Jump to content

Navigering for dummies.. hjelp!


Leftlaner

Recommended Posts

Noen av de spørsmålene du har, kan du finne svar på ved å prøve demoversjonen av kurset på denne adressa. Livredd Prøv gjerne også testen, som kan gi deg en pekepinn på ditt kunskapsnivå. Lykke til.

 

Det ble 67% og ikke bestått. Det går nok bedre når jeg har lest litt i teoriboken :wink:

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Link to post
Share on other sites

vi har forskjellige kunskapsbehov på sjøen. aldeles enig med trådstarter om at man slettes ikke trenger båtførerprøven for å kunne ut innasjærs å fiske.

Enig - i tillegg viser han at det er interesse for å se på kartet i tillegg :-) Men selvfølgelig, med litt teoretis opplæring er det lettere å tolke kartet.

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bestilt teoriboka for båtprøven. Da har jeg lesestoff å kose meg med utover vinteren, og vil være bedre rustet til min første båtsesong når vårsola titter frem igjen. Så det blir "selvstudium" nå i første omgang, og så tar jeg prøven etterhvert tenker jeg.

 

Lurt! :yesnod:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Det ble 67% og ikke bestått. Det går nok bedre når jeg har lest litt i teoriboken

Hadde hatt båt i mange år. første gangen eg prøvde denne. besto heller ikke da. :cryin:

Denne og lignende tester, ga meg et puff til å lære meir av teori.

Du vil også finne mange gode diskusjoner på desse sidene. Lykke til, :cheers:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

skal ikke røpe % min , men jeg ble enda mere imot obligatorisk båtførerbevis etter den testen. :-)begriper egentlig ikke hvorfor vi bør \må kunne vite hvordan seilere skal vike i forhold til hverandre med hensyn til vind , så lenge man ikke fører en seilbåt. og spesifikke seilbåt spørsmål bør være forbeholdt seilere. hva med ett eget seilerkurs for de som trenger å seile. :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

begriper egentlig ikke hvorfor vi bør \må kunne vite hvordan seilere skal vike i forhold til hverandre med hensyn til vind , så lenge man ikke fører en seilbåt. og spesifikke seilbåt spørsmål bør være forbeholdt seilere.

 

Årsaken er vel så enkel at alle førere av fartøy skal kunne sjøveisreglene, uavhengig om man har båførerprøve eller ei. Og regel 12 om hvordan et seilfartøy skal holde av veien for et annet ved fare for kollisjon, er altså en del av sjøveisreglene.

 

Lagt til: Men for en som fører et maskindrevet fartøy, har selvsagt ikke regel 12 direkte relevans.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På landjorda må du ha et Kompetansebevis for å føre en kran, eller en lastebilkran, ett for å kjøre gravemaskin, og ett for å kjøre....osv. Så kanskje ikke tanken om ett båtførerbevis for seilbåter og ett for motorbåter? Skjønt, det ville blitt vanskelig å forholde seg til, på mange måter....heller ikke særlig hensiktsmessig.

Link to post
Share on other sites

styrbord/babord halser hva betyr egentlig det?

 

Det handler om hvilken side du har vinden inn fra. Vind inn fra styrbord = styrbord halser. Vind inn fra babord = babords halser.

 

Gammelt uttrykk fra den gang vikingene og deres forfedre seilte med råseil, og bandt fast det nedre hjørne av seilet på lovartsiden langt fremme på rekka. Det andre hjørnet ble brukt til å feste skjøtet som så blir brukt til å stille seilet i riktig vinkel på vinden. Det nedre forreste hjørnet på et moderne seil heter fremdeles hals.

Link to post
Share on other sites

Årsaken er vel så enkel at alle førere av fartøy skal kunne sjøveisreglene, uavhengig om man har båførerprøve eller ei. Og regel 12 om hvordan et seilfartøy skal holde av veien for et annet ved fare for kollisjon, er altså en del av sjøveisreglene.

 

Lagt til: Men for en som fører et maskindrevet fartøy, har selvsagt ikke regel 12 direkte relevans.

