Jump to content

Noen anbefalinger til Gear olje til påhengsmotor.

John_Kr

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale en meget god Gear olje til påhengsmotor.

Jeg er ute etter det beste og helst syntetisk dersom det finnes.

Har brukt Quicksilver Gear Lube (grønn olje) tidligere oh har vært fornøyd med denne.

Skal bytte etter 10 timer (ny motor).

Er det noen her som har noen spesielle interesse for dette og eventuelle gode og dårlige erfaringer?

:smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Jeg har i alle år brukt "vanlig" outboard-gearolje kjøpt på nærmeste bensinstasjon, og har litt problemer med å skjønne at det skal være nødvendig med noen spesiell syntetisk gearolje.

Det spesielle med syntetisk olje er vel at den beholder noenlunde samme viskositetsgrad uavhengig av temperatur, dvs. at den ikke blir for tynn når den blir varm og heller ikke for tykt-flytende ved lave temperaturer. Jeg kan bare ikke skjønne at det skal bli så store temperaturvariasjoner nede i undervannshuset på en påhenger - i hvert fall for en motor som bare benyttes i sommerhalvåret, at syntetisk olje skal ha noe for seg.

Har brukt Quicksilver Gear Lube (grønn olje) tidligere oh har vært fornøyd med denne.

Det er vel motoren som bør være fornøyd? Hvordan vet du om motoren er fornøyd?

Du burde lese giroljetesten i Praktisk Båtliv. Norsk Oljelaboratorium testet Quicksilver High Performance Gear Lube. Folk som kjøpte denne oljen synes den var veldig god. Kanskje fordi de hadde betalt over 150 kroner literen? Hvorfor var de fornøyde? Kanskje fordi de trodde de kjøpte det beste? Så viste det seg altså at den billigste giroljen var den beste. Ganske pussig hvordan kvalitet og pris ikke henger sammen og hva god markedsføring iblandet litt skremsler om at billig olje ødelegger giret får folk til å kjøpe dårliger olje til dyrere pris.

Lotus

Selv ser jeg alltid på baksiden av kanna. Der står spesifikasjonene. Det forteller meg alt jeg trenger å vite.

Siste nr. av Praktisk Båtliv har testen (3/2004). Hva står bak på kanna? Der står API-spesifikasjonene. Klarer oljen de strengeste api-krav, er det pr. definisjon kjempegod olje. Hva som avgjør kvaliteten på oljen? Hvordan den er laget og hva den er laget av. Hva som forteller deg og motoren hvor bra oljen er? API-klassen den er godkjent for. Enhver produsent ønsker å bli godkjent i en best mulig klasse. Den eneste veien til å klare det er å lage god olje. Den eneste veien du vet om oljen er god, er å lese API-spesifikasjonene. (om du da ikke har et eget team av kjørere som kjører alt de er gode for, et team av mekanikere som skrur og måler slitasje alt de er gode for og et oljeteknisk laboratorium som måler og tester oljen både før og etterpå)

Jeg gjør det enkelt og leser bak på kanna. Har 2 oljer akkurat samme api-godkjenning, velger jeg alltid og uten nøling den billigste. Hvorfor skal jeg betale mer for den ene oljen enn den andre, når de er testet og godkjent i nøyaktig samme kvalitetsklasse?

Lotus

Jeg skiller også mellom mineraloljer og syntetiske oljer. Dessuten. En syntetisk olje kan godt ha dårligere api-klasse ennn en mineralolje. Det er bare å titte på Biltemas oljer (I år er det også Statoil)

Hei Lotus

Jeg syntes at det du skriver i dine innlegg er tillitsfulle, men da jeg kom til din siste setning i siste innlegg da falt jeg av lasset.

Hva er det du egentlig mener her?

Fikk et snæv av følelse at du egentlig ikke har peiling på oljeprodukter - beklager å måtte si det. :nono:

Hei Lotus

Jeg syntes at det du skriver i dine innlegg er tillitsfulle, men da jeg kom til din siste setning i siste innlegg da falt jeg av lasset.

Hva er det du egentlig mener her?

Fikk et snæv av følelse at du egentlig ikke har peiling på oljeprodukter - beklager å måtte si det. :nono:

Hvilken setning tenker du på? Siste setning i siste innlegg er:

Hvorfor skal jeg betale mer for den ene oljen enn den andre, når de er testet og godkjent i nøyaktig samme kvalitetsklasse? Er det denne som du synes var så gal?

Eller var det i setningen etter signaturen:

En syntetisk olje kan godt ha dårligere api-klasse ennn en mineralolje.

Lotus

Hvordan oppdager jeg at en gearolje ikke er god nok - før totalhavariet bekrefter det i etterkant?? Selv bruker jeg Valvoline på min Suzuki DF115, som også er den Suzuki selger til formålet.

Vi "vanlig dødlige" er ikke i stand til å skille i noen stor grad ved å lese sammensettningen på olje kanna. Spør vi på plasser der vi kjøper olje, kommer de med det som koster mest.

En telefon til motorforhandleren / impotøren gir forhåpentlig kvalifiserte svar.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hvilken setning tenker du på? Siste setning i siste innlegg er:

Hvorfor skal jeg betale mer for den ene oljen enn den andre, når de er testet og godkjent i nøyaktig samme kvalitetsklasse? Er det denne som du synes var så gal?

Eller var det i setningen etter signaturen:

En syntetisk olje kan godt ha dårligere api-klasse ennn en mineralolje.

Lotus

Hei Lotus

Beklager at jeg ikke utdypet dette.

