OT-flyktning Startet 17.November.2008 Link til dette innlegget Startet 17.November.2008 Har en del arbeid som skal gjøres med glassfiberstøping og liming av teak på glassfiber. Ingen store arealer. Har tenkt å prøve å presse flatene sammen ved hjelp av vakuum og tror også i det ene tilfelle er det nesten det eneste som ville fungerer. Men hva slags utstyr kan brukes? Proff utstyr koster vel en 4-6 sifret beløp. Epoxy herder sakte, dvs vakuum må holdes vedlike automatisk i en del timer. Kanskje man kan kjøpe ferdig vakuum på boks? Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Du kan kjøpe vakumpupe hos jula 1495,- Eller hos Moderne kjøling.. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Hallaron Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Sikkert et tåpelig spørsmål, men kan man bruke en kassert støvsuger? Eller snakker vi mye mer sug? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
BMP Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Støvsuger går ikke men gamle kjøleskapskompressorer fungerer utmerket. Og så er de gratis? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Jeg mener bestemt at olaf på Sandøy båtdekk i begynnelsen (10 år siden) brukte en støvsuger. Han tapet tykk plast folie 0,15-0,20mm fast over det som skulle limes, deretter monterte han støvesugerslangen inn under folien og tapet tett rundt. støvsgeren sto på til limet var herdet. Undertrykket virker merkeli godt! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
OT-flyktning Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Men støvsugeren får vel da ikke kjøleluft!? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 var derfor jeg tenkte kassert - den holder sikkert en liming eller to? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Executive Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Støvsuger type "industri" eller sentralstøvsuger med separat motorkjøling går bra. Mor's støvsuger trenger luftgjennomstrømming for å kjøle motoren. De brenner fort. Mye røyk også Jeg har prøvd. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Hallaron Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 ahh Ok - blir det samme med en gammel kjøleskapmotor? Eller vil den tåle og stå og brumme og gå et par timer til epoxyen er herdet? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Håp Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Melkemaskin.... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Gammel kompresor fra kjøleskap eller fryseboks fungerer utmerket selv har jeg et opplegg hvor jeg har koblet til en lavtrykspresostat som stopper den på 0,2 bar abs slik at den ikke går mer en den trenger. Om man ikke bruker noen presostat tåler den fint og gå noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 hysj!!! Bare mellom oss: hva har dere gjort med det miljøskadelige kjølemedium da dere bygget kjøleskapskompressoren om til en vakuum-luftpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Jeg var på den lokale miljøstasjonen og fikk pluke den kompresoren jeg ønsket fra kjøleskap de alerede hadde tømt. Forøvrig får mann ikke nok vakuum fra en støvsuger til og få til en orntlig støp. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Ok, visste ikke at de tømmer mediet der. Trodde det gjøres på mer sentrale mottak. Der vet jeg hva jeg prøver! Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Unskyld min uvitenhet. Å lime under vakuum har jeg aldri hørt om før, så her lærer man mye. Men hva med temperatur,har den stor betydning ? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Med en skikkelig vakuumpumpe kan du få et godt resultat. Men det krever at bagen blir tett, og nok kapasitet på pumpen. 1 bar undertrykk tilsvarer en kraft på 10000kg pr m2. Brukes når teakdekk legges på båter. Husk å lage resinfelle mellom pumpa og støp. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Busch Vacuumteknikk i Drøbak. Eksperter på, utrolig nok, vacuumpumper. Ellers kan du høre med Nes Sledeverksted på Hedmarken. De demostrerte injection støp på Lillestrøm messa. Er 98,2% sikker på at de brukte Busch pumpe. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Honduras Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Jeg har skaffet meg en kjølekompressor, og skal bygge meg en vakuum-pumpe slik som denne: The Cheap Little Sucker Kjølemedium? jeg kappet av rørene, og innen jeg hadde fått skrudd løs kompressoren var det ikke noe kjølemedium å levere noe sted... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
aileenll Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Honduras says:"Kjølemedium? jeg kappet av rørene, og innen jeg hadde fått skrudd løs kompressoren var det ikke noe kjølemedium å levere noe sted... wink.gif" Og du bruker vel honduras mahogny og? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Honduras Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Og du bruker vel honduras mahogny og? Vanskelig å få tak i her i landet, dessverre... Nå forsøker jeg etter beste evne å bevare miljøet, så i ærlighetens navn skal jeg innrømme at det ga ingen god følelse å kappe rørene, men jeg måtte ha den kompressoren, bare måtte ha den.... Utenom det prøver jeg å være snill... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sodne Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Fantastisk bra tråd, eg har brukt industri støvuger, til vanlig bagging, men til større støp og VIP, så ville jeg hatt større saker, den bonde ideen er ikke dum, flere bønder slutter med melkeproduksjon,og har en proff vakumpumpe stående. skal absolutt prøve den kjøleskap ideen. hvor tapper de disse hen? Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
aileenll Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Hunduras sier:"Utenom det prøver jeg å være snill... wflag.gif " Helt sikkert, ble bare fristet Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
OT-flyktning Svart 24.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Var ikveld på den lokale gjenvinningsstasjon og de leverer kjølemøbler fra seg helt - ingen kompressor uten kjølemedium å få der, med andre ord. Kanskje det blir denne JULA-kasse? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Du kan jo kjøpe en her for kr 1.195 inklusiv manometersett.Vakumpumpe Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Ser ut om det er den samme som Jula har. Det blir nok vakuum-pumpe til jul til meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.