rogre Startet 7.November.2008 Del på Facebook Startet 7.November.2008 Til alle dere som har seilt på erverdige Kronprins Harald og som savner litt info om hvordan det har gått med hun etter at vi solgte henne til Irish Ferry`s så figurerer hun faktisk på forsiden av boken " Ferrys 2009 " som er og få kjøpt på www.nautisk.forlag , artig og se henne igjen. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Kronprins Harald er vel en mann? På den annen side syns jeg å betegne en slik båt som hun og henne blir litt "overkill", eller? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Er det så nøye da? For en del år tilbake hørte jeg stadig på VHF'n i Oslofjorden en båt som het Dronning Lars Lars H. (og H'en står faktisk for Harald!) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rogre Svart 8.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2008 Beklager sjargongen Nimbuster , henger igjen fra et langt liv på sjøen ( 25 år ) men tenker dem som har innteresse av det forstår meldingen. Gikk litt fort i svingene så jeg glemte M/S foran navnet , når det gjelder og tiltale skuter i huntall er det helt normalt på sjøen , men igjen beklager om det ble litt for " overkill " for deg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 For en del år tilbake hørte jeg stadig på VHF'n i Oslofjorden en båt som het Dronning Lars Den husker jeg også godt. Utrolig merkelig navn på en båt... Det var en NW 900 som bar dette navnet tilhørende sjefen på La-Sa Beklager med Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Astor Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Den er nå solgt til Langesundområdet. Og trolig byttet navn. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
nimbuster Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Vet ikke om det er forskjell på skuter, skip og fritidsbåter når det gjelder tiltale av hunnkjønn, men..... Jeg har selv seilt på noen av de 7 hav, på tankskip og på bulkskip...men faktisk har aldri de skipene av noen blitt tiltalt eller omtalt som hunkjønn. Vet jo fra gammelt av, kanskje fremdeles at på engelsk betegnes smekre skuter o.l. som "isn't she a beauty..", men på norsk å si hun og henne om Kronprins Harald........mnei.... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Har altid mistenket Harald litt..... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lars H. Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Blir det bedre når jeg trekker tilbake (og H'en står faktisk for Harald!) ? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
rogre Svart 8.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2008 Har igrunn ikke tenkt og trekke dette noe særlig lengre men om du tenker deg om i fra tiden som sjømann så finner du en drøss av ord og utrykk som nedstammer fra den mere kvinnelige biten , noen penere og andre styggere i ordbruken. Kjøp deg boken til Jon Winge " for bare stumpene " ei bok som forøvrig tar for seg sjømannsutrykk i dagligtalen så skjønner du nok hva jeg mener. He...he Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Båten min, - Trudelutt (oppkalt etter kona Trude) er i hvert fall hunkjønn! Jeg forsøker i hvert fall å si 'hun' om båten, selv om det dessverre av og til blir 'den'. Lunefull kan hun nok være, og det stemmer med kjønnet! Men så var det dette med dialekt da, - jeg kunne ikke tenke meg å si båta mi. Da blir det båten min. Men dette er vel mer grammatikk enn båt og kystkultur? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hilmar 2 Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 en båt som het Dronning Lars[/ Dronning lars er byttet ut med en Windy ca 28 fot. Den heter også Dronning lars! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Vierskjær Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Til opplysning så ble M/S Kronprins Harald også døpt med hankjønn-navn da den ble solgt til Irish Ferries. Den heter nå Oscar Wilde og går mellom Rosslare på Irland og Cherbourge i Frankrike Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Til opplysning så ble M/S Kronprins Harald også døpt med hankjønn-navn og til opplysning så sejler M/S PRINSESSAN DESIRÉE fortfrarande på en annen trad???.... under ett annet navn??? o etter ha hört ett samtale mellom en ombordansatt o passager.......så er det hun som får gå ekstraturer pga ekonomin dansker kan bygge båt Desiree byggdes 1971........ (har vart passager i storm.....o hun går förferdligt godt i sjöen....... ) kansje jeg skall kikke litt på X-Yachts Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Vierskjær Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Interesant link for de med interesse for rederier, fartøy og historie http://www.faktaomfartyg.se/ Sitér dette innlegget Link to post
Øivind E. Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 M/S PRINSESSAN DESIRÉE ligner veldig på M/S Bohus som går mellom Sandefjord og Strømstad.. Er det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 det er så riktigt det kan bli......... http://www.faktaomfartyg.se/prinsessan_desiree_1971.htm o her er hennes eldre syster... fd M/S PRINSESSAN CHRISTINA byggd 1969 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
rogre Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 Kjempefin link du sendte Gunga Din , fant igjen mange av di tidligere båtene jeg har seilt på tidligere , her kommer det en link til , prøv www.lardex.net. Der finner dere linker til stort sett alle rederne samt båtene sør for Bergen. Masse artige bilder og stoff i fra sjøfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 takk för tipset..... men jeg har redan vart in på lardex.net....mange fine filmer fra hvalfangstperioden..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trulte37 Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Fine sider det linkes til her for oss som er nysgjerrige og synes sånt er morsomt. Når det gjelder å omtale ymse båter som HUN, HAN, DET eller DEN føler jeg det naturlig å si HUN om skøyter og skuter mens jeg gjerne sier DET (store skip) eller DEN om andre båter. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.