Jump to content

Mitt optimale båtliv, hva er ditt ?

880

Recommended Posts

Siden jeg ble født i 62 har jeg kun i 4 år ikke hatt tilgang til sjøen (de 4 årene var det kun ferskvann).

Besten dro meg med før jeg kune krype, samlet rekved fra firbøringen og mekket gamle båter.

Båtlivet har fulgt meg i jobb og fritid.

Dette har gitt mye glede og sjelefred.

Liker å bygge båter.

Liker å bare være i båten uten å gjøre noenting.

Liker å dra utpå i drittvær for å "kose meg" og lære elementene og båten å kjenne.

Liker å dra utpå i finvær og bare ligge å drive med død motor.

Liker å utforske nye plasser.

Liker å kjøre fort.

Liker å kjøre sakte.

Liker å dra ut alene.

Liker å ha famile eller venner med.

Liker å kjøre langt eller bare 10 min. til nermeste holme.....

Liker å bruke båten til jobb turer (blitt allfor skjelden de siste årene da det er blitt for mange broer her vest).

Men det opptimale er å ligge i en uthavn en kveld, kansje alene eller sammen med andre, hygge og stillheten.

Det er kun en ting som overgår dette... Stå opp i gryinga, lenge før alle andre, lage kaffi og ta denne med ut og nyte roen. Det er for meg noe av det beste med båtlivet og som suger i magen hver dag.........

Hvordan er ditt optimale båtliv ?

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Stå opp i gryinga, lenge før alle andre, lage kaffi og ta denne med ut og nyte roen. Det er for meg noe av det beste med båtlivet og som suger i magen hver dag.........

DET er det beste med båtlivet.

Gjerne kombinert med en morra dukkert i en eller annen uthavn. Da er livet herlig å leve.

Ellers enig med alt det andre du skriver. Kanskje bortsett fra det å kjøre fort. Det har jeg vokst av meg. Noe vel også valg av båttype viser.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei,

Ja de fleste punktene er nok sammenfallende, men har et par unntak.

Er ikke så opptatt av å kjøre fort.

Er ikke så opptatt av å være alene

Er ikke så opptatt av stillheten, men av og til er det koselig.

Istedenfor å stå opp om morran og koke kaffe, kan det være like stemningsfult å se på solnedgangen, prate seg gjennom natten, så koke kaffe, og se på soloppgangen.

Men for meg er det akkurat et halvt år før jeg setter båten ut igjen. Nå er det hjemmekos, hytteturer og thailandstur som fyller vinteren.

Enig med det meste, bortsett fra det å kjøre fort.... :wink:

For meg handler båtlivet mer en noe om å IKKE ha det travelt. Det handler om å ha tid til å være under veis. Det viktigste er ikke å komme fram - men å være på vei og kjenne at både båten og du selv er i kontakt med elementene.

Derfor liker jeg meg aller best når det er litt ruskvær. Når jeg opplever at naturen rundt meg har kontrollen og bestemmer like mye som jeg selv gjør. Den lille tvekampen mellom meg og naturen gir meg tilhørighet og identitet.

For meg er det også viktig at den rette lukten er til stede.

Derfor må mitt optimale båtliv bestå av en gammel trebåt som lukter av diesel, olje, sjø og salt. Den spessielle lukten som bare gamle trebåter har. Det nytter ikke med nyere trebter heller - ikke for meg.

Helst en båt som i sin tid ble brukt til fiske, hvor stolte karer trakk fisk av alle slag over rekka, røkte karva blad, drakk svart kaffi og svettet i oljehyra....

Selv om karene er borte, henger eimen etter dem igjen i det gamle skroget... det er et viktig element i det optimale båtliv....i hvert fall for meg :yesnod:

Edited by wabra (see edit history)

Selv er jeg også født og oppvokst i båt og mye av min tid som liten er blitt brukt i ei 26 fots tresnekke med en GH10 m/9,9HK på slep.

Til slutt så kjøpte omgangskretsen (til mine foreldre altså) sagte men sikkert seg større båter og da også gjerne plast. Sandvik 945 og Scand 4000 mener jeg å huske. Dette resulterte i at med slike båter valgte å legge turen lenger ut på vannet ala Danmark. Dette synes min far ble litt for mye med en 26-fots tresnekke m/jolle på slep, så det ble bare til at snekka ble mindre og mindre brukt. I.o.m at jeg var såpass ung selv, så ble det også automatisk stopp på min "sjøkariere".

