Jump to content

Båtfolk/ Folk i båt?


Kasund

I hvilken "bås" havner du?  

293 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg har en nabo i båthavna som det kunne vært morsomt å få vurdert av båtfolket:

 

Innvandrer, hyggelig, smilende og trivelig og gjør ikke noe fortred. Litt eldre platbåt med overbygg og påhenger. Når han legger til klarer han å manøvrere slik at jeg nesten ikke tør å se på - et par ganger har jeg lurt på om han ble å klare å jumpe over utliggerne og over i min bås - der er det opptatt :). Han har _en_ fender og den har han fått hos meg. Og i to runder har jeg komplettert fortøyningen hans med mine tau. Men han er ute titt og ofte fra mars til november, har ungene med seg slik at de får lære gleden av å være på havet, og han har nesten alltid fin fisk med seg på land. Vi har i utvekslet telefonnummer slik at det går an å ringe hvis man trenger hjelp. Jeg tror han nå er blitt medlem av kystpatruljen.

 

Rett og slett en fyr som det er lett å sette pris på og som jeg vet ville hjelpe meg når som helst hvis jeg trengte hjelp.

 

Båtfolk eller folk i båt?

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Hvis du har kjøpt båt for første gang er det helt naturlig at du ikke er utlært. Hvis du da er ydmyk og har et genuint ønske om å lære vil jeg anse deg som medlem i "båtfolk-ligaen". I den andre leiren finner man verdensmesterene. Kan akkurat like lite som deg, men gir f. Da vil jeg karakterisere han som folk i båt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

To stykker har nevnt dette kriteriet: "-Ikke kan jeg være utlært sjøulk, siden jeg lærer noe nytt om båt og båtliv nesten hele tiden"

 

Dette viser at de har en smule ydmykhet i forhold til det å være på sjøen. For meg bør disse regnes inn som "båtfolk".

Plasserte meg selv i samme kategori, da jeg prøver å forholde meg til sjøveisreglene, tar hensyn til andre, kan fortøye på forskjellige måter og vet (stort sett) hvordan jeg skal vedlikeholde båten.

Redigert av Draco17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måten å teste om folk er båtfolk er ganske enkelt å la dem gå ombord i en jolle...gjerne i naturhavn.

 

Kroppsspråket sier da klart fra om vedkomne er båtvandt fra fødselen eller om båtlivet er noe som utforskes først i voksen alder.

 

Test nr 2 er å gi vedkomne kontroll over gass og ratt på skjærgårdjeep i grov sjø. Usikkerthet, pluselig reduksjon av fart og ufølsomhet for bølger avslører landkrabber.

 

Den førstnevnet jolletesten er den mest pållitelige for da blir folk med kapteinscap, KNBF vimpel og stor båt avslørt....hvis de ble sjøfarende med nytt båtimage først på siste båtmesse.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror den enkelte må kjenne etter selv i hvilken gruppe en hører hjemme. Overtok som 15-åring min første båt, ei 15-fot Tune-jolle med 4 hk Tomos :smash: Lærte en del om motortrøbbel og lekkasjer :crazy: senere div tresnekker 22 - 26 fot med "gammelmotorer" (FM og Marna) Så 28`Furuholmen med Volvo B20. Nå 48 fot tur/bobåtprosjekt med 270 hk MAN . I tillegg 5 Lofotsesonger med båter fra 52 til 148 fot

Elsker og respekterer havet, og føler meg rimelig trygg utpå.

