Jump to content

Paraply- dregg - - - Holder det???


SeaMaster175

Recommended Posts

Hallo.

 

Sikkert mange som er uenig med meg men selv har jeg en paraply på 4 kg. til bruk på dagtid og en på 8 til bruk for overnatting. Men...  har 5 meter kjetting til vær av disse.

 

Vet mange mener det er MYYYYYE for lite. Båten vår er ca 7 tonn.

 

Den forje båten var 5 tonn, her brukte jeg kun 6 kg. Hadde aldri problem.

 

Vet du skal fortøye for storm, men det er ikke meldt når jeg har gått ut for oppankring.  :sailing:

 

Skal ha rygg til å dra det opp igjen også.  :flag:

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Sikkert mange som er uenig med meg men selv har jeg en paraply på 4 kg. til bruk på dagtid og en på 8 til bruk for overnatting. Men...  har 5 meter kjetting til vær av disse.

 

Vet mange mener det er MYYYYYE for lite. Båten vår er ca 7 tonn.

 

Den forje båten var 5 tonn, her brukte jeg kun 6 kg. Hadde aldri problem.

 

Vet du skal fortøye for storm, men det er ikke meldt når jeg har gått ut for oppankring.  :sailing:

 

Skal ha rygg til å dra det opp igjen også.  :eek:

 

Johnny

 

Takk for svar!

 

Da regner jeg med at det vil holde. Gjør det ikke det i år, vil jeg nok gå til anskaffelse av en til neste år. :flag:

Link to post
Share on other sites

Har også en paraplydregg på 18 kg. Tar på ryggen ja! Kjøpte meg en på 8 kg som jeg kan bruke når det ikke er storm!  :flag:

 

Jeg fortøyer mot land med god vinkel på tauet. Tror ikke slipper når den benyttes slik. Mange meninger om dette emmnet. Det er bare til å søke i databasen. Blitt diskutert i mente.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Allt er avhengig av været.  Jeg ville ikke hatt noen betenkligheter med å legge meg for å sove hart og tungt med det dreggutstyret du skisserer. Men, som jeg sier, det er været som bestemmer.

 

Jeg hadde en 30 fots tresnekke for mange år siden, 6 tonn, dregg, paraply, 18 kg.  En gang slapp dreggen i hekken, da vinden tverrsnudde i 20 minutter.  Jeg våknet selvfølgelig av at bauen slo mot land.  Sto opp, startet motoren, og satte giret i revers, slik at propellen holdt bauen fra land.  Strammet forsiktig opp dreggen for å stabilisere snekka sideveis. Begynnte å kle på meg for å flytte til et annet mindre utsatt sted, men det drøyde litt med lesing av kart for å finne et greit sted i mørket.  I løpet av denne tiden snudde vinden igjen, og det var bare å stoppe motoren og sove videre.

 

I dag har jeg 20 kg kinesisk Bruce, med 50 meter kjetting (10 tonn båt), og føler at jeg sover veldig trygt.  Selv med denne utrustningen har jeg vært nødt til å flytte til annet sted når vinden bestemte seg for å gjøre noe annet enn det metereologene hadde bestemt.

 

 

Dreggutrustningen din er utmerket, lytt til værmeldingene, og husk, du sover lettere enn du tror i båten, så om noe løsner våkner du alltid, i alle fall om du ikke har tatt for mange  :flag: før du sovnet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to dreggtilværelser:

 

Tilværelse 1:

 

Plastsnekke på 27 fot. Utstyrt med to paraplydregger, og den ene var j ... tung. Husker ikke hvor mange kilo. Første båtsesongen brukte jeg den miste av dreggene. Det fungerte greit intill jeg våknet en natt av at vi dundret i fjellet. Vinden hadde snudd helt om  og vi lå ikke lenger i le.

 

Vi dro og dro, men dreggen hadde gitt opp, så det ble å komme seg ut så fort som mulig. Etter dette ble det alltid å bruke den tunge dreggen. Slitsomt, men vi lå bedre. Det hendte at den også løsnet, men den fikk gjerne feste igjen. Hadde den først løsnet ble som regel ikke feste nr 2 like godt, men vi hadde ikke flere uhell ala fjellveggen.

