når jeg har lest litt i teoriboken Sitér dette innlegget ------------------ 1968 Rana 16' ------------------ Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 (redigert) vi har forskjellige kunskapsbehov på sjøen. aldeles enig med trådstarter om at man slettes ikke trenger båtførerprøven for å kunne ut innasjærs å fiske. Enig - i tillegg viser han at det er interesse for å se på kartet i tillegg :-) Men selvfølgelig, med litt teoretis opplæring er det lettere å tolke kartet. Redigert 4.Oktober.2008 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 83%, hadde null peil på alt med seilbåt og navn på knuter...må vel lese litt i en bok ja TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
ter-av Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Nå har jeg bestilt teoriboka for båtprøven. Da har jeg lesestoff å kose meg med utover vinteren, og vil være bedre rustet til min første båtsesong når vårsola titter frem igjen. Så det blir "selvstudium" nå i første omgang, og så tar jeg prøven etterhvert tenker jeg. Lurt! Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post Share on other sites More sharing options...
nives Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Det ble 67% og ikke bestått. Det går nok bedre når jeg har lest litt i teoriboken Hadde hatt båt i mange år. første gangen eg prøvde denne. besto heller ikke da. Denne og lignende tester, ga meg et puff til å lære meir av teori. Du vil også finne mange gode diskusjoner på desse sidene. Lykke til, Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 (redigert) 80%.Greidde seg akkurat.Bommet på samtlige knuter,så dette ser jeg meg meget fornøyd med med tanke på de mere viktige ting i testen:smiley: Redigert 4.Oktober.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 skal ikke røpe % min , men jeg ble enda mere imot obligatorisk båtførerbevis etter den testen. :-)begriper egentlig ikke hvorfor vi bør \må kunne vite hvordan seilere skal vike i forhold til hverandre med hensyn til vind , så lenge man ikke fører en seilbåt. og spesifikke seilbåt spørsmål bør være forbeholdt seilere. hva med ett eget seilerkurs for de som trenger å seile. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 (redigert) begriper egentlig ikke hvorfor vi bør \må kunne vite hvordan seilere skal vike i forhold til hverandre med hensyn til vind , så lenge man ikke fører en seilbåt. og spesifikke seilbåt spørsmål bør være forbeholdt seilere. Årsaken er vel så enkel at alle førere av fartøy skal kunne sjøveisreglene, uavhengig om man har båførerprøve eller ei. Og regel 12 om hvordan et seilfartøy skal holde av veien for et annet ved fare for kollisjon, er altså en del av sjøveisreglene. Lagt til: Men for en som fører et maskindrevet fartøy, har selvsagt ikke regel 12 direkte relevans. Redigert 4.Oktober.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Jeg lurte litt på hvorfor styrbord/babord halser er en del av et slikt pensum, det er vel kun interrresant for seilbåter? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 styrbord/babord halser hva betyr egentlig det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 På landjorda må du ha et Kompetansebevis for å føre en kran, eller en lastebilkran, ett for å kjøre gravemaskin, og ett for å kjøre....osv. Så kanskje ikke tanken om ett båtførerbevis for seilbåter og ett for motorbåter? Skjønt, det ville blitt vanskelig å forholde seg til, på mange måter....heller ikke særlig hensiktsmessig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 styrbord/babord halser hva betyr egentlig det? Det handler om hvilken side du har vinden inn fra. Vind inn fra styrbord = styrbord halser. Vind inn fra babord = babords halser. Gammelt uttrykk fra den gang vikingene og deres forfedre seilte med råseil, og bandt fast det nedre hjørne av seilet på lovartsiden langt fremme på rekka. Det andre hjørnet ble brukt til å feste skjøtet som så blir brukt til å stille seilet i riktig vinkel på vinden. Det nedre forreste hjørnet på et moderne seil heter fremdeles hals. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Å fan..........itv værre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Neida, ikke vanskelig i det hele tatt. Seiling er lett.... alle kan lære det! Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Årsaken er vel så enkel at alle førere av fartøy skal kunne sjøveisreglene, uavhengig om man har båførerprøve eller ei. Og regel 12 om hvordan et seilfartøy skal holde av veien for et annet ved fare for kollisjon, er altså en del av sjøveisreglene. Lagt til: Men for en som fører et maskindrevet fartøy, har selvsagt ikke regel 12 direkte relevans. Vel, er det trangt er det utvilomt en fordel å lese den øvrige trafikken for sin egen videre ferd. Men det er jo ikke alltid at seilfartøyene følger reglene selv, så man bør også ta dette med i betraktning. Lett skal det ikke være, men å kjenne regelverket, sjøen, få et overblikk og dermed bli aktpågivende og som sjøveisregel nr. 2 henviser til nemlig "å iakta slike forsiktighetsregler", gir jo båtlivet en ekstra dimensjon. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Even Neve Svart 4.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Det handler om hvilken side du har vinden inn fra. Vind inn fra styrbord = styrbord halser. Vind inn fra babord = babords halser. Og om jeg lurte på tidligere, hvorfor er dette en del av et felles teoripensum til båtlappen? Jeg ville sagt at dette typisk er noe som hører til i klassen "praktiske ting som er viktig for seilbåtførere"...fra hvilken side jeg har vinden er ikke kritisk info når jeg er på sjøen TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 At det ikke er kritisk er jo så, men kunnskap er lett å bære da. Og vinden er viktig også for en motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 De fleste har vel fått med seg at dagens båtførerprøve er moden for revisjon og oppdatering. Dette har ligget i kortene lenge, og jeg tror at nettopp spørsmål som TrondT refererer til, vil bli utradert til fordel for større vekt på navigasjon, sikkerhet, regelverk og praktisk sjømannskap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 ...Og vinden er viktig også for en motorbåt. Viktig ja, men tenk deg at du stryker på prøven fordi du ikke vet forskjellen på stb og bb halser og båten du eier er en 18 fot daycruiser som du kun bruker til badebåt...så kan vi jo si at det er en del av et pensum og da skal det kunnes. Nå er det vel slik at alle som leser til feks en prøve kanskje tar lettere på noen deler av et pensum enn andre og for en motorbåteier vil vel alt slikt seilstoff falle inn under denne kategorien? Og jeg er enig med Nimbuster, det er nok av andre emner som burde få mer fokus ifm ferdsel til sjøs enn akkurat dette. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Viktig ja, men tenk deg at du stryker på prøven fordi du ikke vet forskjellen på stb og bb halser og båten du eier er en 18 fot daycruiser som du kun bruker til badebåt... Eller at du svarer riktig på dette, men bommer på alle spørsmål som har med vikeplikt å gjøre som du som fører av motorbåt må kjenne til? Det kan du faktisk "risikere" i dag og allikevel bestå prøven! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Viktig ja, men tenk deg at du stryker på prøven fordi du ikke vet forskjellen på stb og bb halser og båten du eier er en 18 fot daycruiser som du kun bruker til badebåt...så kan vi jo si at det er en del av et pensum og da skal det kunnes. Bare for å kverulere så er ikke båtførerbeviset oppdelt hhv for seil- eller motorbåt, ergo må man kunne pensumet for begge typer fartøy. Og hvis en kun har behov for en badebåt, kan du jo forsatt bruke daycruiseren din, dog med motor under 25 hk. Da vil du slippe beviset hvis forslaget faller gjennom. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Det ble mye kverulering her nå...poenget mitt er at det er andre ting innenfor navigasjon som er viktigere (og kanskje trenger mer fokus). TrondT red: Og hvis du stryker på alt som har med vikeplikt å gjøre, men klarer diverse halser så underbygger bare det poenget mitt med hvor man skal legge fokus... Redigert 5.Oktober.2008 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 jeg synes ikke det er lett å lære og huske ting som er for meg helt uinteressant. klart de kan blande seil og motor litt men da bør det være relevant for begge leire. feks styrbord halser. hadde ikke peil på hva halser betydde når jeg tok testen. helt enig med trond t at de bør fokusere mere på navigasjon ,og heller la de som har interessen fikse disse seilbåtutrykkene. ( det lærer de jo uansett ) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 96% på testen! (kun et forkert svar) Det viser styrken ved en obligatorisk bådførerprøve som vi har i DK. Vikelig! Jeg kan kun støtte alle tanker om dette - jeg føler mig meget tryggere på vandet ved at vide, at ikke bare jeg men også min kone og sønnen har denne basale kundskab. Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.