roaldbj Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Jeg har 2 stk Yanmar 6LYA-STE ombord. Jeg husker ikke navnet på giroljekjøleren. Det er mulig det er en Bowman. Både ved inntakssiden og utløpssiden er det ved overgangsstykkene tydelige korrosjonsskader i området hvor stavsinkanodene er plassert. Sinkanoden er festet til messingskruen til høyre på bildet. Jeg lurer på hva som kan være grunnen? Jeg har tilsvarende korrosjonsskade på alle fire koblingsområdene og for meg virker det som om korrosjonen er like utbredt både på inntakssiden og utløpssiden. Jeg vurderer å skru dette opp til våren. Nå står det kjølevæske i systemet. Her er bilde av hele giroljekjøleren på BB motor før korrosjonen startet - bildet tatt i 2007. Quote Link to post
Gullfisk Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Kan det være at det ikke er 100% tett i endelokkene, slik at det blir saltavleiringer som tar lakken? Synes jeg ser noe hvitaktig i flensen på 2007 bildet ditt. Quote Link to post
roaldbj Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Takk Gullfisk. Jeg har en del flere bilder av giroljekjøleren fra juli 2007. Her har jeg lagt ut et lite utsnitt. Bør jeg demontere endestykkene og legge på gummipakning? Quote Link to post
bellen Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Blir zinken raskt eller seint tært opp? Quote Link to post
roaldbj Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Jeg synes stavsinkanodene blir spist opp relativt raskt (det er fire i alt, 2 på hver ved henholdsvis inntak og utslipp) - men jeg har ikke undersøkt de for denne sesongen. Jeg tar dem først ut våren 2009 - dersom jeg åpner nå så kan kjølevæska renne ut. Eller: kanskje det ikke står noe kjølevæske på dette nivået? Quote Link to post
Gullfisk Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Vil tippe det er o-ring inne mellom flensene som skal tette. Ser ut som det er mellom boltene det kommer, og da kan kanskje komme av at det blir for slapt trykk mellom boltene("mykt" lokk). Tro jeg ville tatt det opp med Yanmar. Kanskje du kan bruke en ørlite større o-ring. Quote Link to post
bellen Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 (edited) Kjølevæske? Går det ikkje bare saltvann igjennom desse kjølerane? har aldri vore bort i at det er zink på kjølera som ikkje sirkulerer saltvann igjennom. Det er vel bare å stenge sjøvannsinntakene i bunnen på båten og skrue ut zinkstavene. det vil muligens renne ut litt vann med det første, men det er bare vann som ligger i slangene ved eventuelt høgare nivå. Om det er lekkasje mellom flensane, så er det bare å sjekke om boltene er skikkelig festet. Det kan vere normalt å skifte zinken to ganger i året på slike kjølera. Så om dei er heilt opptært når du skifter, så må du skifte oftare. Ellers vil det starte å tære på kjølerane. Edited October 23, 2008 by bellen (see edit history) Quote Link to post
logget av Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Tenk enkelt. Hva som måtte foregå på innsiden og utsiden av kjøleren er to separate hendelser. Alle tektylbehandler bilene sine for at det ikke skal ruste. Prinsippet er jo at man isolerer metallene fra oksygen og fuktighet. Ingen metaller ruster uten oksygen og fuktighet, og i båter har man til tider såpass høy luftfuktighet og kondensering som akselerer både generell korrosjon og galvanisk korrosjon i friluft. Vannbasert voks på spray fra Carlofon for eks. Det gjør susen og kan lett vaskes av igjen. Quote Link to post
roaldbj Posted October 23, 2008 Author Share Posted October 23, 2008 Kjølevæske? Beklager at jeg forklarte meg så dårlig. Jeg har nå tatt båten på land og konservert motorene. Dette er grunnen til at det sannsynligvis er kjølevæske i giroljekjøleren, men jeg er litt usikker på hvor mye væske det er i motoren, og hvor mye som har gått ut. Jeg mener at jeg ved selve inntaket like etter impelleren har to sinkstaver hvorav den øverste som regel er svært lite tæret. Det står nok ikke saltvann på dette nivået når den ligger på sjøen. Quote Link to post
