Jump to content

Finn annonser. Samme båt og motor - ulik fart?

Mckongen

Recommended Posts

Sitter og ser på Finn.no på diverse snekker fra 80 tallet. Er litt opptatt av at båten iallefall gjør 10 knop eller mer. Mange båter går som regel rundt 7-9 knop i følge annonsen. Men så kommer det jeg lurer på. Av og til finner jeg samme båt med nesten samme størrelse på motor, la oss si rundt 40-45 hk. Det ene har da en toppfart på 12 knop og på den andre står det 9 knop. Er det bare skryt eller er det noe annet som ikke jeg har fått med meg?

Noen oppgir farta fullt ferielastet, andre oppgir kanskje bestenoteringen de målte en gang med nyutsatt båt og med medvind, medstrøm og gjerne en liten nedoverbakke :D

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde samme prob selv når jeg skulle ha båt. Fart var viktig for meg. De jeg ringte på ga jeg beskjed att jeg skulle ha 1000kr i avslag pr knop for mye. Da var ikke alle like sikre på farten lenger.

Jeg skal i hvertfall benytte meg av fart målt utover elva i fredrikstad i sommer når jeg skal selge 13,8 gps knop, mot vanlig max på rundt 8,5 :nono: Jeg stoler ikke på noen som skal selge båt, hva fart angår, alle runder i hvertfall oppover.

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Jeg ville vært meget skeptisk hvis en åttitalls snekke med 40-45 hk blir oppgitt til over 10 knop! Min 27 foter med 70hk topper på 11 knop, og det er mye til gammel snekke å være! Da har jeg også en rimelig stor flaps bak som løfter hekken en del. Uten denne hadde jeg ikke klart 9 knop en gang.

Det er vel egentlig svært få snekker fra åttitallet som går over 10 knop. Sollux 24 med 50-70 hk klarer visst bra fart, det samme med Nidelv 24 med over 50hk. Men de aller fleste snekker trives best i 6-8 knop. Er du ute etter fart er det ikke snekke du skal ha....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min Nidelv 24 har vært oppe i drøye 29 knop(!). Den har en en 25 hk VP, og liten flaps bak. Husker ikke om den var ferielastet eller ei....

Båten stod da på planet til kranbilen...

og det er er ikke ljugeknop en gang, men ren fakta :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det samme gjelder jo også motorbåter som ligger på finn.

Askeladden 535 Bowrider m/115 Mercury blir sjelden/aldri oppgitt av selgere til over 38-39knop.

t.o.m. i brosjyren står det toppfart på 34knop med 100HK'er. (2 peroner)

I virkeligheten er denne kombinasjonen litt vassere.

Fikk nettopp en mail fra Vi Menn båt som hadde testet denne båten og fortalte meg at denne båten kom opp i 40knop uten problemer (GPS) med 2 personer og halv tank.

De mente også at samme båt/motor ville gjøre mellom 1-3knop mer med ballistic stålpropell (som dem også hadde testet) Montering av motorhøyde har også litt å si på selve toppfarten. Men jo høyere motoren blir "heiset" jo større fare for kavitering. Her gjelder det å finne ett balansepunkt man kan leve med.

Hvorfor Askeladden oppgir så lave tall er meg en stor gåte, men dem vil vel kanskje overaske postivt kontra det motsatte.... (?)

Så for å være heeeeelt teoretisk så vil en fintunet Askeladden 535 m/115 Optimax gjøre maks 45-46knop. Trekker man fra litt for kjente, så kan man vel si med ganske stor sikkerhet at den vertfall kommer seg over 40knop uten problemer.

Men fyller man opp båten med flytevester/fyller vanntank og bensintank/en kasse øl i kjøleboksen/fiskeutstyr+++ så blir vekten brått betydelig økt og dermed også toppfarten redusert noe.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Så for å være heeeeelt teoretisk så vil en fintunet Askeladden 535 m/115 Optimax gjøre maks 45-46knop. Trekker man fra litt for kjente, så kan man vel si med ganske stor sikkerhet at den vertfall kommer seg over 40knop uten problemer.

