Jump to content

Navigering for dummies.. hjelp!


Leftlaner

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg er fullstendig grønn på navigering, og jeg trenger et lite lynkurs i kartlesing.. Har kikket litt på sjøkartene til

Kystverket (http://kart.kystverket.no/), men dessverre kan jeg ikke finne noen tegnforklaring! Det vil si, det finnes

en tegnforklaring, men den gjelder kun dersom man velger spesiell tema-kart. Derimot blir ikke symboler og tegn

på et standard sjøkart forklart.

 

Her er et utsnitt fra et standard sjøkart (ikke noe spesielt tema er valgt):

 

sjokartmp2.jpg

 

 

Noen symboler er jo ganske selvforklarende, mens andre ting ikke er like åpenlyst..

 

For eksempel:

 

Hva betyr alle "+" tegnene som er spredd utover?

 

Er det en grunn til at dybden blir oppgitt med forskjellig skrift (liten, stor, kursiv, uthevet..) ?

 

Hva er alle de små svarte prikkene som befinner seg like utenfor land ?

 

Og tall med rosa skrift betyr...?

 

Noen steder (i små sund og viker) er fjorden grå i stedet for lyseblå. Fordi det er grunt der, eller..?

 

 

Det beste hadde vært om noen har en link som inneholder samtlige tegnforklaringer. Ellers

setter jeg pris om om dere vil hjelpe meg å lære dette ved å ta ett og ett kartsymbol om gangen.

Jeg kunne vel hatt bruk for litt ordentlig kursing, men jeg synes det er litt voldsomt å ta båtførerprøven

da jeg tross alt bare skal farte litt rundt innaskjærs med en liten fiskebåt.

 

Thanks guys! :)

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Link to post
Share on other sites

Spøker du med oss nå.........?

 

Hvis ikke: Om du ikke vil ta båtførerprøven (det kan bli obligatorisk før du vet ordet av det!), så kjøp iallefal teoriboka. Det er langt mer enn det du spør om du bør/må vite - selv om du bare skal ut og fiske litt. Staker og merker f. eks. Lykke til.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ikke skremme stakkeren helt her. :nono:

 

Uansett "Leftlaner", du bør få deg en bok om emnet. Selv boka for båtførerprøven kan være grei. Du behøver ikke å lese hele om det er navigering du er usikker på. Sett deg inn i det emnet, og kanskje det gir deg interesse/motivasjon til å lese mer....

 

Lykke til!

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde først også at dette måtte være en spøk, men.......

 

Ta båtførerprøven, så lærer du både det og mye annet du i høyeste grad har bruk for når du skal ferdes på sjøen.

 

Men å lære å lese kart, eller å lære å navigere er bedre enn ikke å lære noe.

Link to post
Share on other sites

Ok ok ok, skal melde meg på første og beste båtførerkurs..!

 

Som jeg nevnte i første post er det bare snakk om noen korte fisketurer innaskjærs, så i utgangspunktet burde det være tilstrekkelig å kunne navigere utenom skjær og andre skumle saker ved hjelp av et kart. Men hvis dere mener jeg burde ta "hele pakken" for å putre rundt i jolla mi, så skal jeg hvertfall sjekke opp i muligheten for dette.

 

Mange takk for kjapp respons :)

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Link to post
Share on other sites

Noen av de spørsmålene du har, kan du finne svar på ved å prøve demoversjonen av kurset på denne adressa. Livredd Prøv gjerne også testen, som kan gi deg en pekepinn på ditt kunskapsnivå. Lykke til.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mange som "bare" tar en kort fisketur innaskjærs. Min, og mange med meg er ikke i tvil om at alle som ferdes på sjøen har behov for å lære litt om elementært sjømannskap, og ikke minst om navigering.

 

Å ta en slik test, vil vel egentlig ikke øke vedkommendes kunnskaper om navigasjon?

Link to post
Share on other sites

Hei Leftlaner. Vi båtfolk er svært forskjellige. Jeg synes at spørsmålene dine i innelgg #1 er gode. I tillegg er det flott at du viser utdrag fra et sjøkart - til forskjell fra bilkartboka. Det er etter mitt skjønn for mange som seiler av gårde uten å se i kartet i det hele tatt. Så til spørsmålet ditt om kryssene i kartet og hvorrfor det ved siden av "+" noen ganger står store tall, små tall og kursive tall. Jeg synes nok at de som har "harselert" litt med deg i det minste kunne forklare deg denne forskjellen. En ting du kan gjøre er å søke med stikkordene "Nautical Symbols". Du vil bl.a. da få henvisning til denne lenken: http://mapserver.maptech.com/mapserver/nau...symbols/I2.html . Så vil jeg overlate til de som har "harselert" med deg om å forklare hvorfor det ved siden av "+" noen ganger står store tall, andre ganger små tall og tjedje ganger tall i kursiv. Dette kan de formodentlig forlengs og baklengs, men jeg vil gjerne se hvordan de forklarer forskjellen - siden de mener du er så "håpløs" (mitt uttrykk). Slik at det er sagt påny: Jeg synes innlegget ditt var godt. Det er denne type innlegg som øker forståelsene for symbolene i sjøkart. I tillegg har flere av svarene til deg vært svært arrogante.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker å finne lenker som kan gi deg noen enkle svar. Den mest grunnleggende forklaringer på symboler i norske sjøkart er: "Symboler og forkortelser i norske sjøkart" INT1 utgitt av Statens Kartverk, Sjø, ISBN 0801-2113. Dybdeangivelser står under bokstav "I". I min utgave dekker dette sidene 35, 36, 37 og 38. Er det noen som kjenner til om dette dokumentet også finnes i digital form? Se: http://statkart.no/?module=Articles;action...licShow;ID=6299

Link to post
Share on other sites

Nei, Roald. Meningen var slett ikke å være arrogant og dersom det oppfattes slik beklager jeg det Men det er min soleklare overbevisning som sjøfarende at trådstarteren bør skaffe seg teoriboka for å plukke med seg det mest elementære om kart, dybdeanvisninger, staker, merker mm før han legger ut på fisketur. Tror han har adskillig mer nytte av det enn at vi skal svare på enkeltspørsmål her.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen bedreviter, men svarer likavel:

 

Oppstående tall ( angir dybde og posisjon for grunne dyperer enn 10 m)

 

Oppstående tall ( angir dybde og posisjon for grunne mindre enn 10 m)

 

Understreket dybdetall, loddskudd på land (kaier) angir dybder to (2) meter fra kaikant

Link to post
Share on other sites

Gunga Din, all min hønør til deg. Jeg kan ikke fatte og begripe alt det du har rede på. Gang på gang overrasker du meg med din kunnskap. Jeg er utolig glad for endelig å ha fått tak i INT1 i elektronisk format. INT1 for Danmark følger IMO standard. I Norge har vi endel tilleggsopplysninger, men disse mener jeg er av noe mindre viktighet i forhold til sikker seilas, jfr mitt innlegg # 15. Du finner ikke denne figuren i INT1 for Danmark. Vi snakkes.

Link to post
Share on other sites

Ser det er snakk om "hovmod" og "bedrevitere".........syns dette er å trekke det for langt. Hvis en sikter til mine to innlegg, er i hvert fall ike de ment som det....snarere tvert i mot.

 

Som jeg skrev: All lærdom er bedre enn ingen lærdom. Å lære å lese sjøkart og symboler er bedre enn ikke å lære noe.

 

Antakelig kan vi som "harselerer" med trådstarter svarene like mye baklengs som de som må søke på nettet for å finne svar.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bestilt teoriboka for båtprøven. Da har jeg lesestoff å kose meg med utover vinteren, og vil være bedre rustet til min første båtsesong når vårsola titter frem igjen. Så det blir "selvstudium" nå i første omgang, og så tar jeg prøven etterhvert tenker jeg. Takk for mange gode innspill, ikke minst INT1 fra 2002. Kommer til å ha en utskrift av den liggende i båten sammen med båtkartene, som et oppslagsverk. :)

------------------

1968 Rana 16'

------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...