Jump to content

Startspray til dieselmotor

Wasco

Recommended Posts

Skulle for første gang prøve å starte min Marna med hjelp av startspray.

Men da jeg skulle se litt nermere på den "startsprayen" jeg hadde fått med da jeg overtok båten, sto det BIKER OIL på flaska!!!!! :eek:

Nå er ikke jeg noen ekspert på dieselmotorer.....men det kan da ikke være riktig at jeg skal bruke denne BIKER OIL, og spraye den inn i luftinntaket...!?!?!

biker.jpg

He, he .......... det er ikke akkurat start gass, kanskje mer en kompresjonsforsterker.

Dersom motoren din er litt sliten med dårlige foringer og stempelringer så kan du øke kompresjonen i startøyeblikket ved å tilføre litt olje i sylinderen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ja det virker da mærkeligt, man kan købe noget "diesel start" som er Æter, og meget eksplosions farligt, det plejer og være det man mener med startgas. Har brugt det til traktorer, som var svære og starte, de bliver skudt igang som en raket når de får noget æter.. Læs= " skudt i gang" betyder også en hård belastning for toppakning, lejer mm.

Måske er biker oil en blidere start hjælp, hvis en motor har dårlig kompression, kan det hjælpe, da det er olie film på cylindervæg som tætner, og giver komprssion så motoren kan starte.

En tidligere maskinist har før givet mig et tip som hed at man skulle komme lidt motorolie i indsugning til hver cylinder, for og give en tæt oliefilm, og dermed kompression til og starte.

Mit råd er. Prøv det, i små mængder.

I "gamle dager" da jeg bodde på Hedemarken hendte det jo at vi brukte startspray når jeg skulle starte bilen en iskald januarmorgen med 35 minusgrader....brrrrrrrrrrrr!!!!

Men regner med at det er litt anderledes med en dieselmotor.

Men ideen om at oljen kan øke kompresjonen høres jo fornuftig ut.

Jeg tror jeg prøver litt - for det kan vel ikke skade noe i motoren hvis jeg sprayer olja i luftinntaket...eller kan det det??? :confused:

Verktøykasse på boks, som f.eks. CRC 5-56, fungerer greit som startgass for dieselmotorer! Fordelen er at den ikke er så voldsom som vanlig startgass, og derfor mildere mot motoren. Vanlig startgass bør unngås til dieselmotorer. Så prøv med sykkeloljen din du, den gjør i alle fall ingen skade! Jeg har selv fått start på en vrang dieselmotor med 5-56, så det virker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan bekrefte det index nevner. De fleste spraybokser har / hadde en eller annen form for 'gas' som drivmiddel, og det er denne gassen og ikke selve innholdet som hjelper med å 'tenne' en dieselmotor.

Bruker selv Biltema sin...

36-450_l.jpg

...Art nr - 36-450 - Multispray på kalde vinterdager. Først og fremst fordi den er mere skånsom enn vanlig startgass, men også fordi den er rimelig (kr. 49,90) i innkjøp. Og så har vel ikke motoren vondt av litt fuktfordriver / rustløser vel?

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Men da jeg skulle se litt nermere på den "startsprayen" jeg hadde fått med da jeg overtok båten, sto det BIKER OIL på flaska!!!!! :eek:

Hvis du har, eller drømmer om Harley, skal denne brukes under armene. Etter noen dager utvikles ett relativt slemt utslett, som gjør at du får de utstående armene som BIKERE synes er så tøft :cool:

Derav navnet BIKER OIL... ...

Hilsen en som sikler (litt) etter en HD Duo-Glide, men smiler litt av alle selvutnevnte bikere som snakker så salig om frihet og individualitet, og som etterpå kler seg helt identisk med kameraten

Du kan bruke det meste som startspray på dieselen din, formfett er også relativt eksplosivt. Da lukter det litt gatekjøkken av båten din etterpå også. :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)

Kombinasjonen av biker-lukt og lukten av gatekjøkken er jo ingen dårlig kombinasjon... :yesnod:

Joda, jeg hadde store planer om å skaffe meg en HD på mine yngre dager...

Som jeg pleier å si, det finnes bare EN motorsykkerl - alt annet er mer eller mindre misslykka etterligninger.. Men nå er dette et båtforum, så jeg får holde meg til saken.......ellers blir jeg vell sensurert....

Ellers er det vel med bikere som med båtfolk. Vi uniformerer oss for å skape identitet og sende ut signal om at vi tilhører en gruppe.

Vi trebåtfolk kunne fek ikke tenke oss å gå i hvite bukser, lyseblå genser og hvit lue.

Her er det dongry, islender og for min del "Stril-lue" som er gangbar mynt....

Vi trebåtfolk kunne fek ikke tenke oss å gå i hvite bukser, lyseblå genser og hvit lue.

Her er det dongry, islender og for min del "Stril-lue" som er gangbar mynt....

Dongery er for kuttergaster,

jeg kan ikke forstå du vil bli sett på dekk iført annet enn propert seilantrekk.

Herunder ikke inkludert lyseblå genser.

Uten blazer er en nemlig ikke sjødyktig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...