Jump to content

Colin Archer ift moderne båter


Krimart

Recommended Posts

Hvorfor hevder så mange at en CA eller for den saks skyld andre skøyter med gaffelrigg er tungseilte? Skikkelig rigget er de da minst like lettseilte som en skikkelig rigget sugerørsbåt?

 

Og like egnet til shorthandseiling :yesnod:

 

Hvis man seiler en moderne båt med like dårlig kryssvinkel som en CA slipper man slagene.... :smiley:

Trodde man måtte slå enda mer da..... :rolleyes::rolleyes::lol:

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at de typiske Colin Archer skøytene er en av de aller beste konstruksjoner som er laget. Om oppgaven din er å lage en redningsskøyte til bruk på fiskebankene midtvinters, med eik og bomull som tilgjengelige materialer. Noe annet er om denne konstruksjonen har noen som helst andre fordeler enn nostalgifaktoren, når vi nå har muligheten til å bygge i glassfiber/karbon/aluminium/etc og hverken skal ha en redningsbåt eller seile i storm midtvinters.

 

Fine skuter og masse morro, men å påstå at de innhar unike seilegenskaper og sjødyktighet i forhold til moderne konstruksjoner er vel rett og slett tull.

 

Jeg er helt enig, en av de beste båtkonstruksjonen for ca 100 år siden. Men løft blikket folkens, hadde CA levd i dag vil han ha vært på høyde med Bruce Farr og andre stjernekonstruktører, og hva vil han ha konstruert da?

En såkalt CA,for det er de ikke heller,men kopier av CA i alle merkelige varianter, er ikke båter for vår tid.

I utgangspunktet var de heller ikke bygget som lystfartøy, men redningsfartøy med evene til bl.a. å slepe andre fartøy under dårlige værforhold. Kopier av CA har stort sett alle ulemper som en kan tenke seg for en turbåt, tung, vanskelig å manøvere, trang å bo i, elendige seilegenskaper i lett vær og en rigg som krever halve bygda å håntere. En kjent engelsk konstruktør sa følgende " En CA seiler som ei ku i en blå eng"

Derimot bør en ta godt vare på orginalene, det repesenterer en viktig del av vår maritime historie og kystkultur.

Link to post
Share on other sites

Jo det er det - og bygget for helt forskjellig formål med stor avstand i tid.

Det jeg har litt problemer med er alle merkelige kopier av orginale CA-redningskøyter. De har ofte andre og ikke alltid like gode egenskaper. Både dansker og svensker har modernisert sine tradisjonsbåter - ref. moderne koster og de danske "hvalbåtene". Det kan ha noe for seg, men å bygge CA-kopier i plast, furu, betong og stål med gaffelrigg må være ren ressurssløsing. Men de som holder orginalene i hevd burde få fortjenestemedalje.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at det er moro å seile en rask båt. .

kan oxo vare moro o ha en sjövärdig(Sjödyktig?) o bekväm båt...det er mange inkl meg som setter det före fart.

 

skulle jeg vilja ha en 'Regattabåt' så skulle den båten vare byggd för regatta........da skulle ikke familjen velat följe med på ferien i en sådan båt........den hade varit tämligen tom.

 

båter deremmellan.....förblir 'kompromisser' ......

 

 

Jo det er det - og bygget for helt forskjellig formål med stor avstand i tid.

Det jeg har litt problemer med er alle merkelige kopier av orginale CA-redningskøyter.................

 

tykker ikke det er så konstigt att en del vill ha en 'ny' Colin Archer!

 

folk vill ju ha ex. nye Folkbåtar,Andungar,Draker i plast......

 

 

här er förresten den förste publike skissen på Draken....Seglarbladet 25 December 1928......

aboutboat.jpg

 

Draken er fortfarande en veldi populär klass, til trots för att det finnes snabbare båter......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg er delvis enig i Pettersand sine meninger om mange av de merkelige, ofte hjemmelagde, konstruksjonene som skal likne på CA verken er pene eller har de rette seilegenskapene. Mange lager riggen ut fra tegninger av redningskøytene. Det sier seg selv at de blir langsomme lettværsseilere. Hvorfor heller ikke rigge små skøyter med tegninger fra losbåtene? Disse skulle seile fort i all slags vær. At en trenger halve bygda med for å seile gaffelrigg er ikke tilfelle.

Link to post
Share on other sites

[...]

tykker ikke det er så konstigt att en del vill ha en 'ny' Colin Archer!

folk vill ju ha ex. nye Folkbåtar,Andungar,Draker i plast......

[...]

Draken er fortfarande en veldi populär klass, til trots för att det finnes snabbare båter......... :smiley:

 

Selvfølgelig vil folk ha disse båtene, de er jo pene å se til og morsomme å seile. Er de i tillegg i moderne materialer er vedlikehold og daglig drift enklere, bytter man ut et taljesystem med en vinsj klarer far å seile skuten alene etc.

 

Men jeg vil klassifisere det sammen med de gutta her

 

Begge bruker gamle klassikere, eller kopier av disse, til morro og konkuranse.

Begge synes lukten av gamledager (krutt og rust mot tjære og råte :lol: ) er viktigere enn millimetere og sekunder.

Begge er, eller bør være, fullstendig klar over at de med moderne konstruksjoner kunne gjort det samme både billigere, sikrere og med "bedre" resultater.

Begge har garentert masse morro med det de driver med.

