Jump to content

Gjentatte vannlekkasjer, kreve heving av kjøpet?

NoWave

Recommended Posts

Siden min Askeladden 605 (2006) var ny har det vært problemer med store vannlekkasjer (ferskvann gjennom fenderlista), 2 første året og nå i høst for 4. gang. Feilene har blitt utbedret, men har kommet tilbake igjen. Askeladden som produsent hevder at de ikke ser grunn til å heve kjøpet, bl.a. pga de økonimiske problemene de har nå. Min kontrakt er med en båtforhandler så mitt krav om heving av kjøpet går dit. Mitt spørsmål til forumet: har noen vært borti lignende tilfelle ? og hva skal nå til for å kunne heve kjøpet. Jeg har kontaktet Forbrukerrådet for å få en uttalelse.

Store vannlekkasjer gjennom fenderlista. Store betyr at det er kliss vått inni båten etter en regnskyll?

Da har de slurva veldig når topp og bunn er satt sammen. Dessverre er slikt vanskelig å fikse i etterkant.

Hvis de ikke klarer å fikse noe sånt, må jo det være en grunn til å få kjøpet hevet, mener nå jeg. Du kan jo ikke ha en ny båt som lekker.

Prat med Forbrukerrådet i ditt fylke. De kan vurdere om heving kan være aktuelt.

Det er vanskelig å "avgjøre" hevningskrav på et helt generelt grunnlag; det må alltid foretas en individuell og konkret vurdering. MEN når det er sagt så vil jeg nok helle i retnng av hevning hvis det er ne feil som de ikke klarer å få bukt med. Hva med omlevering -- hadde ikke det vært en god løsning?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Lekkasje i båter grunnet inntregning av regnvann er et velkjent tema. Min personlige vurdering er at dette er et absolutt reklamasjonsgrunnlag som må utbedres. Fordi dette er et så alminnelig forekommende avvik synes jeg ikke at det er grunnlag for å heve kjøpet. Men her er jeg på svært tvilende grunnlag.

Hvis man snakker om lekkasje mellom skrog og innerliner, er det kurant å fikse, det er bare litt arbeidskrevende? Av med fenderlist, frese litt i sporet/glippen mellom de 2 plastdelene, tørke ordentlig opp og fuge det sammen. På med fenderlist igjen :-)

Ukomplisert, men tidskrevende.. Vi fikset litt på den forrige båten vår (som viste seg i etterkant å være tett som en potte, vi misforstod hvor vannet ,kom fra) og det var grei jobb.

Kunne kanskje båtforhandler ta dette som en "iløpet av vinteren jobb"?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Den 3. vannlekkasjen i år var ille, lenset ut 15-20 bøtter med regnvann 2 ganger etter 2 netter med regn, det samlet seg i den dobble bunnen + i rommet akter. Båten ble lå tungt i vannet og mer regn ville den trolig ha sunket da 605'n er ganske lav akter. Er temmelig lei hele båten og verkstedopphold, uker av nydelig sommervær med båtturer har gått fløyten. Ferien i august i år ble helt spolert.

Edited by NoWave (see edit history)

Etter 3.gangs reperasjon av samme feil, skal man kunne kreve heving. Da har de hatt muligheten til å rette opp feilen både 1 og 2 ganger.

Tror du står sterkt. Men hvorfor ikke en ny lik hvis du fornøyd med egenskapene?

Vi sees!

Den 3. vannlekkasjen i år var ille, lenset ut 15-20 bøtter med regnvann 2 ganger etter 2 netter med regn, det samlet seg i den dobble bunnen + i rommet akter.

Føler med deg `NoWave`, dette er veldig kjedelig. Har samme problem med min With 442 (2005 mod), hvor jeg får vann(ferskvann) i den dobble bunnen. Ikke så store mengder som du nevner, men har problemer med hvem jeg skal henvende meg til, da jeg kjøpte den "ny" av en "privat person". Min 442 er produsert i Lithauen. Nå er vistnok produksjonen overført til Polen om det kan være noen forbedring?

hva bør jeg gjøre da? min er fra 83 og leker gjennom vinduer i cabin foran og bak + flere steder gjennom kalesje . kan jeg bytte i ny tro?:-)

vann inni båten er dritt. ville prøvd å heve \bytte hvis mulig. fuktigheten har en tendens til å bli værende og smitter over på trekk \teak ol. med mindre den blir tørket skikkelig da.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Ny båt må jo være enkelt, har de ikke 300 båter på lager da?

Fra spøk, du må stå på kravene, slik må da være grunn til heving når de ikke har klart å fikse det tross gjentatte ganger, har de ikke krav om å få prøve reperasjon 4 ganger før en kan heve kjøpet?`

Min Ford S-Max hadde periode feil på et blinklys og når jeg var innom 4. gangen så sa verkstedmesteren at når det var 4. gangen MÅTTE de finne feilen, så jeg forstod det slik at de utsatte seg for en risiko ved å levere tilbake den 4. gangen uten at det var i orden...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Synes du skal være klar i din tale til leverandøren. Dette er helt uakseptabelt og en vesentlig mangel.

Liker du båten forøvrig er det jo greit med omlevering. Du har da 5 års reklamasjonsfrist på den nye båten fra leveringstidspunkt.

Jeg er forøvrig overasket over alle de feil som det tydeligvis er på båtene fra denne leverandøren.

Synes du skal være klar i din tale til leverandøren. Dette er helt uakseptabelt og en vesentlig mangel.

Liker du båten forøvrig er det jo greit med omlevering. Du har da 5 års reklamasjonsfrist på den nye båten fra leveringstidspunkt.

Jeg er forøvrig overasket over alle de feil som det tydeligvis er på båtene fra denne leverandøren.

Jeg har jobbet mye med disse båtene tidligere, og Askeladden var en av de båtene med desidert færrest feil og reklamasjoner. Jeg tror jeg tok 3-4 båter med lekkasjer rundt fenderlist ila 3-4 år. Nå har jeg ettermarkedet for endel andre båter, og har sikkert tatt 10 slike jobber bare i år på en båttype til tross for at dette er båter som selges i mye mindre volum enn askeladden. Synes allikevel at håndteringen av saken er kjedelig. Jeg tipper at det mest sannsynlig er forhandleren som har gjort elendig dårlig arbeide. Jeg kjenner forøvrig til en sak med en annen type båt som hadde samme lekasjer samt endel andre feil. Denne ble reparert på tredje eller fjerde forsøk, men kunden ønsket fortsatt å heve kjøpet da det fortsatt var småting som ikke var utbedret. Han tok saken til forbrukertvistutvalget og tapte saken der. Begrunnelsen var at manglene ikke var alvorlige nok til å heve kjøpet

Etter 3.gangs reperasjon av samme feil, skal man kunne kreve heving. Da har de hatt muligheten til å rette opp feilen både 1 og 2 ganger.

Sant som baatsman skriver, du har krav på heving av kjøp etter 3.gangs reperasjon av samme feil.

Jeg hadde en konflikt med et bilmerkeverksted for noen år siden. Der prøvde de å fikse samme feil 3 ganger, noe jeg ikke godtok.

Var i kontakt med forbrukerrådet og de sa at de bare kan få sjansen til å reparere samme feil 3 ganger, etter det har jeg krav til å heve kjøpet.

Noe jeg gjorde.

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Jo, her burde det være all grunn til å få omlevering eller heve kjøpet. Henvis til Hydromarin, de fortok jo en omlevering pga sprekker i støpen for en annen her på forumet... Og Hydromarin er jo ikke noe kjempeselskap...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Denne ble reparert på tredje eller fjerde forsøk, men kunden ønsket fortsatt å heve kjøpet da det fortsatt var småting som ikke var utbedret. Han tok saken til forbrukertvistutvalget og tapte saken der. Begrunnelsen var at manglene ikke var alvorlige nok til å heve kjøpet

Og da bør du kunne søke opp saken i sin helhet her;

http://www.forbrukertvistutvalget.no/

Og hvis du ikke finner saken så er de behjelpelige på telefonen! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Om spørsmålet mitt er så relevant vet jeg ikke, men jeg får prøve.

Hvis båten er kjøpt av en forhandler og produsenten går konkurs, gjelder ikke garantien lenger?

