Jump to content

Propell uten groe en hel sesong for første gang

mag-la

Recommended Posts

Hei,

Ja dette var jo pent. Men om du har knekt koden er jeg ikke helt sikker på. Såvidt jeg kan se har du ikke zink på propellen. Tror at mange får overgrodd propell fordi denne er "overanodisert". Dette må kalles underanodisert og da er det mange som slipper rur. Det er ikke meningen å ta gleden fra noen her. På den annen side virker jo propellen din å ha en fin farge, så dette tyder jo heller ikke på noe korrosjonsproblem.

Redigert av JRK (see edit history)
Prøvde iår ny metode for å unngå groer på propellen. Rubbing og polering til helblank uten bruk av bunnstoff i det hele tatt før sjøsetting i april har vist seg å holde kjempebra, uten groing. Like glatt ved opptak som ved sesongstart. Anbefales!

----------------------------------

:flag::cheers: Gratulerer håper du har knekt koden, skal prøve metoden når jeg kommer opp.

Så får vi se hvor mange år det holder. Bunnstoff metoden jeg har brukt holder nesten 2år, så er det ned og skrape.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg gjorde jobben hjemme på arbeidsbenken før propellen ble montert etter motorbytte, kunne derfor være nøye med

vanskelige steder på propellen. Brukte flaske med rubbing som til billakk, og Turtle Marinepolish, + poleringsmaskin.

Vet nå at det er verdt å bruke litt tid på dette til våren igjen.

Å bruke litt tid og arbeid, skader ikke. Jeg har kun en sesong hatt 100% groefri propell. Da hadde jeg hatt propellen hjemme og vasket og polert den. Deretter ble den behandlet med etch-primer før den fikk flere lag 2-komponent epoxy behandling. Deretter ble den behandlet med vanlig hard-racing bunnstoff, - flere lag som til slutt ble polert "glatt som en barnerumpe". Vel, jeg fikk noen få rur, men det var der ett eller annet i vannet hadde truffet propellen og slått av litt av bunnstoffet. Det ble imidlertid med forsøket, - orker ikke å ta propellen av og med hjem hver høst.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja dette var jo pent. Men om du har knekt koden er jeg ikke helt sikker på. Såvidt jeg kan se har du ikke zink på propellen. Tror at mange får overgrodd propell fordi denne er "overanodisert". Dette må kalles underanodisert og da er det mange som slipper rur. Det er ikke meningen å ta gleden fra noen her. På den annen side virker jo propellen din å ha en fin farge, så dette tyder jo heller ikke på noe korrosjonsproblem.

Redigert av JRK idag 18:24

Hei !

Interessant tema., Men hvordan forklarer en overanodisering. Hva er det da som skjer ?

Jeg gjorde jobben hjemme på arbeidsbenken før propellen ble montert etter motorbytte, kunne derfor være nøye med

vanskelige steder på propellen. Brukte flaske med rubbing som til billakk, og Turtle Marinepolish, + poleringsmaskin.

Vet nå at det er verdt å bruke litt tid på dette til våren igjen.

Før sjøsetting i vår ble propellbladene på båten min først pusset med fint vannslipepapir, så rubbet/polert med Autosol, før de fikk et lag med båtpolish. Jeg var ikke så nøye med "propellnavet", og her hadde ruren satt seg. Der hvor jeg hadde vært nøye med poleringen, var bladene nå ved opptak nesten like blanke og fine som ved utsetting i vår.

Å gjøre poleringsjobben skikkelig krever imidlertid mye tid, og det er ikke sikkert dette blir gjort til våren, nå som båten ikke ligger i opplag rett utenfor husveggen, slik som i fjor!

Jeg har også god erfaring med sliping av propellen og deretter polere den med bilpolish. Hvis man får den" glatt som en barnerumpe" er min teori at ruren ikke har noe å feste seg i. Slipingen gjøres enkelt med drill og stålbørste, deretter vannslipepapir :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...