Jump to content

Langesund -Moss til helgen.

sjøman

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt! Lytt til værmeldingen, du går i åpent farvann hele veien, og jeg ville definitivt kommet meg avgårde fra så tidlig som mulig fra Langesund på lørdag. Lørdag morgen er det meldt vind fra øst (bris 5 - 6 s/m ved Fuglehuk ref. yr.no). Søndag er det meldt vind fra sør og det er ikke spesielt morsomt i det farvannet. Hold deg unna Rakkebåene! Vurder å gå inn Tønbergfjorden, og gjennom Vrengensundet, videre i skipsleia innaskjærs på østsiden av Nøtterøy og ut i Oslofjorden ved Vallø,opp langs Slagentangen og kryss over til Moss. men igjen; lytt til værmeldingen God tur!

Jeg synes du skal forberede deg på å seile mer innaskjærs. Jeg har sett litt på gribfiler fra Ugrib og og fra DMI og det kan nok være stor sannsynlighet for at du får endel sørlig vind. Dette vil gi mye rulling. Da er det greit å stikke inn ved Tønsberg Tønne og ha en rolig seilas frem til Torgersøygapet, spesielt for deg som seiler med 10 knop. Jeg ville under disse vindforholdene seilt videre til vestsiden av Medfjordbåen. Jeg er usikker på hvor jeg ville ha passert fra vest til øst i Osdlofjorden. Det er mulig det lønner seg å vente til du kommer ned til Horten, men dersom vinden avtar kan du seile videre rett til Fuglevik og deretter til Moss. Ha en riktig hyggeløig seilas. Dersom du har internett ombord kan vi oppdatere deg med de siste grib-filene.

. Jeg har sett litt på gribfiler fra Ugrib og og fra DMI og det kan nok være stor sannsynlighet for at du får endel sørlig vind.

Ifølge langtidsvarselet kan det bli opptil 20 m/s fra syd på søndag. Så vær obs, og ta dine forholdsregler.

Tror ikke Nidelven går under Tønsberg-brua. Klaringen under kanalbrua i Moss er 4.5 meter. Der går du under uten problemer. Tønsbergbrua er adskillig lavere.

Er det mulig å ta ned lanternemasten på Nidelven på en enkel måte? I så fall går du nok under brua i Tønsberg. Det gjør ihvertfall jeg med min Fjord 880.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...