Nå er dette ca. 15 år siden, og i denne tiden har jeg faktisk ikke hatt båt i tankene over hodet. (litt rart egentlig, for jeg storkoste meg på sjøen)

Etter at en kammerat av meg kjøpte seg en gammel Draco 1979 mod. for litt siden var jeg med på selve sjøsettingen av denne. Vi kjørte en runde for å teste den litt, for så å legge til brygga igjen ca. 1 time senere. DETTE var det som skulle til for å få meg tent på sjølivet igjen! Var som å helde bensin på glødende kull!

Gikk faktisk ikke mer enn 5 uker etter dette før jeg bestillte meg en splitter ny Askeladden 535 Bowrider m/Mercury 115 Optimax på hekken.

Det var også da alle spørsmålene mine poppet opp her i forumet.

Det blir nok litt mer moderne på sjøen med en "plastracer" kontra tresnekke med rødspritapparat og 8HK'er FM motor, men jeg kommer til å dra alle de stedene jeg var som liten og mere til.

Siden jeg har en båt som man kommer seg raskere ut og inn fra land, kan jeg derfor utforske større deler av kontinentet på godversdager.

Det jeg gleder meg mest til er å cruise forbi bryggepromenaden i Fredrikstad... legge kursen mot Seilø og Fredagshølet, samt Herføl/Strømstad/Halden etc.

Har også planlagt noen turer over til Tønsberg/Bolærne, men føler jeg må bli ltt varm i trøya før jeg gir meg ut på slike etapper. Er jo tross alt en stund siden jeg freset rundt i en 10fot'er.

Men først så må jeg da sef. få båten, og selve overekkelsen av vidunderet blir nok uansett høydepunktet til neste år.... før eventyret fortsetter i Østfold-skjærgården.

SUKK.... :cheers_wine:

Edited by Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Dette er tråden jeg kan like å følge med på.. for folk har garantert forskjellig følelser for båtlivet..

880 dro igjennom det meste av det en kan føle med båtlivet, men for meg så handler sjøen om forbedring av helsa..

Ingenting er som å sitte i båten og se solen gå ned i horisonten.. og siden jeg ikke drikker kaffi blir det ofte (kremt) cola (hysj).. men kanskje en pils eller to..

Ha radioen på i bakgrunnen med litt rolig fin musikk, telefonen er skrudd av, fuglene synger, måkene skriker (Ska haaaa Skahaaa)

De bittesmå bølgene på vannet som skvulper som musikk oppi båten.. lett vugging.. da er livet hærli....

Også det å våkne opp om morgnen.. ligge å dra seg i dyna til en har fått ut søvnen såpass at øynene kan åpnes, deretter gå opp på dekk og stupe uti vannet.. svømme et par runder rundt båten, for så soltørke på dekk.

Deretter spise frokost.. Deilig..

Samtidig så er det ingenting som er bedre enn å være alene på flatt vann å ligge akkurat i plan slik at bølgene blir så små som mulig, men ikke ræse avgårde i vill fart.. men bare stå der og kjenne vinden igjennom håret.

I sommer lå vi i Lillesand, da lå vi med akterenden rett inn mot lillesand by.. og hadde utsikt inn i byen (bryggen, og mot torvet der).. da var det deilig å sitte i båten, nyte ei kald pils og se på livet.

Og hva er vel bedre enn reiseradioen på P1 når man sitter å spiser frokost? ;)

Jeg kunne fortsatt i det uendelige.. for det er så mye koselig, og behagelige opplevelser med sjøen, samtidig så godt for sjelen at det nesten burde vært båt på blå resept.. :)

For meg blir det neste halve året langt.. hehe.. men vi skal nok klare å kose oss i vinter også.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Synes synd på dere som ikke bruker båten om vinteren....

Vinteropplevelsene på sjoen er noe av det aller fineste.

Kle godt på seg og tenne på primusen for å få en liten lunk i styrhuset. Og så koke kaffe og når kaffien er ferdig få varme stivfrosne hender rundt et varmt kaffikrus.

Jeg røyker ikke til vanlig, men på slike dager tenner jeg på pipa og tar noen drag, mest for kosen og lukta. Aller best er det hvis jeg kan gå ut i grålysningen en stille. klar og kald januarmorgen mens de første lysstrålene kaster sitt trolske lys over havet og inn styrhuset - da er det godt å være menneske

Mange godt å lese her :smiley:

Mitt optimale båtliv er å ligge i uthavn, usjenert, godt å varmt i luften og i havet,

stå opp tidlig og bare hoppe rett i havet, :diving:

sitte på Fly Bridgen å nyte en lang frokost.

