Jump to content

Båtfolk/ Folk i båt?


Kasund

I hvilken "bås" havner du?  

293 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Siden man, som vanlig, ikke engang kan bli enige om hva som ligger i spørsmålet mht begrepene "folk i båt" versus "båtfolk" så blir vel dette som poll å betrakte mindre interessant, men som grunnlagsmateriale om et studie av den norske folkesjelen desto mere interessant! :lol:

 

Selc krysset jeg av for grinete hytteeier! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

der er du plassert for lenge siden mouche :-) jeg ånder og bruker all min tilgjenglige fritid (alt jeg får lov da) i båten . men på grunn av at jeg da gjerne rygger og legger høyresiden til brygga og ikke vet hva halser ,vant spinnakker osv betyr for noe , klikket jeg folk i båt. skal legges til at jeg ikke gidder å lære masse regler jeg slettes ikke får brukt for.

(har noe med læreevnen og husken å gjøre dette ) husker egentlig svært lite for tiden , etter en mc ulykke der jeg slettes ikke skulle overlevd :cheers:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Folk uten båt mangler i avstemningen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hm,.......hm.... Mulligan, som begynner å nærme seg 5000 innlegg på Båtplassen karakteriserer seg i kategorien "Jeg er vel blandt folk med båt". Kanskje er det en høy terskel for å klassifisere seg som "båtfolk"?

Det manglet en kategori; båtkverulant. Vi er nok mange som kunne ha tenkt oss den vrien (og jeg snakker for meg selv her, ville ikke drømme om å legge ord i munnen på Mr Mulligan :smiley: )

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

For å sitere Otile litt:

 

-Ikke kan jeg være utlært sjøulk, siden jeg lærer noe nytt om båt og båtliv nesten hele tiden

-Har ikke hatt egen båt selv fra jeg kunne svømme

-Kjøpte egen båt for bare noen år tilbake

-Har ingenting imot at folk rygger på plass for å parkere båten med høyre side inn

-Er ikke i nærheten av 1000 innlegg på båtplassen

-Oppfører meg som folk også når jeg er i båten.

-Overnatter bare ca. 1% av årets netter i båten

-Har sidepropell foran.

- I tillegg glemmer jeg å ta inn fendere innimellom.

- Lager innimellom noe hel**** hekksjø.

- osv........

 

Regner egentlig ikke med at jeg noen gang kommer i kategorien "båtfolk"

(Men er like blid for det :smiley: )

 

Jeg er ikke så flink, men veldig ivrig..........

 

 

 

Ha en fin dag

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Siden jeg tilbringer mellom 5500 og 5800 timer i båt årlig.

Har hatt egene båter siden 1984

Jeg vet hva hekksjø er.

Tar konserveringen sjøl.

Skjønner ikke en dritt av det elektriske.

Røyker rullings.

Drikker kaffen svart (i litervis)

Får gåsehud av folk som rygger,parkerer, svinger høyre, venstre, vaske gulv, støvsuger soverommet og lager mat på kjøkkenet med og i båter.

Så er jeg vel båtfolk jeg da. eller sjømann. :sailing:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare på dette....

Til syvende og sist er det vel "fartstiden" som er det avgjørende.

 

Hvis du har vokst opp med og i båt og vært en ihuga båtmann/kvinne i mange år er du vel automatisk "Båtfolk"

Er du derimot nybegynner - så hjelper det lite at du er helfrelst....

 

Så siden jeg er nybegynner, kan jeg nok ikke kalle meg båtfolk... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Svarte "folk i båt" da jeg føler at vi bruker båten relativt lite i forhold til mange andre her. Har helller ikke det lideskaplige forhold til sjøen som en del her har. Bruker båten når været er ok. Ingen problem å ligge ute i dårlig vær, men drar ikke ut hvis det er meldt drittvær og mye vind i en uke fremover. Da er det bedre hjemme, selv om en del båtfolk her mener noe annet. Liker også å ha det tørt og godt, ha god mat og en god seng. Det har vi når vi er ute med båten, men siden vi har hund hater jeg å gå dag etter dag på glatte svaberg, særlig kveldstid for å få luftet hunden. Da er det bedre hjemme. Å ligge som sild i tønne i en gjestehavn frister heler ikke. Vi oppsøker derfor sjelden gjesthavner annet enn utenom sesong, eller bare med gummijolla for handle litt.

 

Vi er nok blitt folk i båt :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke tilhenger av båssetting av folk. Ordet "båtfolk" ble først brukt om båtflyktninger og om "fantene", disse som bodde i båt hele året og seilte opp og ned langs norskekysten. Jeg husker disse "fantene" godt, og har kun gode minner fra den tiden de var i havnene her jeg bor, jeg var bare guttungen, og kunne ikke forstå at jeg ikke skulle få lov til å være sammen med barna ombord der for mye.

 

Er sikker på at det også i dag er noen som har båten sin som "flykning-båt", og det er sikkert også noen som fremdeles reiser rundt som "fanter".

