oslofjord Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Betyr ordet "service" det samme på alle marine verksteder eller finnes mange forskjellige typer nivåer service ? Noen skiller mellom "vinterkonservering" og "service" og derfor lurer jeg på om såkalt service enkelte steder er det samme som såkalt vinterkonservering andre steder. Hva er normal pris for "vinterkonservering" på feks 70 hk firetakter og hva er normalpris for "service" på f.eks. 70 hk firetakter ? Bør man ha såkalt service hvert år eller holder det med såkalt vinterkonservering ? Kan man som amatør fikse såkalt service selv eller blir det i praksi kun såkalt vinterkonservering som er aktuelt for amatører ? Edited October 24, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post
johnson Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Holder med vinterkonservering, men det kan du gjøre selv Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
benq Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Da jeg hadde båt med påhengsmotor så hadde jeg en avtale med den stedlige slippen/verkstedet om vinterkonservering og service i samme pakken, dette kom sjelden på mere enn 1500kr, men dette er jo 12 år siden så prisene er nok steget en god del, i samme prisen så var det slik at jeg kom dit med motoren og leverte den der. De gjorde arbeidet og vinterlagret den og når våren kom så satte de den på båten, og det må sies at jeg var aldri plaget med motoren. Han som kjøpte båten hos meg har fortsatt samme motoren og den går som en klokke. Det er en 1982 mod. Mariner. Dette ble mye skriverier,men jeg mener at service og vinterkonservering er to forskjellige ting. Quote Link to post
Mouche Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Som jeg oppfatter det så er "service" noe man foretar hvert år eller ettter et bestemt antall brukstimer i henhold til den instruks som er gitt av produsent. Typiske ting man da gjør er å bytte olje og filter (hvis 4-takter), bytte tennplugger, smøre opp der foreskrevet, btte innsats i vannutskiller, bytte impeller etter et antall år (sier boken!), bytte girolje, bytte anoder, inspisere og stramme en del "punkter" osv. Hvis motoren ikke skal brukes på en stund/lagres, vanligvis om vinteren derav navnet "vinterkonservering", så må den i tillegg tømmes for bensin, kjøres i ferskvann og skylles godt igjennom og bruke foggingoil for å beskytte motoren innvendig. Skal jeg gjette sånn cirkapriser så vile jeg sagt 3000 for service og 1000 i tillegg for vinterkonserveringen for en moderne 70hk fire-takter. Dette er alt ting som omtales tydelig og greit i den instruksjonsbok som følger med den enkelte motor. Mange kan klare å gjøre dette selv, men selv setter jeg bort jobben på min nye 90hk mye på grunn av garantien og litt på grunn av dovenskap! Har to andre motorer, en 15hk Suzuki fire-takter og en Tohatsu 18hk to-takter og på disse gjør jeg alt selv. Egentlig litt ok å holde på med og ganske god timebetaling, skattefri attpåtil! Edited October 24, 2008 by Mouche (see edit history) Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
johnson Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Hvis det er en såkalt "trimmet" tohatsu så er den ikke 18 men bare 16,8 pga sylindervolumet er annerledes på 18 hk`en Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Mouche Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Ikke vet jeg, men det står nå et 18 tall bakpå motordekslet! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
johnson Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Oja, trodde du hadde "trimma" en 9,9 jeg Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
