Jump to content

Båtmarkedet - en liten hypotese..


Sveinhj

Recommended Posts

Etter å ha sett lista fra Båtmagasinet over permitteringer og oppsigelser blant norske båtprodusenter, samt utsikter for nedadgående rentenivå, tar jeg sjansen på en liten hypotese:

 

- tilgangen til nye båter avtar, etterspørsel øker blant de produsenter som er igjen, men kamp om kundene, noe som medfører gunstige priser på nye båter.

-bruktbåtprisene stiger igjen pga det ovenstående og pga lavere rente - derfor ha is i magen dere som skal selge!

-økt import fra land som er rammet av finanskrisen, USA, Island(?), deler av Europa.

 

Det er med andre ord lys i tunnellen!

Link to post
-bruktbåtprisene stiger igjen pga det ovenstående og pga lavere rente - derfor ha is i magen dere som skal selge!

-økt import fra land som er rammet av finanskrisen, USA, Island(?), deler av Europa.

Er ikke dette en liten selvmotisgelse ?... hvordan kan bruktbåtprisene stige samtidig som det blir gunstigere å importere fra utlandet?

 

Jeg tror ikke brukbåtprisene kommer til å stige, men tvertimot falle ennå mere...... med mindre den økonomiske nedgangen snur raskt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er jo et element til; hvis du har en ny/nyere båt idag, og hypotetisk kan tenkes å selge denne om 5 år. Så vil det i en "normalsituasjon" (de siste tre årene) bli produsert og solgt mange båter, nyere enn din, som kan tenkes å konkurere med din når du skal selge.

 

I dagens marked, om det varer noen år, så blir det produsert og solgt veldig få "konkurrenter" til din båt. Slik at når du selger om fem år, og etterspørslen (antageligvis/forhåpentlig) har tatt seg opp igjen (aggregert + latent), så vil det svake tilbudet drive bruktprisen opp.

Link to post

Enig med Sydvesten. Ikke et lite lyspunkt i dagens situasjon en gang, som tilsier økende kjøpekraft, gunstigere bankbetingelser eller mindre utbud av bruktbåter. Dessuten er krona i fritt fall, m.a.o. dyrere å handle i utlandet. Tenker da ikke båt men andre forbruksvarer som mat og flatskjermer, data osv.

 

De som har båt vil i større grad beholde den de har. De få som må selge, vil måtte selge til lavere pris. Man kan vente til våren, men da er situasjonen til moder Norge ende verre. Når julefeiringa har lagt seg og kulda setter inn for alvor med økende strømpriser og forfall på forsikringer og kommunaleavgifter, da hardner det til. En skikkelig dommedagspreken dette. :cryin:

 

Er stygt redd for at det er dette vi vil se. Økt arbeidsledighet med 100.000 flere uten jobb i mai 2009 osv, osv. Samme leksa om igjen som fra 87 til 92. Betal ned gjeld de dere greier er nå mitt råd.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Ennå mere Sydvesten?

Nå tror jeg ikke at bruktbåtprisene har falt nevneverdig ennå, men at det evt. vil skje til våren dersom ikke finanskrisen blir løst i løpet av vinteren. Det tar mye lenger tid enn som så å notere seg et åpenbart fall i bruktbåtprisene.

 

Det vi opplever nå, er kun få enkeltstående og tilsynelatende nødvendige prisreduksjoner, som bare skapes av de som vil/må selge nærmest for enhver pris.

 

De store utslagene i noen retning uteblir de nærmeste månedene.

 

Det Svenning skriver harmonerer godt med den situasjonen som jeg tror oppstår dersom det blir tørke i nybåtslaget i 4-5 år fremover.

Link to post

Hmmm..... hvem har rett mon tro??

 

Håper det er Edo, men frykter det er Sydvesten :rolleyes:

 

Jeg tror (håper) at det om kort tid snur og at bruktprisene sabiliseres/øker. Det er er markedet som bestemmer dette - altså etterspørselen. Når det produseres færre båter (p.g.a. div konkurser) blir det "flere om benet" på sikt. Når (og det er kun et tidsspørsmål) det igjen blir bedre finansielle tider, vil prisene stige. Da har folk igjen penger å kjøpe for og mindre å velge i........håper jeg :wink:

Link to post

Hvis vi fortsatt tror på forholdet mellom tilbud og etterspørsel som primær prisdriver i en passe stor og åpen økonomi, så prediker jo teorien at en vridning mot økning i etterspørslen er med på å drive markedsprisen opp.

