Jump to content

Hvordan fungerer en Dynastarter?


Wasco

Recommended Posts

Har kommet til den sluttningen at det er umulig å utstyre min gamle gode Marna med vanlig starter.

Men jeg lurer på om det er mulig å montere en DYNASTARTER?

 

Men hvordan fungerer dette?

Skal den eventuelt erstatte den dynamoen som nå sitter i båten?

 

dynastarter.jpg

Slik ser dynastarteren ut

 

reimskive.jpg

og denne reimskiva skal vel da festes i fronten av dynastarteren...

 

Skal det da gå ei reim fra denne reimskiva og ned til motorens svinghjul?

 

Så et par spørsmål til.... :yesnod::wink:

 

Hva skal disse "dingsene" brukes til?

regulator.jpg

Regulator

 

relle.jpg

Relle

Link to post

En dynastarter er både startmotor og dynamo. Du trenger ikke å fjerne den dynamoen du har i dag hvis det er plass til begge. Dynastarteren monteres på svinghjulet og du kan med fordel lade bare startbatteriet med dynastarten. (Det er begrensninger for hvor stort batteri en kan bruke sammen med en dynastart, og det er derfor en fordel å lade forbruksbatteriet med en egen dynamo.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

En dynastarter kan vel enkelt sies å være en dårlig startmotor kombinert med en dårlig dynamo. Du klarer nok ikke å starte Marnadieselen din uten dekompresjon men du slipper i alle fall sveivingen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det kan og vera eit alternativ å bruka dynastartaren til å sveiva med, og bruka den dynamoen du har til all lading. Det er lenge siden eg var borti dette med dynastarter, men dengang var det sagt at starteren var på 1 Hk, dynamoen kunne lada med max 8A, og det kunne koblast til eit batteri på max 85 Ah. Begrensningen i batteristørrelsen gjeld dog berre ladedelen av denne "klumpen".

 

Magne

Link to post

Man må se Dynastarteren ut i fra den tiden den ble laget og brukt. Som enkelte sier er det en middelmådig starter og en middelmådig dynamo.

 

Men når man i 1950 kunne montere på en dynastarter som både kunne starte de ofte tungstartede snekkemotorene (hvis man ikke behersket teknikken) med ett trykk på knappen, samtidig som man kunne legge opp lanterner slik at man lovlig kunne tøffe rundt etter mørkets frembrudd, var man nok særdeles fornøyd.

 

At man etterhvert har laget større motorer som trenger hurtiggående startere med høy utveksling og tannkrans, samt lastet båten ned med både plotter, belysning og TV/PC som trenger egen høyeffektiv dynamo er ikke dynastarterens skyld. Den var ikke laget for slik belastning.

 

En 8-12hk motor og med moderat strømforbruk får en dynastarter til å leve lykkelig i mange år, og den gjør akkurat det den er designet for. :cool:

 

Wabra/

Du trenger ikke startkrans for å montere en dynastarter. Her legger du bare en vanlig kilerem(vifterem) rundt svinghjulet og remhjulet på dynastarten. Det beste er selvsagt om det er dreiet ett kilespor i svinghjulet på motoren, men det fungere også uten. Men det kan slure litt mer hvis du ikke får strammet reima godt. Eventuelt kan du demontere svinghjulet og få noen med dreimaskin til å dreie ett spor til deg.

Link to post
At man etterhvert har laget større motorer som trenger hurtiggående startere med høy utveksling og tannkrans, samt lastet båten ned med både plotter, belysning og TV/PC som trenger egen høyeffektiv dynamo er ikke dynastarterens skyld. Den var ikke laget for slik belastning.

 

For noen få år siden begynte BMW med et prosjekt hvor det var dynastarter. Her var det snakk om uttesting av 48v anlegg og motor med elektronisk styrte ventil(ingen kamaksel). Tror dette prosjektet er lagt på is. Men, men man kan aldri utelukke at dynastarteren en dag får sin reintroduksjon.

Link to post

Hei,

 

Såvidt jeg skjønner har du dynamo fra før og trenger egentlig bare en starter. Hvordan folk da kan si at dette er både en dårlig starter og en dårlig dynamo skjønner jeg ikke. Enten så sarter den motoren eller ikke . Om den gjør det så er det vel ikke en dårlig starter?

Til din motor er antagelig den beste løsning som finnes :yesnod:

Link to post
Wabra/

Du trenger ikke startkrans for å montere en dynastarter. Her legger du bare en vanlig kilerem(vifterem) rundt svinghjulet og remhjulet på dynastarten. Det beste er selvsagt om det er dreiet ett kilespor i svinghjulet på motoren, men det fungere også uten. Men det kan slure litt mer hvis du ikke får strammet reima godt. Eventuelt kan du demontere svinghjulet og få noen med dreimaskin til å dreie ett spor til deg.

Det er ingen startkrans på min gamle Marna. Hadde det vært det, kunne jeg montert en "vanlig" startmotor.

Men det er et kilespor i svinghjulet. Det går jo ei reim mellom svinghjulet og dynamoen som sitter i båten i dag.

I mit tilfelle må jeg nok fjerne den nåværende dynamoen og eventuelt erstatte denne med en dynastart.

