Jump to content

Vanntemperaturmåler som eksostemperaturmåler, kan dette fungere?


knutza

Recommended Posts

Jeg sitter her og grubler på om denne måleren fra Biltema kan fungere som eksotemperaturmåler.

maaler.jpg

 

Jeg ser for meg å bruke denne adapteren på eksosslangen.

 

adapter.jpg

 

Vil dette fungere? Om det fungerer så har man jo eksostemperaturmåler for 208 kr. Jeg ser for meg at adapteren må være montert på eksosslangens laveste punkt. Hva tror dere?

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post

Det er mulig at jeg har misforstått. Jeg trodde det var slik at temperaturmåling av selve eksosen før den blir blandet med kjølevannet i blandebendet er det mest sensitive stedet for temperaturmonitorering. Det var i alle fall en forklaring jeg tidligere har fått av Yanmars servicefolk. Men her kommer vel temperaturen opp i 700 grader C - som bellen beskriver. Jeg husker ikke hvilke verdier jeg målte på kjølevannet som forlot motoren. Det var avhengig av sjøtemperaturen. Jeg mener at jeg målte omlag 20 grader forskjell mellom havtemperatur og temperaturen på kjølevannet som forlot motoren (Yanmar 6 LYA-STE).

Link to post

Flott. Kan du gi litt flere tekniske opplysninger om temperatursensoren og hvor på eksosslangen den er montert. Er den montert som gjennomgående selve eksosslangen? Er det i så fall risiko for eksoslekkasje? Får du utelukkende lydalarm eller kan du også overvåke temperaturen visuelt? Dilemmaet mitt er nå at jeg får så mange lydalarmer ombord at jeg ikke klarer å skille de ulike alarmene fra hverandre (eksempelvis fra autopilot, AIS, dybde, radar, motorvarme, oljetrykk, ladesystem, lensepumpe og sikkert noen flere).

Link to post

Jeg er dessverre på ytterst tynn is her. På bildet er den montert mellom bendet og første potta. Det er forresten en Yanmar, uten at jeg vet om det har noen betydning. Vet at bladet Praktisk Båtägare (heter det det?) hadde en artikkel, med bilder og det hele, om emnet for en god stund siden.

 

Min gamle MD 40 A var forresten klargjort for slik måler. Der var det tilkobling på eksosbendet. Uansett, for meg virker det som en god ide å montere denne alarmen.

Link to post

Som roaldbj sier: Temperaturmåler på eksosvannet vil kunne gi en viss, men sen pekepinn på kjølingen.

 

Siden dette er den ytre kjølesløyfa, er jo nytteverdien fint liten. Den må i så fall bare begrense seg til å gi en alarm hvis saltvannet forsvinner.

 

Temperaturen på den indre kjølesløyfa er ikke så mye bedre. Samtidig har jo de fleste nyere motorer både temperaturvisning og alarm på denne.

 

I praksis vil måling av kjølevannstemperatur i eksosen ha omtrent null sammenheng med den til enhver til gjeldende eksostemperatur. For mengden vann gjennom den ytre kjølesløyfa varierer også med turtallet og temperaturen på vannet varierer derfor ikke noe særlig med belastningen. Mer vann til å kjøle mer varme gir omtrent det samme som mindre vann til å kjøle mindre varme. Pluss minus litt her og der.

 

Jeg har en eksostemperaturmåler. Kjekk å ha, men når alt virker ok, så er den ikke spesielt nyttig.

Eksostemperaturen varierer med turtallet, men ligger kanskje 15 sekunder etter ved temperaturøkning og inntil 30 sekunder etter ved temperaturreduksjon.

 

Man ser det lett hvis man kjører med stor belastning for deretter å gå direkte til tomgang. Da tar det ekstra lang tid før eksostemperaturen faller og man begynner å fatte at slike manøvre ikke er særlig lurt.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Den må i så fall bare begrense seg til å gi en alarm hvis saltvannet forsvinner.

 

Flott, da oppfyller den mitt krav som fritidsbåteier.

 

For nyttefartøyer er nok bruken en helt annen. Jeg fikk anledning til å være på brua på Silvia Ana, fra Kr.Sand til Hirtshals (eller deromkring) en gang. Mener å huske at Chiefen satt foran sine skjermer og fulgte med på eksostemperaturen som en smed.

Link to post

Hvis du ønsker en tidlig varsling på motoren, ville jeg heller brukt pengene på en oljetemperaturmåler.

Hvis dette ikke er montert i dag. Gamle motorer har som regel bare oljetrykk og høy temp på ferskvannskrets.

Utfordringen er vel å finne et egnet sted å få på plass føleren.

Ønsker du å overvåke kjølevannet finnes det

1) "gaffelmåler"(likner en stemmegaffel, med svingninger) som brukes i industrien.

Gir signal om gafflene er i eller uten væske.

2) En flowmåler (paddlehjul) vil også fortelle deg om bortfall av kjølevann.

Begge disse er ganske kostbare målere, i tilegg må de kobles med signal, lys eller lyd.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Det må da være bedre å montere en trykkvakt på sjøvannet rett etter pumpa ?

Den dekker all sjøkjøling på motoren, og er forholdsvis enkel å montere.

A la denne :

http://www.hasvold.no/index.php?dept=produ...ykk=trykkbryter

 

Eksostemperatur i 100-grader's området gir vel ikke særlig presis informasjon, til det er differansen, tidsforsinkelse og mulige feilkilder opp til reelle temperaturer for stor.

Det brukes ofte samle-avlesing i eksosrøret rett før turboen, dette gir en indikasjon på om motoren belastes for mye f.eks. i motvind/sjø, grodd i bunn, tung propell etc. og kan oftest sammenholdes direkte med fabrikantens anbefalinger.

På de større maskinene er det nok en avlesing av hver sylinderutgang, slik at en har hver enkelt under kontroll.

 

Det finnes mange firma som leverer slikt utstyr, googling avdekker mange.

http://www.hasvold.no/index.php?dept=produ...temperaturf_ler

Mvh

Kaldfisk

Link to post
  • 8 år senere...

Seatronic har kampanje på denne nå:

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ser ikke den helt store risikoen her da,  2 varmebestandige strips er jo dobbel sikring :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hej

Det finns en ritning på ett enkelt avgastemperaturlarm utan något ingrepp i slangar. På nyare motorer med avancerade larm skall man nog om man är riktigt kunnig sätta dit ett eget larm bara för denna givare. Jag har monterat på min D 2 55 och vet att det fungerar då jag har fått impellerhaveri, larmet gick innan någon tendens på förhöjd motortemperatur. Termostat går att beställa från kansliet i Göteborg. Länk till artiklar, en bit ner på sidan finns denna. Avgastemperaturlarm

 

Bild på montering i Vp D2 55

Hälsningar Ove

 

IMG_4934.JPG.8060aa51b3436d5d23d5360a2eefc33f.JPG 

Link to post
boble65 skrev 34 minutter siden:

Han kunne i det minste brukt strips med samme farge.. :rolleyes:

 

Ja men det fulgte med kun 2 varmebestandige strips. De var akkurat litt for korte så derfor ble det slik.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...