Jump to content

Seiljolle/liten seilbåt for nybegynner


alidal

Recommended Posts

Det er noe som slår meg, og det er beslaget mellom bommen og masta. Av bildene ser det ut som om det er mye lengre enn det originale.

Jeg ville iallefall ikke seilt denne båten uten akterstag.

Tror du har rett i det med beslaget ja. Får sjekke nærmere når jeg får sett ordentlig på dette. Kommer nok til å få på akterstag fortest mulig.

Forrige eier har seilt med dette i 2 år, men har kun vært brukt til forsiktig "koseseiling".

Foreløpig ligger båten i Ålesund, og der blir den nok liggende en stund.......

Link to post
Share on other sites

Noen ganger setter man kjeften i gir uten å starte hjernen.

Titta på riggtegningen.

Båten har Ridder-Bergstrøm rigg. Akkurat som Hunter, Comfortina og andre.

Selvsagt kan den seiles uten akterstag. Forstagspenninga taes opp av overvanta som må settes til korrekt verdi. En Vajert er nesten påkrevet. Undervanta brukes til justere prebend.

Ett eventuellt akterstag brukes til å trimme den ustaga delen av masta for å styre twisten i seilet.

Ville allikevel satt på ett akterstag. 5 mm. syrefast wire med ei firskåren talje.

Link to post
Share on other sites

Nusselig båt!

Og da kan man vel kalle den f. eks "Lille My"? :sailing:

Mener å huske fra barne-tv at en artig gjeng fra Finland av og til var på seiltur i en slik liten seilbåt?

Båten er forøvrig bygget i Finland. De første utgavene ble faktisk laget i Norge av Saga Boat på sekstitallet og het da Sagawind 20.

Artikkel på Sagaforumet.

Er til og med en som har seilt denne turen fra Ålesund til Shetland med retur via Lindesnes til Oslo! :eek: Er vel en tur på nærmere 750 nm.

Har ikke planlagt så lang tur, men hvis den skal seiles hjem, blir det en tur på over 200 nm.

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Med god planlegging og tid blir det en fin tur. Ville vel vært forberedt på noe redusert komfort dog, båten er liten, beveger seg kjapt og mye ifht. en større båt. Tipper den blir en del våtere også. Men med godt humør og regntøy kommer man langt :-)

 

Det fine med seilbåt er jo at den tåler det meste av vær, og en langtur er jo en grei måte å få erfaring med seiling i ulike typer vær. Lærer man å seile/håndtere/beherske båten i ordentlig drittvær så føler man seg jo tryggere og mer komfortabel.

 

Før langtur ville jeg supplert med opplegg/utstyr for sikkerhetsline. Det hjelper veldig å være sikker på at man ikke fyker overbord hvis man kommer i drittvær og båten beveger seg mye.

Link to post
Share on other sites

Med god planlegging og tid blir det en fin tur.

Har ikke gått over Stadt med liten båt før, men regner vel med at vind fra sydøst til nordøst er å foretrekke?

Er nok en del ting å huske på for en slik tur i en så liten båt, men det skal jo være en båt som tåler en god del.

Er ellers takknemlig for tips, spesiellt fra folk som er lokalkjent på strekningen Ålesund - Måløy.

Med seilbåt er det vel kanskje like greit/kortest å gå ut Breisunddjupet, hvis det er bra vær?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Er nok en del ting å huske på for en slik tur i en så liten båt, men det skal jo være en båt som tåler en god del.

 

Det mest slitsomme er kanskje å gå med sjø/vind aktenfra og fra siden da båten temmelig sikkert kommer til å geare en del. Jeg ville vært sikker på at jeg kunne reve nok ned hvis vinden blir hard, og med tanken på hvor lavt fribordet blir i en båt i den størrelsen ville jeg også hatt ei lita fokke med høyt underlik, evt ei stormfokke. Ved heftig gearing kan man bli lagt "flat" innimellom, da er det greit å ikke få sjø i fokka. Ville også sjekka hvor mye du får revet storseilet, evt lagt inn et ekstra rev, eller vurdere ett tryseil.

 

Ellers vil jeg anbefale en hardvindstur på fjorden under kontrollerte forhold. Legg båten skinnflat, sjekk hvor mye den tåler før den slipper styringa osv. "Herje" litt sånn at du vet hvor du "har båten". Det forutsetter sef. at rigg osv er sjekka ut på forhånd :smiley: Er utstyret i orden så vil du oppleve at båten er trygg uansett hvordan du tuller det til, og at mannskapet nok sjekker ut lenge før båten.

 

Det eneste du må ha god kontroll på er jibb i hard vind, og det er også fort en problemstilling hvis man seiler med vinden i mye sjø og vind. Hvis båten gearer "feil vei" kan man få ett problem.

 

Antagelig vil du slippe unna virkelig drittvær, men man ser jo stadig at det er da "ferskinger" får trøbbel. Har du "herja" med båten og føler deg trygg så har man bedre forutsetninger for å beherske forholdene, ja til og med fryde seg når det blåser opp :-)

Link to post
Share on other sites

Ja da ser det ut som det blir å hente båten på den "feige" måten! Har fått lånt/leigt spesialtilhenger for seilbåt, så den skal fraktes landeveien. :sweat::blush:

Noen som har en ide om hvor mye masten kan veie? Kan vel ikke være mange kilo en slik sak? I brosjyren står det at masten er 8,45.

