Jump to content

Slepejolle. Nødvendig for meg?


jorhei

Recommended Posts

Kommer jo an på..  Kjekt å la båten ligge på svai, og bruke jolle/sjekte/gummibåt til strandhugg. Du slipper å kline båten opp i bergene, eller vasse i land på ei strand. Setter du garn eller teiner kan en liten lettbåt være kjekk. Har du barn med vil de kunne ha mye glede av at du sleper med deg ei jolle. Ikke minst vil det ved en ulykke som f.eks. en ukontrollerbar brann, være en sikkerhet å ha ei jolle å gå over i. Det kan være noe herk å dra rundt med en "ekstra" båt, men ulempene synes å være langt færre enn fordelene.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Enig med HaJ. Jeg ville ikke vært foruten gummijolla på tur. Foruten det sikkerhetsmessige som HaJ nevner, så synes jeg det er veldig praktisk å komme seg rundt og titte litt i områdene hvor vi legger oss til, en rask tur til nærmeste butikk, flott for ungene osv. osv.  Må selvfølgelig ta hensyn til den når den henger på slep, men det klarer jeg.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ekstra slepejolle kan være noe ski.. og ha etter seg, men den kan som det har blitt sagt være nyttig også. Barn, fiske osv.

Har ofte med meg en gummijolle for å "lodde" meg inn på nye plasser som jeg ellers ikke ville gått med båten.

Blylodd, tau og kart og blyant og dermed så er mange nye plasser sikret, som ingen andre vil gå inn til :flag:.

 

Jobber for tiden en del med Koster  :sailing: ingen detaljer :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei jorhei

 

Forstår at du og din bror jobber som bare det med gamla for tiden, og det høres ut som dere har tenkt å dra på ferietur også. Hvis du ikke absolutt føler at du ha jolle ville jeg ventet til høsten eller neste sesong. Prøv først å dra på tur uten jolle og se hvordan det går.

En jolle er ikke noe "must".

 

:flag: Lasse

Link to post
Share on other sites

jeg har jolle og kunne IKKE tenke meg å dra på tur uten. MEN jeg stikker omlag 165 cm, mens snekka di vel stikker omlag 70-90 cm ? Det er stoor forskjell. Venner du deg først til den helvetes jolla  :flag:, klarer du deg ikke uten. Ingen vane, intet savn ( regner jeg med )

 

Suzuki - som satser på fint vær i morra, så får jeg testa epoxyen min...

Link to post
Share on other sites

Hulda er for tiden uten jolle. Og der er første gangen siden 1971. Hulda føler seg ikke komfortabel. Først hadde vi en Paddilac (husker ikke korrekt staving). Den ble brukt som badebasseng for minstemann og som redningsbåt. Avanserte til 8 fot With med seil, påhenger var fy, til gummijolle. Ny gummijolle er nå på trappene. Har ikke bruk for jolla i det dagelige. Det er mer det sikkerhetsmessige aspektet. Tenker også på kompisen som fikk motorhavari nord for Marstrand. Satte gummijolla mot hekken, fyrte opp 4-hesteren som dyttet en Fantasi 37 hjem til Son. Var bare nedi jolla en gang i blant og fylte bensin. Det er noe der, belte og bukseseler. Uten at man behøver å pælme en flåte på vannet, når det egentlig ikke er nødvendig. Dessuten kan man ligge på svai og ta jolla på land. Admiralen insisterer på jolle. Det blir jolle, Admiralen har kæsh. Hulda vil heller ha en dubeditt til gearkassa.

Link to post
Share on other sites

Først hadde vi en Paddilac (husker ikke korrekt staving).

 

Satte gummijolla mot hekken, fyrte opp 4-hesteren som dyttet en Fantasi 37 hjem til Son. Var bare nedi jolla en gang i blant og fylte bensin.

 

Paddilacen husker jag  gul/grön var det i ABS plast ?  

vet ikke om Sport-yak er det samme og om den fortfarande tillverkas?

 

 

Har en kompis som dyttet en Maxi 95 hjem fra Läsö til Gbg på samme sett, spegelblankt

hav o han måste hjem!  

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del er enig med Lasse i at slepejolle ikke er noe must. Å påsta at man utviser dårlig sjømannskap med å ikke ha jolle på slep, er jo det reneste pølsevev etter min mening.

 

Kan skje mye med en jolle på slep i uvær, den kan slite seg og være til fare for både en selv og andre, den kan kantre, den kan fylles med vann osv, osv.....Og er det uvær, så sitter man ikke særlig trygt i en vanlig 8 fots slepejoller heller.

 

En redningsflåte ombord er jo noe helt annet, men det er jo ikke alle som har plass til det.

Link to post
Share on other sites

Paddilacen husker jag  gul/grön var det i ABS plast ?  

