Jump to content

Seiljolle/liten seilbåt for nybegynner


alidal

Recommended Posts

Klarte ikke å registrere at noen av vanta ble slakke på kryss, men det var vel kanskje for lite press på riggen med bare forseilet oppe?

Har jeg forstått det riktig at du ikke har akterstag?

Da tror jeg ikke du bør seile den båten for bare forseil.

Bruk f.eks storseilsfallet som akterstag.

 

Når jeg skulle slå og hale inn på motsatt skjøte, ville seil/skjøte bare henge seg opp i diverse saker ved mastefoten.

 

Dettte du rydde opp i. Definer "diverse saker" vis bilder! Skulle ikke du seile mye alene?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er ikke unormalt at det er litt "småheng" når skjøte og seil skal rundt masta. Pass på å ha slakk på le (altså det skjøtet du skal til å stramme etterhvert) skjøte også når du slår, dvs det skjøtet du skal stramme inn når du har slått. Hvis ikke så drar du seilet inn mot masta når det skal rundt.

 

Dvs slakk i begge skjøter i det du passerer vindøyet i slaget. I det øyet på fokka er på rett side av masta så kan du skjøte inn (som en galmann) da får du stramma opp fokka mest mulig før du fyller den, og det er lettere enn å måtte vinsje inn når den er full.

 

På den andre siden er det jo ikke helt unormalt å måtte nappe i skjøtene for å hjelpe fokka rundt.

 

Ellers så har det jo noe å si hvordan du fester skjøtet til seilet, om det er noe med festet som gjør at det lettere henger seg i ditt og datt på dekk/mast, men dette vil du jo skjønne når du ser det.

Link to post
Share on other sites

Neida. Ikke hvis riggen er satt rett.

 

Mot normalt er jeg kjempe uenig med deg her M.

 

Han seiler kun med forseil. Båten blir da avfeldig. Blir han oversaket av et vindkast, vil båten falle av - i stedet for å gå opp mot vinden av seg selv, som uerfaren gir han fullt motsatt ror - som staller og han er uten kontroll. Du vet hvor fort det kan skje. Enorm belastning på forseil, han kan broache, legges flat. Uten annen støtte til mastetoppen enn vantene (selv om de peker akterover) så (kan) riggen gå overbord.

 

Så lenge han ikke bruker storseil, så er ikke bommen i veien og jeg hadde rigget et aktervant.

 

Oops, glemte dette i farta.

Ei line til å krumme masta med gjør nytta som "et akterstag".

Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg skyter inn, men jeg prøver å få litt perspektiv på seilbåter - som dere kan se i andre tråder på forumet.

 

Mitt spm er enkelt:

 

En slik båt, veldig flott forresten, hva kan man si for den jevne seiler at begrensningen er? Altså, hva egner den seg til?

 

Jeg vet jo at folk har seilt jorden rundt to ganger i 18 fotere, og at andre kun bruker 40 foteren som tv-stue... Men likevel, i den grad det går an å si hva et ca bruksområde for en slik båt er, så er det av den største interesse for meg :)

 

Gratulerer med en flott båt! Hva heter den?

Link to post
Share on other sites

Det går på utsiden av "alt". Tror det må være korrekt?

Ja, det ser rett ut på bildet.

 

Tror nok kunsten er å lære seg når du skal slakke og stramme på skjøtet når du slår.

Slik gjør jeg det med forseilet når jeg slår, for å unngå at seilet henger seg fast.

Jeg løsner seilet akkurat når det begynner å blafre helt fremme ved staget.

Så lar seg seilet styre seg selv helt til det er kommer helt forbi masten. Begynner du å dra i skjøtene før det er kommer forbi masten henger det seg fast. Så la det komme seg rundt uten hjelp. Først når det er kommet rundt masten strammer jeg inn på skjøtet på le side. Det burde fynke fint på din båt også.

 

Ta deg gode svinger, så har du god tid på deg. Jeg har langkjøt båt som nesten ikke svinger, så jeg har god tid på slagene :lol:

 

En slik båt, veldig flott forresten, hva kan man si for den jevne seiler at begrensningen er?

