Jump to content

Er det forskjeller på galvaniske isolatorer ?


hermansen

Recommended Posts

Min båt, en US Sea Ray, er utstyrt med en slik enhet. Kort fortalt så fungerer vel disse nesten som en diodebro på jordingsledning. De holder jordingen "frakoblet" slik at det ikke er kobling mellom land-jord og båt-jord så lenge det ikke er jordingsfeil. Dersom det går strøm mot landjord (vet ikke hvor grensen går) så skal de koble sammen denne forbindelsen igjen. Dette løses ved bruk av en stor kondensator. Har jeg rett ?

 

For morro skyld så har jeg sett hva som finnes på markedet. Synes det er greit å orientere seg, fordi det er ikke sikkert at det som er montert fra fabrikken alltid er det beste. Og jeg ser mange typer galvaniske skille og til mange forskjellige priser.

 

Sterling: Har enheter fra 1200 til neste 8000 Link

Electromarine: Kr. 3900 Link

Seatronic: kr. 1000 Link

BEP Marine/Guest: Kr ?? Link

+ mange andre

 

Er det noen forskjell i hvordan alle disse fungerer ? Er det forskjell på en til 1000 og en til 8000 ?

 

/Øystein

Link to post

Ingar: Du skriver i din egen blog følgende.

Elektrolyseblokker (også kalt galvanisk skille): Dette er en elektronisk innretning som sitter på landjordskabelen i båten. Den har den egenskapen at ikke slipper strøm igjennom seg så lenge spenningsforskjellen mellom inn og utgang er under ca 1.5V. Dette betyr at man ikke lenger vil risikere at egne anoder også beskytter nabobåter.

Men dersom jordfeilen er over 1.5V pga feil på elektrisk utstyr (f.eks. varmeovn hos naboen) gir den ingen beskyttelse.

Fordeler: Enkel å installere.

Ulemper: Gir ikke en fullgod beskyttelse. Komponenter som kan gå istykker, vanskelig for en "amatør" å avgjøre om den er i orden. Forholdsvis kostbar.

 

Dette tolker jeg slik at et galvanisk skille vil fungere helt ok dersom jordfeilen er under 1.5 V. Hvis jordfeilen blir over 1.5 Volt (f.eks. grunnet naboens varmeovn) vil ikke da også jordfeilbryter slå ut fordi strømmengden etter all sannsynlighet vil være over 30 mA ?

 

Og hvordan kan en "amatør" avgjøre om den er i orden ?

 

Men for å komme tilbake til tema. Er det andre som har noen formeninger om forskjeller i de enkelte galvaniske isolatorene ? Inger skriver at de er forholdsvis kostbare, men de ligger jo i pris fra 1K til nesten 8K. Og det bør jo være forskjeller, eller ?

 

/Øystein

Link to post
Dette tolker jeg slik at et galvanisk skille vil fungere helt ok dersom jordfeilen er under 1.5 V. Hvis jordfeilen blir over 1.5 Volt (f.eks. grunnet naboens varmeovn) vil ikke da også jordfeilbryter slå ut fordi strømmengden etter all sannsynlighet vil være over 30 mA ?

 

Og hvordan kan en "amatør" avgjøre om den er i orden ?

Det kan man ikke, det er en av grunnene til at jeg ikke begriper hvordan noen kan anbefale en slik løsning. Utenom at de selger det da.....

Jordfeilbryteren i din båt vil ikke slå ut hvis jordfeilen ligger hos naboen.....

 

Hvordan kan man ha 30A på jordledningen?
Har man 63A inntaksikringer i båten og en solid jordfeil kan det vel skje at det går noen ampere.....

Det er også en ulempe med isolatoren, i verste fall kan den brenne opp slik at man helt mister jordingen i båten.

Link to post

Så er det vi som ikke vil montere noen jordingsplate under vannlinjen fordi vi ikke vil ha den unødige motstanden dette gir samt at det krever noe arbeid.

Da er det vel kun galvanisk isolator eller skilletrafo som gjelder.

Men hva med å gå utenom landstrøms anlegget , tenker på nå om vinteren når båten ligger ute og jeg vil ha på et par varmeovner døgnet rundt , kan jeg ikke bare strekke ledningen direkte fra land og rett inn i båten og rett på ovnene , da må jeg vel være sikret mot galv tæring ?

Link to post
Så er det vi som ikke vil montere noen jordingsplate under vannlinjen fordi vi ikke vil ha den unødige motstanden dette gir samt at det krever noe arbeid.

Da er det vel kun galvanisk isolator eller skilletrafo som gjelder.

Skilletrafo veier og er ikke flyttbar til lo.

 

Sitter forøvrig med samme tankene. Ender kanskje opp med noen kobbergreier som henges ned i vannet med 0,25m2 areal de gangene landstrømmen kobles til. Normalt har vi sjelden landstrømmen på. I alle fall ikke i hjemmehavn - da har solcellepanelet nok tid til å lade opp batteriene og alle forbrukere er slått av.

Link to post
Så er det vi som ikke vil montere noen jordingsplate under vannlinjen fordi vi ikke vil ha den unødige motstanden dette gir samt at det krever noe arbeid.

Da er det vel kun galvanisk isolator eller skilletrafo som gjelder

Øhh, skal man først installere noe er det vel en fordel å bruke noe som fungerer? En galvanisk isolator hjelper som nevnt ikke i de tilfeller der man virkelig kan komme ut å kjøre, ved en alvorlig feil på landjorden.

Er det virkelig ikke mulig å finne en plass på båten der en slik plate ikke vil medføre målbart fartstap. (15.5x5.1x1.3cm)

 

Ang det andre du spør om, så lenge varmeovnene ikke kan komme i kontakt med noe som leder til sjøen er dette er sikker løsning.

 

Men men, man skal lese mye før øynene faller ut...

Det var mest humoristisk ment Andreas. Må jo være et slikt scenario det tenkes på siden det reklameres med at de tåler 30A.

Link to post

Da er altså å koble ovnene direkte den beste løsningen , men er den lovlig ? hva er faremomentene ?

 

 

Det med å jorde på båten under vannlinjen , det skulle jeg nok fått til men det betyr ekstra arbeid og det er jeg ikke så glad i. Hemmende på fart er det sikkert ikke i noen betydelig grad så for meg så betyr det ikke spesielt mye.

Link to post
Det var mest humoristisk ment Andreas. Må jo være et slikt scenario det tenkes på siden det reklameres med at de tåler 30A.

Gud skje lov - jeg trodde jeg var på feil planet. :crazy:

 

Men siden jeg kanskje fortsatt ikke er på planeten, men på månen rund den: en vanlig jordfeilbryter installert på vanlig måte ville begrense strømmen til de vanlige 30mA?

Link to post
Jordfeilbryteren i din båt vil ikke slå ut hvis jordfeilen ligger hos naboen.....

 

Det kan godt være at noe har gått meg hus forbi, men hvorfor vil ikke jordfeilbryter i min båt slå ut ? Jordfeilbryter slår ut dersom det går mer enn ca 30mA gjennom denne. Ville ikke de gå gjennom bryter uansett hvor feilen ligger ? Jordkabel er jo koblet gjennom denne bryteren og da vil all strøm, uansett hvor den går fra/til, slå ut bryteren dersom det er mer enn 30mA ?

 

Og hvis feilen ligger hos naboen, skal ikke hans jordfeilbryter slå ut da ?

 

/Øystein

Link to post

Ingar peker vel til en forklaring, men jeg har lyst til å komme med en annen vinkling:

 

At denne dingsen heter jordfeilbryter er uheldig. Den gjør nemlig ingenting med jord - ingenting! :smash:

 

Det den gjør er at den registrerer om det mangler noe strøm i en av de 2-3 faseledningene og hvis det er en forskjell på 30mA eller mer så bryter den fasene.

 

I alle tilfeller er det da slik at den manglende strømmen har gått til jord, ja. Men om den har gått internt i apparatet til den grønn/gule jordledning, eller gjennom kroppen til en uheldig person direkte til jord eller gjennom saltvannet til jord... se dette vet jordfeilbryteren ingenting om. Og derfor kan det i teorien gå noe strøm i jordledningen, men sålenge denne strømmen ikke først har kommet fra en av DINE faser og derfor har gått gjennom DIN jordfeilbryter så skjer det ingenting.

 

På utenlandsk heter denne dingsen da også gjerne "Fehl(er)stromschutzschalter" - ikke noe med "Erde" (=jord) her heller: en sikkerhetsbryter i tilfeller det mangler strøm, eller strømmen går feil vei et sted. Og i tekniske dokumenter dukker det gjerne opp noe med "FI" (F for fault, Fehler; og I for strømsymbolet) eller "delta-I" (tror jeg også)

Link to post

Jordfeilbryter bryter ikke jordlederen og jordfeilstrømmen går ikke gjennom bryteren. Virkemåten er at den reagerer på en eventuell forskjell i strømmen i de to (evt. 3) målte fasene. Dersom det oppstår en jordfeil i anlegget vil det oppstå en forskjell i de målte fasene som bryteren reagerer på hvis den overstiger 30 mA i 4 msek. Altså fasestrøm minus jordsfeilstrøm gir en lavere strøm i den fasen feilen er på.

Men det kan teoretisk være jordlekkasjestrøm i et anlegg på under 30 mA som bryteren ikke slår ut på. Det er selvfølgelig heller ikke bra.

Link to post
Det den gjør er at den registrerer om det mangler noe strøm i en av de 2-3 faseledningene og hvis det er en forskjell på 30mA eller mer så bryter den fasene.

 

I alle tilfeller er det da slik at den manglende strømmen har gått til jord, ja. Men om den har gått internt i apparatet til den grønn/gule jordledning, eller gjennom kroppen til en uheldig person direkte til jord eller gjennom saltvannet til jord... se dette vet jordfeilbryteren ingenting om. Og derfor kan det i teorien gå noe strøm i jordledningen, men sålenge denne strømmen ikke først har kommet fra en av DINE faser og derfor har gått gjennom DIN jordfeilbryter så skjer det ingenting.

 

Takk for en god forklaring.

 

Men jeg ønsker fortsatt også, om mulig, å få tilbakemelding på det jeg spurte om opprinnelig. Er det forskjeller på galvaniske isolatorer ? Leser på nettet om modeller som stopper all (100%) DC current. Dette skal vist nok være aktive modeller, og ikke bare passive.

 

/Øystein

Link to post

En forklaring på prisforskjell kan være hvor mye strøm de tåler.

Alle stopper likestrøm 100%. Men bare når spenningen er under ca 1v. En aktiv sak høres skummelt ut, dette er jo utstyr som MÅ fungere. Ikke noe som kan å istykker eller stoppe å fungere av andre årsaker.

 

Dilemmaet er at man ønsker å å stoppe alt grums som kan komme via jordkablen. Samtidig som man skal bruke den som sikkerhetsjord i sin egen båt. To hensyn som ikke går sammen.

Link to post
Min båt, en US Sea Ray, er utstyrt med en slik enhet. Kort fortalt så fungerer vel disse nesten som en diodebro på jordingsledning. De holder jordingen "frakoblet" slik at det ikke er kobling mellom land-jord og båt-jord så lenge det ikke er jordingsfeil. Dersom det går strøm mot landjord (vet ikke hvor grensen går) så skal de koble sammen denne forbindelsen igjen. Dette løses ved bruk av en stor kondensator. Har jeg rett ?

JA! Det vil jeg langt på vei si; denne kondensatoren slipper gjennom vekselstrøm - men ikke likestrøm. Den slipper derfor ikke gjennom likestrømmen som man får ved f.eks. potensialforskjeller mellom offeranode på aluminiumsdrevet og jordpotensialet i sjøen/land/nabobåten.

 

Dette forklares litt på denne siden.

 

En feil ved landstrømanlegget, 230VAC 50Hz, vil derimot bli ledet "rett igjennom" denne kondensatoren.

Wikipedia forklarer dette litt mer inngående, for spesielt interesserte.

 

Jeg velger å stole på vår venn Jørg Becker her på forumet hva angår bruken av disse; at han er selger/leverandør er greit - men jeg tror det er svært få her som føler seg lurt av vedkommede. Selv går jeg for en slik sak i stedet for skilletrafo - både pris og vekt er årsaken. Det er nok helt sikkert mange ulike løsninger på denne problematikken - en ting er ihvertfall sikkert: Svaret vil en ikke få på baatplassen.no - men et solid grunnlag for å ta egne beslutninger får man som alltid :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...