 

Sikkert også noen som kjenner seg eller noen igjen slik det beskrives/synges om her:

 

http://www.youtube.com/watch?v=onG4F2YphVc

 

Capella

Link to post
Share on other sites

"Folk i båt" er vel et skjeldsor? Og "båtfolk" et hedersord? Eller tar jeg helt feil? (det gjør jeg ofte!)

BåtEIER er jeg uansett, her er det ingen islandsk bank som eier båten! Båten er MIN, og den er betalt!

Lars H.

(2 dager til neste langhelg i båten for meg som båtfolk/folk i båt.)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trur eg plasserer meg i kategorien båtfolk, men trur ganske mange båteiere ikkje kan plassere seg i noen av nevnte kategorier, dei havner i kategorien "Folk med båt", det er dei som har liggende en båt i havna, men aldri ser til den, dei veit vel knapt kva pir dei har skuta liggende i.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor enn skal kategorisere dette.

Sjøen er for alle. Noen med mye erfaring... andre med mindre erfaring. Noen gamle andre unge.

Poenget er vel at alle har det hyggelig med båtlivet og kan dele/høste erfaringer med hverandre.

Synes dette er å sette folk i båser som A-laget og B-laget, og alt dette fører bare til konflikter og evige diskusjoner om hvem som har rett og hvem som er best.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner nå at jeg - som vanlig - burde ha tenkte meg litt bedre om før jeg skrev innlegg i denne tråden. Det som er rimelig sikkert er at vi har båt. De andre spørsmålene som har kommet opp i denne tråden har jeg begynt å stille mer kritiske spørsmål til......Rart alt man kan fundere på.....

Link to post
Share on other sites

Bruker 150 døgn i den STORE båten(PSV, 2167 tonn) som matros med fagbrev,

og 20-30 døgn i den LILLE båten (Sjømann22, 1,5 tonn) som dekksgutt (kona er Skipper`n...)

 

..men i huset hjemme(sikkert 50 tonn), er JEG sjefen! :fishing:

Redigert av ErlendB (see edit history)

Medlem av *Walter_S Fanklubb*

________________________________________________________________________________

1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går...

Link to post
Share on other sites

Typisk båtmenneske er jeg nok ikke hvis disse finnes, da?

Båt har jeg, selv om også den begynner å dra på årene, Viksunden var en moderne farkost og var nærmest uoppnåelig den tiden man var på sitt sprekeste!

Genuint båtinteressert er jeg fremdeles, selv om spenningen ved bruk av båt og trangen til å trosse vær og vind har avtatt noe med årene.

Kan fremdeles forelske meg i en båttype, men synes de nymotens farkoster med hjulvisp i hvert hjørne og som oftest frekventerer gjestehavner, og i stor grad fungerer på samme måte som en campingvogn, har liten appell for mitt vedkommende.

Dog synes jeg Commuterbåten til Askeladden ikke er helt borte vekke, rent estetisk!

Tøff er vel rette ordet, men hva kan den brukes til?

Ikke blottlegger jeg drøvvelen om jeg blir rammet av andres hekkbølger, ei heller er jeg en som lager store hekkbølger, ikke har jeg flybridge. Ikke kan jeg være uten båt heller!

Vet sannelig ikke om jeg passer inn i noen av sekkene her?

 

Tror rett og slett jeg lar stemmen min gå til et annet og bedre formål! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Må detvære tillatt å komme med følgende ytring

i all vennskapelighet. :cheers:

 

Av alle pussige/gode/underholdende/lærerike/interesante innlegg og spørreundersøkelser --

må denne være den desidert mest meningsløse.

 

Og - hvis jeg har oppfattet rett - i tillegg er den gitt den ære å ligge foran alle andre innlegg på åpent forum.

 

Jaja - en ting er å være fornøyd med seg selv - og at vi ser på oss selv som veldig kjekk og grei - vi båtfolk--

men dette er så til de grader navlebeskuende at det - for min del - er nesten smakløst.

 

Hva i all verden skal denne tråden bidra med ?

 

jeg bare spør.

 

med meget vennlig hilsen

Nils!

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden skal denne tråden bidra med ?

 

Personlig synes jeg at tråden får stadig mere mening, ikke minst ved at du bekrefetr noe jeg har påstått over lengre tid, nemlig;

 

Jaja - en ting er å være fornøyd med seg selv - og at vi ser på oss selv som veldig kjekk og grei - vi båtfolk--

men dette er så til de grader navlebeskuende at det - for min del - er nesten smakløst.

 

Og det er jeg så hjertene enig med deg i! :yesnod:

 

Lar jeg meg irritere av dette? Nei, absolutt ikke, synes det er ganske fornøyelig og komisk. Er heller ikke det minste forbauset over hvem som er mest opptatt av å påpeke at de selv anser seg å tilhøre denne "ypperste klasse" ja nesten som en "adel" blant sjøens fanter! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...