Wasco Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Som sagt, jeg er ingen erfaren seiler...så jeg snakker ut fra en teoretisk vurdering. Det er ingen tvil om at både rullegenova og alle fall til cockpit gjør seilaset mer behagelig og ikke minst en god del tryggere hvis du seiler solo. Autopilot derimot mener jeg ikke er et must....men det må jo være en eller annen anordning slik at roret kan låses for en kortere stund... Any way - godt seilas Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
jandrea Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Neida, autopilot er ikke nødvendig, forutsatt at du har en løsning for å låse rorkulten/rattet når du må forlate styreposisjonen for en stund. Seilte selv en hel sommer før jeg prøvde autopiloten som fulgte med båten min. Det gikk helt greit, men du verden så mye enklere livet ble da jeg begynte å bruke den. Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Seilaren Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 et mye billigere alternativ er denne:http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1208 Ja, der er noe lignende jeg har på mitt ror. Virker greit det. Egentlig angrer jeg nå på at jeg ikke forsøkte å oppsøke deg forrige uke når jeg var på Bryne, Seilaren. Du får bare hyle ut neste gang du er i Bryne. Er alltid klar for et besøk og en båtprat jeg Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gabsterino Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Ser på en del av disse gamle seilbåtene så har mange av de "blå-matter" som henger på sidene bak i cockpiten (veldig stygt), hvorfor? Sprut eller? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Slik som denne har? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gabsterino Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 jepp=) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Det er vel for å dempe vind, sprut og måkedrit som kommer fykende i lufta... Noen som har det selv får gi et skikkelig svar... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Enzo Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Letrekk er fint for å få en lunere cocpit og det er slett ikke bare gamle båter som har det , smak og behag , jeg synes slett ikke det er stygt Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Jeg synes heller ikke det er stygt, men det er jo smak og behag. Jeg fikk med slike letrekk til min båt da jeg kjøpte den, men har ikke tatt meg bryet med å montere dem så langt. Til neste år kommer jeg nok til å gjøre det. Tar nok en del utsikt fra cockpit, men det blir tryggere å ha ettåringen og hunden med på tur, i tillegg til at det blir lunere. Sitér dette innlegget Link to post
Gabsterino Svart 9.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Finnes det noen steder på nettet som vise hva de forskjellige delene på en seilbåt heter osv? Hva de forskjellige seilene heter osv=? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 (redigert) hva de forskjellige delene på en seilbåt heter Jeg anbefaler denne boka. Skal si fra hvis jeg kommer over noen websider. Redigert 9.Oktober.2008 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
finnarne Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Jeg har skaffet bøkene til Ivar Dedekam. Først og fremst skaffet vi oss "Seil og Riggtrim" for at fruen i huset skulle forstå hva gutta snakket om, etter det har vi skaffet oss alle 3. Der var det litt som far kunne lære også... Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ingeborgimevind Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 (redigert) Finnes det noen steder på nettet som vise hva de forskjellige delene på en seilbåt heter osv? Hva de forskjellige seilene heter osv=? Mens du venter på bøkene, kan du f.eks. kikke på dette http://www.reloaded.no/dok/Seilkurs_for_voksne_juni2005.pdf, du finner masse hvis du googler "seiling terminologi" Redigert 9.Oktober.2008 av Ingeborgimevind (see edit history) Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Neida, autopilot er ikke nødvendig, forutsatt at du har en løsning for å låse rorkulten/rattet når du må forlate styreposisjonen for en stund. Det kommer an på båten. Med finnekjøl og spaderor er det mulig å trimme båten så den går rett fram med låst ror, men det tar litt tid å få satt opp. Den minste endring i vindstyrke eller -retning fører til kursendring, stor eller liten. Ikke så lett å få satt seg på ramma en tur f.eks om man ikke har autopilot. Storme ned for å grabbe en brødblings og stome opp igjen kan gå. Jeg vil si at autopiloten er det kjæreste ekstrautstyret jeg har på båten. Utvider brukstiden og fartsområdet enormt. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Capella Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Om man kan greie seg med en litt mindre båt, er Sadler 25/26 en fantastisk båt som mange ganger har bevist hva den duger til. http://www.mikelucasyachting.co.uk/brochure/26.htm Capella. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 ska en først ha Engelsk så må det bli en twister ^. Å når en først snakker om størrelse, greit nok å dra ned ett seil på 22' det er verre med en 32'. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Capella Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Jeg vil påstå motsatt, det er jo mye mer bevegelser i en liten båt sammenlignet med en større. Har seilt både store og små båter, med og uten rulleforstag, og også med forskjellige løsninger for storseil-håndtering uten problemer. Å seile alene blir du fort vant til, kanskje pga at du har kun deg selv å stole på. Løsninger finner du ut av når noe "problematist" dukker opp. England har produsert mye bra båter, og twisteren er blandt disse. Twisteren Karindy klar for avgang fra Lowestoft England. (nydelig båt) Her er en vi seilte sammen med sist vi var i England. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 vett kje om någen twister'er i Norge da capella, eller halcyon, gabriel sin er solgt. Grunnen til at eg skrive detta e fordi min kjære monark skal hjem. Den skal vinterlagres hos meg og deretter blir den solgt til en kar i Sverige. Då må eg ha ny båt, Damå kom med denne, så tanken er liten seilbåt med mye plass. viss någen har tips så sei for all del i fra. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Baywatch Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Liten seilbåt med god plass? Sjekk Columbie 66 (i særklasse mtp plass), lill-scampi, maxi 68 /77... ...og sikkert mange flere som jeg ikke kommer på i farten. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 lill scampi har eg o tenkt på, ska seila bra o dei Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.