Jump to content

Langesund -Moss til helgen.

sjøman

Recommended Posts

Hei alle båtvenner! Jeg skal hente ny (brukt)Båt til helgen,skal ta den hjem til Moss sjøveien.

Båten er 28 fot og marsjfart er 10 knop. Jeg er ikke særlig kjent i området men har med kart og kompass.I tillegg en kartplotter.Noen som har tips eller gode råd for turen.Noen som kan anslå tidsforbruk/ distanse.

Gratulerer med ny båt! Lytt til værmeldingen, du går i åpent farvann hele veien, og jeg ville definitivt kommet meg avgårde fra så tidlig som mulig fra Langesund på lørdag. Lørdag morgen er det meldt vind fra øst (bris 5 - 6 s/m ved Fuglehuk ref. yr.no). Søndag er det meldt vind fra sør og det er ikke spesielt morsomt i det farvannet. Hold deg unna Rakkebåene! Vurder å gå inn Tønbergfjorden, og gjennom Vrengensundet, videre i skipsleia innaskjærs på østsiden av Nøtterøy og ut i Oslofjorden ved Vallø,opp langs Slagentangen og kryss over til Moss. men igjen; lytt til værmeldingen God tur!

Jeg synes du skal forberede deg på å seile mer innaskjærs. Jeg har sett litt på gribfiler fra Ugrib og og fra DMI og det kan nok være stor sannsynlighet for at du får endel sørlig vind. Dette vil gi mye rulling. Da er det greit å stikke inn ved Tønsberg Tønne og ha en rolig seilas frem til Torgersøygapet, spesielt for deg som seiler med 10 knop. Jeg ville under disse vindforholdene seilt videre til vestsiden av Medfjordbåen. Jeg er usikker på hvor jeg ville ha passert fra vest til øst i Osdlofjorden. Det er mulig det lønner seg å vente til du kommer ned til Horten, men dersom vinden avtar kan du seile videre rett til Fuglevik og deretter til Moss. Ha en riktig hyggeløig seilas. Dersom du har internett ombord kan vi oppdatere deg med de siste grib-filene.

Gå ut før det blir lyst om du kan. Østavær er greit på den strekningen, men gå gjerne opp Tønsbergfjorden, og opp langs Slagentangen. Deretter legger du deg i kjølevannet til Bastøyferga...en stund i hvert fall, for den gjør "rent bord". Skjønt, med 10 knop blir du fort akterutseilt i det kjølevannet.

Enig med roaldbj der med veivalget , husk på og gå godt på utsiden av rakkebåene syd for stavern. Kan vere endel brytende bølger der særlig ved sørlig vind. Er født og oppvokst i dette området så jeg vet at dette partiet kan være tøfft til tider men går du langt nok ut burde det og gå greit.

God tur.

Tusen takk for alle gode råd. ingen tvil,her på båtplassen er det mange båtvenner.Kommer tilbake med rapport lørdag kveld.

Hei sjøman, gratulerer med ny båt :cheers_wine:

Hvor i Moss skal du ligge når du ankommer (på Lørdag??)

Men da kommer du vel også under brua i Tønsberg, så du kunne gå vestafor Nøtterø også, og så over fjorden der.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Tror ikke Nidelven går under Tønsberg-brua. Klaringen under kanalbrua i Moss er 4.5 meter. Der går du under uten problemer. Tønsbergbrua er adskillig lavere.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

. Jeg har sett litt på gribfiler fra Ugrib og og fra DMI og det kan nok være stor sannsynlighet for at du får endel sørlig vind.

Ifølge langtidsvarselet kan det bli opptil 20 m/s fra syd på søndag. Så vær obs, og ta dine forholdsregler.

Tror ikke Nidelven går under Tønsberg-brua. Klaringen under kanalbrua i Moss er 4.5 meter. Der går du under uten problemer. Tønsbergbrua er adskillig lavere.

Er det mulig å ta ned lanternemasten på Nidelven på en enkel måte? I så fall går du nok under brua i Tønsberg. Det gjør ihvertfall jeg med min Fjord 880.