Jump to content

Hvordan skal jeg bygge båten for å få den til å gå fortest mulig?

Båtbyggern

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fått i oppgave på skolen å bygge en båt i isopor. det vil være en konkurranse og den skal vi vinne. hvordan skal jeg få båten til å gå fortest mulig? motoren er ikke mye å skryte av, en elektrisk motor. Båten vil komme til å veie ca. 4kg. den skal være 90cm lang. bør den ha flat bunn? eller V-form? og hvordan bør formen på båten se ut ellers? det skal være et "lasteskip" som skal bære 3kilo. altså sammenlagt vekt vil være ca. 7kg. Noen som har peiling?

Det var jo ikke så mye vekt fordelt på 90cm lengde..

Tror jeg ville vurdert å lage den som en katamaran med to lange og smale skrog som er spisse i begge ender.

Alternativt bare ett flak som er spisset i baugen hvis du kan få den til å gå så fort at den planer oppå vannet.

Legg inn ett bilde som viser hva du har har av byggematerialer, mål på isopor, type motor osv så kan det være vi kan finne på noe artig her.

Skal det være noen slags form for fjernstyring?? har du sett på winrace båtene? kansje du kunne prøve og kopiere skroget fra de, eller seaflyer

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Jeg har fått i oppgave på skolen å bygge en båt i isopor. det vil være en konkurranse og den skal vi vinne. hvordan skal jeg få båten til å gå fortest mulig? motoren er ikke mye å skryte av, en elektrisk motor. Båten vil komme til å veie ca. 4kg. den skal være 90cm lang. bør den ha flat bunn? eller V-form?

Hva med en 3 punkt hydro ?? Glen-L har noen bilder på siden sin .

Kan også se litt på Katamaran/tunnel skrog, disse kan nok være vanskeligere å få til å fungere pga relativt avansert aerodynamisk....

Arne Kjetil

Guest Avmønstret#

Vekta er gitt, lengden er gitt, men ikke motorstyrken. Ut fra vekt og lengde vil du måtte ha en relativt sterk motor for å komme i plan. Om planing ikke er aktuelt ville jeg sett på ett deplasementskrog, og da er vel katamaran det mest lettdrevne man kan få til?

Da må du beregne bæreevne osv ifht vekta. I mitt hode, dette er da ikke noe jeg kan, men dog, så må båten ha maks lengde og skrogene må ha minst mulig overflate, både over og under vann, samtidig som de må skjære vannet optimalt, og slippe det optimalt. På en måte må skroget være "minst mulig", men uansett maks lengde.

Ville vel først og fremst latt meg inspirere av seilkatamaraner, men disse skrogene er jo laget for å ta opp kraften fra seil, hindre avdrift og krenging samt takle bølger. Tipper din løsning må ligge ganske langt fra disse. Dine skrog skal være raskest mulig og tåle en angitt last. Kanskje smalest mulige skrog, relativt flatbunnete? Minst mulig over vannlinja for å unngå luftmotstand.

Den optimale formen i luft er jo dråpeformen, om det samme gjelder i vann vil jo skrogene måtte ha bæringa foran midtlinja. Altså ett dråpeformet, langstrakt skrog, smalest mulig.

Men jeg bare synser, det er helt sikkert noen her inne som kan dette, rent faglig.

Ville googlet litt rundt og kikka.

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

Høres spennende ut. I barndommen laget jeg en del båter i isopor og en ting jeg merket meg var at isopor som var formet med et eller annet verktøy hadde veldig stor vannmotstand så skal du få planefart er en eller annen overflatebehandling/sparkling absolutt nødvendig (om det er lov i denne konkurransen da).

Vedr. skrogformen så ville jeg sett en del på "virkelige" båter som er bygget for fart. Vær bare obs på at offshore-racerene i tillegg er bygget for grov sjø ved dyp V-bunn og det trenger neppe du. Dyp V koster motorkrefter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Når motoren ikke er noe å skryte av mener jeg att tross moderne skrogløsninger så¨gle vikingeskipene lett i sjøen så her blir nok effekten på motoren mest avgjørende på hvordan utformingen må gjøres på skroget / båten som blir vinneren.

Siden vekta blir 7kg så skal det nok som nevnt over , litt til for å få den i plan.

For å få glatte flater kan kanskje flatene under vann kles med pakketeip e.l.? Hvis det ikke er lov å kle/sparkle så er det kanskje en ide å bearbeide minst mulig, slik at flatene beholder den glatte overflata der det er mulig.

Tror at rent fartsmessig så ville et smalt enkelskrog fungere bra, men tror at her vil det trenges mer stabilitet (Isopor = mye oppdrift, slik at last og batteripakke kommer relativt høyt ift vannlinja) og da er som andre nevner katamaran en god ide.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hmm.. mange gode tips, men husk at det skal være et lasteskip og tror ikke katamaran løsningen vil bli godkjent. den må nok ha et enkeltskrog. Den skal være radiostyrt. motor str. aner jeg ikke. kan en bulb være smart med tanke på fart?

Takk for hjelpen så langt! kom gjerne med mer;)

Båtbyggern...

Guest Avmønstret#

Hvis flerskrog utgår så er du over på noe som må ligne på en kajakk, evt. en av disse robåtene, heter det sculler?

Hvis lasten er kompakt, slik at du kan plassere den i bunn av skroget, så vil du klare å balansere på ett vis. Smalest mulig, minst mulig våt flate, minst mulig skrog over vannlinja.

Kanskje sende en e-post til denne fyren.

http://www.marin.ntnu.no/~vtregde/

Hvis båten må likne mest mulig på et lasteskip vil jeg anbefale å ta en titt på de største containerskipene. F.eks Emma Mærsk eller liknende. Dette er deplasementskip som har en marsjfart på rundt 25 knop...

Lykke til :flag:

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Hmm.. mange gode tips, men husk at det skal være et lasteskip og tror ikke katamaran løsningen vil bli godkjent.

Den skal være radiostyrt. motor str. aner jeg ikke

Litt mye som henger i luften her. Legg ut reglene du må forholde deg til. Hvis de ikke forbyr dobbeltskrog i reglene, kan de vel ikke forby det når alt er bygget ferdig?

Du må også finne ut hva kravene er til motor, strømforbruk osv. Du får små børsteløse motorer til elektrofly som er på flere hestekrefter, hvis du vil bruke penger nok. Er det satt klare regler for hvor kraftig motoren kan være, gir det oss en føring for hvilke konstruksjonsmessige forhold vi må hensynta.

Finnes det ingen regler er alt lov... :cool:

Når det gjelder å få isopor glatt kan du bruke Biltemas lettsparkel, og lakkere/male utenpå. Pakketeip som Ivar nevnte er også ett godt alternativ.

Hva med å bruke en leikebåt til mal? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=358138 Kansje se om du finner et lasteskip/hangarskip å kopiere? Du vil jo fortrenge ca 7liter. Bulb er jo noe de bruker får å redusere motstand (bryte opp) i vannet ja.. Kan jo være lurt. Hva med å smøre inn med såpe/olje, noe som ikke vil være i vannet? En liten såpebit kjører jo av seg selv uten motor? Seilbåter skal gå lett i vann med liten kraft. Kunne de gitt deg noe å jobbe etter??