Båtbyggern Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Hei. Jeg har fått i oppgave på skolen å bygge en båt i isopor. det vil være en konkurranse og den skal vi vinne. hvordan skal jeg få båten til å gå fortest mulig? motoren er ikke mye å skryte av, en elektrisk motor. Båten vil komme til å veie ca. 4kg. den skal være 90cm lang. bør den ha flat bunn? eller V-form? og hvordan bør formen på båten se ut ellers? det skal være et "lasteskip" som skal bære 3kilo. altså sammenlagt vekt vil være ca. 7kg. Noen som har peiling? Quote Link to post
Honduras Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Det var jo ikke så mye vekt fordelt på 90cm lengde.. Tror jeg ville vurdert å lage den som en katamaran med to lange og smale skrog som er spisse i begge ender. Alternativt bare ett flak som er spisset i baugen hvis du kan få den til å gå så fort at den planer oppå vannet. Legg inn ett bilde som viser hva du har har av byggematerialer, mål på isopor, type motor osv så kan det være vi kan finne på noe artig her. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Hvorfor får ikke vi slike kjekke oppgaver på skolen... Jeg har ikke store tipsene og komme med men for all del, legg ut bilder og tekst av prosessen, dette hørtes kjempemorsomt ut! Quote Link to post
johnson Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Skal det være noen slags form for fjernstyring?? har du sett på winrace båtene? kansje du kunne prøve og kopiere skroget fra de, eller seaflyer Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Droll Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Jeg har fått i oppgave på skolen å bygge en båt i isopor. det vil være en konkurranse og den skal vi vinne. hvordan skal jeg få båten til å gå fortest mulig? motoren er ikke mye å skryte av, en elektrisk motor. Båten vil komme til å veie ca. 4kg. den skal være 90cm lang. bør den ha flat bunn? eller V-form? Hva med en 3 punkt hydro ?? Glen-L har noen bilder på siden sin . Kan også se litt på Katamaran/tunnel skrog, disse kan nok være vanskeligere å få til å fungere pga relativt avansert aerodynamisk.... Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post
opus Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Hei ! Ren isopor har vel en tendens til å suge seg fast i vannoverflaten, burde sikkert trekke isoporskroget med noe. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Vekta er gitt, lengden er gitt, men ikke motorstyrken. Ut fra vekt og lengde vil du måtte ha en relativt sterk motor for å komme i plan. Om planing ikke er aktuelt ville jeg sett på ett deplasementskrog, og da er vel katamaran det mest lettdrevne man kan få til? Da må du beregne bæreevne osv ifht vekta. I mitt hode, dette er da ikke noe jeg kan, men dog, så må båten ha maks lengde og skrogene må ha minst mulig overflate, både over og under vann, samtidig som de må skjære vannet optimalt, og slippe det optimalt. På en måte må skroget være "minst mulig", men uansett maks lengde. Ville vel først og fremst latt meg inspirere av seilkatamaraner, men disse skrogene er jo laget for å ta opp kraften fra seil, hindre avdrift og krenging samt takle bølger. Tipper din løsning må ligge ganske langt fra disse. Dine skrog skal være raskest mulig og tåle en angitt last. Kanskje smalest mulige skrog, relativt flatbunnete? Minst mulig over vannlinja for å unngå luftmotstand. Den optimale formen i luft er jo dråpeformen, om det samme gjelder i vann vil jo skrogene måtte ha bæringa foran midtlinja. Altså ett dråpeformet, langstrakt skrog, smalest mulig. Men jeg bare synser, det er helt sikkert noen her inne som kan dette, rent faglig. Ville googlet litt rundt og kikka. Quote Link to post
SveinHa Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hei og velkommen til Båtplassen Høres spennende ut. I barndommen laget jeg en del båter i isopor og en ting jeg merket meg var at isopor som var formet med et eller annet verktøy hadde veldig stor vannmotstand så skal du få planefart er en eller annen overflatebehandling/sparkling absolutt nødvendig (om det er lov i denne konkurransen da). Vedr. skrogformen så ville jeg sett en del på "virkelige" båter som er bygget for fart. Vær bare obs på at offshore-racerene i tillegg er bygget for grov sjø ved dyp V-bunn og det trenger neppe du. Dyp V koster motorkrefter... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
fiskebat Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Når motoren ikke er noe å skryte av mener jeg att tross moderne skrogløsninger så¨gle vikingeskipene lett i sjøen så her blir nok effekten på motoren mest avgjørende på hvordan utformingen må gjøres på skroget / båten som blir vinneren. Quote Link to post