Hyggelige kvelder på Flyen eller akterdekket med gode venner. :cheers_wine:

Uff, det er alt for lenge til neste gang :confused:

Fikk et nytt syn på strandbading her i sommer...

Vi kjørte rett forbi kø og parkeringskaos på stranda, på vei til båthavna. Dro tilbake til stranda med båten og slapp dreggen. Lå såpass grunt at ungene kunne vasse i land fra båten. For første gang nøt jeg å bade på stranda :cool: . Ikke trengte vi være redd for at nøkler, mobiler eller lommebøker skulle forsvinne. Kald mat og drikke var det nok av i kjøleboksen. Og ikke var det sand overalt etter endt bading heller, den ble vasket av på vei opp badestigen.

Venter på ny badesesong nå, det er sikkert :wink: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Båtlivet er for meg den store variasjon og frihet båten gir oss. Jeg sier oss, fordi fruen er like glad i båtlivet som meg og er stort sett med hele året. Båten er vår livstil og vi trives best i gjestehavner blant gode venner. Ligger vi i uthavn er det som oftest til en brygge fordi hela tilsier dette.

En dag uten et besøk ombord opplever jeg sjeldent. Det er alltid noe å rusle med, og jeg liker at ting er i orden og ser ordentlig ut. En stille hverdagstur alene er også med på å bygge opp maskineriet i egen kropp.

Jeg vil nok ha det mest mulig behagelig og komfortabelt. Det har noe med alder å gjøre. Tenker man komfort ved å sitte i en behagelig stol å kjøre båten er man på villspor.

Komfort er at man har en behagelig temperatur mens båten siger fremover, og kaffekoppen står på kartbordet og skippern henger mot styrhusdørakarmen. Da er livet verdt å leve! :flag:

BP er med på å¨skape kveldene hjemme full av mening. I disse trådene er det aldri kjedelig.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er herlig på sjøen når Sabben går på lavt turtall å man tar det helt med ro.

å man tøffer ut til en holme å kaster dreggen ut bak, å setter seg ned for å spise, drikke bade osv.

å båten må være av treverk å gjerne litt eldre, det skal lukte disel, å olje.

Jeg har funnet ut at jeg liker båtlivet om høsten best. Da kan man kose seg i båten, og været spiller ingen rolle. På sommeren har vi lett for å være alt for kresne på været, og blir sure bare en liten ulldott legger seg foran sola.

Og jeg har veldig mange gode stunder ombord i båten i vinteropplag også. Det går mer parafin til varmeren når båten er på land, enn når den ligger på vannet....

..........Og jeg har veldig mange gode stunder ombord i båten i vinteropplag også................
Jeg deler helt denne vurderingen. Jeg har utrolig mange timer med planlegging av seilas ombord under denne "seilas"betingelsen. Jeg bruker også atskillig flere timer til vedlikehold av motor og annet utstyr ombord under denne betingelsen i forhold til når båten "flyter". Det er under vinteropplag at jeg virkelig lærer instrumentene og det tekniske utstyret å kjenne. Men det er min båtverden.

Nå er det ikke store båten jeg har kjøpt... men jeg kan så absolutt se for meg at jeg kommer til å dra ned i båten etter endt arbeidsdag og lese avisen og ta meg en kopp kaffe før jeg kjører hjem.

Men ligger båten min i vinteropplag (på land) så skal den få ligge i fred.. så sant det ikke kommer en varm dag som får meg til å fiske frem polish og diverse svamper for en hei dundrandes gnikkedag.

Er det forresten noen her som har en tilsvarende båt som jeg har bestilt som setter seg i båten mens den ligger i båthavna og får med seg dagens nyheter og en kopp kaffe, samt litt sladder i havna før man kjører hjem til kone og evt. barn?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Mitt optimale båtliv er når mobilen er sluknet, og jeg ikke har merket det på noen timer (dager ...), tid opphører å eksistere og roen har tatt over.

Mitt optimale båtliv er når det er sitrende varmt og flatt vann. Vi er langt fra land og jeg står og kjører i 25 knop +. Motorene maler villig og fartsvinden gir denne deilige svalende følelsen.

Mitt optimale båtliv er når jeg kryper ned i motorrom, bruker to timer på å pusse bort en liten flekk som bare jeg ser. Hvor jeg sitter alene i båten og ikke gjør noen ting.

Mitt optimale båtliv er når jeg ser fruen finner roen, smiler og koser seg.

Mitt optimale båtliv har mange fasetter. Tar med noen tidlige høstbilder ....

1_08.jpg

2_08.jpg

3_08.jpg