Jump to content

Montering av rekketrekk, hvordan feste de så det blir fint?

Quantum

Recommended Posts

Ja, da var den nye kalesjen og rekketrekkene ferdige og det står bare igjen å få satt det på.

Så er spørsmålet, hvordan få dette pent:

I underkant blir rekketrekkene lagt i skinner men i overkant er det maljer og de skal festes på med flaggline.

Det mest vanlige er vel å "sy/ neste" de på, men har sett flere andre måter også og det er kanskje noen andre som er mer egnet.

Å "sy/ neste" sliter en del på kalesjen når tråden ligger over bøylen, har vi erfart, så ønske er en annen måte å gjøre det på.

Har sett - lest noe om dette, men husker ikke om det var her på BP eller om det er i ett båtblad. Har søkt her og kan ikke finne noe så langt.

Er det noen som kan dette, har ideer eller linker til hvordan det gjøres?

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Jeg har vært inne på tanken å doble antall maljer og sveise på små øyer/kroker under rekka og i dekk. Jeg har også sett for meg ei løsning hvor jeg syr inn lik oppe og har strikk-stramming nede, men foreløpig står dette langt ned på arbeidslista. Det blir nok halvstikk ved hver malje og passering over rekka med lina i noen år enda. Jeg bytter lina ca hvert annet år ved helårsbruk