knutza Startet 19.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2008 (redigert) Jeg sitter her og grubler på om denne måleren fra Biltema kan fungere som eksotemperaturmåler. Jeg ser for meg å bruke denne adapteren på eksosslangen. Vil dette fungere? Om det fungerer så har man jo eksostemperaturmåler for 208 kr. Jeg ser for meg at adapteren må være montert på eksosslangens laveste punkt. Hva tror dere? Redigert 19.Oktober.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Denne er vel i aluminium ? Kanskje ikke så egnet for sjøvann. Sjekk også materialkvalitet på føleren. Tror jeg hadde satset på noe bedre kvalitet. Mulig det er bedre å ha en tempmålerlomme gjenget eller sveiset inn i systemet og legge elementet inn i dette. Skal du måle gasstemp eller vanntemp på systemet ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Hmm.. trur du er noe på villspor her. Eksostemperaturer kan komme opp i over 700 grader, så eg trur ikkje at en måler som går til maks 120 grader takler desse temperaturene. Du må langt ut i eksossystemet for at temperaturen skal vere på rundt 100 grader, og då er meininga til temperaturmåling litt borte. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Temperaturmåler på eksosvannet vil kunne gi en viss, men sen pekepinn på kjølingen. På en tidligere båt monterte jeg føleren til en slik temperaturmåler på utsiden av slange som returnerte kjølevann fra motoren. Det ga etter mitt skjønn en brukbar pekepinn på kjølingen. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Temperaturmåler på eksosvannet vil kunne gi en viss, men sen pekepinn på kjølingen. Her tror jeg du har misforstått, man monterer eksostemperaturmåler for å få en tidlig varsling, altså før motoren har blitt så varm at den normale måleren gir utslag/alarmen går. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Det er mulig at jeg har misforstått. Jeg trodde det var slik at temperaturmåling av selve eksosen før den blir blandet med kjølevannet i blandebendet er det mest sensitive stedet for temperaturmonitorering. Det var i alle fall en forklaring jeg tidligere har fått av Yanmars servicefolk. Men her kommer vel temperaturen opp i 700 grader C - som bellen beskriver. Jeg husker ikke hvilke verdier jeg målte på kjølevannet som forlot motoren. Det var avhengig av sjøtemperaturen. Jeg mener at jeg målte omlag 20 grader forskjell mellom havtemperatur og temperaturen på kjølevannet som forlot motoren (Yanmar 6 LYA-STE). Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Tja si det, her er typen jeg er vant til. Denne gir alarm ved ca 110 grader. Man får da varsel om at noe er galt på sjøvannssiden. Feks. tett inntak eller def impeller. Man kan da stoppe motoren før det har skjedd noen skade. Redigert 19.Oktober.2008 av Seabiscuit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Flott. Kan du gi litt flere tekniske opplysninger om temperatursensoren og hvor på eksosslangen den er montert. Er den montert som gjennomgående selve eksosslangen? Er det i så fall risiko for eksoslekkasje? Får du utelukkende lydalarm eller kan du også overvåke temperaturen visuelt? Dilemmaet mitt er nå at jeg får så mange lydalarmer ombord at jeg ikke klarer å skille de ulike alarmene fra hverandre (eksempelvis fra autopilot, AIS, dybde, radar, motorvarme, oljetrykk, ladesystem, lensepumpe og sikkert noen flere). Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Jeg er dessverre på ytterst tynn is her. På bildet er den montert mellom bendet og første potta. Det er forresten en Yanmar, uten at jeg vet om det har noen betydning. Vet at bladet Praktisk Båtägare (heter det det?) hadde en artikkel, med bilder og det hele, om emnet for en god stund siden. Min gamle MD 40 A var forresten klargjort for slik måler. Der var det tilkobling på eksosbendet. Uansett, for meg virker det som en god ide å montere denne alarmen. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Skal du måle gasstemp eller vanntemp på systemet ? Jeg er ikke helt sikker, men jeg ønsker å få en tidlig varsling om det er noen problemer på sjøvannssiden. Redigert 19.Oktober.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Som roaldbj sier: Temperaturmåler på eksosvannet vil kunne gi en viss, men sen pekepinn på kjølingen. Siden dette er den ytre kjølesløyfa, er jo nytteverdien fint liten. Den må i så fall bare begrense seg til å gi en alarm hvis saltvannet forsvinner. Temperaturen på den indre kjølesløyfa er ikke så mye bedre. Samtidig har jo de fleste nyere motorer både temperaturvisning og alarm på denne. I praksis vil måling av kjølevannstemperatur i eksosen ha omtrent null sammenheng med den til enhver til gjeldende eksostemperatur. For mengden vann gjennom den ytre kjølesløyfa varierer også med turtallet og temperaturen på vannet varierer derfor ikke noe særlig med belastningen. Mer vann til å kjøle mer varme gir omtrent det samme som mindre vann til å kjøle mindre varme. Pluss minus litt her og der. Jeg har en eksostemperaturmåler. Kjekk å ha, men når alt virker ok, så er den ikke spesielt nyttig. Eksostemperaturen varierer med turtallet, men ligger kanskje 15 sekunder etter ved temperaturøkning og inntil 30 sekunder etter ved temperaturreduksjon. Man ser det lett hvis man kjører med stor belastning for deretter å gå direkte til tomgang. Da tar det ekstra lang tid før eksostemperaturen faller og man begynner å fatte at slike manøvre ikke er særlig lurt. Redigert 19.Oktober.