bellen Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 (edited) Åja.. slik å forstå men det går fint å skrue ut og holde klar en finger til å plugge hullet med når du tar ut. Er du rask, så blir ikkje det så mykje søl Edited October 23, 2008 by bellen (see edit history) Quote Link to post
roaldbj Posted October 24, 2008 Author Share Posted October 24, 2008 Jeg tenkte jeg skulle se litt mer på utgangen av BB giroljekjøler i morgen. Jeg skal bruke fingeren som tettningspakke når jeg tar ut anodemutteren. Bør jeg være forberedt på at det er mye kjølevæske på dette nivået? Quote Link to post
bellen Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Nei, kan aldri tru der er noko stor mengde, i vertfall så er der ikkje mykje trykk. Hadde en gang en båt med 2 kjølevannsintak der eg skulle skifte zink på kjøler. Eg stengte begge bunnkranene og skrudde ut zinkpuggen og lot vannet bare renne fordi det skulle bare vere vann som var i systemet. Men vannet rant fortsatt etter ett par minutter, dette syntes eg at det var rart. Så når neste gang eg slippsatte båten, så sjekka eg bunnventilene, og med stor overraskelse så såg eg at den eine ventilen var rusta fast i open stilling og den andre i lukket. Bra at eg ikkje tok ut zinkpluggen å venta til dagen etter med å skrue den inn igjen Men altså, likavel bunnkrana var open, så var det ikkje det store vanntrykket ut av kjøleren. Quote Link to post
roaldbj Posted October 25, 2008 Author Share Posted October 25, 2008 Her er en av de fire anodene som sitter på giroljekjøleren. Ennå litt igjen. Dette viser utgangen av giroljekjøleren. Det er ingen simringer. Pakningen synes jeg ser litt tynn ut. Kanskje jeg kan bruke tykkere pakningspapir for å få bedre tetthet? Dette er den andre siden av utgangen av giroljekjøleren. Til sammenligning: dette er de to anodene som sitter ved inntaket til varmeveksleren på selve motoren. Lite tæring på anodene beror nok på at dette området bare har saltvannspåvirkning under gange. De blir skiftet til våren likevel. Quote Link to post
Kaldfisk Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Dette viser utgangen av giroljekjøleren. Det er ingen simringer. Pakningen synes jeg ser litt tynn ut. Kanskje jeg kan bruke tykkere pakningspapir for å få bedre tetthet? Bruk i tilfelle ikke mye tykkere papir, da kan flensen mellom skruene lett bli stående i spenn (ørliten bue) når muttrene trekkes til. Bruk heller et tynt lag paknings-silikon eller sort Permatex. Når kjøleren først er åpnet, stak gjennom rørene med passelig tykk streng. Vær glad til at det er offeranodene som "spises" opp, ikke spar på dem. Den andre kjøleren kan forsåvidt også ha en legering som ligger på et annet sted i spenningsrekken, derav mindre tæring på anodene. Quote Mvh Kaldfisk Link to post
Arnstein Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Ut fra bildene er jeg ikke sikker på at du har en korrosjonsskade. Ser at overflatebehandlingen har sluppet fra godset. De røde flekkene minner meg om enten ATF-olje (gearolje) eller rød frostvæske. Hva er de røde flekkene? Selve, metallet, messingen, virker ikke tært. Heller ikke rødt i fargen, som ville vært følgen om sinken i messingen var tært ut. Min tese går på at forspenningen av festebolter har vært feil og at det igjen har resultert i lekkasje i forbindelse med temperatur-ekspansjon og kontrakjson. Andre synspunkter? Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
