Pelle Parafin Startet 4.November.2008 Del på Facebook Startet 4.November.2008 (redigert) Det har hendt ett par ganger at alarmen for oljetrykk har "hylt" når jeg slakker ned på tomgang lyset for oljetrykk lyser også,etter å ha kjørt på normal hastighet en stund.Hvis jeg gir litt turtall forsvinner ulingen og lyset slukker igjen.Oljetrykket ligger mellom 4-5 på vanlig kjøring,og mellom 2-3 på tomgang. Kan det være for tynn olje, muligens giveren, eller hva? Bruker (15/40 turbo) Temp på motor er helt normal. (tamd 41 p.) Redigert 4.November.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 En 15/40 olje skulle nok passet bra til motoren din om den oppfyller spesifikasjonen VDS 3. Sitér dette innlegget Link to post
vik800f Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Hei Hva ligger kjølevannstempen din på? Kan det tenkes at du begynner å få redusert gjennomstrømning gjennom oljekjøleren(dårlig impeller) og dermed høy smøroljetemp og høy temperatur på oljen gjør denne mere tynnflytende og kan derfor gjøre at du får dårligere smøroljetrykk på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 5.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Når du har 2-3 bar på tomgang skal definitivt ikke alarmen gå på Det kan være oljetrykksbryteren som er feil men kanskje like sannsynlig oljemanometeret. Jeg ville satt inn et mekanisk manometer i tillegg for å sammenligne med, først da kan du trekke riktig konklusjon. Over 2 bar på tomgang er i alle fall tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Janoho Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 alt over 1 bar på tomgang må være tilstrekkelig så det er nok noe annet som er feil. sjekk instrument,kabling og giver. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 5.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2008 Når du har 2-3 bar på tomgang skal definitivt ikke alarmen gå på Det kan være oljetrykksbryteren som er feil men kanskje like sannsynlig oljemanometeret. Jeg ville satt inn et mekanisk manometer i tillegg for å sammenligne med, først da kan du trekke riktig konklusjon. Over 2 bar på tomgang er i alle fall tilstrekkelig. Snakket med en "volvomann" idag når jeg kjøpte impeller,han sa det var en fjær om lå bak ett deksel ved siden av oljefilteret, som burde strammes.Får se om jeg finner den. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Hei, Har samme motor, 2005 modell. Mitt oljetrykk er omentrent som ditt, husker ikke helt de eksakte tallene. Om jeg går på marsjfart i lang tid, og setter spaken direkte til nøytral mister jeg også oljetreykket og lampen lyser. Det er to uavhengige givere her og jeg ser at trykket faller til rett under 1 kg. Om jeg kjører turtallet normalt ned, ramler trykket ned til 2 kg, og følgelig ingen alarm. Motoren skal på service ved sjøsetting ca. 15 april. Regner med at dette er en reklamasjonsak. Om du finner ut noe underveis er det jo hyggelig om du legger det ut på båtplassen, eller sender meg en IM, så skal jeg prøve å huske det samme når jeg får svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.