Jump to content

Styrbord og babord

Sarping

Recommended Posts

Selvfølgelig, men det er påfallende hvor mange som ikke skjønner at det kun er båter som har en styrbord. Eller som kona lærte på seilkurs for mange år siden. "Det finnes bare EN styrbord" (underforstått; og den er ombord i båten vår)

En annen mye brukt måte ombord hos oss er å angi retninger basert på klokka. F.eks "Ser du den staken 'ti over' der framme?" Hel time er rett opp, ti over blir da ca 60 grader styrbord. Vi har ikke prøvd oss på sekunder enda, og det er sjelden du hører snakk om "8 minutter på". Men det forbløffende nøyaktig, spesielt når det er snakk om objekter langt unna som det er vanskelig å se.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hva er styrbord side av en stake eller en øy? :wink:

Det finnes ikke, men man kan ha en stake eller en øy på styrbord side (av båten).

Husker jeg så på et tv program med regattaseiling på TV Norge (tror jeg det var) for noen år siden. Der skulle programlederen prøve å demonstrere hvor maritim han var og snakket om styrbord og babord side av TV-skjermen .... :lol:

Redigert av Krimart (see edit history)
En annen mye brukt måte ombord hos oss er å angi retninger basert på klokka. F.eks "Ser du den staken 'ti over' der framme?" Hel time er rett opp, ti over blir da ca 60 grader styrbord. Vi har ikke prøvd oss på sekunder enda, og det er sjelden du hører snakk om "8 minutter på". Men det forbløffende nøyaktig, spesielt når det er snakk om objekter langt unna som det er vanskelig å se.

trodde man mer snakket i timer da, eksempelsvis altså klokken 2 og ikke ti over 12.

Jeg hadde blitt forvirra om jeg hadde seilt og kapteinen ropte:

se fem på halv

men sikkert flere ting som er rett her

(men kun en fasit angående styrbord/babord)

Før mobilgenerasjonen var det jo alltid et godt hjelpemiddel å orientere venstre/babord etter "armbåndsurarmen", som vanligvis var den venstre. Nå går jo folk med klokka (mobilen) i lomma igjen, og forvirringen øker...

Spøk til side: Kombinasjonen av dyskalkuli, manglende høyre/venstre orientering, dysleksi, fingeragnosi (kan ikke identifisere hvilken finger som berøres) er ofte forbundet med Gerstmanns syndrom, en (medfødt eller ervervet) skade i isselappen, og handler altså ikke om å "være korka" som noen antydet tidligere i tråden. :nono:

Det viktige blir da å utvikle mestringsstrategier / hjelpemidler (f. eks. armbåndsur), slik at man ikke blir forvirret i en stresset situasjon.

HF: LB3GH

Ikke uten videre; da begynner vi å gå inn på det som jeg ikke er så flink til - nivådiagnostikk i sentralnervesystemet. Men det er klart at det kan tenkes endringer i hjernen som både påvirker isselapp, krysningen av synsnervene og/eller bakhodelappen. I tillegg må man jo se på synskraften i det enkelte øyet osv osv

Redigert av Ingeborgimevind (see edit history)

HF: LB3GH

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...