Perfekt båt i Ryfylket :wink:

Det er nok mannskapet som svikter først ombord i disse små båtene. Vi merker jo mer til bøgene og vindråsene enn større båter. Jeg som er ung synes jo at høye bølger som slår over båten er morro. Men tar ikke med mor og får i slik vær for å si det på den måten. Jeg har seilt fra Skudeneshavn til Stavanger i 10 sek/m. Vi var tre sjøvante ombord og seilte med fokk og revet storseil. Hold gjevnt 6 knop på slør. Alle med masse klær og sikkerhetsline. Kjempekjekk tur. Synes hvertfall min langkjøte 22 foter tok det veldig fint. Riktignok ble båten kastet rundt som en isoporbit en gang i blandt, og bølgenes brekninger fant veien ombord et par ganger. Bergrensningene ligger nok på mannskapet. Men jeg holder fast på at langkjøte båter er litt tryggere...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

En slik båt, veldig flott forresten, hva kan man si for den jevne seiler at begrensningen er? Altså, hva egner den seg til?

Gratulerer med en flott båt! Hva heter den

Det er en Sunwind 20.

Jeg kommer nok til å bruke den mest til å lære å seile. Har annen båt til lengre turer, men man kan aldri vite...

Har noen ungdommer i huset som jeg håper vil begynne å seile. De er jo vokst opp med motorbåt, så det er litt overgang fra 20 til 5 knop!

 

Begynner du å dra i skjøtene før det er kommer forbi masten henger det seg fast. Så la det komme seg rundt uten hjelp. Først når det er kommet rundt masten strammer jeg inn på skjøtet på le side. Det burde fynke fint på din båt også.

Var nok der jeg var litt for kjapp. :yesnod:

Var jo første forsøk......

Link to post
Share on other sites

Det der med skjøtet får du tak på etterhvert. Er som å sykle. Kan du det, så går det av seg selv. Jeg lar skjøtet ligge ett tørn rundt vinsjen så det holder seg noen lunde teit når båten går gjennom vindøyet. Når båten begynner å falle av til ny kurs, så haler jeg inn så mye jeg kan for hånd. Når båten begynner å skyte fart igjen, så vinsjer jeg inn.

 

Det er forøvrig en nesten uforskammet vakker liten båt du har skaffet deg.

 

Fant du ut av lengden på bomliket kontra bomlengden?

Link to post
Share on other sites

Fant du ut av lengden på bomliket kontra bomlengden?

Så litt på det i går og det kan muligens gå uten noen "jalla" løsning, men det er bare så vidt. Tror muligens det kan ha blitt satt på en lengre bom en originalt?

Er forresten ikke laget til noe feste for akterstag i hekken som jeg kan se, men det er enkelt å lage til uansett.

Når det gjelder feste for bomnedhal ved mastefoten, så er det jo selvfølgelig det. :blush:

Det første man blir blind på osv..........

Link to post
Share on other sites

Har vært utpå og seilt med begge seil oppe og logget fasktisk opp i 6.5 knop på kryss! Det syns jeg var bra på første seltur med både for- og storseil!

Var jo en del styr med å få opp storseilet (Satte det først)

Det ser ut som det er beregnet å ta helt bort hver gang det har vært i bruk. Syns det virker noe tungvindt.

Som det vises på bilde er det en bredere spalte over bommen hvor gliderne, eller hva de heter, går inn i det smalere sporet like over.

Når seilet tas ned kommer jo de gliderene automatisk ramlende ut av sporet det hvo dette blir bredere.

Er det noen som har et lignende system og kan fortelle hvordan dette kan gjøres uten å fjerne seilet helt?

Hadde jo vært litt mer lettvint og surret seilet til bommen og bare heist opp uten å måtte tre i gliderne hver gang!

100_1223.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Angående at det ikke er noe beslag som hindrer at seiltravene faller helt ned, kan fikses med mange løsninger, en rem, noen runder tape rundt masten etc.

Men det finnes faktisk et beslag/mekanisme som er laget for akkurat dette formålet, selvfølgelig. :wink:

 

Det er en slags skrue, hvor du tenker deg skruehodet tres opp i renna, dette skruehodet er formet slik traverne og passer i renna.

Nå står skruen horisontalt ut av renna, så skrur du på mutteren, som er formet som et 2cm hjul med hjulspor/erasert, slik at du kan feste den for hånd uten verktøy.

 

Jeg har en sånn, du ser den ca midt på foto. Skruehodet er en sort sylinder og den runde mutteren blank. (Siden skruehodet er sylindrisk, må seiltraverene dine være av typen som er rund i bakkant, ellers får kanskje ikke sylinderen plass opp likrennen.)

 

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...T.svl=Minibilde

 

Èn 50-lapp og jeg sender deg den?