Link to post
Share on other sites

Millisivert:

 

Jeg er enig i mye av det du har skrevet, selv om jeg fremdeles står ved min omtale av din spissformulering om at Colin Archers båter først og fremst var konstruert for å ligge oppvinds, og lense ned mot en havarist.

 

Og så vil jeg også knytte følgende kommentarer til dette:

 

Begge er, eller bør være, fullstendig klar over at de med moderne konstruksjoner kunne gjort det samme både billigere, sikrere og med "bedre" resultater.

 

 

Jeg er ikke umiddelbart enig i at moderne regattabåter er billigere, og jeg er veldig uenig i at de er sikrere enn Colin Archers skøyter.

 

Som jeg antydet i et tidligere innlegg, kjølen kan vanskelig dette av fra en langkjølet skøyte.

 

Og så er jeg nok heller ikke enig i at resultatene til moderne regattabåter er "bedre" resultater, enn når for eksempel "Colin Archer" blir overall vinner av Cutty Sark Tall Ships' Race i 1983, og legger 74 andre båter bak seg. "Christiania", bygget i 1896, og "Liv" bygget i 1894 kom da på like imponerende 2. og 3. plass.

 

Bedriften ble gjentatt i Cutty Sark Tall Ships' Race i 1987, da "Colin Archer" og "Christiania" tok henholdsvis gull og sølv overall.

 

Dette er regattaresultater som jeg vurderer som vel så "bra" som når en moderne, kostbar regattaseiler vinner Færderen overall. 

 

Avslutningsvis:

 

Jeg vil også berømme alle de som tar vare på, og bruker de flotte gamle skøytene våre. De er etter mitt syn med på å holde ved like sjømannskap og noe av de mest bevaringsverdige museumsgjenstandene som finnes i sjøfartsnasjonen Norge. Samtidig så er de noen av de flotteste ambassadører for kongeriket i norske og utenlandske havner som jeg kan tenke meg.

Link to post
Share on other sites

Begge har garentert masse morro med det de driver med.

Jepp o för en CA-sejler så ligger det langt ned på prioriteringslisten, det her med ev LYS-tal...... :smiley:

 

 

men man skall ikke föringe det som Colin Archer utvecklade, han var en föreganger på skipsbyggnad....

mange av dagens konstruktörer priser det CA kom fram til, bla German Frers !

 

 

Johan Anker representerade KNS på Colin Archers begravning

og lär i sin tale ha sagt.............

 

 

 

" As long as there are sailing crafts on our waters, so long will his memory live. "

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vil folk ha disse båtene, de er jo pene å se til og morsomme å seile. Er de i tillegg i moderne materialer er vedlikehold og daglig drift enklere, bytter man ut et taljesystem med en vinsj klarer far å seile skuten alene etc.

 

Men jeg vil klassifisere det sammen med de gutta her

 

Begge bruker gamle klassikere, eller kopier av disse, til morro og konkuranse.

Begge synes lukten av gamledager (krutt og rust mot tjære og råte :lol: ) er viktigere enn millimetere og sekunder.

Begge er, eller bør være, fullstendig klar over at de med moderne konstruksjoner kunne gjort det samme både billigere, sikrere og med "bedre" resultater.

Begge har garentert masse morro med det de driver med.

 

Der tok du oss skikkelig på kornet Millisivert. Du har skjønt hva det dreier seg om. Jeg seiler ofte regatta med en av de raskeste båtene i fjorden (line honors skagen race 2007) og koseturer med skøyta mi. Begge deler er gøy men jeg tror skøyteseilingen har best terapeutisk virkning :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det er da heldigvis ingen plast/trebåtkrig her på tråden. Enhver er da vel glad i den båten en besitter uansett hva den er bygd av, og hvor lett, og hvor raskt den seiler.

Alle båter som har tyngdepunktet under vannlinjen er stabile i den forstand at de kan ikke tippe rundt og bli værende slik som komersielle skip er konstruert. Flatbunnede og med tyngdepunkt ofte godt over vannlinjen. Jeg kan vel driste meg til å påstå at alle ettskrogs seilbåter har tyngdepunktet under vannlinja og rangerer derved som de tryggeste båtene.

Jeg er enig med dere som sier at det blir en håpløs sammenligning Ca i forhold til moderne seilbåter. Jeg har nå i tillegg den oppfatning at Hr. Colin egentlig har fått litt vel mye skryt for sine bragder både på tegnebrettet og i regatta. Så vidt jeg vet så var det ikke skøyter han drev regatta med heller. Hvis dere vil ha en veldig god pekepinn på hva som er Colin skøyte i forhold til en del andre skøyteskrog så kan en lett se dette på forstevnet. Ikke Colinskøyter har som regel en jevn bue ned mot vannlinja, mens CA har det meste av buen i øverste delen av stevnet og et mere rettere parti ned mot vannlinja.

En annen sak som kan vere morsomt å nevne var jo CA sin bølgelinjeteori. Det er vel ingen i dag som kan si de kan gå god for denne med all den kunnskap som forefinnes i dag.

Og når vi først er i gang: Jeg overhørte en diskusjon for noen år siden hvor det ble påstått at det var en god del "grums" i forhold til utvelgelsen av redningsskøytemodell til redningsselskapet på 1890 tallet.

At CA tegnet trygge båter er det vel ingen tvil om, men det gjaldt da vel de fleste skøytene på den tiden.

 

Vi kan gjerne ta en diskusjon på "stabiliten" av de forskjellige båttypene, dynamisk som statisk. Da vil jeg ganske sikkert få mye vann på mølla.....

 

Per Kålin Colin Archer skuteskipperkapteinsreder.............

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...