Jump to content

Seiljolle/liten seilbåt for nybegynner


alidal

Recommended Posts

Dersom du måler tykkelsen på toppvantene kan jeg rusle bort i båten og finne tabellen som sier hva de skal teites til.

Da har jeg fått båten hjem og har fått målt wirene til 4mm.

Det gikk 12 timer å kjøre fra Ålesund og hjem med båten på henger. Gikk egentlig veldig greit å kjøre, da hengeren er designet for seilbåter, og er veldig stødig.

Slik så det ut. Ser litt høyt og vinglete ut, men som sagt veldig stødig

100_1140.jpg

Når det gjelder akterstag: Kan det være meningen at akterstaget skal være festet der hvor den røde linen som går ned til enden av bommen er festet, for så å feste den røde linen der hvor man ser hodet på en 6 mm skrue? Det er ikke festet noe annet i den skruen, men det kan bli litt liten plass til storseilfallet. (Vil muligens komme litt borti)

100_1142.jpg

Hadde kanskje vært like greit å få en seilmaker til å se på hele arrangementet?

Link to post
Share on other sites

Som det muligens fremgår av bilde under peker salingshorna nå litt oppover. Kan toppvantene strammes slik at salingshorna peker rett ut, eller må man løsne skruene på salingshorna som holder wiren fast her og stramme opp til det som er korrekt spenn, for så å feste wiren til salingshorna igjen?

Sikkert dumt spørsmål, men har aldri gjort dette før. :sweat:

100_1143.jpg

Link to post
Share on other sites

Angående toppen av masten din , der det røde tauet er skal vel akterstag festes , den røde er vel bomløft og kan evnt festes på samme sted , er det en ledig trinse ved siden av storseilfallet så kan bomløftes tres der slik at du får det regulerbart.

Salingene skal være vinklet bakover , hadde de ikke vært det så hadde heller ikke masten stått uten akterstag

Link to post
Share on other sites

En kontakt med tidligere nevnet forum vil sikkert gi svar på mange detaljer.

Er veldig lav aktivitet der.

 

Gratulerer med fin båt, forresten!

Takker. Syns det ser bra ut.

 

der det røde tauet er skal vel akterstag festes , den røde er vel bomløft og kan evnt festes på samme sted , er det en ledig trinse ved siden av storseilfallet så kan bomløftes tres der slik at du får det regulerbart.

Det var det jeg spekulerte på om gikk an! Takker.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fått opp master og bom på båten nå, men så er det jo noen spørsmål da.

Mangler det et feste til kicken på denne masta? Regne med at kick skal festes på masta. Det er en bøyle på bommen som jeg antar er beregnet for feste av kick i andre enden.

100_1202.jpg

 

Når det gjelder bomløftet så er jo det bare en line som er festet i toppen på masta og ført ned og knyttet til enden på bommen. Er det greit nok å ha det slik? Fikk jo et tips av Enzo om å føre den gjennom en ledig trinse, hvis det fantes, men det var det ikke, så jeg gjorde det på samme måte som da det ble rigget ned. Flere gode tips til en nybegynner?

100_1203.jpg

Link to post
Share on other sites

Det viktige er å få riggen rett og teit nok.

Ja er nok viktigere det! Sliter jo litt med det også, da strekkfisken på babord toppvant "bunner" før jeg mener det er noenlunde stramt. Har ikke skaffet meg noe målegreier for å måle strekk i vantene, men hvor viktig er det at dette er 100% korrekt på en så liten rigg?

Vil jo selvfølgelig ha det skikkelig, men har jo forstått på diverse litteratur at det går ikke an å stramme for mye med vanlig håndverktøy.

Får i første omgang forsøke å sette den opp etter "Seil & Rigtrim" men akkurat nå er det et h.... vær her på vestlandet.

Har ikke forsøkt å seile den enda heller, men håper å få det til i løpet av helga. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Sliter jo litt med det også, da strekkfisken på babord toppvant "bunner" før jeg mener det er noenlunde stramt. Har ikke skaffet meg noe målegreier for å måle strekk i vantene, men hvor viktig er det at dette er 100% korrekt på en så liten rigg?

 

Stuper inn igjen i tråden så det er mulig du har forklart det før, men litt rart at babord toppvant bunner. Hvordan er det på styrbord. Er riggen satt skjev eller er det forskjellig lengde på vantene? Antar du har testet med fallet på hver side for å se at riggen er noenlunde bein?

 

Ville ikke tatt meg brye med å måle spenningen i riggen på en slik båt, selv om den er litt slakk i starten faller den ikke ned. Det kan være en grei måte å ta siste justeringen når du seiler. Krysser du med 20 grader helling så vil det antakelig slakke i le og da skrur du til. Sjekk at det ikke er noe som gir seg, hyttetaket der riggen står eller at du drar opp dekket. Det ville ikke vært første båten der dette skjedde... Noen båter er det ikke mulig å sette riggen hardt nok fordi festepunktene er for svake... Håper ikke det blir noe problem. På mine to tidligere seilbåter (H-båt og Albin Cirrus) fulgt jeg rådet om å stramme til riggen ikke slakker på ca 20 graders krening på kryss. Da er den passe stram... På H-båten var det vanskelig å få til dette, den slakket ofte uansett, da det uansett plassering av vant og mastfot endte med at riggen krummet seg når en skrudde til vantene, og slik sett gikk det ikke å få den så stram som det var anbefalt... Dette var en båt fra 1973 så jeg lot den stå litt slakk og den falt ikke ned sålenge jeg hadde den...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er riggen satt skjev eller er det forskjellig lengde på vantene? Antar du har testet med fallet på hver side for å se at riggen er noenlunde bein?

Skal sjekke det skikkelig i morgen (værforbehold)

 

Krysser du med 20 grader helling så vil det antakelig slakke i le og da skrur du til.

 

Stramme til for hånd?

Link to post
Share on other sites

Bjoris.

Ridder-Bergstrøm rigg.

Det er toppvanta som holder hele greia oppe.

Slakke vant = riggen overbord.

Med slakt tenker jeg ikke helt slakke vant, men et par omdreininger etter at det har begynt å stramme og så resten på kryss, men det er jo mulig en må være mer forsiktig uten akterstag

 

Skal sjekke det skikkelig i morgen (værforbehold)

 

Stramme til for hånd?

 

Nei, du må ha skruhjern/fastnøkkel. Greit å ha litt i reserve, det går fort på sjøen ja... evt tau i dem kan lønne seg;) Lykke til, antar du svipper innom Eldøyane om ikke lenge??? :flag:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du må først sentrere mastetoppen.

Bruk et langt målebånd som du hiver opp med storseilfallet. Mål mot et fast punkt på båten på hver side, f.eks fotlista rett ut for røstjerna. Juster toppvantene slik at mastetoppen står i senter.

Når du har fått den på plass, teiter du like mye på hver side til du har oppnådd rett spenning. Med 4 mm wire skal spenninga ligge på 260-280 kg.

Teit opp undervantene slik at masta er nogenlunde rett mens du justerer sånn at du ikke lager banan av den.

Når mastetopp er på plass og med rett spenning i overvanta, finjusterer du på undervanta slik at masta står rett i begge plan. Nå har du ett godt utgangspunkt.

Link to post
Share on other sites

Du må først sentrere mastetoppen.

Bruk et langt målebånd som du hiver opp med storseilfallet. Mål mot et fast punkt på båten på hver side, f.eks fotlista rett ut for røstjerna. Juster toppvantene slik at mastetoppen står i senter.

Dette så faktisk noenlunde greit ut. Fikk ikke målt helt nøyaktig pga. vindkast ved brygga.

 

Da har jeg hatt min første seiltur alene. Var riktignok bare med forseil, men likevel...........

Var forholdsvis frisk vind på fjorden en stund, men det gikk veldig bra. Klarte ikke å registrere at noen av vanta ble slakke på kryss, men det var vel kanskje for lite press på riggen med bare forseilet oppe?

Når jeg skulle slå og hale inn på motsatt skjøte, ville seil/skjøte bare henge seg opp i diverse saker ved mastefoten.

Hva gjør jeg feil?? :headbang:

Skjøtet som jeg slapp var helt slakk.

Ellers var det en fin opplevelse å seile alene for for første gang. :sailing:

Vet ikke hvor stor fart jeg fikk for jeg hadde andre ting å konsentrere meg om, men det gikk bra unna til å bare seile med forseilet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...