Stemmer det, gul og grønn. Har bilde av den et eller annet sted. Slepte sjelden denne jolla, den ble som regel surret på hyttetaket.

 

Joller som snur seg, og alt det der: En annen kompis har en 29 fot "Colin Archer" fra Randøsund (tror det var dem som støpte båtene for selvbyggere). Han kom ut fra Skagen og skulle over til Paternoster på nattseilas. Da han kom ut fra Skagen, vokste det opp en sort vegg i vest. Det blåste allerede så sterkt at han ikke greide å snu. Det var en helvetes natt, og svenskekysten kom i sikte et par timer tidligere enn beregnet. Så da kysten dukket opp på etternatten, fikk han også øye på sin 8 fot Pionerjolle. Jolla slepte utmerket opp ned, og hadde fungert som drivanker trolig mesteparten av natten. I dette tilfellet var jolla en sikkerhetsdetalj. For kompisen har lite aning om dette med båt på vannet.

 

Nå er det naturligvis forskjellige typer joller. Jeg vil ikke dra det så langt som å antyde sjømannskapets link til hvorvidt man har jolle eller ikke, eller hva slags jolle. Men Hulda vil nok anse det å ha en oppblåsbar jolle med sin gamle 4 hk Mariner som en ok greie når vi ligger på svai og skal inn til land et eller annet sted. Dessuten er den grei å klamre seg til om man skulle befinne seg på feil side av rekka på Hulda. Når jeg seiler, har jeg alltid en tamp hengende over hekken, eller jolla. Så får man synes hva man vil om det.

Link to post
Share on other sites

Jonny! :yesnod:

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du jeg sier at "lengre turer uten flåte ELLER uten jolle,

vitner om dårlig sjømannskap".

 

Det å ikke ha en mulighet til å berge seg ,særlig ved brann eller at en større lekkasje oppstår, er galematias! Paddilac ,sportsyak er fullstendig ubrukbart til dette!

Jollen må kunne romme alle som befinner seg ombord!

Og du har misforstått kraftig hvis du tror jeg mener at den på død og liv MÅ slepes.

En kameratbåt er også ett alternativ!

En flåte leveres i form av en bag og det har de fleste plass til!

 

Mener du  livbåter er unødvendig (og pølsevev) på ferjer og passasjerbåter også kanskje?

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du jeg sier at "lengre turer uten flåte ELLER uten jolle, vitner om dårlig sjømannskap".

Jajaja, så det første gang og det. Nå henviste jeg forsåvidt ikke direkte til Deg, men jeg står fortsatt ved at jeg synest ikke at hverken jolle eller flåte er noe absolutt must. Kjekt å ha i enkelte situasjoner, ja selvfølgelig. Jeg betviler heller ikke den gode sjømannskapen til de som har jolle eller flåte. Men der finnes nok mange som utviser godt sjømannskap uten og.

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Min intensjon er ikke å virke belærende,så det er sagt!!!! :flag:

 

Subjektive oppfatninger har jeg fremsatt før og sannsynligvis vil fortsette med det! :flag:

 

Og ja ,mange båtfolk "kyndige" sådan,velger å ha familien med seg på tur uten jolle eller flåte,eller for den saks skyld redningsvester i hvertfall FØR påbudet om vester kom!!

 

Det er ett valg de gjør,en kalkulert risiko! Min påstand er at det er ett særdeles uklokt valg sett i ett

sjømannsmessig og sikkehetsmessig perspektiv!

Lang eller kort tur? Avstand og distanser er underordnet!

Med dette mener jeg turer i farvann hvor det ikke er noen "andre" i umiddelbar nærhet som kan berge deg å dine hvis uhellet er ute (kameratbåter.)

Sikkerhet og sjømannskap er pr. definisjon en måte å opptre på for å forhindre ulykker FØR de skjer!

 

Har du hatt brann ombord,er du en erfaring rikere. Du har lært noe, bla. hvor utrolig fort dette utvikler

seg og hvor lite du kan gjøre....

 

Jeg tør påstår at de færreste som har opplevd dette (noen lærer jo aldri),vil tenke på å dra til havs

uten en småbåt som de kan berge seg i! Hvorfor ikke "ta i bruk" denne erfaringen?

Må det (i beste fall) svidde aubryn til for at man skal lære?b

 

 

OBS! Fikk ikke svar på mitt spørsmål om livbåter ombord i passasjerbåter er "pølsevev"!!

 

Fortsatt god helg!

:flag:

Link to post
Share on other sites

Livbåter ombord i passasjerbåter er selvsagtt ikke noe pølsevev.  Spørsmålet er vel så opplagt at det skulle ikke være nødvendig å stille det.

 

Jeg har selv anskaffet meg en gummibåt, med hensikt bl.a som livbåt.  Det jeg har filosofert litt på er f.eks. hvis det tar fyr i maskina, så kan personene ombord lett bli fraskåret tilgangen til "livbåten" da denne i de fleste tilfellene er plassert akterut eller slepes.  er det noen som har gode råd her?

