Marulf Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 er usikker på om denne motoren er en vanlig 2 takter, eller en såkalt ficht motor. Motoren er en 115 hk evinrude fra 1998/1999 men selger er usikker på om det er en ficht motor. Noen som kjenner til denne type motor? Quote Link to post
Executive Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Tror dette er en såkalt ficht... De ordinære forgasser motorene het ocean pro eller noe slikt. Hadde også mere firkantet form og luft inntak i deksel på sidene. Sjekk om den har forgasser(e) eller innsprøytning. Quote Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Skvulpen Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Ja, jeg mener også at dette er en Ficht-motor. Der står også en slags "F" på motordekselet når du ser nøye etter, det står vel for Ficht. Hvis du søker litt på nettet finner du diverse info om den motoren. Selv om Ficht-sytemet hadde sine svakheter, var visstnok 90- og 115-hesteren av de bedre. Her ser du en test av den motoren og andre 115-hestere fra Båtmagasinet i 1999. Og her har du en tilsvarende test fra 2001. Quote Link to post
Mouche Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Mener også at det er en Ficht! Johnson het Ocean Runner og Evinrude het Ocean Pro som ordinære forgassermotorer, så vidt jeg husker. Har hatt begge så burde vel egentlig huske det. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
27 knop Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Her er litt informasjon om teknologien. Quote Link to post
johnson Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Mener også at det er en Ficht! Johnson het Ocean Runner og Evinrude het Ocean Pro som ordinære forgassermotorer, så vidt jeg husker. Har hatt begge så burde vel egentlig huske det. Det er nok omvendt min godeste mouche, jeg hadde nemlig johnson 2002 mod. før den ble stjålet og den het "johnson GT oceanpro" Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Mouche Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Ikke vet jeg hva du hadde, men jeg vet hva jeg hadde og etter å ha sjekket bildene i annonsen min så er det helt klart at min 115hk to-takter av årgang 1997 var Ocean Runner! Her finner du litt mere dokumentasjon; http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...26?OpenDocument https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31277 Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marulf Posted November 11, 2008 Author Share Posted November 11, 2008 Hvilke problemer har de hatt med ficht? Er det en motor jeg ikke bør kjøpe? Quote Link to post
Solgangsbris Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Hei. Jeg har Evinrude Ficht 115 hk, og den ligner veldig i formen. Min er hvit, men ellers ser det ut til å være samme motoren. Min er en 2000-modell. Jeg har hatt den i 5 år nå, og har vært strålende fornøyd hele tiden. Har aldri hatt problemer i det hele tatt. Motoren hadde gått 450 timer når jeg kjøpte den, og jeg har kjørt ca det samme. Det er sagt mye om Evinrude-motorene fra edn tiden generelt og ficht-systemet spesielt. Svakheter i elektronikken har visst ført til noen motorhavarier. Min erfaring er at hvis du er nøye med serviceintervaller og vedlikehold er det gode motorer som har et greit bensinforbruk, ok lydnivå og ikke altfor dyr service. Tennpluggene til disse modellene er dyre, og de er ikke egnet for time etter time med dorging. da brenner du tennplugger. Ellers er det absolutt en motor jeg kan anbefale. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.