Jump to content

Alubat seilbåter i aluminium. Noen som kjenner til?


jupan

Recommended Posts

Har kun sett to Aluboat i opplag på land i Preveza, Hellas hvor min båt ligger. Det jeg reagerte på er at de "bunglede" i skroget slik at stivere og spanter synes utenpå skroget i motsettning til Ovni som er slett og fin i huden. Det har kanskje ikke så mye å si for kvaliteten, men virket litt byggningsmessig amatøraktig.

Link to post
Share on other sites

Båtane har berre innvendig ballast, og er difor tunge. Dei er såleis ikkje

av dei raskaste.

Da snakker du om Alubat Ovni, som har senkekjøl. Når du kommer litt opp i størrelse så blir ikke disse båtene så tunge sammenlignet med båter bygget i andre materialer. Om jeg skulle valgt en båt for å seile rundt på alle verdens hav i noen år ville nok en Alubat Ovni 455cc stått svært høyt på listen over ønskebåter.

 

Alubat lager også en serie som heter Cigale, og de har fast kjøl og seiler ganske raskt. Disse båtene har også noen hundre liter ballasttanker i skrogsidene.

Link to post
Share on other sites

Eg kan vanskeleg tenka meg at du finn ein bra (eller dårleg) alubat for under 500 000 NOK.

 

Ask

 

Var det jeg trodde, at disse koster hvertfall over millionen, gjerne opp mot 2 også. Og det er brukt...

 

Jaja, metallbåt er vel viktigst dersom man skal dit det er fare for skruis, ellers klarer det seg nok med glassfiber!

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Da snakker du om Alubat Ovni, som har senkekjøl. Når du kommer litt opp i størrelse så blir ikke disse båtene så tunge sammenlignet med båter bygget i andre materialer. Om jeg skulle valgt en båt for å seile rundt på alle verdens hav i noen år ville nok en Alubat Ovni 455cc stått svært høyt på listen over ønskebåter.

 

Alubat lager også en serie som heter Cigale, og de har fast kjøl og seiler ganske raskt. Disse båtene har også noen hundre liter ballasttanker i skrogsidene.

Er det meg eller? Jeg mener da at ALUBOT er et eget båtmerke/fabrikat og OVNI ett annet, eller?

Link to post
Share on other sites

Løfter denne posten litt.

En Ovni på tur hjem etter langtur fikk knockdown i Nordsjøen i natt , var vist bølgehøyde på 11meter , 2 av mannskapet havnet over bord men ble reddet av sikkerhetsline.

 

http://dalane-tidende.no/index.php?option=...&Itemid=161

 

Gutta i Sandy Hook har det bare bra. de tørker nå ut båten, vasker endel og spyler seil.

De var utenfor Egersund og på vei mot Strømstad, da de surfet ned en bølge og bauen ble begravd i neste bølge(dal)

båten ble da vrid rundt og da fikk en Knockdown hvor masta var endel under vann for så at båten rettet seg opp igjen.

De ville da mot land, men de hadde ikke kart over vår vakkre kyst her i vest og ba så om assistanse fra redningskrysseren.

De er en erfaring rikere. :yesnod:

Båten så like hel og fin ut.

Og karene ombord var i god form.

De reiser hjem i dag, med bil. og lar båten ligge her i Egersund en stund.

på brygga mi.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...