sjøman Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hei alle båtvenner! Jeg skal hente ny (brukt)Båt til helgen,skal ta den hjem til Moss sjøveien. Båten er 28 fot og marsjfart er 10 knop. Jeg er ikke særlig kjent i området men har med kart og kompass.I tillegg en kartplotter.Noen som har tips eller gode råd for turen.Noen som kan anslå tidsforbruk/ distanse. Quote Link to post
kesoo Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 kjør utenskjært så slipper du små skjærene jeg bruker og kjøre utenfor hvitsten retning svenner da ha du klar vei på vien hjem Quote Link to post
sjøman Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Jeg tenkte og kjøre utenfor svenner og til færder og rett på hollenderbåen.og til sørenden av rauer. Quote Link to post
Astor Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Og deretter går du opp Larkollenrenna og opp mot Moss. Håper du får en fin tur. Gratulerer med ny båt. Det er alltid spennende! Mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sjøman Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Tusen takk for det Astor. vinden kan kanskje bli et problem,det er meldt 8,5 fra sør. Quote Link to post
Vierskjær Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Gratulerer med ny båt! Lytt til værmeldingen, du går i åpent farvann hele veien, og jeg ville definitivt kommet meg avgårde fra så tidlig som mulig fra Langesund på lørdag. Lørdag morgen er det meldt vind fra øst (bris 5 - 6 s/m ved Fuglehuk ref. yr.no). Søndag er det meldt vind fra sør og det er ikke spesielt morsomt i det farvannet. Hold deg unna Rakkebåene! Vurder å gå inn Tønbergfjorden, og gjennom Vrengensundet, videre i skipsleia innaskjærs på østsiden av Nøtterøy og ut i Oslofjorden ved Vallø,opp langs Slagentangen og kryss over til Moss. men igjen; lytt til værmeldingen God tur! Quote Link to post
roaldbj Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Jeg synes du skal forberede deg på å seile mer innaskjærs. Jeg har sett litt på gribfiler fra Ugrib og og fra DMI og det kan nok være stor sannsynlighet for at du får endel sørlig vind. Dette vil gi mye rulling. Da er det greit å stikke inn ved Tønsberg Tønne og ha en rolig seilas frem til Torgersøygapet, spesielt for deg som seiler med 10 knop. Jeg ville under disse vindforholdene seilt videre til vestsiden av Medfjordbåen. Jeg er usikker på hvor jeg ville ha passert fra vest til øst i Osdlofjorden. Det er mulig det lønner seg å vente til du kommer ned til Horten, men dersom vinden avtar kan du seile videre rett til Fuglevik og deretter til Moss. Ha en riktig hyggeløig seilas. Dersom du har internett ombord kan vi oppdatere deg med de siste grib-filene. Quote Link to post
nimbuster Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Gå ut før det blir lyst om du kan. Østavær er greit på den strekningen, men gå gjerne opp Tønsbergfjorden, og opp langs Slagentangen. Deretter legger du deg i kjølevannet til Bastøyferga...en stund i hvert fall, for den gjør "rent bord". Skjønt, med 10 knop blir du fort akterutseilt i det kjølevannet. Quote Link to post
rogre Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Enig med roaldbj der med veivalget , husk på og gå godt på utsiden av rakkebåene syd for stavern. Kan vere endel brytende bølger der særlig ved sørlig vind. Er født og oppvokst i dette området så jeg vet at dette partiet kan være tøfft til tider men går du langt nok ut burde det og gå greit. God tur. Quote Link to post
roaldbj Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Jeg har bare lyst til å vise litt av forholdene omkring Rakkebåene - her har jeg "jobbet" endel selv - det er ikke mye hyggelig å seile her i sørlig vind. Quote Link to post
sjøman Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Hørtes smart ut og ta tønsbergfjorden oppover, og så under vrengen og ut .Desverre så har jeg ikke internett om bord.Noen her som vet hvor mange nautiske det kan være fra langesund til moss? Quote Link to post
horg Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Mener det er 48 nm, god tur Quote Link to post
koh Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Langesund -Utenfor Tvistein,Svenner, inn vest av Tjøme, Vrengen, Torgersøya, Moss = ca 52 NM -koh Quote Link to post
Allan E Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Langesund- inn ved Nevlunghavn - innenfor Svenner osv... Quote Link to post
Hans-Petter Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 gratulerer med ny båt,håper dere får en fin tur Quote Link to post
sjøman Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Tusen takk for alle gode råd. ingen tvil,her på båtplassen er det mange båtvenner.Kommer tilbake med rapport lørdag kveld. Quote Link to post
Polarn Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hva slags båt har du kjøpt? Stoler du på motoren i denne båten og hva slags motor har du? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bonus Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Tusen takk for alle gode råd. ingen tvil,her på båtplassen er det mange båtvenner.Kommer tilbake med rapport lørdag kveld. Hei sjøman, gratulerer med ny båt Hvor i Moss skal du ligge når du ankommer (på Lørdag??) Quote Link to post
sjøman Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Jeg har kjøpt en nidelv 28 med en tamd 30 motor litt lite fart med den motoren,men jeg har ikke dårlig tid når jeg er på sjøen.Jeg har tenkt å legge meg i mossekanalen. Quote Link to post
Salt Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Men da kommer du vel også under brua i Tønsberg, så du kunne gå vestafor Nøtterø også, og så over fjorden der. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Astor Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Tror ikke Nidelven går under Tønsberg-brua. Klaringen under kanalbrua i Moss er 4.5 meter. Der går du under uten problemer. Tønsbergbrua er adskillig lavere. Mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hansi Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Gratulerer med ny båt. Ser ut som at vi muligens blir hjemme i helgen .Trenger du assistanse i Langesund til et eller annet ifbm kjøpet send meg en IM så stiller jeg opp. Quote Link to post
GeirFrode Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 . Jeg har sett litt på gribfiler fra Ugrib og og fra DMI og det kan nok være stor sannsynlighet for at du får endel sørlig vind. Ifølge langtidsvarselet kan det bli opptil 20 m/s fra syd på søndag. Så vær obs, og ta dine forholdsregler. Tror ikke Nidelven går under Tønsberg-brua. Klaringen under kanalbrua i Moss er 4.5 meter. Der går du under uten problemer. Tønsbergbrua er adskillig lavere. Er det mulig å ta ned lanternemasten på Nidelven på en enkel måte? I så fall går du nok under brua i Tønsberg. Det gjør ihvertfall jeg med min Fjord 880. Quote Link to post
horg Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Kanalbroens seilingshøyde ved normal vannstand er cirka 3 meter iflg. Tønsberg Havnevesen Quote Link to post
sjøman Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Nidelven er 2,50 m. høy pluss lanternemast så jeg tror det går akkurat. Quote Link to post
Recommended Posts