Jump to content

Navigering for dummies.. hjelp!


Leftlaner

Recommended Posts

Jo, jeg tar pointet ditt Trond T. Men jeg er som Hifo, valser rundt med hodet stappet full av total unyttig informasjon som jeg aldri kommer til å få bruk for. Men akkurat nå driter jeg i båt. Termosen er fyllt opp med kaffe,bensintanken er full så nå er det på med goretex dressen og ut på tur med den tohjulte gangeren. Og med litt flaks så dukker det opp en kafe langs veien med respatex bord og kjøttkaker når det begynner å gnage i tarmen. Småkafeer er best, tiden står liksom litt mere stille på sånne plasser,kaffen er vanligvis helt ille og forhåpentligvis blåser det litt mindre oppi dalom enn her ved kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe problemer selv med å fylle hodet med allslags mer eller mindre unyttig informasjon...og personlig så synes jeg at det er interresant å lese om slike ting selv om det kanskje ikke er veldig relevant informasjon. :crazy: (får litt pepper av familien på grunn av det...men blir jo en jæ**l på geni og andre slike quizzer :lol: )

 

Og god tur på jernhesten :seeya:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte litt på hvorfor styrbord/babord halser er en del av et slikt pensum, det er vel kun interrresant for seilbåter?

Si det.... Det kan vøre ok å vite at motorbåten som kommer opp bak meg vet at jeg har vikeplikt for båten som kommer med styrbord halser og forventer at jeg endrer min kurs evt. slår og forholder seg til det. Men det er sikkert bare jeg som synes det da...

Link to post
Share on other sites

Enig med moosewine her, det handler om å kunne forutse hvordan andre oppfører seg også.

 

Og det er ikke bare til båtførerprøven det kommer opp, samme spørsmålet kom på en av eksamenene til D5L også.

 

Det er ikke vanskelig å huske, SSS - Styrbord Står Støtt.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å huske, SSS - Styrbord Står Støtt.

 

Mvh,

Kjell

 

Den huske regelen likte jeg. Blir forhåpentligvis litt lettere å forutsi hvor disse seilbåtene har tenkt seg når de seiler i alle retninger.

 

Forøvrig så besto jeg testen med ett nødskrik. Var faktisk spørsmålet om Knop og Stikk og ett av spørsmålene om missvisning + spørsmålet om hva ett Vant var,jeg bomma på. De to første var jo litt flaue da.

 

Men kan ikke huske at det var så mange spørsmål relatert til seilbåt, når jeg tok prøven.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er jo å håpe at den reviderte båtførerprøven snart kommer......den skal etter sigende bl.a. ta høyde for at man faktisk i dag kan stå selv ved å svare feil på alt om navigasjon.

 

Igjen etter sigende, skal pensum til prøven heretter vektes slik at dette ikke lenger vil være mulig. Man må kunne litt om alt....eller det meste om det meste innen godt sjømannskap.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra at du er våken Mulligan - har inntrykk av at du ofte er det. Det er den internasjonale hydrografiske organisasjonen (International Hydrographic Organization) som har gitt ut INT1, i Norge utgitt av Statens Kartverk, Sjø. Jeg er hyggelig overrasket over at du observerte denne feilen fra meg - antar at du jobber mye med maritime saker i yrkessammenheng?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...