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, gul og grønn. Har bilde av den et eller annet sted. Slepte sjelden denne jolla, den ble som regel surret på hyttetaket.

 

Joller som snur seg, og alt det der: En annen kompis har en 29 fot "Colin Archer" fra Randøsund (tror det var dem som støpte båtene for selvbyggere). Han kom ut fra Skagen og skulle over til Paternoster på nattseilas. Da han kom ut fra Skagen, vokste det opp en sort vegg i vest. Det blåste allerede så sterkt at han ikke greide å snu. Det var en helvetes natt, og svenskekysten kom i sikte et par timer tidligere enn beregnet. Så da kysten dukket opp på etternatten, fikk han også øye på sin 8 fot Pionerjolle. Jolla slepte utmerket opp ned, og hadde fungert som drivanker trolig mesteparten av natten. I dette tilfellet var jolla en sikkerhetsdetalj. For kompisen har lite aning om dette med båt på vannet.

 

Nå er det naturligvis forskjellige typer joller. Jeg vil ikke dra det så langt som å antyde sjømannskapets link til hvorvidt man har jolle eller ikke, eller hva slags jolle. Men Hulda vil nok anse det å ha en oppblåsbar jolle med sin gamle 4 hk Mariner som en ok greie når vi ligger på svai og skal inn til land et eller annet sted. Dessuten er den grei å klamre seg til om man skulle befinne seg på feil side av rekka på Hulda. Når jeg seiler, har jeg alltid en tamp hengende over hekken, eller jolla. Så får man synes hva man vil om det.

Hei

Du kan feste en liten tamp til badestigen så du får dratt denne ned.

Den letteste måten å komme ombord igjen er via badestige. :flag:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Du kan feste en liten tamp til badestigen så du får dratt denne ned.

Den letteste måten å komme ombord igjen er via badestige.

mvh

giver

Dårlig uttrykt av meg, tampen var festet i badestigen. Hulda har ikke fått noen badestige enda. Har noe med tid og penger å gjøre. På Hulda er skroget så høyt at det er umulig å komme ombord igjen etter en tur i pytten uten stige. Planen er badeplattform med stige ned i vannet og stige fra plattformen og opp i cockpit. Noen ganger går jeg i en "tidsloop" mellom gamle- og nåværende båt. Også som jeg har innprentet til mine barn og Admiralen: "Er du ute og seiler alene og detter overbord, så er du død. Alt annet er et spesialtilfelle. Derfor, ta nødvendige forholdsregler for ikke å dette overbord". Det er virkelig ikke lett å plukke opp en person som har ramlet uti med flere i båten selv når det er fint vær, har testet det også. Da er det fint å ha en lav, synkefri, jolle som mellomstasjon.

Link to post
Share on other sites

Eivind Amble skrev en fin artikkel om joller, og kom med følgende 6 argumenter for å ha en jolle (på slep, i daviter, eller pakket ned)

 

Jeg møtte i utgangspunktet liten forståelse hos min bedre halvdel da det var snakk om å anskaffe en gummijolle med motor. Etter å ha gjennomgått listen til Amble i felleskap, ble det likevel gummijolle  :wink:.

 

1. Du kan lettvint komme deg i land selv når du ligger på svai.

2. Når du først har fortøyet skikkelig til svaberget eller til den offentlige brygga, har du muligheter til småturer med jolla uten å måtte løsne på moderskipets mange tamper (med fare for å finne plassen opptatt når du er tilbake).

3. Du kan ta tau og anker med i jolla og legge ut fortøyninger som ellers ville ha vært umulig å få til. - Bra for nattesøvnen.

4. Har du yngre mannskap ombord, er jolla kjærkommen for den som gjerne vil oppleve noe mer enn akkurat livet ombord. Med støysvak 9,9 hester og maks. 9,9 knop, kan selv de yngste farte omkring på egen hånd. (Men fri og bevare oss for bråkete motorer og ulovlig råkjøring!)

5. Havner du i en vanskelig situasjon på grunn av væromslag og vindskift, kan jolla være uvurderlig å ha for hånden. Uten å påkalle annen assistanse, kan du få ut et varp-anker, du kan legge nye fortøyninger, og du kan forhale uten å risikere livet og helsen til moderskipet.

6. Og selvom vi ikke skal svartmale, ligger det helt klart enda et sikkerhetsmoment i bakhodet: Skulle det av én eller annen årsak bli nødvendig å forlate skuta i rom sjø, kan vi jo klamre oss til lettbåten..

Altså, endel gode og vektige grunner for jolle på dekk eller jolle på slep. Og kanskje viser det seg at jolla simpelthen er en nødvendighet for å få med seg hele familien - også de yngre medlemmene - på båttur?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...