roaldbj Posted October 26, 2008 Author Share Posted October 26, 2008 Lurer litt på hvor jeg finner opplysninger om momentet som skal benyttes ved stramming av boltene. Jeg har ingen ide om hva den røde fargen kan skyldes. Jeg vet ikke en gang navnet på giroljekjøleren som er benyttet. Quote Link to post
rogeri Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Hei! Har mistanke om at det røde stoffet kan være en form for pakningsstoff som er klemt ut mellom flensene. Er den på silikonbasis vil nok lakken slippe her etterhvert! For meg kan det se ut som at det har skjedd her. Lakkerte flater av messing/bronse eller kobber har lettere for å flasse en vanlig stål! Quote Link to post
Kaldfisk Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Ut fra bildene er jeg ikke sikker på at du har en korrosjonsskade. Ser at overflatebehandlingen har sluppet fra godset. De røde flekkene minner meg om enten ATF-olje (gearolje) eller rød frostvæske. Hva er de røde flekkene? Tror teorien om saltvannslekkasje holder. Det røde på kjøleren er sannsynligvis primer (hyllevare som senere lakkeres i hver enkelts farger). Ser ofte ofte samme etter mekanisk skade (slag o.l.). Der vises imidletid noe hvitt på alle bildene som godt kan være saltavleiringer pga. litt "siving" av sjø. Samtidig synes anleggsflatene ikke helt plane, der er fargeforandringer på dem, som tyder på ujevnt press. Dette vil silicon på pakningen råde bot med. Skruene synes å være 13-15-17 mm. Legg sprengskiver under muttrene, bruk fastnøkkel og sett dem fast til med hand - ikke kraftig. (Lengden på nøkkelen er omtrent tilpasset normalt moment og et vanlig menneske - ikke Rambo ). Quote Mvh Kaldfisk Link to post
roaldbj Posted October 26, 2008 Author Share Posted October 26, 2008 Tusen takk for gode faglige kommentarer. Det er sprengskiver på boltene. Hvilken type silikon bør jeg ta på pakningen? Skal det være silikon på begge sider av pakningen? Quote Link to post
Kaldfisk Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Hvilken type silikon bør jeg ta på pakningen? Skal det være silikon på begge sider av pakningen? Der finnes et stoff - Hylomar - blått og på blå tuber, sikkert forholdsvis kostbart. Vil anta vanlig silikon for sanitærrom også vil holde her. Du bør jo uansett ta av endelokkene med jevne mellomrom for å sjekke blokkeringer i rørene. Valgfritt hvilken side en velger, begge for den saks skyld. Pakningen vil lime seg til den siden en velger og kan ved silicon på bare en side kanskje re-brukes. Ellers klipper du fort en ny av et gammelt sjøkart (navigatører's "etterlatenskaper" har i årtier vært et adekvat pakningsmateriale). Quote Mvh Kaldfisk Link to post
roaldbj Posted April 26, 2009 Author Share Posted April 26, 2009 Dette er inngangen til giroljekjøleren på BB motor. Dette er utgangen fra saltvannssiden til giroljekjøleren på BB side. Det snodige er at disse anodene tæres helt opp i løpet av en sesong. Hvfa gjør de uten anode på giroljekjøleren? Så til spørsmålet: Jeg vil fjerne pakningene og erstatte dem med pasta. Hva må jeg være særskilt opopmekson på? Quote Link to post
roaldbj Posted April 28, 2009 Author Share Posted April 28, 2009 Jeg har i dag kjøpt Permatex pakningspasta til bruk i giroljekjølerne ombord. Jeg lurer på om jeg skal fjerne papirpakningen før jeg bruker Permatex, eller om papirpakningen skal beholdes? Quote Link to post
Gullfisk Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Er det samme guffa som brukes sammen med hamp, på rørgjenger? Kan den i så fall anvendes til slikt formål? Quote Link to post
roaldbj Posted April 28, 2009 Author Share Posted April 28, 2009 Her er databladet: http://www.mecacarservice.no/files/89091_P..._FAG_101204.pdf. Quote Link to post
bellen Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 Om du skal bruke permatex, så må du bruke pakning i tillegg. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.