Jump to content

Lettseilte seilbåter og erfaringer?

Gabsterino

Recommended Posts

Skal ha meg en seilbåt som er lett å seile, evt kan seiles av en person sies det at noen kan.

Har sett meg ut disse typene

Bostrøm 31 mk2

Player 311

Begge båtene ligger i samme prisklasse og er like lange, skal ha en båt å dra på turer med.

Noen som vet om disse er "lettseilt" og har evt annen erfaring med de?

Bare for å dra denne tråden i gang...

Jeg er ingen seiler, men går med en hemmelig drøm om å konvertere til seilbåt... :yesnod:

Du sier ingen ting om du er vant med å ferdes på sjøen eller ikke. Hvis du er helt fersk som båtmann er kanskje en 31 fots båt litt stort å begynne med....men det er det sikkert ikke alle som er enig med meg i....

Du spør om det er mulig å seile en slik båt alene.

Ja, de fleste moderne seilbåter kan seiles av en person, forutsatt at alle fall går til cockpit - og det er selvsagt nesten en betingelse at det båten er utstyrt med rullegenoa hvis du skal seile solo....

Lettseilt? Brøkdelsrigg uten lensetakler og evt. med selvslående fokk er lettseilt.

Mastheadrigger har som oftest babystag og stor genoa, og da er det mer mulig at du må på dekk for å hjelpe genoaen over når du slår. Hvis du stort sett skal seile lange strekk, så gjør det ikke noe å ha masthead.

Vil anta at det også er mer komfortabelt å seile en båt med lensetakler og selvslående fokk, enn en uten lensetakler og uten selvslåer -fordi du strammer lensetaklene fra rorplassen med en hånd.

Den blir også mer lettseilt om du har god nok utveksling på de forskjellige trinsene, og har storseilskjøtet tilgjengelig i cocpit istedet for på hyttetaket. Det kan bli mye tau i cocpit, og sørg da for at det ikke ligger noe tau på gulvet. Tau som surrer seg med hverandre eller rundt foten = problemer/adrenalinkick.

Redigert: Rullegenoa er ikke nødvendig, men det er en fordel. Hvis du skal seile alene, så er det også mye mer komfortabelt å legge igjen genoaen hjemme, og seile med fokk (evt. genoa 3).

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Heisann!

Nei jeg er ingen seiler jeg heller, er mest vant til en 15fots seadoo vannjet båt, så kan minimum om seilig:p

Har bare vært å sett på en seilbåt på 28 fot og synes det var i det minste laget, synes selv at seilbåt skal være så store som mulig til prisen. Så ønsker en 31 til start=)

Den kunne seiles av bare en person, men husker ikke hva eventuellt han hadde som disse ikke har.

Til deg som skrev at en forutsetning er autopilot, hva mener du? Hva gjør denne?

Trodde autopilot bare gjaldt selve motoren og "motorkjøring" ?

Bostrøm 31 med masthead

På bildet så ser du en wire som er festet i forkant av dekksluka. Wiren heter babystag, og er noe som finnes på mastheadriggede båter. På masthead strekker både forseilet og storseilet seg til toppen av masta. På brøkdelsriggede båter når ikke forseilet helt til toppen.

Rddigert: Det stod brøkdels-, men skal være masthead....

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Båt med lensetakler

Denne har tau festet i hvert hjørne bakenfor cocpit strekker seg opp i masta, men ikke til toppen. Bare til samme høyde som forseilet, og derfor er de i veien når du slår/jibber og bommen skal bytte side. Da løsner du den ene og strammer den andre. Fordel med lensetakler er at båten kan ha en lett/tynn rigg som samtidig er sterk. I tillegg til å holde riggen stående, brukes lensetaklene til å stramme forstaget når det er nødvendig. Veldig effektivt, og da oppnår du mindre krengning og du kan seile skarpere mot vinden. Moderne rigger løser dette ved å stramme akterstaget istedet. Det er enklere/mer komfortabelt.

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Hvis du ser etter ca 31 fot båt til ca 150.000, så er det stort sett bare 20-30 år gamle båter å velge i. Kan nok være vanskelig å finne en i den gruppen som ikke har lensetakler eller er masthead.

Jeg har lensetakler, og seiler den alene. Kjenner andre som har masthead, og de óg seiler alene.

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Okei, jeg tror jeg skjønner sånn omtrent litt=)

Vil du annbefale bostrøm over player? Noe ellers å si om bostrømmen? slik jeg har forstått det så er det en grei båt til den prisen?

Ety spørsmål til

Autopilot, hva gjør denne? Har denne noe med seiling å gjøre i heletatt?

Som jeg har forstått det så gjelder denne kun når en kjører bare med motor? Bruker disse autopilotene gps, slik at båten kan så si kjøre deg til forskjellige punkter osv, eller må en "gjøre om" hver gang en må svinge osv?

Autopilot bruker du om du må ha hendene fri, og ikke kan holde roret. F.eks om du _må_ nedenunder mens du er utaskjærs, eller om du må opp for å berge seilet eller....

Har ikke noen særlig erfaring med autopilot selv, det får komme senere. Foreløpig så blir det double-handed, (dvs 2 personer) eller full besetning (hele familien) på undertegnede.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Autopilot, hva gjør denne? Har denne noe med seiling å gjøre i heletatt?

Autopiloten styrer båten et øyeblikk mens du slåss med trimming av seil, påtvinging av redningsvester på barn og andre ting som gjøre at du for et kort øyeblikk må slippe roret. Ja, den har absolutt noe med shorthanded og turseiling å gjøre, hvorfor skulle den ikke det?

Som jeg har forstått det så gjelder denne kun når en kjører bare med motor?