Hei `Bjerknez`, Optimax`en er en topp motor, men at du passerer 40 knop er det vel ingen tvil om . Med en Ballistic propeller på denne , med motor i korrekt høyde tror jeg du får ditt ønske oppfylt. :yesnod:

45-46knop, ja bra du sier teoretisk, på din båt, samt på mange andre båter også i samme str og effekt. For det er vanskelig i realiteten, om ikke uoppnåelig..

Dog så klarte jeg 44gps, en iskald dag i fjorvinter. Ikke helt snuse tom båt, noe stasj var det ombord. Men lite drivstoff var det husker jeg.

Nå har jo båten ligget ute siden vi kjøpt den, men etter at "vanlig last" er stabilisert seg så er det tungt å bikke 40-41.

Men herregud, det er jo god fart 40-41.

Men det fine er at båten når samme farta om jeg kjører alene eller om vi er hele familien.

Ligger en del å kjører på 4000rpm og da er farta ca29 mener jeg å huske, og SC-monitor sier ca 18liter timen.

(kommentar om det er skadelig over tid å kjøre mye på dette turtallet? Den jobbber lett og uanstrengt, motor og kjølevannstemp er fine.)

Skryteknop er jeg ikke tilhenger av, og det viste seg igjen positivt tilbake ved de 6 kjappe visningene/testturene jeg hadde til potensielle kjøpere da jeg solgt skjærgårdsjeepen vi hadde før bella`n.

Oppga gpsknop i annonsen og runda nedover til hele knop. Alle var overrasket at den gikk bedre enn oppgitt.

Sa jo da sant som er til, med ref som nevnt over.

Edited by KenBjork (see edit history)

Båten min var oppgitt til 25 knop i annonsen, men gikk bare 24,8 knop, så ingen tvil om at selgere opererer med ljugeknop.

Denne annonsen derimot, den er helt sann:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Dette bildet (de tre siste bildene i annonsen faktisk) har jeg fotografert fra min båt. Måtte over 1000 rpm for å holde følge, hu hei som det gikk.

Så sånn ser altså 13 knop ut på en Sollux 24:

94_-348859359.jpg

Forøvrig må jeg si at den Solluxen må være en av de bedre som er til salgs nå. Veldig fin både inni og utenpå.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

45-46knop, ja bra du sier teoretisk, på din båt, samt på mange andre båter også i samme str og effekt. For det er vanskelig i realiteten, om ikke uoppnåelig..

Dog så klarte jeg 44gps, en iskald dag i fjorvinter. Ikke helt snuse tom båt, noe stasj var det ombord. Men lite drivstoff var det husker jeg.

Nå har jo båten ligget ute siden vi kjøpt den, men etter at "vanlig last" er stabilisert seg så er det tungt å bikke 40-41.

Men herregud, det er jo god fart 40-41.

Men det fine er at båten når samme farta om jeg kjører alene eller om vi er hele familien.

Ligger en del å kjører på 4000rpm og da er farta ca29 mener jeg å huske, og SC-monitor sier ca 18liter timen.

(kommentar om det er skadelig over tid å kjøre mye på dette turtallet? Den jobbber lett og uanstrengt, motor og kjølevannstemp er fine.)

Skryteknop er jeg ikke tilhenger av, og det viste seg igjen positivt tilbake ved de 6 kjappe visningene/testturene jeg hadde til potensielle kjøpere da jeg solgt skjærgårdsjeepen vi hadde før bella`n.

Oppga gpsknop i annonsen og runda nedover til hele knop. Alle var overrasket at den gikk bedre enn oppgitt.

Sa jo da sant som er til, med ref som nevnt over.

Ja... jeg skrev teoretisk :)

Er som sagt mange faktorer som spiller inn her...

Uansett så tviler jeg ikke på at jeg blir fornøyd.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500