Jeg trodde det var de som solgte båten som måtte ordne opp selv om produsenten opphører å eksistere.

Man henvender seg jo primært der hvor tingen er kjøpt, og hvor den måtte bli repparert betyr vel ikke noe bare det blir i orden.

Hadde akkurat samme problemet med min Askeladden 605 (07 mod.) Etter båtvask eller regnvær kom der altid vann nede i kjølen. Nå tok jo aut. pumpa unna det som kom, men det irriterte meg altid allikevel. Jeg tok lys og lykt og hørsel i bruk, mens jeg la en rennende vannslange langs dekket, og etter mye kryping og lytting fant jeg to stk.(minst) lekkasjer i skrogsammensetningen (bak fenderlist). Jeg klarte og tette dette midlertidig med silikon i fra innsiden, men tok kontakt med forhandler for utbedring av lekkasjene. Etter avtale hentet forhandler båten på henger , og utførte jobben slik det skal gjøres. Fenderlista ble tatt av, utfresing av et spor, tørking og diverse, så fylt igjen med fugemasse, og til slutt på med fenderlista igjen. Etter dette har det vært helt tett og tørt som en ørken. Nå vet jeg ikke hvilken forhandler du har vært hos, men de kan jo ikke ha hatt den nødvendige kompetansen til slik en jobb , eller om de bare har tettet litt i hytt og pine siden ikke de får det tett etter så mange forsøk? Det er jo tross alt en omfattende jobb, men jeg hadde vel båten tilbake etter en ukes tid. Ser du forsøker og heve kjøpet, men det er vel tvilsomt at det blir godtatt, ville vel heller fått fagfolk til og tette skaden, det er jo tross alt en kurant affere og få helt tett igjen.

Hei alle svarinnlegg: Mange hjertens takk for nyttige opplysninger og meningsytringer!

Ser at en fikk prøvet en lignende sak uten hell, ikke veldig oppløftende akkurat, men jeg gir meg ikke. Til min 605 historie er det også andre feil/mangler som spiller inn, vannlekkasjen er den viktigste og den jeg har bedt Forbrukerrådet å uttale seg om. Båtmagasinets advokat bekreftet overfor meg at mitt kontraktsforhold er med forhandleren og som jeg skriver over går kravet dit. At verkstedet ikke har greid å reparere vannlekkasjen på tross av mange mange forsøk og at de sier tydelig at de har fulgt nøye instruksjoner fra Askeladden hele veien, tyder på at feilen kommer igjen. Er jo enig med et av innleggene at dette burde gå an å fixe.

Et par råd No Wave:

1. Forhold deg KUN til den forhandler som du har kjøpt båten av.

Det er KUN der du har et kunde/leverandør forhold.

2. Sørg for at alle påstander eller forklaringer eller lovnaeder fra forhandler - gies skriftlig.

En forhandler kan si mye rart - å mene det - men ber du dem om å skrive det - så blir de ofte litt i stuss -

3. Ikke godta unnskyldninger som går mot produsent . Det er IKKE ditt problem

lykke til

Syntes nesten det høres utrolig ut at ikke de klarer og tette en vannlekkasje bak fenderlista etter fire forsøk. Da kan de umulig gjøre jobben riktig når andre klarer det på første forsøk. Hvis fenderlista tas av, og fresing og ny fuging gjøres slik det skal, så burde det bli 100% tett etterpå, ellers må det være en annen lekkasje som ikke er lokalisert. Har hørt mange andre båteiere , også andre båtfabrikanter, som har hatt det samme problemet med vanninntrenging bak fenderlist, men det blir jo som regel ordnet hos forhandlerverkstedet. Ser du også hadde noen andre reklamasjonsfeil på din båt i tillegg, det må vel sies det samme her, men jeg fikk ordnet det veldig greit hos forhandler pluss jeg ordnet noe småting selv. Man må vel ,med hånda på hjertet si at det er vel ingen,selv helt nye båter som er helt 100% strøkne når man handler nytt i dag. Det er jo ikke noe man skal godta i utgangspunktet,mye er jo rent slurv i fabrikkene, men som regel får man jo alt ordnet der man kjøpte båten, eller man kan ordne det sjøl hvis det kun er snakk om bagateller.