 

Tilværelse 2:

 

Seilbåt 31 fot, og nesten dobbelt så tung som snekka. Utstyrt med to bruce ankere, et på 15 og et på 10 kg. Kan love at dette er en helt annen verden. Med paraplydreggen måtte jeg stadig dra inn litt, og følge med og jeg synes ofte jeg måtte dra inn mye før jeg kjente at jeg hadde feste. Bruceankeret setter seg med en gang og det sitter skikkelig. Behov for justering og kontroll er nesten ikke til stede, og 10 kg er greit å håndtere.

 

Det løsnet litt en gang fordi en snyltebåt på 5 tonn hadde fortøyd i min båt uten å legge ut dregg.  Kjente at det satte seg igjen med en gang. Hadde det vært en paraplydregg hadde løpet vært kjørt.

 

Konklusjon:

 

Jeg går aldri tilbake til paraplydregg, og jeg fortår ikke hvorfor folk fortsatt bruker dette når det er utstyr av en helt annen klasse å få kjøpt. I dag ser jeg med skepsis på dem som sliter med paraplydreggen sin og tenker med meg selv: "Stakkars.  De har ikke oppdaget bruce ankeret"

 

Hilsen Bruce tilhenger og paraplydregg hater.

Link to post
Share on other sites

Konklusjon:

 

Jeg går aldri tilbake til paraplydregg, og jeg fortår ikke hvorfor folk fortsatt bruker dette når det er utstyr av en helt annen klasse å få kjøpt. I dag ser jeg med skepsis på dem som sliter med paraplydreggen sin og tenker med meg selv: "Stakkars.  De har ikke oppdaget bruce ankeret"

 

Hilsen Bruce tilhenger og paraplydregg hater.

Bifalles. Og er du på lavbudsjett er en Biltema Bruce-kopi langt bedre enn en Biltema dregg.

 

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Hilsen Bruce tilhenger og paraplydregg hater.

Tiltredes!

Kunne til en viss grad forstå det den gang man kun fikk originalen, men i dag finnes det ingen unnskyldning for å bruke paraply....  :crazy:

 

Biltema har også en 2kg som er ideell for joller, men butikkene tar den ikke inn da alle skal ha paraply..... :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg går aldri tilbake til paraplydregg, og jeg fortår ikke hvorfor folk fortsatt bruker dette når det er utstyr av en helt annen klasse å få kjøpt. I dag ser jeg med skepsis på dem som sliter med paraplydreggen sin og tenker med meg selv: "Stakkars.  De har ikke oppdaget bruce ankeret"

Deler din oppfatning fullt ut. Paraplydregg er for å dregge med. D.v.s at man uten vanskeligheter kan dra den bortover bunnen. Årsaken er at 4 tynne bein, hvorav minst 2 bein ikke er i bunnen, gir minimal holdekraft på mange typer bunnforhold.

 

Graver man i hagen, kan man plante den spisse siden av hakka ned i jorda. Så kan man dra den gjennom jordhaugen. Prøver man det samme med ei krafse, vil man få store problemer. La så krafsa være bruceankeret og hakka paraplydreggen med et bein nedi bunnen.

 

På sand/gjørme/saule er holdekraften proposjonal med arealet som er nedi bunnen. At man har noen meter kjetting på, bidrar ikke til mer holdekraft, bare at strekket kommer mer horisontalt. Det er fortsatt det man har i enden som teller.

 

En gang i tiden hadde jeg en 12 kg paraplydregg til en 1250 kg snekke. Det nyttet aldri å stramme skikkelig hardt, da dreggen aldri hold skikkelig (saulebunn) Etter at kona klarte å hive den tunge dreggen i badeplattformen, ble den promte byttet ut med en 10 kg paraplydregg. Det gjorde ikke saken bedre med holdekraften.

 

Dette er jo egentlig ikke noe problem. Hvis noen vil bruke et anker som veier 18 kg når et anker som veier 10 kg ville gjort en mye bedre jobb, så la dem det. Det er vanskelig å lære av andres feil. Mye lettere er det å lære av egne feil. Spesielt hvis det går skikkelig galt. Da gjør man ikke slikt en gang til. Ankerproblemer er ting som må oppleves selv. Inntil man har hatt et slikt problem, er ens ankervalg det beste. Ingen velger vel med vilje og fullt overlegg et anker som man vet ikke gir tilstrekkelig holdekraft?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta-anker skall ha fått mycket god kritikk i tester!!!

Det er litt interessant dette. Før Delta-ankeret kom, ble CQR som er nesten likt, men med en leddet "hank" skrytt opp i skyene.

Bilde

Den bevegelige "hanken" skulle gjøre at det holdt bedre ved skiftende retning på draget. Nå har Delta-ankeret kommet uten noe ledd. Og det er visst enda bedre. Forvirret? Ja, ganske :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er litt interessant dette. Før Delta-ankeret kom, ble CQR som er nesten likt, men med en leddet "hank" skrytt opp i skyene.

ja CQR ( Secure! ) har ju alltid varit bland det beste, o mange ganger så har det

varit 'dött lopp' mellom CQR o Bruce i tester

 

men så har dette Delta sejlet opp o ibland går om dom andre..........

 

desse tester föresten, litt beroende av bunn o dragriktning etc, vet ibland ikke riktigt vad

man skall tro ........  :crazy:

Link to post
Share on other sites

For over 20 år siden hadde jeg en 24 fots båt på ca. 2 tonn som jeg av uvitenhet utstyrte med 10 kg paraplydregg, noen meter kjetting og resten tau.

Første gangen med overnatting i ei fin bukt med sandstrand holdt det på å gå galt.

Utpå natta akkurat da jeg holdt på og sovne, blåste det opp til knapt frisk bris. Gjett om vi dregget.

Flyttet så båten til ei havn hvor flere fiskebåter hadde fortøyd til moringer. Trodde at her var det bra feste, og sovnet inn. Om morgenen våknet jeg 500 meter lengere ut. Hadde da dregget mellom flere båter. Flaks at det gikk bra.

Denne dreggen ble aldri brukt mer.

Nå har jeg en båt på 5 tonn og et Bruce anker på 15 kg. Det sitter bra.

Link to post
Share on other sites

Enig i at Bruce er langt å foretrekke fremfor paraplydregg med samme vekt. Jeg har selv 20kg Bruce på 12 tonns båt og er svært fornøyd.

Det er imidlertid ikke alltid like godt med stuerom i en liten tresnekke, slik at det å kunne klappe sammen en paraplydregg å stappe ned i en trang benk også er verdifullt.

18kg paraply på tresnekka til Jonhei burde i de fleste forhold være tilstrekkelig dersom det også brukes noen meter kjetting samt daumann. Men det er jo tungt for ryggen, så jeg ville valgt 8-10kg Bruce dersom det er plass.

Link to post
Share on other sites

Bruker Delta anker Gunga !

Husker ikke vekta  i farten, ca 10 - 12 kg + 25 m 8 mm kjetting og 50 m nylontau.

 

DreamCatcher veier ca 6,5 ton ferieklar og ligger meget godt etter dette.

Delta biter seg fast på nesten alle bunnforhold, og holder svært godt.

Ifølge en stor test  i UK kom Delta ankeret ut helt i teten.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Bruker Delta anker Gunga !

Husker ikke vekta  i farten, ca 10 - 12 kg + 25 m 8 mm kjetting og 50 m nylontau.

 

DreamCatcher veier ca 6,5 ton ferieklar og ligger meget godt etter dette.

Delta biter seg fast på nesten alle bunnforhold, og holder svært godt.

Ifølge en stor test  i UK kom Delta ankeret ut helt i teten.

 

Arild

 

Hej Arild !

 

Det er vad jag lest oxo i engelske båttidningar, bedre 'grepp' enn både Bruce o CQR!   :seeya:

Har idag ett 15 kg Bruce vilket er för litet til min båt  12ton, skall opp til 20kg

men har ikke bestemt meg enn, men någon av dessa tre blir det !

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at Delta, Bruce CQR osv scorer godt i engelske blad, er at limeys så godt som aldri ankrer på steinbånn.

Det er min ydmyke påstand at på steinbånn er patentdreggen vel så godt som ovennevnte.

På leire og sand har patentdreggen selvfølgelik ikke en sjangse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...