 

Vel, er det trangt er det utvilomt en fordel å lese den øvrige trafikken for sin egen videre ferd. Men det er jo ikke alltid at seilfartøyene følger reglene selv, så man bør også ta dette med i betraktning.

 

Lett skal det ikke være, men å kjenne regelverket, sjøen, få et overblikk og dermed bli aktpågivende og som sjøveisregel nr. 2 henviser til nemlig "å iakta slike forsiktighetsregler", gir jo båtlivet en ekstra dimensjon.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det handler om hvilken side du har vinden inn fra. Vind inn fra styrbord = styrbord halser. Vind inn fra babord = babords halser.

Og om jeg lurte på tidligere, hvorfor er dette en del av et felles teoripensum til båtlappen? Jeg ville sagt at dette typisk er noe som hører til i klassen "praktiske ting som er viktig for seilbåtførere"...fra hvilken side jeg har vinden er ikke kritisk info når jeg er på sjøen

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

De fleste har vel fått med seg at dagens båtførerprøve er moden for revisjon og oppdatering. Dette har ligget i kortene lenge, og jeg tror at nettopp spørsmål som TrondT refererer til, vil bli utradert til fordel for større vekt på navigasjon, sikkerhet, regelverk og praktisk sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

...Og vinden er viktig også for en motorbåt.

Viktig ja, men tenk deg at du stryker på prøven fordi du ikke vet forskjellen på stb og bb halser og båten du eier er en 18 fot daycruiser som du kun bruker til badebåt...så kan vi jo si at det er en del av et pensum og da skal det kunnes.

Nå er det vel slik at alle som leser til feks en prøve kanskje tar lettere på noen deler av et pensum enn andre og for en motorbåteier vil vel alt slikt seilstoff falle inn under denne kategorien?

 

Og jeg er enig med Nimbuster, det er nok av andre emner som burde få mer fokus ifm ferdsel til sjøs enn akkurat dette.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Viktig ja, men tenk deg at du stryker på prøven fordi du ikke vet forskjellen på stb og bb halser og båten du eier er en 18 fot daycruiser som du kun bruker til badebåt...

 

Eller at du svarer riktig på dette, men bommer på alle spørsmål som har med vikeplikt å gjøre som du som fører av motorbåt må kjenne til? Det kan du faktisk "risikere" i dag og allikevel bestå prøven! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Viktig ja, men tenk deg at du stryker på prøven fordi du ikke vet forskjellen på stb og bb halser og båten du eier er en 18 fot daycruiser som du kun bruker til badebåt...så kan vi jo si at det er en del av et pensum og da skal det kunnes.

 

Bare for å kverulere så er ikke båtførerbeviset oppdelt hhv for seil- eller motorbåt, ergo må man kunne pensumet for begge typer fartøy.

 

Og hvis en kun har behov for en badebåt, kan du jo forsatt bruke daycruiseren din, dog med motor under 25 hk. Da vil du slippe beviset hvis forslaget faller gjennom. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det ble mye kverulering her nå...poenget mitt er at det er andre ting innenfor navigasjon som er viktigere (og kanskje trenger mer fokus).

 

TrondT

 

red: Og hvis du stryker på alt som har med vikeplikt å gjøre, men klarer diverse halser så underbygger bare det poenget mitt med hvor man skal legge fokus...

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod: jeg synes ikke det er lett å lære og huske ting som er for meg helt uinteressant. klart de kan blande seil og motor litt men da bør det være relevant for begge leire. feks styrbord halser. hadde ikke peil på hva halser betydde når jeg tok testen. helt enig med trond t at de bør fokusere mere på navigasjon ,og heller la de som har interessen fikse disse seilbåtutrykkene. ( det lærer de jo uansett )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

96% på testen! (kun et forkert svar)

 

Det viser styrken ved en obligatorisk bådførerprøve som vi har i DK. Vikelig! Jeg kan kun støtte alle tanker om dette - jeg føler mig meget tryggere på vandet ved at vide, at ikke bare jeg men også min kone og sønnen har denne basale kundskab.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...