Jump to content

Er dette en ficht 2-takts motor?

Marulf

Recommended Posts

er usikker på om denne motoren er en vanlig 2 takter, eller en såkalt ficht motor.

Motoren er en 115 hk evinrude fra 1998/1999 men selger er usikker på om det er en ficht motor.

Noen som kjenner til denne type motor?

evinrude115.jpg

Tror dette er en såkalt ficht... De ordinære forgasser motorene het ocean pro eller noe slikt. Hadde også mere firkantet form og luft inntak i deksel på sidene.

Sjekk om den har forgasser(e) eller innsprøytning.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Ja, jeg mener også at dette er en Ficht-motor. Der står også en slags "F" på motordekselet når du ser nøye etter, det står vel for Ficht. Hvis du søker litt på nettet finner du diverse info om den motoren. Selv om Ficht-sytemet hadde sine svakheter, var visstnok 90- og 115-hesteren av de bedre.

Her ser du en test av den motoren og andre 115-hestere fra Båtmagasinet i 1999.

Og her har du en tilsvarende test fra 2001.

Mener også at det er en Ficht!

Johnson het Ocean Runner og Evinrude het Ocean Pro som ordinære forgassermotorer, så vidt jeg husker. Har hatt begge så burde vel egentlig huske det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mener også at det er en Ficht!

Johnson het Ocean Runner og Evinrude het Ocean Pro som ordinære forgassermotorer, så vidt jeg husker. Har hatt begge så burde vel egentlig huske det.

Det er nok omvendt min godeste mouche, jeg hadde nemlig johnson 2002 mod. før den ble stjålet :nonod: og den het "johnson GT oceanpro"

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Hei.

Jeg har Evinrude Ficht 115 hk, og den ligner veldig i formen. Min er hvit, men ellers ser det ut til å være samme motoren. Min er en 2000-modell.

Jeg har hatt den i 5 år nå, og har vært strålende fornøyd hele tiden. Har aldri hatt problemer i det hele tatt. Motoren hadde gått 450 timer når jeg kjøpte den, og jeg har kjørt ca det samme.

Det er sagt mye om Evinrude-motorene fra edn tiden generelt og ficht-systemet spesielt. Svakheter i elektronikken har visst ført til noen motorhavarier.

Min erfaring er at hvis du er nøye med serviceintervaller og vedlikehold er det gode motorer som har et greit bensinforbruk, ok lydnivå og ikke altfor dyr service. Tennpluggene til disse modellene er dyre, og de er ikke egnet for time etter time med dorging. da brenner du tennplugger.

Ellers er det absolutt en motor jeg kan anbefale. :yesnod: