sailorboy Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Sjekk værmeldingen på http://ocean.dmi.dk Ser ikke ut til å bli en kosetur utpå lørdagen der du skal gå ... Hvis det er mulighet ville jeg forsøkt fredagen eller etter helgen. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Tror du bør sjekke total høyde, event. om det er lett å legge ned lanternemasta siden de ikke åpner lørdag/søndag. Kjedelig å må snu for å gå vrengen Åpningstidene som gjelder for Kanalbroen. Fra 16. september til 14. april Kun virkedager, ikke lørdag og søndag: Kl. 0905, 1205 og 1405 Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Vestfjorden (vest for Nøtterøy)kan som andre har foreslått, være et godt alternativ (kanskje halvannen nautisk mil lenger enn å gå øst for Nøtterøy) Litt skeptiskif.t. fri høyde under kanalbroa i Tønsberg, og broa åpnes ikke lørdag/søndag på denne tiden av året. Høyeste høyvann er ca. kl. 12:30 og laveste rett over kl. 18:30 God tur! Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Tror kanskje jeg vurderer å utsette turen til ut i uka........ ikke akkuat noe kosevær som er meldt i helgen. Skal sove på det til i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Det må du selvfølgelig bestemme selv. Men for lørdag ser det greit ut da. Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Skulle du finne på å gå et stykke av veien for så å ta resten en annen dag , så er du velkommen inn til Sandefjord. Her holder jeg på med skuta mi stort sett hele dagen nå, har ferie. Her er trygt å ligge på innsiden av meg, skøyta er 47 fot og tar godt av for sønnavinden. Send en IM om det skulle være av interesse, så skal jeg holde kaffen varm og ei trosse klar Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Morty Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Om været tillater det, og sjøen ikke er for grov, kan du også sette kursen mot Færeder, etter passering nord for fyret, sette kursen Ø-NØ mot Søsterøyene. Oslofjorden er her åpen og om det er mye sjø, er det min erfaring at sjøen her er ikke fullt så krapp som lenger inne i fjorden. Nidelven er jo en stødig båt. Etter passering Søsterøyene setter du kursen N-NØ mot Strømtangen. Den indre leia herfra og ned mot Hankø er godt merket og du er i le hele tida. Så gjennom Hankøsundet og ut rett nord for Engelsviken, men i le av Rauer. Forsett så langs østkysten forbi Fuglevik og du er framme. Kanskje en stopp i Engelsviken for å handle litt i Norges beste fiskebutikk? En lun nystekt fiskekake kan være godt til lunsj.. morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
SandAnker Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Tror ikke Nidelven går under Tønsberg-brua. Klaringen under kanalbrua i Moss er 4.5 meter. Der går du under uten problemer. Tønsbergbrua er adskillig lavere. Mvh Astor Det går bra hvis det ikke er spesielt høy vannstand og du går helt i senter av brua Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Er det noen som kan komme med et varsel ang.Tåke i morgen? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Tåka i morgen har jeg ikke sjekket opp, men jeg er opptatt av sjøman som skal med ny båt fra Langesund til Moss. Dette er vindprognosene fra DMI (http://ocean.dmi.dk/anim/index.php). Jeg synes dette er så pass foruroligende at jeg aldri ville ha anbefalt å gå over fra Færder til Søsterøyene. Min anbefaling er å ta seilasen enten svært tidlig i morgen eller å avvente det hele til neste helg forå se hvordan været blir da. Det er ikke vits i å sitte igjen med et dårlig minne fra den første lange seilasen med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
rogre Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hadde utsatt denne turen litt Sjømann , var en tur ute på Rakke ( fastlandet innenfor rakkebåene ) og det tar godt der ute. Ikke noe morsomt og gå over der i møkkavær. Selv vi som er født og oppvokst der ute betakker oss for og gå der i dette været. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hav tåka er ikke lett og forutsi http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE Været her er bedre Etter min mening får du en god pekepinn på hva du har i vente på utsiden av Langesund, det er ingen skam og snu. Tvertimot det er meget godt sjømannskap. Kanalbroa i Tønsberg er 2,7m. men det er omvei, ta heller turen forbi Hvasser. Tror regnet demper og vinden løyer. Lykke til med ny båt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hansi Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Her er småbåtvarsel for i morgen. Strøm og vind Skagerak lørdag. Mener det er fullt forsvarlig å gå hvis du ikke starter alt for sent. Tatt i betraktning ny og ukjent båt er det på en annen side ingen skam å vente til det blir en stille dag. