mag-la Startet 5.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2008 (redigert) Prøvde iår ny metode for å unngå groer på propellen. Rubbing og polering til helblank uten bruk av bunnstoff i det hele tatt før sjøsetting i april har vist seg å holde kjempebra, uten groing. Like glatt ved opptak som ved sesongstart. Anbefales! Redigert 5.Oktober.2008 av mag-la (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Hei, Ja dette var jo pent. Men om du har knekt koden er jeg ikke helt sikker på. Såvidt jeg kan se har du ikke zink på propellen. Tror at mange får overgrodd propell fordi denne er "overanodisert". Dette må kalles underanodisert og da er det mange som slipper rur. Det er ikke meningen å ta gleden fra noen her. På den annen side virker jo propellen din å ha en fin farge, så dette tyder jo heller ikke på noe korrosjonsproblem. Redigert 5.Oktober.2008 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Det er zink-ring på akslingen, mellom propell og hylse. Men den er nesten tæret bort, restene er dekket av skjell som sees på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Prøvde iår ny metode for å unngå groer på propellen. Rubbing og polering til helblank uten bruk av bunnstoff i det hele tatt før sjøsetting i april har vist seg å holde kjempebra, uten groing. Like glatt ved opptak som ved sesongstart. Anbefales! ---------------------------------- Gratulerer håper du har knekt koden, skal prøve metoden når jeg kommer opp. Så får vi se hvor mange år det holder. Bunnstoff metoden jeg har brukt holder nesten 2år, så er det ned og skrape. Redigert 5.Oktober.2008 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TB2855 Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Hva slags remedier og verktøy brukte du til rubbe/poleringsjobben? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
JRK Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Hei, Dette ble litt rart. Mitt svar var jo delvis til rogerjo, så har moderator fjernet det innlegget... Sitér dette innlegget Link to post
dezibella Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 En kompis av meg hadde store problemer med groer han blanda inn rondup konsentrat bunnstoffet, Han hevder at problemet var borte.(ingen groer) Noen som har prøvd dette ? Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
mag-la Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Jeg gjorde jobben hjemme på arbeidsbenken før propellen ble montert etter motorbytte, kunne derfor være nøye med vanskelige steder på propellen. Brukte flaske med rubbing som til billakk, og Turtle Marinepolish, + poleringsmaskin. Vet nå at det er verdt å bruke litt tid på dette til våren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Å bruke litt tid og arbeid, skader ikke. Jeg har kun en sesong hatt 100% groefri propell. Da hadde jeg hatt propellen hjemme og vasket og polert den. Deretter ble den behandlet med etch-primer før den fikk flere lag 2-komponent epoxy behandling. Deretter ble den behandlet med vanlig hard-racing bunnstoff, - flere lag som til slutt ble polert "glatt som en barnerumpe". Vel, jeg fikk noen få rur, men det var der ett eller annet i vannet hadde truffet propellen og slått av litt av bunnstoffet. Det ble imidlertid med forsøket, - orker ikke å ta propellen av og med hjem hver høst. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
solbris Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Ja dette var jo pent. Men om du har knekt koden er jeg ikke helt sikker på. Såvidt jeg kan se har du ikke zink på propellen. Tror at mange får overgrodd propell fordi denne er "overanodisert". Dette må kalles underanodisert og da er det mange som slipper rur. Det er ikke meningen å ta gleden fra noen her. På den annen side virker jo propellen din å ha en fin farge, så dette tyder jo heller ikke på noe korrosjonsproblem. Redigert av JRK idag 18:24 Hei ! Interessant tema., Men hvordan forklarer en overanodisering. Hva er det da som skjer ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 I høst stoffet jeg begge propellene. Stikk i strid med mine gamle vaner som går ut på blankpusset propell. Har prøvd det meste men ikke å stoffe propellene. Om det var lurt? Det gjenstår å se om 1 1/2-år. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Arvid_A Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Jeg gjorde jobben hjemme på arbeidsbenken før propellen ble montert etter motorbytte, kunne derfor være nøye med vanskelige steder på propellen. Brukte flaske med rubbing som til billakk, og Turtle Marinepolish, + poleringsmaskin. Vet nå at det er verdt å bruke litt tid på dette til våren igjen. Før sjøsetting i vår ble propellbladene på båten min først pusset med fint vannslipepapir, så rubbet/polert med Autosol, før de fikk et lag med båtpolish. Jeg var ikke så nøye med "propellnavet", og her hadde ruren satt seg. Der hvor jeg hadde vært nøye med poleringen, var bladene nå ved opptak nesten like blanke og fine som ved utsetting i vår. Å gjøre poleringsjobben skikkelig krever imidlertid mye tid, og det er ikke sikkert dette blir gjort til våren, nå som båten ikke ligger i opplag rett utenfor husveggen, slik som i fjor! Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 5.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2008 Jeg har også god erfaring med sliping av propellen og deretter polere den med bilpolish. Hvis man får den" glatt som en barnerumpe" er min teori at ruren ikke har noe å feste seg i. Slipingen gjøres enkelt med drill og stålbørste, deretter vannslipepapir Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Eng Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 NB!!! Bruk for all del støvmaske til slikt arbeid. VIKTIG å tenke på sin egen helse. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Samme metoden benyttet her på VP duoprop sett i stål. Pusset med myk stålbørste, rubbet og vokset. Kun ett par rur på bosset og mutter som jeg ikke polerte. Tror nok at metoden kan anbefales. Drevet ellers var desverre grodd "passe" inni krinkelkroker man ikke kommer til så lett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.