roesok Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Typiske ting man da gjør er å bytte olje og filter (hvis 4-takter), bytte tennplugger, smøre opp der foreskrevet, btte innsats i vannutskiller, bytte impeller etter et antall år (sier boken!), bytte girolje, bytte anoder, inspisere og stramme en del "punkter" osv.Hvis motoren ikke skal brukes på en stund/lagres, vanligvis om vinteren derav navnet "vinterkonservering", så må den i tillegg tømmes for bensin, kjøres i ferskvann og skylles godt igjennom og bruke foggingoil for å beskytte motoren innvendig. Skal jeg gjette sånn cirkapriser så vile jeg sagt 3000 for service og 1000 i tillegg for vinterkonserveringen for en moderne 70hk fire-takter. Er for det meste enig i det 'Mouche' skriver, men noen kommentarer: Er nok best å bytte girolje, motorolje og filter hvert år, men jeg har nå kjørt to år på samme. Med kvaliteten som er på oljer idag så går det greit, men som sagt; bytt gjerne hvert år. Bytte tennplugger hvert år er neppe nødvendig. Her er det nok forskjell på 2-takt og 4-takt, men på 4-takt kan du uten problemer kjøre i flere år. Nå er ikke kostnadene på plugger stor, så skift gjerne oftere. Bytte impeller hvert år? Det er i alle fall ikke nødvending. En mekaniker sa til meg at på en utenbordsmotor vil impeller som regel vare hele motorens levetid. Bare sjekk at det er kjølevannstråle. Og pass på å unngå tørrkjøring, det kan ta knekken på impeller. Tømme ut gammel bensin? De fleste med større motorer har vel innbordstank og da byr dette på problemer... Skifte anoder hvert år er også sjelden nødvendig, men dette må sjekkes! Heller ingen stor kostnad. Er de noenlunde så gå over med stålbørste. Ellers viktig å smøre nipler, spesielt viktig er den/de som smører styrestag. Her kan en risikere at staget låser seg helt fast i løpet av vinteren om det ikke er smurt opp. Er usikker hva som ligger i dette med å bruke foggingoil. På tidligere 2-taktere (det var slike motorer en hadde i gamle dager... ) sprutet jeg noe konserveringsvæske i forgasser. Men hvordan er dette tenkt på insprøytingsmotor? Settes en slik høstservice bort til et verksted går det gjerne 4-5000,-. Gjør du det selv er det bare olje og delekostnader. Edited October 24, 2008 by roesok (see edit history) Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 (edited) Tømme for bensin referer til motoren (forgasserne/bensinfilter), ikke bensintanken! Helt enig med deg hva angår bytte av impeller, men boken sier klart noe om skifte av impeller og hvor ofte. Har selv til gode å (måtte) bytte impeller på en påhenger og har hatt en del sånne motorer gjennom årene. Å bytte en anode som koster 48,30 pluss moms er ikke allverden. Man bruker foggingoil også på fire-taktere. Sprøytes inn i luftinntaket til det begynner å ryke fra motoren. Betalte selv for full service og konservering 5,173,- for min 90hk Suzuki og alt er sjekket/skiftet etter "boken". Beløpet er ca 50/50 arbeid og deler, men delene, særlig motorolje/girolje kan man få kjøpt langt billigere enn det en forhandler selger det for på en ervice. Edited October 24, 2008 by Mouche (see edit history) Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Posted October 24, 2008 Share Posted October 24, 2008 Er usikker hva som ligger i dette med å bruke foggingoil. På tidligere 2-taktere (det var slike motorer en hadde i gamle dager... ) sprutet jeg noe konserveringsvæske i forgasser. Men hvordan er dette tenkt på insprøytingsmotor? Mener å ha lest at "fogging oil" ikke er anbefalt på innspøytningsmotorer. Har selv kun brukt dette på forgassermotorer. I min brukermanual på Optimax står det ikke noe om "fogging oil", kun anbefalt 30 ml Optimax Olje i hver sylinder før vinterlagring. Motoren dreies ved hjelp av svinghjulet, til oljen er fordelt i sylinderen. Quote Link to post
LM 605 Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Står tydelig i manualen på min 115 efi firetakter(07 mod) at det skal sprøytes fog.oil(Storage Seal) i hver sylinder. (tennplugghull) Skal etterpå kjøres på selvstarter en syklus, slik at rustmiddelet blir fordelt i sylinderne. Quote Link to post
chagall Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Hei `LM 605`, tydelig at det er forskjell på prosedyrer vedrørende vinterkonservering. Fant en link som omtaler dette: http://www.mercurymarine.com/serviceandwar...erization.php#5 Quote Link to post
