Jump to content

Dørkplater fra Maritim, erfaringer?


milo

Recommended Posts

Jeg la slike plater i dørken på min båt i fjord vinter.

Platene ble levert til en møbelsnekker for nøyaktig skjæring etter mål.

Dette fordi laminatplater noen ganger er litt vanskelige å skjære uten at det går skall av overflaten.

Til slutt ble kantene listet med teaklister. Dette gir en finere finish samtidig som det beskytter mot avskalling av laminat på kanter og hjørner.

Til nå er jeg veldig fornøyd med løsningen :flag:

 

Platene ble kjøpt hos Combicraft i Svarstad (Vestfold) til en langt hyggeligere pris en hos Maritim

(prøv å kontakte Cecilie på: Cecilie@combicraft.no for ett tilbud).

 

p6110293.jpg

Edited by Janee (see edit history)
Link to post

har selv lagd slike fra maritim i båten . og er kjempefornøyd. tror de tåler hvasomhelst . la en 4 mm teaklist utvendig som på bildet over . og kuttet med rotterompe fra BAKSIDEN . gikk ikke av ett skall. må holde tungen rett i munnen for å skjære aldeles rett og det blir speilvendt når man tegner og kutter , men kuttene blir gull. . husk også å få system i natene . mitt gulv har 6 forskjellige plater og natene bør passe strøkent over hverandre for å få ett "skipsgulv " av det.

bruke noen timer på måling gjør susen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Joda, virker fint disse. Kantet mine med epoxy og behandlet dem med Owatrol Edelolje.

To positive overraskelser:

Kantingen med epoxy ble mer solid enn jeg trodde. Platene er litt 'tighte' men like fullt holder det.

Edeloljen er også mer slitesterk enn jeg hadde håpet på. Etter to sesonger er ikke overflaten nevneverdig slitt. Må da tilføye at båten er brukt av voksne uten hund.

 

Link til prosjektet vinteren 06/07

Link to post
at de har enten al lister eller messinglister rundt platene. selges slike også hos combicraft kansje?

 

Bruk aluminiumslister om du ikke vil ha teak.

Messing har en tendens til å ikke bli særlig fine å se til etter kort tid.

Alum.lister får du kjøpt hos Maxbo eller lignende butikker.

Link to post

Rotterumpe er ei håndsag med trekantet sagblad, det er spisst helt ute og blir bredere og bredere opp mot håndtaket. Du kan f.eks. sage ett stort hull (eller hvasomhelst) ved starte fra et 8-10 mm boret hull. Bladet er spisst nok til å kunne stikkes inn der. Caplex sier : rotterumpe, stikksag med spisst, smalt blad.

Den elektriske varianten med et lite sagblad som hurtig går opp og ned omtales som kaninpikk eller bare kanin. Den er nok best om du skal sage mye, men gir ikke like god kontroll som rotterumpa.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post

Ja det er jo ikke vanskelig å trekke assosiasjoner når stikksaga går, men siden det var snakk om hva som var rikitg navn så tenkte jeg å være korrekt denne gangen.... :flag:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg har nettopp kastet ut "vegg-til-vegg"-tepper fra båten. I stedet kunne jeg godt tenke meg å klippe til biter av vinylbelegg, helst noe som ser ut som skipsgulv. Årsaken til at jeg ikke ønsker harde plater er at i vår båt, en Guy22, er nederste del av innredningen en ferdigstøpt plastform, se bilder (ikke vår båt, men samme type):

 

dsc01965.jpg

 

dsc01964.jpg

 

 

- Noen som har erfaring med vinyl eller tilsvarende ombord i båt? Blir det for glatt?

 

- Finnes det slikt belegg å få tak i med skipsgulv-mønster?

Link to post

Kan anbefale disse platene. De tåler det meste av slitasje og løsemidler, med unntak av sprit.

 

Kan også anbefale å ikke kante platene, men i stedet forsegle. Da blir det 100% vedlikeholdsfritt i mange år.

 

Man sliper kantene. Så sliper man 45 grader på topp og bunn av kanten. 1-2 mm lengde på 45 graders flaten.

Da hindrer man at det går skall av platen senere og man fjerner små ujevnheter som oppstod under kuttingen.

 

Til slutt forsegler man med 2-komponent lakk. man tynner de første strøkene rikelig. Deretter fortsetter man med utynnet lakk. Man kan lakke ny runde omtrent hver time med 2-komponent lakk. Eventuelt med litt brunt i.

 

Om det kommer lakk på forsiden eller baksiden, løsner denne meget lett med litt skraping med en plastskrape. Lakken fester nemlig dårlig på laminatbelegget. Skrapingen etterlater ingen merker og lakkjobben ser plutselig helt perfekt ut.

 

Kanter du, må du uansett forsegle mellom platen og kantlisten. I tillegg blir kantlistene fort styggere enn selve laminatplaten og må pusses og lakkes på.