 

(Evt bruke idèen med en vanlig skrue og mutter, men pass på at det ikke blir en skarp tapp, som kan skjære hender og seil)

 

 

 

Ellers fint å lese om seilglede i denne tråden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Det er såvidt den nederste får feste. Kommer et par sentimeter opp.

 

Ok, da trenger du bare stopperen som Opus viser på bildet sitt. Kan jo, som Opus sier, bruke hva som helst fram til du får rigga en ordentlig stopper, det er jo ingen belastning den veien så lenge seilet er oppe og stopper holder jo bare litt av vekta av seilet når det er nede.

 

6,5 er veldig bra! En bølge i riktig retning hjelper godt :-)

 

Men hva med selve opplevelsen, var det skremmende, spennende, gøy, slitsomt og masete? Og det må jo ha vært kaldt?

Link to post
Share on other sites

6,5 er veldig bra! En bølge i riktig retning hjelper godt :-)

Men hva med selve opplevelsen, var det skremmende, spennende, gøy, slitsomt og masete? Og det må jo ha vært kaldt?

Det lå jevnt mellom 6 og 6,5 på GPS`en. Vet ikke om det var noe strøm der da, men det kan en vel ikke se helt bort fra. :smiley:

Syns det var en veldig god følelse å kjenne at det var kun vinden som var fremdriftsmiddel, og at det som jeg har lest om seiling fungerte i praksis.

Var jo litt slitsomt en stund, men ikke mer en forventet. Var som sagt første turen, så regner vel med at det blir litt lettere etter hvert. (Var alene)

Følte meg i alle fall helt trygg, selv om det blåste relativt friskt en stund. Har ikke vindmåler, men antar at det nærmet seg frisk bris en kort periode.

Når det gjelder kulde er det vel egentlig bare et spørsmål om nok klær? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det lå jevnt mellom 6 og 6,5 på GPS`en.

:eek:

 

Du kommer til å seile rundt Hansen... Vi logger normalt 6,5 knop på kryss forutsatt 5-6 m/s vind, ca 40 grader. Har vært oppe i 7 knop, men klarer ikke å holde 7 knop steady. 7-tallet ser vi når vi får litt ekstra vind, båten legger seg over og så skyter den fart når det løyer litt og båten retter seg, ser ofte at farten øker med 0,4-0,6 knop et øyeblikk da...

 

Veldig hyggelig å høre at du liker seilingen, det er utrolig digg. Jeg sliter bare så inn i granskauen med å få tid nå de få timene i uka det er lyst... Har enda ikke fått prøvd gennakerspydet mitt og det verker i kroppen, men til helga er det full hus og stormende juble fra 6 barn og 4 voksne så det ser dårlig ut denne helga også... :smash:

 

Det er alltid utrolig gøy å lese og høre om andre som har blitt "frelst" på seiling, det er virkelig som medisin...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Følte meg i alle fall helt trygg, selv om det blåste relativt friskt en stund.

 

Men da går det greit da :yesnod: Det er vel akkurat det å føle seg trygg under seil som er terskelen for enkelte, i allefall hvis man må begynne for seg selv sånn du gjør.

 

Må si jeg misunner deg den båten, den er liten og lekker, enkel og grei med alt en trenger for en kjapp tur ut i vinden. Og så billig du fikk den da. :yesnod: Der gjorde du ett godt kjøp.

Link to post
Share on other sites

:eek:

Du kommer til å seile rundt Hansen... Vi logger normalt 6,5 knop på kryss forutsatt 5-6 m/s vind, ca 40 grader.

Det må nok ha vært at jeg var heldig med strømmen. Du har jo seilt i Bømlafjorden , så du har nok sett at det kan være litt strøm der....

Nå var dette sør/sør vest av Moster, så det er ikke det stedet som er mest strøm, men jeg skal være den første til å innrømme at det høres veldig fort ut med en slik båt!

Fikk mindre fart når vinden kom inn aktenfor tvers, men det kan vel ha med at jeg ikke klarte å trimme seilene korrekt?

 

Hvordan gikk det med forseilet denne gangen?

Hadde bare et par slag, men det gikk bedre.

 

Må si jeg misunner deg den båten, den er liten og lekker, enkel og grei med alt en trenger for en kjapp tur ut i vinden. Og så billig du fikk den da. :yesnod: Der gjorde du ett godt kjøp.

Syns jeg har utrolig mye båt for pengene ja. Den kom vel på rundt 25.000 med frakt løft etc, men syns fremdeles det er billig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...