Det jeg egentlig spurte om hva du mener med denne teksten:

- En syntetisk olje kan godt ha dårligere api-klasse enn en mineralolje. Det er bare å titte på Biltemas oljer (I år er det også Statoil).

Fra Statoil oljekompendium:

En helsyntetisk olje har gode egenskaper:

• Bedre flyteegenskaper ved lave temperaturer
  • Mer stabile ved høye temperaturer
  • Viskositeten (tykkelsen) endrer seg mindre ved temperaturendringer
  • Lav fordamping (mindre forbruk)
  • Lavere friksjon (energibesparende)
  • Mer oksidasjonsstabile ("tåler" høy temperatur lengere = lengere levetid / skiftintervall)
Som det framgår har syntetiske oljer på mange områder bedre egenskaper enn mineralske. Imidlertid bør man være oppmerksom på at syntetiske baseoljer kan oppvise dårligere løselighet overfor additiver, og kan være mer aggressive mot enkelte typer pakningsmateriale.

I tillegg til baseolje trenger vi tilsetningsstoffer, additiver, for å lage en fullverdig smøreolje. Vi kan si at additivene i en smøreolje gir hvert produkt sine spesielle egenskaper.

-------------

Men hva hvis man benytter oljen i et miljø uten ekstrem kulde eller varme? Og bytter den etter hver sesong? Mineraloljer kan være veldig gode til sitt bruk og hvis man bruker den på steder som ikke krever ekstreme flytegenskaper og lange skiftintervaller, er plutselig mineraloljen like god og enkelte ganger bedre fordi man bedre kan kombinere det beste av additiver for å lage den beste tenkelige olje for det aktuelle bruksområdet.

Mer fra Statoils oljekompendium:

I streng kulde vil en syntetisk smøreolje ha bedre flyteegenskaper og således lette oppstart / igangkjøring av utstyr. For kritisk utstyr som raskt må kunne anvendes i kombinasjon med streng kulde, vil syntetiske produkter være det beste valget. Ved spesielt høye driftstemperaturer vil også bruk av

syntetiske kvaliteter gi klare fordeler. I en veksel som av en eller annen årsak går med så høy temperatur at vanlige mineralske vekseloljer oksiderer, vil skifte til syntetisk vekselolje vanligvis føre til reduksjon i driftstemperaturen - fordi den også har en lavere indre friksjon.

Til tross for de syntetiske oljenes gode egenskaper har fortsatt de mineralske oljene det største bruksområdet på industrioljemarkedet. En mineralsk olje er prisgunstig og vil i mange tilfelle gjøre en like god jobb som syntetiske.

Ett, av flere unntak, er motorolje til moderne personbilmotorer. (med doble overliggende kamaksler, hydrauliske ventilløftere, flerventilersteknologi og lange skiftintervall.) For slike motorer er syntetisk olje i riktig viskositet blitt en nødvendighet.

Statoils helsyntetiske 5-50 olje som selges via Biltema har f. eks API SG/CE, mens standard 10-40 mineralolje har API SJ/CF. Kan man klare seg med helsyntetisk 5-40 olje, har den samme pris som den andre helsyntetiske, dårligere spenn i viskositet og bedre api spesifikasjoner.

For bruk i snøscooter på Finnmarksvidda, vil helsyntetisk motorolje, girolje og totaktsolje være tingen. For bruk i min båt på sørlandet i sommerhalvåret, gjør en mineralolje med gode spesifikasjoner en like god jobb mener Statoil. En like god jobb for halve prisen sier jeg ja takk til.

Lotus

Statoils helsyntetiske 5-50 olje som selges via Biltema har f. eks API SG/CE, mens standard 10-40 mineralolje har API SJ/CF. Kan man klare seg med helsyntetisk 5-40 olje, har den samme pris som den andre helsyntetiske, dårligere spenn i viskositet og bedre api spesifikasjoner.

Lotus

Hei Lotus, interessant dette her. Har jeg forstått riktig at jo lenger ut i alfabetet en kommer i forhold til API spesifikasjoner, jo bedre er oljen? Hvis så, vil den mineralske oljen du sikter til her, være bedre enn den syntetiske. Har jeg oppfattet riktig?

mvh

M.

Marna

Hei Lotus, interessant dette her. Har jeg forstått riktig at jo lenger ut i alfabetet en kommer i forhold til API spesifikasjoner, jo bedre er oljen? Hvis så, vil den mineralske oljen du sikter til her, være bedre enn den syntetiske. Har jeg oppfattet riktig?

Ja, jeg tror det. Nå er jeg ingen oljeekspert, men det som synes å være tilfelle er at valget av syntetisk baseolje  i hovedsak gir bedre  flytegenskaper og levetid, mens det er additivene som avgjør hvilken kvalitet og dermed api-spesifikasjon oljen får. Lenger ut i alfabetet, bedre olje. Og siden man får mineraloljer som har de ypperste api-spesifikasjoner som er å oppdrive samtidig som alle syntetiske oljer ikke automatisk er like gode, antar jeg at dette er korrekt. Hvis det ikke stemmer, får noen heller fortelle meg hvorfor.

Det synes som en syntetisk baseolje har et utgangspunkt med gode flytegenskaper og lang levetid som gjør den egnet til å bli betydelig bedre sluttprodukt enn en mineralolje, men utover levetid og flytegenskaper er det kvaliteten, mengden og typen additiver man tilsetter som avgjør bruksområde og hvor på api-skalaen man havner.

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...