Jump to content

Lettseilte seilbåter og erfaringer?

Gabsterino

Recommended Posts

Som sagt, jeg er ingen erfaren seiler...så jeg snakker ut fra en teoretisk vurdering.

Det er ingen tvil om at både rullegenova og alle fall til cockpit gjør seilaset mer behagelig og ikke minst en god del tryggere hvis du seiler solo.

Autopilot derimot mener jeg ikke er et must....men det må jo være en eller annen anordning slik at roret kan låses for en kortere stund...

Any way - godt seilas :sailing:

Neida, autopilot er ikke nødvendig, forutsatt at du har en løsning for å låse rorkulten/rattet når du må forlate styreposisjonen for en stund. Seilte selv en hel sommer før jeg prøvde autopiloten som fulgte med båten min. Det gikk helt greit, men du verden så mye enklere livet ble da jeg begynte å bruke den.

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

et mye billigere alternativ er denne:

http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1208

Ja, der er noe lignende jeg har på mitt ror. Virker greit det.

Egentlig angrer jeg nå på at jeg ikke forsøkte å oppsøke deg forrige uke når jeg var på Bryne, Seilaren.

Du får bare hyle ut neste gang du er i Bryne. Er alltid klar for et besøk og en båtprat jeg :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg synes heller ikke det er stygt, men det er jo smak og behag. Jeg fikk med slike letrekk til min båt da jeg kjøpte den, men har ikke tatt meg bryet med å montere dem så langt. Til neste år kommer jeg nok til å gjøre det. Tar nok en del utsikt fra cockpit, men det blir tryggere å ha ettåringen og hunden med på tur, i tillegg til at det blir lunere.

Jeg har skaffet bøkene til Ivar Dedekam. Først og fremst skaffet vi oss "Seil og Riggtrim" for at fruen i huset skulle forstå hva gutta snakket om, etter det har vi skaffet oss alle 3. Der var det litt som far kunne lære også...

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Finnes det noen steder på nettet som vise hva de forskjellige delene på en seilbåt heter osv? Hva de forskjellige seilene heter osv=?

Mens du venter på bøkene, kan du f.eks. kikke på dette http://www.reloaded.no/dok/Seilkurs_for_voksne_juni2005.pdf, du finner masse hvis du googler "seiling terminologi"

:smiley:

Redigert av Ingeborgimevind (see edit history)

HF: LB3GH

Neida, autopilot er ikke nødvendig, forutsatt at du har en løsning for å låse rorkulten/rattet når du må forlate styreposisjonen for en stund.

Det kommer an på båten. Med finnekjøl og spaderor er det mulig å trimme båten så den går rett fram med låst ror, men det tar litt tid å få satt opp. Den minste endring i vindstyrke eller -retning fører til kursendring, stor eller liten. Ikke så lett å få satt seg på ramma en tur f.eks om man ikke har autopilot. Storme ned for å grabbe en brødblings og stome opp igjen kan gå. Jeg vil si at autopiloten er det kjæreste ekstrautstyret jeg har på båten. Utvider brukstiden og fartsområdet enormt.

S/Y Surprise

Jeg vil påstå motsatt, det er jo mye mer bevegelser i en liten båt sammenlignet med en større.

Har seilt både store og små båter, med og uten rulleforstag, og også med forskjellige løsninger for storseil-håndtering uten problemer. Å seile alene blir du fort vant til, kanskje pga at du har kun deg selv å stole på. Løsninger finner du ut av når noe "problematist" dukker opp.

England har produsert mye bra båter, og twisteren er blandt disse.

fin_baat_en_twister.jpg

Twisteren Karindy klar for avgang fra Lowestoft England. (nydelig båt)

Her er en vi seilte sammen med sist vi var i England.

Capella.

vett kje om någen twister'er i Norge da capella, eller halcyon, gabriel sin er solgt. Grunnen til at eg skrive detta e fordi min kjære monark skal hjem. Den skal vinterlagres hos meg og deretter blir den solgt til en kar i Sverige. Då må eg ha ny båt, Damå kom med denne, så tanken er liten seilbåt med mye plass. viss någen har tips så sei for all del i fra.

stå i ro båt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...