 

Iogmed at det selges få nybåter, vil jo tilbudet på nyere bruktbåter får en svakere utvikling iår. Sansynligvis også neste år. Hvor lenge er det mange teorier om. Samtidig er etterspørselen særdeles lav. Hvilket tilsier at markedsprisfastsettelsen vil skje på et lavt nivå.

 

Hvis/når etterspørslen øker igjen, så rekker ikke tilbudet å vokse like fort. Det skulle tilsi at vi i en periode får en sterkere økning av markedsprisen. Til tilbudsvolumet er bygget opp igjen og markedsprisen har stabilisert seg på et "normalnivå".

 

Jeg sier ikke at dette er "sannheten", men jeg tror det er en mulig teori.

Link to post
bedre finansielle tider, prisene vil stige. Da har folk igjen penger å kjøpe for og mindre å velge i........håper jeg :wink:

Tror vi er enig, Mathilde. Vi må ikke glemme at vi snakker om flere forskjellige segmenter innenfor båtmarkedet og ikke minst forskjeller i produksjonsvolum. Jeg tror at de som berger seg gjennom krisen er de som har vært fornuftig og holdt igjen ift økt etterspørsel (ikke oppbygging av store lagre), måteholdne ift produktutvikling og med lavest mulig faste kostnader, mao relativt små produsenter med "tidløse" produkter.

Link to post

Såvidt jeg kan skjønne (og det er ikke mye vil sikkert noen si) så er det INGEN lys i tunnelen i verdensøkonomien. Det er INGEN tegn på at dette er en kortvarig krise. Av G8 landene er det så langt 3 land (Tyskland, Italia og Japan) som har resesjon. Det vil helt sikkert komme flere. Når økonomiske stormakter har negativ vekst i lengre perioder (en resesjon defineres av negative tall i mer enn 6 måneder), så vil det få betydning for alle handelsparter, selvsagt også Norge. I øyeblikket er vi inne i en periode hvor eksperter og media hauser opp krisen slik at folk blir lammet og redde for å gjøre alle typer investeringer. Det fører til at krisen akselererer enda raskere, og virkningene kommer raskere enn alle hadde trodd. Vårt moderne mediesamfunn med masse informasjon gjennom blant annet internett og nettaviser er en av årsakene til masse spredningen av destruktive økonomi nyheter. Børsen er mer følsom enn et gjennomsnitts kvinne, og bare svake antydninger om negative resultater og endringer gir røde tall. Media er ofte synderen gjennom formidling av rykter og spekulasjoner, men mange bransjer har et ben i graven og det andre på et bananskall selv i gode tider, så det er veldig lite som skal til for å velte hele lasset. Bil- og båtbransjen er eksperter på "å ta av" i gode tider, og gå kraftig på trynet når det butter i mot.

 

Men hva kommer til å skje med båtmarkedet? Det er jo det som er vårt fokus her. Min hypotese baserer seg på to sannsynligheter:

 

1. Krisen er bare i sin innledende fase, det vil bli langt tøffere

2. Krisen vil være langvarig (minst 4-5 år)

 

Prisveksten på nye båter vil mest sannsynlig stoppe. Det skyldes tre faktorer.

1. Det vil bli færre produsenter og produkter i markedet. De som klarer seg er de som har lagt opp kapital og kvittet seg med gjeld. De kan produsere billigere fordi arbeidskraften mest sannsynlig blir billigere på grunn av økt arbeidsledighet.

2. Det er langt færre kjøpere i markedet, og konkurransen om kundene tilspisser seg. Ettermarkedet vil bli den mest lønnsomme delen av bransjen

3. Eksport av båter til utlandet er en viktig inntektskilde for norske produsenter, utsiktene for eksporten ser enda dårligere ut enn i 1987-1990. Det skyldes at denne krisen er enda mer alvorlig i resten av Europa.

 

Prisene på bruktbåter vil falle kraftig. Det skyldes

1. Økt arbeidsledighet i kombinasjon med optimistisk belånte båter

2. Færre kjøpere i markedet

3. Langt flere båter til salgs.

 

Tiden vil vise om alle dommedagsprofetier slår til :tongue:

Senior-du er min helt!

Link to post

Jeg mener at vi bør ha litt is i magen her, hvor mye har Ola normann egentlig hitill merket av denne krisen?

