Jump to content

Kaffekanne for rødspritbrenner

HCO

Recommended Posts

Fersk kaffe er en viktig del av seilturen. Men kaffekanna mi havnet i vannet utenfor brygga etter litt uvøren håndtering av vannslange... :headbang:

Ombord i Aurora har jeg rødspritbrenner som jeg hittil ikke har forsøkt meg på, og jeg har lest meg opp på flere av trådene her som omhandler ulike typer brennere. Såvidt jeg kan forstå, er en rødspritbrenner mye tregere i bruk enn f.eks. Optimus, som jeg har endel erfaring med.

Første spørsmålet mitt blir derfor: Hvilken type kaffekanne (til kokekaffe, selvsagt) fungerer best på en "treg" rødspritbrenner? Skal jeg gå for camping-typen av aluminium, eller en mer ordentlig kanne i stål? Det vil neppe være flere enn 3 kaffedrikkere ombord av gangen, så jeg ser for meg kapasitet på 1 liter (eller litt mer). Den må også kunne passe i brenneren, det vil si at diameteren ikke må være for stor.

Og neste spørsmål blir naturligvis: Hvor kjøper man en slik til greiest mulig pris? :confused:

Hei! Har tilsvarende apparat i båten min, bare med ett bluss. Jeg lager MYE kaffe på dette blusset, og synes faktisk det er ganske effektivt. Bruker da en tynnbunnet kaffekjele på 1,4 liter som opprinnelig hørte til et stormkjøkken. Tror det er det absolutt beste. Koker en liter vann på under 5 minutter!(har tatt tida)og så trenger du selvfølgelig ei presskanne :flag:

Edited by ynroenn (see edit history)

Har akkurat det samme apparatet i min båt som du har avbildet her. Syntes ikke det er så forferdelig tregt, men klart det er tregere enn andre.

Til mitt kokeapparat benytter vi bare kjeler av aluminium, også kaffekjelen. Dette for at varmen lettere skal komme igjennom til vannet e.l.

Føler at aluminium fungerer greit, og vi har ikke møtt noen problemer med det.

Det som i allefall er helt sikkert er at du har noe av det sikreste kokeapparatet i båten din :yesnod:

Det som i allefall er helt sikkert er at du har noe av det sikreste kokeapparatet i båten din :yesnod:
Det der er nå en sannhet med modifikasjoner... Rødsprit er kun sikkert om den behandles 100% riktig. Litt søl tar lett fyr selv om det er et stykke fra sølet til åpen flamme og fyller en rødsprit i en brenner som ikke er helt kald får du deg en skikkelig overraskelse når fyrstikken tennes. Kjennere flere som har tabbet seg med rødsprit og jeg har nå selv også fått noe krusete hår et par ganger... Jeg har tilbrakt noen uker på Brannskadeavsnittet på Haukeland Sykehus i år (hadde ikke noe med rødsprit å gjøre, kun kokende vann) og kunne lese mange rødsprithistorier i gjesteboken der. Fant ingenting som hadde med gass, parafin eller diesel å gjøre men muligens en bensinsak...

Største faren med rødsprit er alle de som påstår at det er ufarlig, det gjør at folk ikke tenker seg om og havner da lett i situasjoner med mer eller mindre alvorlige følger...

Alle kjeler kan brukes på spritbrennere men tynnbunnet alu er nok raskest i bruk. En annen sak er at mat og drikke laget i alu.panner ikke er det mest helsebringende en kan ha i seg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Vi hadde Origo spritbrenner i den forrige båten, og syntes det fungerte bra. Litt tregere en gass og parafin, men på tur har vi god tid. Vi sverger til presskanne. Koker vann i vanlig kjele. Hvis du vil ha aluminiumskjele selges det rimelig på Biltema. Tror ikke det er så farlig med alu.kjeler, da det fort dannes et beskyttende lag med aluminiumsoksid på overflaten.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Ville gått for en campingkjel av den lave, flate typen. Virker som at de utnytter varmen godt...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ville gått for en skinnen blank og fin kaffekjele i edelstål.

Har en slik som vi bruker på Wallas Safeflame - den sikreste og tregeste brenneren i universet.

Med en spritbrenner vil du uansett ha kaffen klar lenge før meg.

Har du et problem om kaffen din ikke er klar på 15 minutter?

Apropos Biltema: Ser de har en snerten dobbel brenner som går på små engangs gassbeholdere (227g). noen som har erfaring med denne?

17-595_l.jpg

Har ikke noe erfaring med det koke apparatet. Men den gassbeholderen har jeg prøvd.

Har en sånn liten gass ovn (Kitchen blower). som vi fyrer opp på akterdekket (vinterhaven).

I båtsjappene så koster en sånn gassbeholder 40-50 kroner.

På Biltema er jo alt så mye billigere, så jeg handlet 4 stk der. Husker ikke hvormye jeg betalte.

Med gassen fra båtsjappene så brenner varmeren stille å pent.

Med den fra Biltema så begynte det å "fise" å "små eksplodere" og det hørtes ikke trygt ut. Slo av varmeren, lot den stå litt. Fyrte opp på nytt. Etter 10 minutter så begynte rabalderet igjen.

Byttet over til gass fra båtsjappa, og varmeren fungerte helt fint igjen.

Flere som har hatt plunder med de gassbeholderene fra Biltema? Eller er det bare jeg som var uheldig med den ene? Har ikke fått prøvd de 3 jeg har igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ville gått for en skinnen blank og fin kaffekjele i edelstål.

Har en slik som vi bruker på Wallas Safeflame - den sikreste og tregeste brenneren i universet.

Med en spritbrenner vil du uansett ha kaffen klar lenge før meg.

Har du et problem om kaffen din ikke er klar på 15 minutter?

Ser poenget og edelstål er blankt og fint. Men er det noe poeng å bruke 3 ggr så mye rødsprit og drasse med seg en kjele som er dobbelt så tung når en i aluminium gjør samme nytta på 5 min? (og i tillegg sikkert koster halvparten?)

Du bruker vel ikke tre ganger så mye rødsprit? En stålbunn er nok tregere å varme opp, men, den avgir jo den samme varmen til vannet.....

Du får kanskje litt mer tap av varme til omgivelsene siden det tar lengre tid, så litt mer sprit går det vel.

Kanskje en alu-kjele er tingen for deg likevel? Drivstofforbruket på 5 liter lampeolje til wallasen tenker jeg ikke mye på, men 1 liter rødsprit koster vel det samme som 3 liter lampeolje.

Ikke bry dere om rotet. Bildet er tatt under vinteropplag, men kannen dere ser funker fint på rødspritbrenner.

img_2116.jpg

Jeg tror vi kjøpte den i Danmark, men det kan vel tenkes det finnes noe så fint i Norge også.