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Den må i så fall bare begrense seg til å gi en alarm hvis saltvannet forsvinner. Flott, da oppfyller den mitt krav som fritidsbåteier. For nyttefartøyer er nok bruken en helt annen. Jeg fikk anledning til å være på brua på Silvia Ana, fra Kr.Sand til Hirtshals (eller deromkring) en gang. Mener å huske at Chiefen satt foran sine skjermer og fulgte med på eksostemperaturen som en smed. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 En grei måte å indikere problem ved saltvannskjølinga er å montere en vacuumbryter på sugesida av sjøvannspumpa, og koble den til med eit lys eller en alarm i cocpit. Dermed får man vete på sekundet om man har for lavt sjøvanstrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Hvis du ønsker en tidlig varsling på motoren, ville jeg heller brukt pengene på en oljetemperaturmåler. Hvis dette ikke er montert i dag. Gamle motorer har som regel bare oljetrykk og høy temp på ferskvannskrets. Utfordringen er vel å finne et egnet sted å få på plass føleren. Ønsker du å overvåke kjølevannet finnes det 1) "gaffelmåler"(likner en stemmegaffel, med svingninger) som brukes i industrien. Gir signal om gafflene er i eller uten væske. 2) En flowmåler (paddlehjul) vil også fortelle deg om bortfall av kjølevann. Begge disse er ganske kostbare målere, i tilegg må de kobles med signal, lys eller lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Jeg har en tempmåler på vannet like før det går inn i eksosen. Dette gir en meget god indikator på belastningen av motoren og gjennomstrømningen av saltvann. Ønsker man en lyd/lys alarm vil jeg tro at en bimetalltermostat kan brukes. Gå inn på Elfa og søk etter bimetalltermostat. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 (redigert) Jeg fant en avgasstemperaturvaktsats på denne linken: Temperatutvakt Noen som har prøvd dette? Regner med at dette er an alarm på sjøvannstemp? Men hvor skal den monteres? Redigert 15.August.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Kaldfisk Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Det må da være bedre å montere en trykkvakt på sjøvannet rett etter pumpa ? Den dekker all sjøkjøling på motoren, og er forholdsvis enkel å montere. A la denne : http://www.hasvold.no/index.php?dept=produ...ykk=trykkbryter Eksostemperatur i 100-grader's området gir vel ikke særlig presis informasjon, til det er differansen, tidsforsinkelse og mulige feilkilder opp til reelle temperaturer for stor. Det brukes ofte samle-avlesing i eksosrøret rett før turboen, dette gir en indikasjon på om motoren belastes for mye f.eks. i motvind/sjø, grodd i bunn, tung propell etc. og kan oftest sammenholdes direkte med fabrikantens anbefalinger. På de større maskinene er det nok en avlesing av hver sylinderutgang, slik at en har hver enkelt under kontroll. Det finnes mange firma som leverer slikt utstyr, googling avdekker mange. http://www.hasvold.no/index.php?dept=produ...temperaturf_ler Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Teerex Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 (redigert) Seatronic har kampanje på denne nå: Redigert 30.November.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Om bord i Hulda kommer det aldri på tale å drille hull i en eksosslange for å feste en dubeditt med to strips. Aldri i verden! Eneste alternativ her er innsveiset gjengestuss med inngjenget sensor i min. AISI 316L. Det koster naturligvis mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 (redigert) Ser ikke den helt store risikoen her da, 2 varmebestandige strips er jo dobbel sikring Redigert 30.November.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ove T Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Hej Det finns en ritning på ett enkelt avgastemperaturlarm utan något ingrepp i slangar. På nyare motorer med avancerade larm skall man nog om man är riktigt kunnig sätta dit ett eget larm bara för denna givare. Jag har monterat på min D 2 55 och vet att det fungerar då jag har fått impellerhaveri, larmet gick innan någon tendens på förhöjd motortemperatur. Termostat går att beställa från kansliet i Göteborg. Länk till artiklar, en bit ner på sidan finns denna. Avgastemperaturlarm Bild på montering i Vp D2 55 Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Teerex skrev for 1 time siden: Ser ikke den helt store risikoen her da, 2 varmebestandige strips er jo dobbel sikring Ja, det tenkte jeg ikke på. Det blir jo dobbelt sikkerhet :-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Han kunne i det minste brukt strips med samme farge.. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 Men hvilke motor har eksoslange på 40mm da ? for di adapterene på biltema er jo beregnet på kjølevvannet på en bil som er små slange. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.November.2017 Del på Facebook Svart 30.November.2017 boble65 skrev 34 minutter siden: Han kunne i det minste brukt strips med samme farge.. Ja men det fulgte med kun 2 varmebestandige strips. De var akkurat litt for korte så derfor ble det slik. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.