osa Svart 14.November.2008 Del på Facebook Svart 14.November.2008 Fint! Hva slags treslag, metode, overflate?? -har du dører i bordplata di??? Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 14.November.2008 Del på Facebook Svart 14.November.2008 Treslaget er teak.Limt på 9 mm.finerplate,kantet med 16mm.teakbord som er frest inn til 2mm.fra underside.5mm.dekksbord er så limt på for å fylle ut panelene.Til nating er benyttet Tec7.Det hele er så gitt ett strøk olje da det blir utendørs bruk i cockpit.Lukene er til isboks. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Det her er bare helt nydeligt. Tror nok man må være litt mer enn bare vanlig handyman. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 slik, gunped..?? Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Midt i blinken. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Hei OSA! Mange fine kompassroser du har samlet på. Den lyse som har mest "spisser" hva er i mellom spissene som nating ? (svart strek) og andre detaljer, har du noen beskrivelse? Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 hvis det er denne du mener, tror jeg at det er en MAXBO-sak (trelasthandlern, ja..) som selges til en spesiell parketttype.. Jeg vet ikke noe om den, har bare samlet fine detaljbilder fra overalt i forbindelse med at jeg pusset opp en båt sist vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.November.2008 Del på Facebook Svart 17.November.2008 -to el. tre lag epoxy-par-tre lag med 2-komponent UV-lakk (var det det du mente, Honduras?) Jeg ville nok tatt 8-10 strøk med lakk med sikling eller mattsliping imellom strøkene, ellers er jeg enig med deg vedrørende 2-3 strøk epoxy først og så lakk. Ser at enkelte har nevnt at West epoxy er gul. Jeg har gått over til å bruke epoxy fra Svas Kjemi. Den er helt klar og uten farge. Foretrekker den etterhvert. Lengre "pot-life" har den også, selv om det ikke har noen betydning på ei lita luke. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
osa Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Fant produsenten .. tror den er DYR!! Kan få den i flere størrelser og farger. (Nei, jeg får ikke provisjon!) kartrose til parkett Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 30.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2008 Sånn da var bordet ferdig. Tilskjært i hjørnene og belistet. 2 tykke strøk med epoxy og 1 strøk med trestjernes lakk til slutt. Tror jeg skal matte det ned en gang til og ta et strøk lakk til. Så blir det bare å vente til våren så jeg får montert det i båten og se hvordan det tar seg ut der -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
osa Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Nydelig arbeid! Fin glød i treverket! -er litt skeptisk til trestjernerslakken. Ser at den inneholder lysfilter, men er dette bra nok? (UV-filter?) Har du sjekket det med noen epoxy-eksperter? Flott hvis det er det, da skal jeg bruke denne lakken på luka mi. Er jo en svært god lakk, har bl. annet brukt den på ei furutrapp (innvendig, ja..) og den er "like fin" etter over 20 års bruk! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Dette ble skikkelig FLOTT, Xlnt! Her kan du nyte ankerdrammen med stolthet! Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 30.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2008 Hei Har ikke sjekket det men antok at siden det sto lysfilter at dette var UV filter, men tiden får vise hva som skjer. De i butikken hadde i allefall ikke peiling. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
gunped Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Det gamle serveringsbrettet i plast kunne vel ikke brukes på det nye bordet.Det ble noen teakbiter til overs og dette ble resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Torbjoho Svart 1.Desember.2008 Del på Facebook Svart 1.Desember.2008 Nyyyyydelig. Tenkte meg et tilsvarende prosjket nå i vinter. Hvordan kappet du til kant og hjørnelister, eller har du kjøpt dette i butikk? Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 1.Desember.2008 Del på Facebook Svart 1.Desember.2008 Kantlister og handtak kommer fra ei gammel ytterdør. De er bearbeidet med dimensjonshøvel,hullsag, stikksag,gjærsag, handoverfres og bordfres. Mange operasjoner, men med tålmodighet og litt innsikt går det bra. Hele prosjektet med bordplate og serveringsbrett kom på ca.2500 kr. Til sammenligning kan jeg nevne at Tischlerei Kurt Behn i Tyskland lager tilsvarende bordplate til vår Bavaria.Den koster 1500 euro i Tyskland.Mange penger å spare, og så kommer gleden ved å få det til som et stort pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Kantlister og hjørner: Jeg også kappet til dette av en ytterdør. For å lage hjørnene tok jeg en firkantet kloss som jeg borret et hull i, delte så klossen i i fire, slik fikk jeg da en buet kant som jeg la oppe på hjørnet av bordet og merket av radiusen på hjørnet. Grovsaget ytterkanten av klossene til en bue, finsaget hjørne på bordet etter avmerkingen. Limte de på og deretter limte jeg på kantlistene. Til slutt slipte jeg hjørnene ned til ønsket tykkelse slik at hjørne og kantlistene fluktet fint. Voila-ferdig Var inne på tanken å kjøpe hjørnene ferdig, men fant ikke rett tykkelse til bordplaten samt at det var mye morroere å kunne lage de selv. Hjelper litt på stoltheten he he -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
osa Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Xlnt, Gunped Det serveringsbrettet må jeg si er godkjent gjenbruk av "noen rester"... For å lage hjørnene tok jeg en firkantet kloss som jeg borret et hull i, delte så klossen i i fire smart! Hvor stort bor brukte du? -hullsag? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Brukte hullbor, som jeg justerte til ca 70-80mm i diameter -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Arvid_A Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Det var et smart snekkerbu-tips! Selv drev jeg og fomla med stikksaga da jeg hadde lignende prosjekter på gang. Klart hullbor gir bedre nøyaktighet! Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Mitt prosjekt begynner å ta form. Delene er frest ut og nå gjennstår det å lime delene sammen til et bord. Et spørsmål, når man freser ut til hengsler, hvordan får man til akkurat formen? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 Kjempe fine bord her ja , har selv et i den nye båten med flott kompassrose . Men den forsvant jo fort når Økosjefen kom med duken sin, så da slipper jo den å synes .Skulle vel vært forbudt med duker på slike fine nata bordplater men ,det er vel ikke lett å få til . Skal igang å lage et til å ha ute bak ,går det bra .Så vil jeg prøve meg på et 6 eller 8 kanta bord til FB .Sånt bittelite bord til bittesmå glass Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Woody Svart 2.Mars.2009 Del på Facebook Svart 2.Mars.2009 (redigert) Sandøy Båtdekk kan sine ting de også, men de tar bra betalt for jobben. Dette er en dekksluke til den forrige båten min, en 27 fots skøyte. Redigert 2.Mars.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Superkul Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 (redigert) hva epoxy er dere snakker om dere bruker på bordplatene - må slipe og lakke opp bordet jeg lagde på nytt - som dere ser ble det bølger i ravi lakken Redigert 3.Mars.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 3.Mars.2009 Del på Facebook Svart 3.Mars.2009 Mitt prosjekt begynner å ta form. Delene er frest ut og nå gjennstår det å lime delene sammen til et bord. Et spørsmål, når man freser ut til hengsler, hvordan får man til akkurat formen? jeg vil tro du må frem med stanleykniven og lite stemjern + masse tolmodighet Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.