Respekterer andres meninger og forslag her inne, lærer vanvittig mye fra mange av dere andre. Respekterer IKKE de som drar gjennom et smalt sund/nær andre båter med hekkbølger som velter mat av bordet og skremmer barn, eller kommer dundrende i hundreoghellvette inn i gjeste-/uthavn midt på natta med stereoen på full guffe og megapromille. Anser meg for å høre til gruppa båtolk, og prøver å oppføre meg som folk i båt, og er ydmyk ovenfor hvordan andre prøver å kose seg best mulig utpå enten de har 9 eller 90 fot. Ser dere lys i ei blå og hvit Ferro-betongskøyte ved Huvik-slippen i Sandefjord, så er kaffen varm ombord. :sailing:

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Share on other sites

Måten å teste om folk er båtfolk er ganske enkelt å la dem gå ombord i en jolle...gjerne i naturhavn

 

Ikke dum den der, Salt!!

 

Du oppnår sannsynligvis samme resultatet i en regulert gjestehavn, men da blandt de som takler den samme testen best! :cool:

 

Det er kanskje lettere å realisere!

Link to post
Share on other sites

Måten å teste om folk er båtfolk er ganske enkelt å la dem gå ombord i en jolle...gjerne i naturhavn.

 

Så personer med bevegelsesheminger, dårlig balanse pga medisiner eller alder (vi får alle dårligere balanse etterhvert) kan altså ikke være båtfolk, eller blir degradert... greit å vite.

 

På den andre siden stiller jeg meg totalt likegyldig til om andre betrakter meg som "båtfolk" eller "folk i båt" så lenge jeg kan føre min båt trygt både for meg selv og de rundt, samt dra opp en makrell i ny og ne.... :cool:

 

Båtbaroner... er de båtfolk eller folk i båt.... ? (Båtbaroner er altså toppen av den selvutnevnte båtadelen, hvis noen skulle lure) :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En båtbaron er et medlem av strandadelen når han beveger seg per båt, med andre ord en som meg! :flag:

 

Så vi strandbaroner blir automatisk båtbaroner når vi hopper over i jolla... Kan det stemme da Mouche, jeg har fremdeles respekt for andres eiendom når jeg beveger meg i båt.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Så personer med bevegelsesheminger, dårlig balanse pga medisiner eller alder (vi får alle dårligere balanse etterhvert) kan altså ikke være båtfolk, eller blir degradert... greit å vite.

:lol:

 

Da har du nok misforstått hvilke kriterier man bruker når man vurderer testpersonen som går ombord i jolle. En gammel sjørøver med trebein vil greit bestå testen...for det er ikke bare balansen som er kriterier ved bestått/ikke-bestått.

 

Når en landkrabbe skal ombord i en vanlig 13 fots båt fra et svaberg hjelper det ikke å være eliteturner eller fjellklatrer...magefølelsen sier med en gang om det landkrabbe pga måten de angriper problemstillingen på, usikkerheten som lyser ut av øynene, hvor og hvordan de holder seg fast og hvordan de kommer seg bakover i båten over toftene. Kort sagt blir landkrabber avslørt i jolletesten selv om det er vanskelig å definere akkurat hva de gjør andeles enn vanlig båtfolk oppvoks i båt.

Link to post
Share on other sites

Jolletesten ja.. Jeg må fortelle om et strandhogg der vi skulle inntil et berg med en bitteliten gummibåt. Jeg endte opp med å måtte hoppe på land med fanglina med meg. Når jeg snudde meg etter hoppet så jeg at sjefen min (direktøren) ikke lenger satt i båten, men lå i vannet så bare skoene stakk opp over ripa. Hun hadde begynt å reise seg akkurat idet jeg hoppet. I akkurat dette øyeblikket tror jeg verken hun eller jeg kunne kalles "folk i båt".:lol: :lol: :lol: Hun ble ikke sint - det bare lynte ut av øynene hennes hver gang hun så i min retning resten av turen.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Så vi strandbaroner blir automatisk båtbaroner når vi hopper over i jolla...

 

Tenkte en av "oss" kunne si det slik at en av "de" slapp å si det! :lol:

 

Hele denne greia er jo bare fjollete og til å le av, vel med mindre man er en selvopptatt pompøs fjott, men det finnes en del av de både med, i og uten båt! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...