PetterA Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Hei godtfolk. Jeg har sammen med en kamerat kjøpt meg en arendalssnekke i tre med en tosylindra FM med dynastart. Den har forfalt litt siste årene, men med pussing kommer den til å bli kjempefin. Nå er desverre båtsesongen 2008 ferdig, og man må begynne å tenke på hvordan båten best mulig skal komme seg gjennom vinteren. Jeg er egentlig ganske grønn når det gjelder tresnekker, og vil gjerne ha noen tips og triks om hvordan man skal få båten best mulig i gjennom viteren. Noen som har noen? Mvh Petter Andreas Quote Link to post
Wasco Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Er planen å ta den på land, eller skal du ha den liggende på vannet... Trebåter har det jo best når de får ligge på vannet. Men da er du avhengig av en isfri havn Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
PetterA Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 Vi har tatt den opp på land. Spørsmålet er hva må man tenke på i forhold til frost og annet vær. I tillegg teknte vi på å begynne oppussingen nå, kan båten ligge på land uten lakk over vinteren f.eks? hvilke hensyn må taen i forhold til motoren osv. Quote Link to post
Wasco Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Jeg er ingen ekspet på området, men trekker denne tråden opp, slik at noen av de som vet litt mer en meg om dette kan se denne tråden. Men etter min mening er det ikke noe problem å la båten stå vinteren over uten lakk. Den begynner jo ikke å råttne så fort. Selvsagt bør dere ha den under en pressening eller lignende - hvis den står utendørs. Hva motoren anngår, er det vel ikke så mye dere bør tenke på annet en at det er tilstrekkelig frostvekse på motoren. Men håper at noen som er mer eksperter på området kan komme med innspill.... Kom igjen Sleipner...kom igjen Walter.... Quote Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts