Wasco Startet 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2008 Skulle for første gang prøve å starte min Marna med hjelp av startspray. Men da jeg skulle se litt nermere på den "startsprayen" jeg hadde fått med da jeg overtok båten, sto det BIKER OIL på flaska!!!!! Nå er ikke jeg noen ekspert på dieselmotorer.....men det kan da ikke være riktig at jeg skal bruke denne BIKER OIL, og spraye den inn i luftinntaket...!?!?! Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SF Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 He, he .......... det er ikke akkurat start gass, kanskje mer en kompresjonsforsterker. Dersom motoren din er litt sliten med dårlige foringer og stempelringer så kan du øke kompresjonen i startøyeblikket ved å tilføre litt olje i sylinderen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TG-cruiser Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Ja det virker da mærkeligt, man kan købe noget "diesel start" som er Æter, og meget eksplosions farligt, det plejer og være det man mener med startgas. Har brugt det til traktorer, som var svære og starte, de bliver skudt igang som en raket når de får noget æter.. Læs= " skudt i gang" betyder også en hård belastning for toppakning, lejer mm. Måske er biker oil en blidere start hjælp, hvis en motor har dårlig kompression, kan det hjælpe, da det er olie film på cylindervæg som tætner, og giver komprssion så motoren kan starte. En tidligere maskinist har før givet mig et tip som hed at man skulle komme lidt motorolie i indsugning til hver cylinder, for og give en tæt oliefilm, og dermed kompression til og starte. Mit råd er. Prøv det, i små mængder. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Vanlig startgass og dieselmotorer med glødeplugger, er vel en dårlig kombinasjon. Mener å ha hørt at det kan smelle så det holder. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Wasco Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 I "gamle dager" da jeg bodde på Hedemarken hendte det jo at vi brukte startspray når jeg skulle starte bilen en iskald januarmorgen med 35 minusgrader....brrrrrrrrrrrr!!!! Men regner med at det er litt anderledes med en dieselmotor. Men ideen om at oljen kan øke kompresjonen høres jo fornuftig ut. Jeg tror jeg prøver litt - for det kan vel ikke skade noe i motoren hvis jeg sprayer olja i luftinntaket...eller kan det det??? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SF Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Jeg har aldri prøvd dette selv wabra, men har hørt at dette trikset med olje i sylindre er brukt for å starte litt slappe dieselmotorer. Redigert 27.Oktober.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Verktøykasse på boks, som f.eks. CRC 5-56, fungerer greit som startgass for dieselmotorer! Fordelen er at den ikke er så voldsom som vanlig startgass, og derfor mildere mot motoren. Vanlig startgass bør unngås til dieselmotorer. Så prøv med sykkeloljen din du, den gjør i alle fall ingen skade! Jeg har selv fått start på en vrang dieselmotor med 5-56, så det virker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Ja, nå har jeg testet "sykkel olja" og det gikk som en drøm.... Ved første forsøk kom det et "puff" og litt hvit røyk, men på nese forsøk startet motoren uten problem.... Så er jeg enda en erfaring rikere....takk BP Redigert 27.Oktober.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
SF Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Merket du stor forskjell med og uten sykkel olje? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Walter_S Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Kan bekrefte det index nevner. De fleste spraybokser har / hadde en eller annen form for 'gas' som drivmiddel, og det er denne gassen og ikke selve innholdet som hjelper med å 'tenne' en dieselmotor. Bruker selv Biltema sin... ...Art nr - 36-450 - Multispray på kalde vinterdager. Først og fremst fordi den er mere skånsom enn vanlig startgass, men også fordi den er rimelig (kr. 49,90) i innkjøp. Og så har vel ikke motoren vondt av litt fuktfordriver / rustløser vel? :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Honduras Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 (redigert) Men da jeg skulle se litt nermere på den "startsprayen" jeg hadde fått med da jeg overtok båten, sto det BIKER OIL på flaska!!!!! Hvis du har, eller drømmer om Harley, skal denne brukes under armene. Etter noen dager utvikles ett relativt slemt utslett, som gjør at du får de utstående armene som BIKERE synes er så tøft Derav navnet BIKER OIL... ... Hilsen en som sikler (litt) etter en HD Duo-Glide, men smiler litt av alle selvutnevnte bikere som snakker så salig om frihet og individualitet, og som etterpå kler seg helt identisk med kameraten Du kan bruke det meste som startspray på dieselen din, formfett er også relativt eksplosivt. Da lukter det litt gatekjøkken av båten din etterpå også. Redigert 27.Oktober.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wasco Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Kombinasjonen av biker-lukt og lukten av gatekjøkken er jo ingen dårlig kombinasjon... Joda, jeg hadde store planer om å skaffe meg en HD på mine yngre dager... Som jeg pleier å si, det finnes bare EN motorsykkerl - alt annet er mer eller mindre misslykka etterligninger.. Men nå er dette et båtforum, så jeg får holde meg til saken.......ellers blir jeg vell sensurert.... Ellers er det vel med bikere som med båtfolk. Vi uniformerer oss for å skape identitet og sende ut signal om at vi tilhører en gruppe. Vi trebåtfolk kunne fek ikke tenke oss å gå i hvite bukser, lyseblå genser og hvit lue. Her er det dongry, islender og for min del "Stril-lue" som er gangbar mynt.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Brynjar Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Som jeg pleier å si, det finnes bare EN motorsykkerl - alt annet er mer eller mindre misslykka etterligninger.. Amen Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Wasco Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Merket du stor forskjell med og uten sykkel olje? Egenlig ikke.... Men nå er de jo ikke kaldt i ordets rette forstand her på Karmøy.... Bare litt mindre varmt en det var i sommer Men det kan jo bli en 4-5 minusgrader her også i januar, februar......så da får jeg se om BIKER olja holder Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Diesel248 Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Eg anbefaler ikkje å bruke gass, men olje. Startgass må ikkje brukast Men Glødeplugg og eller smurningsolje kan eg varmhjertigt anbefale. (Hilsen ein som bruker 15-30min på oppvarming, er forsiktig) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Hansi Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Hvis du har, eller drømmer om Harley, skal denne brukes under armene. Etter noen dager utvikles ett relativt slemt utslett, som gjør at du får de utstående armene som BIKERE synes er så tøft Den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 27.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2008 Vi trebåtfolk kunne fek ikke tenke oss å gå i hvite bukser, lyseblå genser og hvit lue.Her er det dongry, islender og for min del "Stril-lue" som er gangbar mynt.... Dongery er for kuttergaster, jeg kan ikke forstå du vil bli sett på dekk iført annet enn propert seilantrekk. Herunder ikke inkludert lyseblå genser. Uten blazer er en nemlig ikke sjødyktig. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 OK...jeg lover på heder og ære at jeg aldri mer skal bruke dongery når jeg entrer mitt fartøy... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.