LM 605 Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Jeg må jo være enig med deg Chagall, det er ikke lett å bli klok på hva som egentlig er riktig? Jeg har nå pleid å følge det som står i manualen for den og den motoren, men det er jo tydelig mange meninger ute og går? Quote Link to post
LM 605 Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Hei igjen Chagall. Satt og leste dette andg. lagring som du refererte til. Kan det menes at ikke det skal brukes fog oil til å "kvele" motoren med gjennom luftinntak eller før injektorene, slik at det kan legge seg et lag etterhvert med lagringsolje på innsiden av innjektorene? Dermed skulle det vel ikke ha noen betydning at der sprøytes fog oil rett i sylinderne (gjennom plugghullet), eller er jeg helt på bærtur. Står i alle fall i min manual svart på hvitt at der skal sprøytes 30ml Storage Seal rustmiddel (Quicksilver fog oil) i hver sylinder før lagring, så jeg bør vel holde meg til den prosedyren? Quote Link to post
chagall Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Hei igjen `LM 605`. Jeg forsto det som om det ikke var anbefalt å benytte Storage Seal på nyere EFI og Optimax motorer, men derimot å benytte Quickleen og 2-takts olje som en erstatning for Storage Seal. Kan allikevel ikke se at det kan være noen fare med å sprøyte inn Storage Seal i plugghullet. (altså ikke via luftinntak) Dette vil ikke jo ikke komme innvendig på injectorene og således ikke føre til avleiringer i disse. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, har jeg kun benyttet 2-takt olje (Optimax olje) 30 ml i hver sylinder og sørget for å blande inn Quickleen i drivstoffet før sesongens slutt. Tror ikke det er noe galt med din prosedyre, men jeg skal prøve å få et klart svar fra Brunswick. . Quote Link to post
oslofjord Posted October 25, 2008 Author Share Posted October 25, 2008 Takk for informative svar. Er detmest valig med bare såkalt "vinterkonservering" eller full "service" hvis man uten nærmere serviceavtale leverer båten ved brygga for innendørs vinteropplag og henter den ferdig stoffet til våren ved brygga ? Quote Link to post
Mouche Posted October 25, 2008 Share Posted October 25, 2008 Ikke tenk på "vanlig" eller ikke, men sørg for å ha en klar skriftlig avtale om hva som skal gjøres og hvor mye det skal koste. Selv er jeg ikke i tvil om at man bør ha både en vanlig service (som beskrevet i tråden) og vinterkonservering. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
wilma Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 I brukerhåndboken min står det at jeg skal spraye inn fogging oil, og det er forklart hvordan og hvor. Motoren er en Evinrude Ficht totakter, altså innsprutmotor. Naboen på hytta har en forholdsvis ny johnson 4 takter 25 hk(suzuki?), han fikk beskjed fra den lokale marinaen at han ikke skulle bruke fogging oil, dette gjelder kun 2 taktere? Quote Link to post
chagall Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Står i alle fall i min manual svart på hvitt at der skal sprøytes 30ml Storage Seal rustmiddel (Quicksilver fog oil) i hver sylinder før lagring, så jeg bør vel holde meg til den prosedyren? Hei, fikk svar fra Brunswick angående dette spørsmålet. Man skal forholde seg til det som står i den aktuelle brukerhåndbok som følger motoren. I min manual (Optimax) står det 30 ml engine oil, så det er tydelig noen forskjeller mellom 4-takt og 2-takt. Quote Link to post
roesok Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 ...så det er tydelig noen forskjeller mellom 4-takt og 2-takt. Heldigvis! Hadde gått glipp av mange diskusjoner om ikke.... Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
LM 605 Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Hei chagall. Ser du fikk svar i fra Brunswick and. bruk av lagringsolje. Ser ut som en skal følge manualen som følger de forskjellige motorer, så har man i alle fall ikke gjort noe galt. Men som du også antyder ser det jo ut som der er forskjellige prosedyrer på to og firetaktsmotorer. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.