Pleier det å være lengde på mast eller fra vannlinjen og opp?

Link to post
Share on other sites

Ville allikevel satt på ett akterstag. 5 mm. syrefast wire med ei firskåren talje.

Er dette noe man kan montere i masta med sjakkel/wireklemmer, eller er det noe som bør eller kan kjøpes ferdig med kause osv?

Regner med at det er stor forskjel i kvalitet på taljer og ellers diverse utsyr til seilbåt, så er det noen som har gode tips?

(Har aldri kjøpt noe til seilbåt tidligere, så dette har jeg ikke peiling på)

Masta må jo demonteres i forbindelse med transport, så da hadde det vært like greit å montere akterstag når først masta var nede.

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med seilforeningen der du bor, hør om noen der kan hjelpe deg med å gå over båten. Ett andet alternativ gå inn på WWW.SEILING.ORG og søk etter en måler. Han går over båt og seil med deg. Du får ett lysbevis samtitig som båten blir gjort så standar som mulig.

 

Hvis dette er vanskelig, sørg i alle fall for at en seilmaker går over seilene dine. Få han til å kikke opp i riggen - og at han dokumenterer det han ser. Dette har noe med forikringspremier og gjøre.

 

Hvis pinnen (masten) faller ned har du ett problem.

 

Men seiling er en vidundelig sport, blir aldri utlært. Ta ett skritt av gangen og ikke gjør noe dumt...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Her er alle de essensielle tallene.

 

Bommen har en lengde på 2,20 fra masten og til merke bak på bommen, hvis du ser på de gammle bildene så er det en svart tape ytterst på bommen. Det er fra masten til dette merke det er 2,20. Seilet har ikke lov til å være større hvis du skal seile med ett LYS tall på 0,91

 

Båttyp: Sunwind 20 Kölbåt

Utrustning: SG- Konstruktör: Tord Sundén

LYS-tal: 0,91 Konstruktionsår: 1970

 

 

Skrov Rigg Förtriangel Spinnaker

SKL 6,00 m P 7,60 m FL 7,10 m SL 6,88 m

LVL 5,00 m E 2,20 m FP 3,30 m ½ BR 3,96 m

Bredd 2,45 m FH 7,70 m FB 2,20 m SPL 2,18 m

Djupg. 1,25 m Riggtyp Partial

Depl. 1,65 ton Backstag Nej Gennaker

Kölvikt 0,75 ton Kolfibermast FL 0,00 m ¾ BR 0,00 m

Kölmatrl Järn AL 0,00 m ½ BR 0,00 m

Költyp Fenköl UL 0,00 m ¼ BR 0,00 m

 

Utrustning

Kojdynor Ja Mantåg - Kokanordn. Ja Toalett -

Inr. förpik Ja Batteri Ja Luckor Ja Bord -

Ankare, förtöjningsgods och fendrar 18 kg

 

 

Gå inn på www.seilig.org under lystabell og finn mer ut hva de forskjellige forkotelsene betyr.

 

Og nei det ser ikke ut som den har akterstag. Den har viklede spredere. Dette er en liten rigg og har en kostruksjon mer lik joller som FD og 470. Mye av stabiliteten av masten ligger, når det blåse i kikken (bomnedhal). Denne holder akterkanten av storseilet - som igjen holder igjen toppen av riggen.

 

Litt vannskeligere og trimme, men det kan du lese deg til det er utal med bøker om denslags. En godt trimmet båt er morsom og enkel og seile. Bruk noe tid - snakk med noen som kan hjelpe deg for å få satt riggen riktig opp. Da er det mye morsommere å seile.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Og nei det ser ikke ut som den har akterstag. Den har viklede spredere. Dette er en liten rigg og har en kostruksjon mer lik joller som FD og 470. Mye av stabiliteten av masten ligger, når det blåse i kikken (bomnedhal). Denne holder akterkanten av storseilet - som igjen holder igjen toppen av riggen.

Det er ikke montert bomnedhal på den. Er vel noe som bør være montert?

Link to post
Share on other sites

Mnja. Jeg har samme riggen.

Og den masta er 16 m. lang.

Ridder-Bergstrøm.

Det er toppvantene som sørger for bakoverrettet kraft på disse. Det er svært viktig at de er satt til korrekt spenning for å få forstaget teit nok og for at ikke hele greia går overbord. Dersom du måler tykkelsen på toppvantene kan jeg rusle bort i båten og finne tabellen som sier hva de skal teites til. Undervantene setter krummen i masta og kan til en viss grad brukes til å flate storseilet.

 

Jeg har i tillegg lensetakler for å få ekstra stramming av forstaget. Noen sier det er bortkasta penger.

Link to post
Share on other sites

Bomnedhal eller kick som noen kaller det er en nødvendighet. Hvis du ser på de orginale bildene så er det på de. Bare sørg for å få nok utverksling - ikke vær knølen der 1:16 eller 1:32 må være ett minimum. Harken har noen gode løsninger på hvordan du skal få det til. Når det gjelder utstyr du skal kjøpe finnes det mye JALLA der ute. Du trenger ikke det dyreste (les harken), det samme gjelder tau. ikke kjøp gummitau (biltema)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...