Jump to content

Kronprins Harald

rogre

Recommended Posts

Er det så nøye da? For en del år tilbake hørte jeg stadig på VHF'n i Oslofjorden en båt som het Dronning Lars

Lars H.

(og H'en står faktisk for Harald!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Beklager sjargongen Nimbuster , henger igjen fra et langt liv på sjøen ( 25 år ) men tenker dem som har innteresse av det forstår meldingen.

Gikk litt fort i svingene så jeg glemte M/S foran navnet , når det gjelder og tiltale skuter i huntall er det helt normalt på sjøen , men igjen beklager om det ble litt for " overkill " for deg.

Vet ikke om det er forskjell på skuter, skip og fritidsbåter når det gjelder tiltale av hunnkjønn, men.....

Jeg har selv seilt på noen av de 7 hav, på tankskip og på bulkskip...men faktisk har aldri de skipene av noen blitt tiltalt eller omtalt som hunkjønn.

Vet jo fra gammelt av, kanskje fremdeles at på engelsk betegnes smekre skuter o.l. som "isn't she a beauty..", men på norsk å si hun og henne om Kronprins Harald........mnei....

Har igrunn ikke tenkt og trekke dette noe særlig lengre men om du tenker deg om i fra tiden som sjømann så finner du en drøss av ord og utrykk som nedstammer fra den mere kvinnelige biten , noen penere og andre styggere i ordbruken.

Kjøp deg boken til Jon Winge " for bare stumpene " ei bok som forøvrig tar for seg sjømannsutrykk i dagligtalen så skjønner du nok hva jeg mener.

He...he :drink:

Båten min, - Trudelutt (oppkalt etter kona Trude) er i hvert fall hunkjønn! Jeg forsøker i hvert fall å si 'hun' om båten, selv om det dessverre av og til blir 'den'. Lunefull kan hun nok være, og det stemmer med kjønnet! Men så var det dette med dialekt da, - jeg kunne ikke tenke meg å si båta mi. Da blir det båten min. Men dette er vel mer grammatikk enn båt og kystkultur?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til opplysning så ble M/S Kronprins Harald også døpt med hankjønn-navn

og til opplysning så sejler M/S PRINSESSAN DESIRÉE fortfrarande på en annen trad???.... under ett annet navn???

prinsessan_desiree_1971_6.jpg

o etter ha hört ett samtale mellom en ombordansatt o passager.......så er det hun som får gå ekstraturer pga ekonomin

dansker kan bygge båt Desiree byggdes 1971........

(har vart passager i storm.....o hun går förferdligt godt i sjöen....... :smiley: )

kansje jeg skall kikke litt på X-Yachts :smiley::wink::flag_da:

S/Y Gunga Din

Fine sider det linkes til her for oss som er nysgjerrige og synes sånt er morsomt. Når det gjelder å omtale ymse båter som HUN, HAN, DET eller DEN føler jeg det naturlig å si HUN om skøyter og skuter mens jeg gjerne sier DET (store skip) eller DEN om andre båter.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...