Pål`ern Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Har nå fått båten på land, og alt er ferdig. Det eneste som står igjen nå, er at jeg skal ha på noen kanner med Diesel, så tanken er tilnermet full i vinter. I den anledning lurer jeg på om det er lurt / vanlig og ha på noen form for tilsetning i Dieselen. Quote Link to post
Hansi Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) Hvor lurt og vanlig det er tør jeg ikke spå noe om dette forum. Men har i noen få år brukt Alron regelmessig. Hvor mye det hjelper vet jeg ikke. I tillegg tapper jeg av tanken og forfilter jevnlig. Grunnen til at jeg bruker Alron er rett og slett en anbefaling fra den lokale marina / bensinstasjon eier. Edited October 20, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
BMP Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Jeg har prøvd flere typer men har nokk erlig talt ikke klart og registrere noen som helst forskjell med og utern tilsettning. Men i beste fall skader det vel ikke heller så da blir det vel mest et spørsmål om hva man vil bruke pengene på. Jeg har ialefall sluttet med tilsetninger. Quote Link to post
SveinHa Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Bruker Hammerdown jevnlig, mest fordi det er forebyggende ved at evt. vann i tanken emulgeres og forbrennes men har også hatt et veldig konkret tilfelle der Hammerdown har vist en tydelig effekt ved kaldstart av VP41A. Sakset fra min hjemmeside: 24.02.06 Begge motorer grådig tungstartet. Mengder med sort røyk da de omsider startet. Har tidligere utelukkende hatt hvit røyk. Første kaldstart etter bunkring sist helg. +3 grd.C i både luft og sjø. Fargen på dieselen er mer brunaktig enn den vanlige grønnfargen på MGO. Prøver igjen om et par dager for å se om det gjentar seg med steinkalde motorer. Mistenker dieselen da det var så dramatisk forskjell på BEGGE motorer SAMTIDIG. 28.02.06: Den brune dieselen var KUN i vannutskilleren. Etterhvert som jeg tappet ut ble dieselen normalt grønnfarget. Har hatt en lengre prat med Shell i dag uten at vi kom noe nærmere en løsning. Mye mulig jeg tilsatte Hammerdown ved forrige bunkring. 01.03.06: Har nå tilsatt 1 dl Hammerdown og sirkulert/blandet det på tankene. Tok en liten tur på fjorden for å få HD-dieselen helt fram til dysene. Greit å få testet dette mens der fremdeles er like kaldt som da problemene oppstod. 02.03.06: Prøvestartet SB motor. Gikk litt bedre og mindre røyk. Det har vært -8 grader i natt så jeg regner med motoren var gjennomkald men venter til i morgen med start av BB motor. 04.03.06: Har vært -8 grader i natt og -2 nå. Startet nesten like tregt som sist men med BETYDELIG mindre sortrøyk. Siden det er vesenlig kaldere i dag og motorene startet lettere enn sist helg er konklusjonen klar: Hammerdown HAR en positiv effekt! Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Jeg begynte å bruk Hammerdown for noen år siden, og har fortsatt med dette etter det. Sikkert ikke nødvendig, men det holder nå tanken fri for vann til enhver tid. Så da slipper jeg å tenke på dieseldyr, og det er jo betryggende... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jo_no Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) Jeg bruker også Hammerdown (etter å ha lest om dette fantaskiske stoffet her på BP) MEN: Alt er relativt i denne verden: Gjorde et kjemisk forsøk hjemme i garasjen: Diesel på ei tom plastflaske tilsatt Hammerdown og vann. Jeg sier bare hmmmmmmm....... dette virket dårlig. Trøster meg med at eksperimentet inneholdt prosentvis mye mer vann enn hva som kommer på tanken - men så hadde jeg på prosentvis mye Hammerdown også ...men jeg har fortsatt Hammerdown på tanken og tror det virker.... (så er jeg ingen fagkjemiker heller) Edited October 20, 2008 by jo_no (see edit history) Quote Link to post
Dieselboy Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Når det gjelder Alron, mener jeg å ha hørt at den ikke fjerner vannet fra dieselen, men kapsler inn vanndråpene. Da vil en oppnå at vannet ikke kommer i kontakt med metalldelene i pumper/dyser og en unngår korrosjon, samt at bevegelige deler glir bedre. Når det gjelder dieseldyr, kommer disse fra sjøvannet som ofte blir brukt på tankanleggene. Siden Alron kapsler inn vannet, vil dyrene som lever av diesel, ikke få tilgang til næring og dermed dø ut. Quote Link to post
Hansi Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Når det gjelder dieseldyr, kommer disse fra sjøvannet som ofte blir brukt på tankanleggene. Skjønner ikke helt... kan du forklare litt nærmere. Quote Link to post
Dieselboy Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Sjøvann på tankanlegg benyttes som en "pute" under drivstoffet som er lagret i tanken. Om tankene ikke er helt 100% tette i bunnen vil drivstoff lekke ut, men ved å la drivstoffet flyte på en "pute" av vann, vil en ha mere kontroll på evt lekkasje. Da vil det bare være vann som lekker ut i grunnen/sjøen. Om det er lekkasje i bunnen på tanken, etterfylles det vann, slik at det ikke lekker drivstoff. Diesel og bensin er jo lettere enn vann og vil følgelig flyte oppå vannputa, uten og blande seg med vannet. (Men kan forårsake vann i drivstoffet) Quote Link to post
SveinHa Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 ...kommer disse fra sjøvannet som ofte blir brukt på tankanleggene...Jeg fikk rikelige mengder med vann en gang jeg bunkret. Da jeg pent og forsiktig antydet overfor innehaveren at jeg trodde jeg hadde fått vann i dieselen dagen før ble han ganske så ilter og så kraftig som han argumenterte for at det var fysisk umulig å få vann på hans anlegg ble jeg i alle fall ekstra overbevist om hvor vannet kom fra (men jeg var nå sikker før jeg snakket med han også...). Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.