Absolutt ikke. Kunne vært interessant å vite hva som har fått deg til å tro det.

Bruker disse autopilotene gps, slik at båten kan så si kjøre deg til forskjellige punkter osv, eller må en "gjøre om" hver gang en må svinge osv?

Kan bruke gps, kompass og vindfløy, for å holde kurs mot et punkt, kompasskurs eller konstant høyde mot vinden. Selv bruker jeg autopiloten på den måten at den stort sett står i "standby", og så trykker jeg på knappen når jeg må gjøre noe annet, for eksempel overtale barnet til ikke å klatre i riggen rett før vi skal slå, og da fortsetter den å holde den kursen jeg lå på. Når jeg er ferdig med det, trykker jeg på "standby" og styrer videre for hånd.

Å kjøre for motor er på den andre siden såpass kjedelig at her lar jeg stort sett autopiloten få gjøre jobben :wink:

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Jeg har Bostrøm 31. Det er en helt grei båt å seile alene. Den tåler masse vind og føles trygg. Ulempen med Bostrømen er cocpiten. Den er noe trang, men det går helt greit med 3 voksne. Etter dette begynner den å føles trang. Om jeg hadde hatt valget mellom Player og Bostrøm til samme pris, så hadde jeg valgt Player`n. Jeg har ikke seilt med den, men Enzo sin gamle båt ligger nede i havna her, og den er betydelig større i cocpiten enn min Bostrøm. For meg var det pris som var avgjørende, men nå er Player kommet ned i langt hyggeligere priser enn da jeg kjøpte båt.

Om du ønsker flere opplysninger om Bostrøm 31 må du bare ta kontakt. Jeg har endel info liggende om båten.

Det som får meg til å tro at autopilot har kun med motorkjøring å gjøre er vell mest fordi at jeg har kun brukt det til denne bruken og har aldri vært borti noe som har med seil å gjøre, så da var det ganske enkelt å tro det vil jeg si?=)

Liker bare ikke det at player`en ikke har ror, har tenkt å ha cockpitkallesje til de dagene jeg ikke vil seile og da ville et ror føltes mer ut som en motorbåt da vell?

liker utseendet til playeren bedre og bostrømen fant jeg mest fordi den har ror, noen andre bedre enn denne som har ror da?

Og hvor viktig er ror?:p

Har seilt mange forskjellige båt-merker (inkl. Bostrøm 31 og Player ) alene, og det er veldig mange som gjør det samme med båter i forskjellige størrelser. Om ikke båten i utgangspunktet er rigget for solo-seilas, så er dette meget enkelt å gjøre med nesten alle typer båter både med masthead og brøkdels-rigger.

Bostrøm 31 vs Player 31(1), ville foretrukket Player 31..

Min favoritt båt på 31 fot er uten tvil Forgus 31 , gjelder både komfortmessig og seilegenskaper. ( ligger noe høyere i pris, men det dukker opp noen sterkt rabatterte båter innimellom)

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Sikler litt etter denne nå, men satser på å se om det dukker opp flere utover høsten og vinteren.

Capella.

Å seile alene er ikke noe problem med masthead, fall som ikke går til cocpit, genoa eller fokk som ikke er selvslående eller uten autopilot.

Jeg seiler MYE alene. Riktignok er båten bare 22 fot, men der har ingen praktisk betydning i denne sammenhengen.

Det jeg gjør er....

Når jeg skal heise seil legger jeg meg i vindøyet med motoren i gir. Så går jeg frem til masten, heiser seilene. Så går jeg ak å strammer inn og styrer i ønsker retning. Så tar jeg opp motoren (utenbords) og seiler videre. Når jeg skal slå svinger jeg, løsner forseilet når det begynner å blafre, svinger ferdig og strammer inn på andre siden. Ikke stress i det hele tatt.

Skal jeg inn å finne meg noe mat knytter jeg fast roret med et tau.

Når seilene skal ned løsner jeg dem så de blafrer, går frem til masten og drar dem ned. Då går jeg bak å tar ned motoren og starter den.

Alt dette utstyret er litt oppskrytt... Folk klarte seg helt fint på 70 tallet også... :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

...

Alt dette utstyret er litt oppskrytt... Folk klarte seg helt fint på 70 tallet også... :lol:

Egentlig angrer jeg nå på at jeg ikke forsøkte å oppsøke deg forrige uke når jeg var på Bryne, Seilaren. Du høres ut som en fornuftig kar, omtrent slik jeg vil ha mine gutter når de blir på din alder.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Liker bare ikke det at player`en ikke har ror, har tenkt å ha cockpitkallesje til de dagene jeg ikke vil seile og da ville et ror føltes mer ut som en motorbåt da vell?

liker utseendet til playeren bedre og bostrømen fant jeg mest fordi den har ror, noen andre bedre enn denne som har ror da?

Og hvor viktig er ror?:p

Hei igjen,

med ror antar jeg du mener rattstyring.

Enten du velger båt med rattstyring eller rorkult, så kan du så langt jeg vet ha cocpitkalesje.

:fishing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

......Ja, de fleste moderne seilbåter kan seiles av en person, forutsatt at alle fall går til cockpit - og det er selvsagt nesten en betingelse at det båten er utstyrt med rullegenoa hvis du skal seile solo....

En annen ting som er en forutsetning for single-handed seiling er autopilot eller tilsvarende

Når man skal seile alene er det en fordel å ha rullegenoa, at alle fall er ført tilbake til cockpit og å ha en autopiot.

Men det er verken en betingelse eller en forutsetning.

Det er fullt mulig å seile en båt alene allikevel og synes ikke dette bør være noe form for minimumskrav når du velger båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...