Jump to content

Strøm og diskusjoner

JRK

Recommended Posts

Hei,

Det er synd å se at nesten alle tråder med strøm har en tendens til å få en polarisering mot en av to leire istedenfor, at man faktisk prøver å komme til en slags felles enighet. Det er med stor beklagelse jeg ser at hvermansen faktisk blir mer forvirret, en at man lærer noe av disse diskusjonene.

Jeg skjønner jo at det alltid vil være forskjellige synspunkter om deler av dette stoffet;

Vi har forskjellig teoretisk bakrunn:

elektroteknisk, metalurgisk, kjemikisk

Forskjellig praktisk erfaring:

Profesjonelt, egen båt

Vi har Elektriske forskrifter, direktiv fra DSB, som nødvendigvis ikke er sammenfallende.

I tillegg har noen økonomiske interesser av å mene noe.

Og tilslutt synes det som det er viktigere for noen å vinne diskusjonene enn at andre skal lære så mye.

(Jeg har utelatt den gruppen som faktisk bare er her for å kverrulere, men de er vi heldigvis forskånet for. Kansje takket være moderator.)

KAN VI IKKE PRØVE Å FÅ BEDRE FREM DET VI FAKTISK ER ENIGE OM!

SELV DISKUTERER JEG SÅ FILLENE FYKER MED LOTUS FRA TID TIL ANNEN UTEN AT JEG TROR HVERMANSEN HAR SÅ STOR INTERESSE AV DETTE. BURDE VI BLI FLINKERE TIL Å TA DISKUSJONENE INTERNT PÅ MAIL IMELLOM OSS?

NÅ ER DET SIKKERT FLERE SOM VIL HEVDE AT "HVORDAN KAN JEG SKRIVE DETTE. JEG SITTER JO SELV I GLASSHUS HER"

JEG INNRØMMER GJERNE AT JEG SYNES DET ER FLAUT AT JEG ER MED PÅ Å FORVIRRER, NÅR MÅLET ER Å SPRE ERFARING OG KUNNSKAP.

HÅPER AT FLERE TAR DETTE INNOVER SEG.

JRK

Dette er vel et tema med hvor det faktisk ikke finnes en eksakt fasit, men mange måter å løse en problemstilling på. At det blir diskusjoner er da helt topp! Hvordan skal man ellers få belyst forskjellige synspunkter. Dere er flere her på baatplassen som sitter med mye kunnskap om temaet strøm i båt. Og dere lærer oss "normale" mye. Ingen tvil om det. Det jeg kanskje kunne ønske meg, for min egen del, er at det ikke tar helt av. Forumet er vel hovedsaklig for og med fritidsbåteiere, og den teoretiske muligheten for at en diode kan slippe gjennom strøm er vel ikke så farlig for Hansen og Olsen.

Du har nok rett i at det har blitt to leire her. Med hver sine tilhengere. Og hver sin tilnærming til et velfungerende elektrisk opplegg. Gjør det noe da? Man må da ikke bli enige. Jeg liker tanken om å ha et elektrisk opplegg som fungerer uten for mange duppedingser og high tec utstyr. Jo enklere jo bedre. Andre her liker å proppe båten full av målere og komponenter som sikkert gjør det de skal. Jeg må innrømme at jeg til tider synes det tar av for noen.

JRK, Lotus, Marwin, Lars H, Zach, Joerg, Mix og alle andre: Fortsett å diskuter, kveruler, angrip og forsvar. Det gir baatplassen den verdien jeg iallefall setter pris på. Og en hel masse underholdning som også kommer godt med når det nesten bare er mørkt ute.

Som elektroingeniør og installatør har jeg fulgt "strømmen" i mange år, men føler meg ikke helt dau enda. Meningsutvekslinger er svært bra, men jeg kunne godt tenke meg et forum der de som "forstårseipå" mer enn andre, ikke kommer med nedvurderende personkarakteristikker og nedlatende bemerkninger. Slikt gjør meg for..... :cryin: og skuffet. Dette har fått meg til å holde meg unna konkrete spørsmål. Men jeg får lyst til å si noe generelt og "nøytralt" som forhåpentlig ikke støter noen: Når det gjelder strøm i båter og ikke minst tæringsproblemer, så er dette så omfattende og sammensatt at det er nesten umulig å konkludere om rett og galt. Det er derfor en god retningslinje å følge: 1. elforskrifter, 2. Produsentenes retningslinjer, 3. fagkompetansens råd. (I den rekkefølge). Elforskriftene skal uansett følges, og dernest må man gå ut fra at produsenten ikke monterer systemer som strir mot forskriftene eller gjør hans produkt dårlig. (Mercruiser har sitt "Merchatod-system og Volvo sitt eget system, Princess, osv.). Problemer oppstår ofte når ukyndige begynner å tukle med disse systemene. Normalt vil godkjente merkeverksteder stå for riktig kompetanse på systemene, da de har kurs og opplæring. Et vanlig elektrofirma skal ha kompetanse på elinstallasajonene også i båt, men har svært sjelden kompetanse på tæringsproblematikken. Det problemet ville jeg gått til merkeverkstedet med. JRK og Østkyst Husler peker begge på at det har oppstått en polarisering på strøm-spørsmålene, og det er et problem for mange. Det vil neppe være mulig for ikke-fagfolk å trekke essensen ut av motsetningene og dra konklusjon for sitt problem. Folk trenger entydige svar på sitt konkrete problem. Derfor vil jeg oppfordre alle til å stille sine konkrete spørsmål utenfor de store maraton-trådene som nå har utviklet seg til prestisjekonkurranser. En annen ting om tæringer: Hvorfor ikke gi blaffen i om det tærer litt. Skift heller ut utsatte gjennomføringer litt oftere. Det koster gjerne mindre enn å montere dyre og kompliserte beskyttelsesdupeditter, a' la "motstrømsprinsippet. (Oi, denne går nok ikke ustraffet forbi forståsegpåerne. :wink:

Godt innlegg trikkern. Det kinkige er at det i flere båter som importeres til Norge ettermonteres utstyr som varmere, vinsjer, o.a. av servicepersonell som opererer i Norge uten at disse har noen særlig formell kompetanse. Dette kan påvirke det elektriske systemet ombord. Jeg har selv hatt anledninbg til å vandre i haller hvor slikt utstyr er ettermontert av personell uten noen som helst formell/faglig kompetanse og undret meg over hvordan dette kan skje?

Som elektroingeniør og installatør har jeg fulgt "strømmen" i mange år, men føler meg ikke helt dau enda. Meningsutvekslinger er svært bra, men jeg kunne godt tenke meg et forum der de som "forstårseipå" mer enn andre, ikke kommer med nedvurderende personkarakteristikker og nedlatende bemerkninger. Slikt gjør meg for..... :cryin: og skuffet.

Veldig enig i forhold til at man skal holde seg for god til å komme med nedvurderende omtale av andre.

M.h.p. at man skal anta at produsentene har kontroll på hva de driver med, så er jeg ikke så sikker. Bare se på hvor mye rar lanterneføring det er på båter som kommer fra produsent. En sommerdag I Pollen kan en sikkert telle 10-15 nye båter med lanternemontering som i beste fall er dårlig/upraktisk, i verste fall klart i strid med forskrifter.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Er så enig med deg JRK, men har inntrykk av at de samme problemene som du opplever om emnet strøm også gjelder mye av det som tas opp her på forumet.

Dog syntes jeg ikke vi er forskånet for kverrulanter. Har lært mye av det som skjer her på båtplassen, men jeg blir ofte irritert over innleggere som overhode ikke er interesert av debatten, men heller ønsker å slå billige morsomheter som i mange tilfeller er regelrett mobbing. Håper virkelig ikke at disse tingene skal skremme bort de som har kunnskaper og vilje til å være behjelpelig ved spørsmål og problemer som andre har...

Jeg er enig i betraktningene som kan leses i denne tråden.

Jeg vet ikke hva dere andre føler om siteringsknappen, men jeg føler noen bruker denne for å provosere fremfor å få et mer utdypende svar når noe er uklart.

Nå virker det ikke som om fagkompetanse og hobbymekking går så godt sammen på et åpent forum, og grunnene til det er sikkert mange. Litt synd hvis noen flipper mynt og velger feil svar.

Kjøp byggestandardene og still spørsmålene etter disse, for da kan svarene kvalitetssikres.

Siteringsknappen er genial, og gjør det mulig å svare på spesifikke spørsmål, og ikke minst kommentere et utsagn. Med minst mulig sjanse til å misforstå.

Fagkompetanse og hobbymekking går utmerket på dette forumet. Stort sett.

Problemet er når "fagkompetansen" kun lirer av seg endeløse generelle betraktninger om "systemer" og "forhold" uten å komme med noe som helst konkret. Og i tillegg drive på et nivå som er milevis fra den gjennomsnittlige fritidsbåtbruker. At person tas når man ikke når frem på sak er også en uting. Det er noe dritt for et forum som baatplassen.

:smiley:

Som elektroingeniør og installatør har jeg fulgt "strømmen" i mange år, men føler meg ikke helt dau enda.

En annen ting om tæringer: Hvorfor ikke gi blaffen i om det tærer litt. Skift heller ut utsatte gjennomføringer litt oftere. Det koster gjerne mindre enn å montere dyre og kompliserte beskyttelsesdupeditter, a' la "motstrømsprinsippet. (Oi, denne går nok ikke ustraffet forbi forståsegpåerne. :wink:

I min båt var det lagt inn landstrøm av en ukyndig person og når jeg så hvor mye skade dette gjorde ved å ha en batterilader på i kun 8 uker - så er min anbefaling - vit hva du gjør.

fulgt "strømmen" i mange år,

Godt innlegg.

Når det gjelder tæringsbiten, bonding og påtrykt spenning, så er jeg av den mening at dette fungerer bra hvis man har særdeles god peiling på hva man driver med. Har man ikke det, så skygger man unna å legge opp slike systemer.

Jeg vil illustrere med en liten anekdote:

Onkel til en god venn av meg er båtfreak og hysterisk opptatt av den fine tresnekka si. Men han har lett for å forlese seg på båtblader. Et av disse bladene anbefalte å koble sammen, og han skred til verket bevæpnet med kilometervis med kobberlisse og store mengder verktøy. Alt pluss litt til ble sirlig koblet sammen.

Etter tre uker sank snekka.

Dette er vel et tema med hvor det faktisk ikke finnes en eksakt fasit, men mange måter å løse en problemstilling på....

Ikke HELT enig kanskje. For meg er fasiten Ohms lov....

Så er det alle "sidesporene" da: Tæring, batteri-kjemi og -typer, sammenkoblinger osv. osv. Selv om "fasiten" også der er Ohms lov, er det så mange andre faktorer som kommer inn i tillegg...

.....JRK, Lotus, Marwin, Lars H, Zach, Joerg, Mix og alle andre: Fortsett å diskuter, kveruler, angrip og forsvar. Det gir baatplassen den verdien jeg iallefall setter pris på. Og en hel masse underholdning som også kommer godt med når det nesten bare er mørkt ute.

ER det så mange flere punkter å "kverulere" over egentlig? :rolleyes: Et søk i basen gir svar på det ALLER meste om "strøm i båt" vil jeg tro! :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Et søk i basen gir svar på det ALLER meste om "strøm i båt" vil jeg tro! :yesnod:

Hei,

Nå er du inne på det jeg er litt flau over. Utfordringen er antagelig at mange søker til øyet blir vått, uten at de finner svar på det de leter etter. Diskusjonene tar til tider så av, at selv det vi er enige om, drukner i bagatellene vi diskuterer i det uendelige.

Det som virkelig er synd er at sikkert 80% av det tekniske innholdet her er de aller fleste enige om. Dette diskuterer vi ikke, mens de resterende 20% der vi er uenige får altfor mange innlegg. Det virker som vi er mer uenige en vi faktisk er.

En av de viktigste målene med dette forumet, for meg er jo at vi skal lære av hverandre. Her er det nok et potensiale til forbedringer. Vi må bare bli enige om hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte,

....En av de viktigste målene med dette forumet, for meg er jo at vi skal lære av hverandre. Her er det nok et potensiale til forbedringer. Vi må bare bli enige om hvordan dette kan gjøres på en best mulig måte,

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

A' propos å vite hva man driver med. Man har snakket mye om hva som blir offeranode i en krets hvor man "bonder" sammen gjennomføringer. Likestrøm går fra pluss til minus lærte vi en gang. Hvor har vi koblet batteriminusen? På den store klumpen! Skal ikke mye strømlekkasje til før man får ionevandring her. Moralen må være å holde det elektriske anlegget i orden slik at lekkasjestrømmer ikke oppstår. Ellers må jeg si at denne tråden er mye hyggeligere enn den forrige. :yesnod:

I min båt var det lagt inn landstrøm av en ukyndig person og når jeg så hvor mye skade dette gjorde ved å ha en batterilader på i kun 8 uker - så er min anbefaling - vit hva du gjør.

Det du påpeker her er dessverre et utbredt problem. Har i en annen tråd etterlyst autorisasjon og tilsyn med båtverkstedene. Hva hjelper det oss å sette inn båten til det vi tror er proffer når det stikk motsatte er tilfellet?

Hadde faktisk håpet på større proaktivitet fra KNBF på dette problemet, men de støtter seg til NORBOAT, som igjen er mer opptatt av å arrangere messer.

Edited by Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

At en øser av sin erfaring er vell og bra, og ofte nyttigt. Menigmann kan trekke sine sluttninger.

En annen ting er det når man for å underbygge sine meninger henviser til et "regelverk", da bør regelverket være etterettelig.

Jeg vil da gjerne vite hvor man finner det siterte regelverket.

Kan man ikke fortelle det, bør påstanden om regelverket utelukkes.

Da vil mange "spissinger" av diskusjoner utebli.

Utfordringen er å bruke regelverket, for regelverket er bygget opp for å informere fagfolk, det vil si de som arbeider daglig med elektriske installasjoner.

Retningsgivende normer og byggestandarder kan du kjøpe her.

http://www.pronorm.no/

Når det gjelder kunnskap så gjøres det ganske mye for å heve kompetansen i båtbransjen, og Brauner som har grepet fatt i dette i Norboat gjør en fantastisk innsats. Det kan nok se ut som om båtmessene er Norboat sitt største engasjemang, ikke vet jeg. Men en ting er sikkert, og det er at Norboat gjør mye for å få etablert skoleklasser på yrkesskolene og leier inn lærere for sine medlemsbedrifter på flere fagområder. De har minimesser på skoler og andre steder for å rekrutere unge mennesker til bransjen.

For noen år siden så kunne man få et forenklet montørsertifikat for lavspentanlegg, men denne ordningen ble tatt bort. Denne ordningen har jeg arbidet litt med for å få den tilbake. I og med at jeg allerede driver med opplæring og ser resultatene, så mener jeg det er enklere å lære opp en likestrømselektriker til å gjøre en vekselsstrømsinstallasjon i en båt.

En slik ordning ville passet svært bra for bransjen tror jeg, ikke minst fordi man kan drive målrettet opplæring (Etterlengtet spesialkompetanse). Men så må vi samtidig prøve å få ordningen slik at det ikke utdannes folk med spesialkompetanse om går til en bedre betalt jobb den dagen de får fagbrev.

Det arbeides med saken men den er ikke så lett å løse i praksis.

Så har det i tillegg tatt 30 år for mange båteiere å innse at arbeid på båt er merverdipliktig. :cool:

Edited by Ole Petter (see edit history)
Så har det i tillegg tatt 30 år for mange båteiere å innse at arbeid på båt er merverdipliktig. :cool:

:eek::eek: Da er det bare 4 år igjen før jeg må innse det :wink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det kan være du slipper helt unna da Mariell, for om fire år er det ikke sikkert vi lenger har et bankvesen slik at vi ikke har noe sted å betale. :smiley:

Kanskje blir det slik som før i tiden, at skatteoppkreveren kom og tok 20 % av potetene dine. Du får passe på å ha noen råtne poteter klar i så fall. :lol:

Har observert at det er en del båteiere som klipper jordingsledningen for å unngå tæring? Medfører dette riktighet? Unngår en da tæring.. ?

Hei,

Nå var nok ikke denne tråden tenkt for tekniske spørsmål så jeg svarer, så godt jeg kan i tråden "klipper jordledningen"