Jump to content

Styrbord og babord

Sarping

Recommended Posts

Har hatt en diskusjon :discuss: med en kompis (som har "kyst skipper`n) om styrbord og babord. Han mener bestemt at han har lært at en båt som har styreposisjon på venstre side (sett akter fra) har dette som sin styrbord side. :headbang: Jeg mener dette må være feil. Ønsker synspunkter.............

Du kan jo se på det på denne måten:

-Hvis man står bak skipperen som sitter å styrer på høyre side, da er høyre styrbord

-Hvis man står forran skipperen som sitter å styrer på høyre side da er styrbord både høyre og venstre side

-Nvis man står forran skipperen og ser han inn i blåøye samtidig som han reverserer, er det da på tide å sette flagget akter?

-Noe uklart kan det dog bli med alle båter med både baug og hekktruster, hvordan blir det med vikeplikten da, båten kan jo gå sideveis, hva er da høyre??? :crazy:

Tror jeg snart skal sette båten på land!

Jeg har hatt båter med styrepos. på babordsiden og jeg har hatt båter med styrepos. på styrbord side. Alle hadde samme konfigurasjon med baug foran, akter bak og styrbord/babord likt i forhold til det.

Hva med båter som har senterkonsoll da? Blir det ett fett hva som er styrbord og babord? :lol:

Han kompisen din er nok på bærtur Sarping.. eller så har han en litt spesiell sans for humor :wink:

.

.

bmhe

E :diving: n halvplaner som legger seg mot styrbord går da vitterlig til babord :crazy: mens en helplaner legger seg til styrbord og går til styrbord, Min båt legger seg heldigvis ikke i det hele tatt. Jo foresten Var med å prøveseile en laser seilbåt for mange år siden, den lå stort sett med kjølen opp. Når kjølen er opp hva er da styrbord?

Vikingskipene hadde roret på den ene siden, derfra utrykket stammer fra.

Ja, og ba(k)bord er den siden som man har bak seg når man står der og styrer.

På engelsk heter det som kjent "Port" og det er fordi det var denne siden man la inn mot land, når man var i "port", for ikke å skade den styreåren (det styrebordet) som stakk ut på styrbord side.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er nok kun de som kjører båt som sitter og styrer....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På engelsk heter det som kjent "Port" og det er fordi det var denne siden man la inn mot land, når man var i "port", for ikke å skade den styreåren (det styrebordet) som stakk ut på styrbord side.

Port kom ikke i bruk før i 1844 (i Royal Navy). Før dette het babord 'larboard'. De byttet fordi laboard liknet for mye på starboard.

Mer på Wikipedia

S/Y Surprise

Etter å ha lest trådstarten, føler jeg for å presisere at jeg bor i Særp, men kommer fra Fredrikstad. Bare så det ikke er tvil, liksom

Kalles vel å distansere seg. :lol:

Som en sarping utflyttet til Fredrikstad en gang sang...(melodi: 500 miles away from home)

"hjemmefra, hjemmefra, skal jeg aldri mer bli gla' , jeg er 15 kilometer hjemmefra..."

(Noen østfoldinger som har hele teksten, er fra en gammel Fredrikstad-revy?)

Skjønner jeg riktig så mener denne kompisen til tråstarter at styrbord og babord er avhengig av båtens styrepossisjon!!???

Tenk om det samme skulle være regel i trafikken - slik at hvis jeg importerte en engelsk bil med ratte på høyre siden...så skulle venstre og høyre bytte plass i trafikken....

Kunne blitt en spennende kjøretur

Sarping:

Kom dæ ned til plankebyen å få sprengt rolsøyveien og sarpsbårveien før han kammeraten din føller etter dæ. Best å hold`n unna Hvalerøyæne. Søren an kan kommæ nerover ælva jo. Va ska en jøra da æ??

Morsom tråd.

Jaggu godt en ente e fra Særp.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.