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hvis du ikke kommer under kanalbrua i Tønsberg skal jeg personlig komme å løfte båten din over ! Ikke noe problem med Nidelv 28 Hadde selv plass i Tønsberg (Ollebukta) i mange år, nabo-båten en Nidelv 28 hadde aldri problemer med å gå under. I august i år gikk jeg selv under der med min Fjord 880 ved grisehøyt høyvann(hadde vært masse nedbør og pålandsvind) og den er høyere enn Nidelven. Måtte legge ned lantærnemasta da jeg ved første forsøk manglet ca 5 cm. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Om den prognonsen som roaldbj viser holder stikk så hadde jeg utsatt turen enkelt og greit... Min erfaring med ocean.dmi.dk er at de vanligvis er meget pålitelige... Ser ikke det helt store poenget med å passere rakke og vestfoldkysten oppover med liiten til stiv kulig fra sør... Det merkes og det blir garantert en slitsom tur..... La båten ligge der den er eller finn en annen havn i området og ta båten hjem en solskinnsdag i vindstilla senere.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Du er en tøffing Hansi. Jeg er nok atskillig mer deffensiv. Det er flott at vi har forskjellig glede av seilasene. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Jeg har tenkt å komme meg av gårde kl.11,00 i morgen.Men jeg har ikke tenkt å ta noen sjanser,så det blir vendereis hvis vinden,tåka eller bølgene er for ille.Vi er 4 båtvante mennesker om bord og skal på ingen måte gjennomføre denne turen hvis det kan medføre fare .....Ingen skam å snu gjelder i høy grad på sjøen også. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Nei det er jeg absolutt ikke. Mine betraktninger er utført på grunnlag av erfaring fra sjøen og værvarsel. Hvis han starter ved åtte / nitiden i morgen tidlig er han ved Svenner etter 1 1/2 times seilas hvis han klarer å gå i en +/- 10 knop. Derifra og innover burde det gå greit såpass tidlig på dagen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Enig med deg om at det ikke er særlig koslig å ta denne turen nå Sydvesten. Det begynner alt ved Tvistein, går man sør for Tvistein må man gå langt sør siden sjøbunnen sør for Tvistein reiser seg fra 2-300meter til 3-40 meter, slikt blir det bølger av. Så kommer Rakke som i slikt vær må passeres langt sør for stakene. Dernest bår man ikke velge "båtleia", men gå "Skibsleia" forbi Ula/Kjerringvik. Der er det heller ikke særlig rolig. Neste utfordring er "Tønna". Skal man opp Tønsbergfjorden er det trangt mellom land og skvalpeskjæret rett på utsiden av "tønna". Her blir det så mye hit-og-dit sjø at med slik værmelding ville jeg avventet.... Har hatt hytte i Naverfjorden(rett sør for Rakke i en del år) og jeg kan love deg at over 14m/s vind genererer MYE sjø ved Rakke ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Vierskjær Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Høres fornuftig ut! Trenger du noen råd og tips mellom Tønsberg tønne og Vallø, gir du bare lyd fra deg. God tur Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Jeg har pakket med meg 4 stk.Flytedresser,VHF radio,kartplotter,verktøy,masse tauverk,nødraketter,førstehjelpsskrin,varme klær,redningsvester,masse mat og drikke,a-b-c kartserien.Noe som mangler???? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Skal du kjøre alene kan jo noe musikk eller en radio være greit å ha med. Ankerdrammen Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hansi Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Drivanker, har du sjekket reserve dieselfilter. Sitér dette innlegget Link to post
kirkes Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Hei sjøman. Jeg hadde samme tur for en stund siden og det virker som om du har planlagt turen godt. Men et problem vi fikk var at det ble mye dogg på vinduene. Et godt råd er å ha med zalo å ha på ruta innvendig. Utrolig nok hjelper det mye. God tur og gi tilbakemeldig om hvordan turen gikk. Kirkes Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Og ta bilder av den nye båten din, gjerne under turen også. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.