Jump to content

Hvordan har denne Skipperen det, tro? (youtube)

Trond Aasvoll

Recommended Posts

Denne må en bare se:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Gammal film:)

Er nye Libas som filma det her. Var på vei ut på feltet, men snudde og fulgte litt med på Hundvåkøy.

Ser kanskje verre ut en det er, men er ikkje noke spøk å komme ut i slikt veir med fullastet båt.

Her er noen litt komiske varianter av sammenstøt og hendelser(bare seilbåter denne gangen), men jeg vil tro det kverner litt rundt i hodet på skipperen her også. Noen av situasjonene er potensielt farlige:

Ikke noen kollisjon, men sikkert en skremmende opplevelse.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Tja, kanskje ikke så veldig risikofyllt, men Pentland skal man ikke spøke med.

Dersom strømmen står i mot, og været kommer aktenfra, kan det bli ganske heise.

En stor ringnotsnurper fra distriktet mistet snurpenota her.

Det vil si at bølgene brekte over hekken, og den er høy, og røsket nota ut av notbingen.

Når skuta la til kai i Killybegs, ble skipper gjort oppmerksom fra mannskapet, at en slik tur ville de ikke være med på flere ganger.

Sånn var livet på snurperne på 70 tallet (mindre båter da som nå, tenker på første videosnutt), har selv 70-80 turer til østsiden av Svalbard og rundt Hopen. Det var ikke alltid like trivelige turer med fullastet båt over dammen. Men p.g.a dyktige folk så var det ikke så mange uhell (forlis) i de årene jeg rodde fiske.Sommerloddefisket foregikk jo langt nordover og vinterloddefisket var jo østover mot Novaja Semlja, kunne være tøffe forhold der også med ising og dårlig vær. :flag: