Jump to content

Montere utvendig garmin svinger , inne i båten .. hvordan?

KaRsK

Recommended Posts

hei , har søkt litt på forumet men fant ikke helt det jeg lette etter.

Har en Garmin kartplotter og dybdemåleren er for skrogmnontering.

Har nå tenkt å montere den inni båten istedenfor og ønsker litt tips om dette ..

1: Støpe den fast med epoxy ?

2: lage en "kasse" i glassfiber som svingeren monters inni og denne fylles med olje e.l ?

andre ting ?

Har satt min i silikon etter anbefaling fra selger, funker som bare det og kan enkelt fjernes dersom det skulle være nødvendig.

Nå skal det sies at jeg er ikke opptatt av om det er fisk på 169,37 meter...for denne monteringen kan nok forringe effekten noe kontra epoksy eller to-komponent lim eller andre mer permanente monteringsmåter.

Fordelen er at den er flyttbar hvis monteringen ikke er optimal. Tabbet med ut på forrige båten der, sensoren havnet akkurat i noe luft når jeg passerte 10 knop :nonod: og da brukte jeg to-komponent lim...

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Ja det er rett det du sier, det skal være noen tidligere tråder her om montering av svinger.

Men jeg finner ikke dem jeg heller.

Men ut fra slik jeg har oppfattet dette,

så tenker du å montere en svinger beregnet for utvendig montering inne i båten...

Vet det fins svingere som beregnet for innvendig montering,

og svingere som er beregnet for utvendig montering.

Så går det da å bruke en for utvendig montering innvendig??

Stiller meg litt tvilende til det, men sikkert noen som vet mer om dette her.

Finner jeg linken for montering av innvendig svinger, kommer jeg tilbake med en link

Vet det fins svingere som beregnet for innvendig montering,

og svingere som er beregnet for utvendig montering.

Så går det da å bruke en for utvendig montering innvendig??

Ikke noe problem! Selve svingeren er den samme, det erkun fasongen på plasten rundt som er forskjellig. Så lenge du klarer å plassere den sånn at den står rett i forhold til skroget er det ikke noe problem å støpe fast en utvendig giver med epoxy. Selv har jeg en hekkgiver montert innvendig, og tar inn ekko ned til 320 meter på en god dag. Ikke verst det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette har vært diskutert oppad stolper og nedad vegger.

Den beste installasjonen er gjennomgående. Dersom man ikke opphever ett par naturlover og tar med veitafikkloven og odelsloven i samme slengen.

Må man på død og liv senke ytelsen på installasjonen ved å montere inni båten, så er det kun en måte å gjøre det på. Og det er å montere inni en liten tank slik at svingeren står en halv bølgelengde over skutebunnen.

Å montere i epoksy er en særs dårlig løsning.

Å montere i Sika eller silikon er bare dumt.

Det var da voldsomt Mulligan. Jeg er slettes ikke enig med deg.

Det er fflere ordeler også knyttet til innvendig montasje og i glassfiberbåter er normalt ikke dette ensbetydende med en målbar svekkelse av loddet. Limt med epoksy fungerer det normalt utmerket og hvorfor man da skal lime inn rør og fylle med olje osv. det begriper ikke jeg.

I min forige båt var den montert invendig i rør, med hydraulikkolje, fungerte rimelig greit. på fiskesjekta fikk jeg et eagle cuda lodd med hekksvinger, denne er ikke praktisk å montere på en sjekte som går i is. Jeg har den derfor liggende i bunnvannet fungerer greit så lenge jeg ikke lenser tørt. Men dt er neppe optimalt!

I sommer sviktet navmann displayet i seilbåten, jeg tok da instrumentet(cudan) fra sjekta og koblet til Navmann svingeren det fungerte bra, greit kompatibelt. :drink:

Aileen ll

I prinsippet er jeg enig med Mulligan. Men når det allikevel virker 'greit' med svingeren liggenede løst i bunnvannet, montert med epoksy eller tilogmed sikafleks (har noen prøvd plastelina ??), sier det kanskje mest at de fleste har et svært enkelt bruksområde for ekkoloddet. Hvis mitt levebrød var å finne fisk for så å drepe den hadde jeg ikke kjøpt det billigste ekkoloddet og montert det med epoksy.

Mulligan, har du gjort et overslag for hvor stort tapet blir med innvendig montering? Jeg har gjort mye galt: Jeg har montert min svinger 'kliss inntil' skrogsiden med epoksy mest for å holde den fast. Ja, jeg vet at spredningen av lydbølgene blir annerledes enn designet. Jeg vet at vinkelen blir 'feil', ettersom skrogsiden er vinklet rundt 25 grader fra horisontalt (det blir riktig på kryss for babord halser rundt 5 m/s). På tross av dette plukker ekkoloddet opp tredjeordens refleksjoner fra bunnen i havna (sandbunn), så transmisjonen av utsendte lydbølger og mottatte ekko kan ikke være katastrofalt dårlig.

Det var det da.

Hva er "greit"?

Hva er "Godt nok for meg"?

Skal du ha et instrument som hindrer deg i å gå på grunn, eller skal du ha et navigasjonsintrument.

Med svingeren stående inni båten får man alltids ett signal som trigger den. Men man vet ikke riktig fra hvor. Han som konstruerte svingeren har lagt betraktelig arbeid i å optimalisere svingeren for effekt og presisjon. Dette går fullstendig i dass når det er skutebunnen som svinger/mottar istedetfor svingerflaten. I riktig uheldige tilfeller kan loben peke ut på siden av båten.

Tapet er vanskelig å si noe bastant om. Avhenger av tykkelse, materialer osv. For å finne det ut, må man henge ett hydrofonarray under båten og måle. En god tommelfingerregel er halvering. Og det vil ikke dermed si halve dybden. Effekten er omvendt proporsjonal med kvadratet på avstanden.

Men jeg synes det er en merkelig praksis å kjøpe et dyrt lodd og så feste svingeren i Sika. Bortkastede penger.

...feste svingeren i Sika. Bortkastede penger.

Hvorfor er det bortkastede penger?

Det virker helt fint i min båt, viser dybder fra 0 meter og til rundt 160 meter som er mye dypere enn jeg har bruk for. Fisk ser jeg også så jeg er kjempefornøyd selv om jeg ikke er en proff fisker.

Forøvrig bruker jeg svingeren mot en Garmin GPS 420s, altså en kartplotter der jeg ser på dybdefunksjonen som ekstrautstyr...

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...