Link to post
Hvordan folk da kan si at dette er både en dårlig starter og en dårlig dynamo skjønner jeg ikke.
Det er enkelt nok: Der er lite krefter i en dynastarter og det er også begrenset hvor mye krefter du klarer å overføre via kilereimer. I tillegg er det begrenset ladekapasitet og krever en del turtall for å lade. Sammenlignet med dagens startmotorer og vekselstrømsdynamoer er det derfor en dårlig både starter og dynamo. Kan du ikke ha noe annet så er det det beste du kan ha men det blir nå aldri en god verken dynamo eller startmotor for det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Det er enkelt nok: Der er lite krefter i en dynastarter og det er også begrenset hvor mye krefter du klarer å overføre via kilereimer. I tillegg er det begrenset ladekapasitet og krever en del turtall for å lade. Sammenlignet med dagens startmotorer og vekselstrømsdynamoer er det derfor en dårlig både starter og dynamo. Kan du ikke ha noe annet så er det det beste du kan ha men det blir nå aldri en god verken dynamo eller startmotor for det...

 

Hei,

 

Det er forsåvidt helt korrekt at den er lite effektiv, men om motoren starter og du får den lading du trenger så er det godt nok. Problemet er at om du montererer en effektiv (f.eks 80A) vekselstrømsgenerator på denne, kan du få problemer under oppstart (tror jeg). Ofte er disse motorene fra 3 ril 8 Hk og med en vekselstrømsgenerator som trekker 3 HK under oppstart, ved tomme batterier, kan det fort bli titt hosting og harking. Det er nettopp dette at det er lite krefter i denne som gjør den godt egnet for denne type motorer. :yesnod:

Link to post

Vekselstrømsgenerator som nevnt av "JRK" vil ikke bremse dynastarteren i startøyeblikket da turtallet er for lite til at generatoren leverer noe som helst. D.starteren er slakk, men gjør nok jobben om dieselen dekomprimeres.

 

En annen ting er at en kraftig dynamo gjerne bremser motoren så mye at den må ha "gass" for å gå på tomgang. Husker fra mange år tilbake så var det problemer å få Fiesta til å gå på tomgang ved nedtappet batteri nettop fordi dynamoen den gang på 55A krevde så mye energi at motoren ikke orka å dra på tomgang. Stillte man opp tomgangen da så rusa motoren ved toppladet batteri.

Link to post
Så det kan ta noen uker før vi får ett bilde med andre ord... :lol:

 

Sorry, bare ett utslag av "østlands-humor.. :wink::wflag:

Ja, er det noe vi har mer en nok av her på vestlandet så er det vær...

Men som vi sier her borte. Det nytter ikke å klage på være - en får bare konstatere de faktiske forhold og så ta sine forhåndsregler.... :yesnod:

 

I går var det regn og surt....men se på været i dag.

Dette bildet tok jeg fra styrhuset på båten min i dag ca kl 10

styrhus.jpg

 

Så over til motor og dynastart.

Som dere kan se av bildet er det ikke mye plass til en dynastart uten at jeg fjerner dynamoen. Det går to reimer fra svinghjulet. Den ene til dynamoen....(ja da, jeg vet at den er litt slakk...men får ikke hevet dynamoen mer, så den reima skal jeg skifte...)

Den andre reima går til pumpa....

front.jpg

Link to post
Vekselstrømsgenerator som nevnt av "JRK" vil ikke bremse dynastarteren i startøyeblikket da turtallet er for lite til at generatoren leverer noe som helst. D.starteren er slakk, men gjør nok jobben om dieselen dekomprimeres.

 

Hei,

Det er ikke meningen å diskutere dette i det uendelige. Men det er ikke et problem at den bremser dynastarteren. Problemet er at når motoren starter og dynamoen begynner å lade, så lader den for fullt, og da stopper rett og slett motoren pga overbalastning. Når turtallet går ned slutter generatoren å lade og da klarer motoren å starte igjen pga rotasjonen i svinghjulet.

Man kunne selvfølgelig løst dette med en hjemmesnekra regulator, men tror ikke det finnes i handelen i dag.

Link to post

Den er nok genial helt til du prøver å starte motoren. Husk at starteren skal turne motoren kun ved hjelp av de kreftene som blir overført via kileremma. Normalt går remma mellom svinghjulet og remhjulet på starteren, og hvor remma ligger an på ca 180 grader av remhjulet. Hvis du nå monterer starteren på venstre side under dynamo, legger en lang rem rundt svinghjulet, forbi starteren og rundt dynamo får du problemer. Anleggsflaten for remma på starteren blir kanskje 40-50 grader. Tror nok det vil slure relativt heftig, og du må etterstramme hele tiden etterhvert som remma strekker seg.

 

Jeg ser to alternativer:

1. Erstatt dynamo med dynastart

2. Få dreiet ett ekstra likespor på innsiden av det du har til dynamo, og montere dynastart med egen rem.

 

Hvorfor må du ha dynamo i tillegg til dynastart? Har du elektrisk baugtruster, kjempestort stereoanlegg eller noe annet elektrisk som trekker masse strøm?

Dersom du bare har ett sett lanterner samt ønske om å toppe opp startbatteriet trenger du ikke mer enn dynastarten. Den er ikke SÅ dårlig..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...