Mulligan Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Jeg tror dette er den mest effektive måten å bruke energien på. Et langt smalt skrog med sideskrog. Quote Link to post
ivar Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Siden vekta blir 7kg så skal det nok som nevnt over , litt til for å få den i plan. For å få glatte flater kan kanskje flatene under vann kles med pakketeip e.l.? Hvis det ikke er lov å kle/sparkle så er det kanskje en ide å bearbeide minst mulig, slik at flatene beholder den glatte overflata der det er mulig. Tror at rent fartsmessig så ville et smalt enkelskrog fungere bra, men tror at her vil det trenges mer stabilitet (Isopor = mye oppdrift, slik at last og batteripakke kommer relativt høyt ift vannlinja) og da er som andre nevner katamaran en god ide. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Man kan sparkle Isopor med Husfix. Lett, kjapt og billig. Quote Link to post
Båtbyggern Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Hmm.. mange gode tips, men husk at det skal være et lasteskip og tror ikke katamaran løsningen vil bli godkjent. den må nok ha et enkeltskrog. Den skal være radiostyrt. motor str. aner jeg ikke. kan en bulb være smart med tanke på fart? Takk for hjelpen så langt! kom gjerne med mer;) Båtbyggern... Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hvis flerskrog utgår så er du over på noe som må ligne på en kajakk, evt. en av disse robåtene, heter det sculler? Hvis lasten er kompakt, slik at du kan plassere den i bunn av skroget, så vil du klare å balansere på ett vis. Smalest mulig, minst mulig våt flate, minst mulig skrog over vannlinja. Kanskje sende en e-post til denne fyren. http://www.marin.ntnu.no/~vtregde/ Quote Link to post
Arnie Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hvis båten må likne mest mulig på et lasteskip vil jeg anbefale å ta en titt på de største containerskipene. F.eks Emma Mærsk eller liknende. Dette er deplasementskip som har en marsjfart på rundt 25 knop... Lykke til Quote It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
fiskebat Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Du kunne nå prøve med en mail til disse : http://www.sintef.no/Home/Marine/MARINTEK/ Forøvrig er Issopor lett å forme om en bruker ett gml sveiseapperat eller lignende og lager en bue med en tråd du får til å gløde , da er det som a sjere i bremykt smør når du former båten. Quote Link to post
SandAnker Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hvordan skole/klasse er det du går i siden du får en slik oppgave? Quote Link to post
Honduras Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hmm.. mange gode tips, men husk at det skal være et lasteskip og tror ikke katamaran løsningen vil bli godkjent. Den skal være radiostyrt. motor str. aner jeg ikke Litt mye som henger i luften her. Legg ut reglene du må forholde deg til. Hvis de ikke forbyr dobbeltskrog i reglene, kan de vel ikke forby det når alt er bygget ferdig? Du må også finne ut hva kravene er til motor, strømforbruk osv. Du får små børsteløse motorer til elektrofly som er på flere hestekrefter, hvis du vil bruke penger nok. Er det satt klare regler for hvor kraftig motoren kan være, gir det oss en føring for hvilke konstruksjonsmessige forhold vi må hensynta. Finnes det ingen regler er alt lov... Når det gjelder å få isopor glatt kan du bruke Biltemas lettsparkel, og lakkere/male utenpå. Pakketeip som Ivar nevnte er også ett godt alternativ. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
fiskebat Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Det kunne hvert morsomt å deltatt i en slik konkuranse med klare begrensninger hva som er tillatt . Baatplassen kunne ha arangert en slik konkuranse på ett treff da det her har nok blitt prestise i å vinne. Quote Link to post
jadal Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hva med å bruke en leikebåt til mal? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=358138 Kansje se om du finner et lasteskip/hangarskip å kopiere? Du vil jo fortrenge ca 7liter. Bulb er jo noe de bruker får å redusere motstand (bryte opp) i vannet ja.. Kan jo være lurt. Hva med å smøre inn med såpe/olje, noe som ikke vil være i vannet? En liten såpebit kjører jo av seg selv uten motor? Seilbåter skal gå lett i vann med liten kraft. Kunne de gitt deg noe å jobbe etter?? Quote Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.