 

Enig at svarte nater er stiligere.

 

Platene er noe drit å kutte i, og tabbene blir fort dyre. Man bruker gjerne benkesag med fintannet sirkelsagblad og unngår i det lengste å lage noe som krever innvendige hjørner. Man freser ut plass til luke-krokene med å bruke en mal som spennes fast der man ønsker og så en håndoverfres som freser ut firkanten i riktig dybde, bredde og lengde. Dette er noe knot å gjøre selv. Her er det ikke rom for tabber.

Nidelv Nautic i Arendal lager nye plater etter mål og sender du de gamle platene får du nye tilbake til en gunstig pris.

Sikkert andre som gjør samme jobben i nærheten av der du bor også.

Link to post

Hei

 

Eg tillet meg og "utvida" denne tråden litt.

Er platene glatte når dei blir våte?

Er det naudsynt å lakka platene dersom dei skal vera inne?

Korleis er det å skjøyta platene i bredda?

Er det spor i kantane på dei (Eg skal eventuelt legga

dei på salongdørken, og den er 3-4 meter brei)

 

Takksam for svar?

 

Ask

Edited by Ask (see edit history)
Link to post

Kan anbefale disse platene. De tåler det meste av slitasje og løsemidler, med unntak av sprit.

 

Kan også anbefale å ikke kante platene, men i stedet forsegle. Da blir det 100% vedlikeholdsfritt i mange år.

 

Man sliper kantene. Så sliper man 45 grader på topp og bunn av kanten. 1-2 mm lengde på 45 graders flaten.

Da hindrer man at det går skall av platen senere og man fjerner små ujevnheter som oppstod under kuttingen.

 

Til slutt forsegler man med 2-komponent lakk. man tynner de første strøkene rikelig. Deretter fortsetter man med utynnet lakk. Man kan lakke ny runde omtrent hver time med 2-komponent lakk. Eventuelt med litt brunt i.

 

Om det kommer lakk på forsiden eller baksiden, løsner denne meget lett med litt skraping med en plastskrape. Lakken fester nemlig dårlig på laminatbelegget. Skrapingen etterlater ingen merker og lakkjobben ser plutselig helt perfekt ut.

 

Kanter du, må du uansett forsegle mellom platen og kantlisten. I tillegg blir kantlistene fort styggere enn selve laminatplaten og må pusses og lakkes på.

 

Enig at svarte nater er stiligere.

 

Takk for gode råd.

 

tengte å forsegle kantene, men har planer om kanting med al lister eller noe lignende på og rundt luker.

Edited by milo (see edit history)
Link to post

Trikset mitt når jeg skulle sage til disse platene, var å spenne opp en aluminiumsprofil med tvinger, slik at stikksagen kunne ligge an mot denne. Da blir kuttet 100% rett. Og man sager fra baksiden. Hvis man føler det blir for komplisert, bruker man et omvendt stikksagblad. Altså med tanningen oppover. Betinger en seriøst god maskin og blad.

Link to post
Er platene glatte når dei blir våte?

Er det naudsynt å lakka platene dersom dei skal vera inne?

Korleis er det å skjøyta platene i bredda?

Er det spor i kantane på dei (Eg skal eventuelt legga

dei på salongdørken, og den er 3-4 meter brei)

 

Ja, lakkerte plater blir glatte når de er våte.

Lakke, eller olje bør man vel.

Når du skal skjøte i bredden, må du tilpasse slik at "plankene" blir like brede.

Det er ikke spor i kantene. I hvertfall ikke på de jeg har sett. Men det kan en snekker lett frese til.

 

Redigert:

 

Jeg har i mine to siste innlegg snakket om plater med teakfiner! Jeg ser i linken til trådstarter at det er snakk om plastlaminat med kryssfinerkjerne. Disse har jeg ingen erfaring med, og kan derfor ikke uttale meg om de.

Edited by Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
. Og man sager fra baksiden. Hvis man føler det blir for komplisert, bruker man et omvendt stikksagblad. Altså med tanningen oppover. Betinger en seriøst god maskin og blad.

ehh , mine stikksagblad (rotterompe) har alle tanningen oppover. det er derfor man sager fra baksiden :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Normale stikksagblader har tanning slik at bladet trekker saga ned mot underlaget, dvs. at den trekker flisene oppover. Derfor lønner det seg å merke og sage fra baksiden. Det er mulig å få tak på blader der tanning som skyver i stedenfor å dra. Du kan da merke opp og sage fra rettsida, men pass på presse saga ned mot underlaget, saga vil prøve å skyve seg opp fra underlaget.

En tredje metode er å merke og saga fra rettsida. men tape over merkinga med maskeringstape. Tapen vil dempe men ikke eliminere oppflisinga når man sager.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...