 

i mine øyne ikke veldig mye! Renten er jo steget noe men det greier de fleste av oss og bære. Nå er renten igjen på vei ned og nå vil det være avgjørende at norge får i gang større offentlige prosjekter innen bygg og anlegg der jeg mener at risikoen for økende arbeidsløshet er størst, i hvertfall i første omgang.

 

Jeg driver selv i bilbransjen(bruktbil), og der er det i følge media dommedags tendenser, men vi har aldrig solgt så mye som nå så jeg kjenner meg ikke igjen her! Det jeg mener er viktig nå er som kristin halvorsen sier BRUK PENGENE DERES! det er det beste vi kan gjøre for å sikre våre arbeidsplasser.

 

Jeg ler av kunder som kommer inn og tror de kan få oss til å betale for at de skal få seg en ny bil til innbruddspris.

Jeg tror at bilpriser og båtpriser på sikt vil øke, nettopp på grunn av det lave nysalget men "time will show".

Dette gjelder selvfølgelig nyere kurante varer!!

Link to post

Jeg tror prisene ¨på brukt skal atskillig ned. Vi kan forvente en økt arbeidsledighet. Størrelsen på denne vil jeg ikke begi meg inn på. Det vil medføre att enkelte må selge noe av kapitalvarene. Huset går sist, bilen er større nødvendighet og gjerne ikke så kapitalbindene som en båt. Derfor ryker båten først.

 

Finansmarkedet skur igjen kranene, og enkelte må da selge båtene så rimelig att noen kjøper den rimelig raskt. Dette er en spiral som gjør seg gjeldene.

 

Men etter noen år, vil det Svenning skriver gjøre seg gjeldene. Båter fra tørketid og rett før, vil bli attraktive med en hyggelig pris. I tilegg har kanskje en inflasjon spist noe av lånet som gjør det hyggelig for de etablerte, mens det motsatte for de ikke-etablerte.

Vi sees!

Link to post
Jeg mener at vi bør ha litt is i magen her, hvor mye har Ola normann egentlig hitill merket av denne krisen?

Veldig lite. Det er det jeg synes er skremmende, hvor lite folk tar inn over seg situasjonen vi står overfor.

 

Jeg driver selv i bilbransjen(bruktbil), og der er det i følge media dommedags tendenser, men vi har aldrig solgt så mye som nå så jeg kjenner meg ikke igjen her! Det jeg mener er viktig nå er som kristin halvorsen sier BRUK PENGENE DERES! det er det beste vi kan gjøre for å sikre våre arbeidsplasser

Kan dette være et utslag av situasjonen, med vridning mot annenhånds- i stedet for førstehåndsmarkedet, altså folk er mer forsiktige?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Finansmarkedet skur igjen kranene, og enkelte må da selge båtene så rimelig att noen kjøper den rimelig raskt. Dette er en spiral som gjør seg gjeldene.

 

Pengemarkedet er på vei ned både på kort og lengre sikt og ekspertene forventer at Norges Bank skal sette ned renten igjen snart og at vi neste sommer vil se en boliglånsrente på rundt 4%. Hvis pengekranen er/blir stengt igjen så ville vel det bety økte renter og ikke lavere? Signalene er med andre ord at penger vil bli billigere, ikke dyrere, og at lånene vil bli lettere å betjene og behovet for å selge båten ikke like påtrengende. For de som fortsatt vil være i jobb, hvilket vil være de aller aller fleste, så vil ikke kjøpekraften være særlig annerledes enn siste 2,3 eller 4 årene og det har da ikke vært så ille, tross alt, etter mitt syn!

 

Det vi aboslutt ikke kan forvente er fortsatt sterkt økende kjøpekraft år etter år, men ikke sikkert det er bare dumt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Mouche

 

Både riktig og galt. For de som ikke blir rammmet i den grad, vil de få lavere renter og en bedre tilværelse. Kanskje ikke den beste bonusen lenger men. Men de som jobber og blir rammet som industri/bygg og annlegg osv. Her kan det være at banken kanskje ikke er så fleksibel lenger, å krever å få realisert pengene sine. Det er ikke spes

gunstig idag for den som må selge.

 

Det er det jeg mener med å skru kranene igjen. Finans safer mer, og kan lettere ty til tvangsinnløsning. Men ikke så lett som den offentlige. :wink:

Vi sees!

Link to post
Signalene er med andre ord at penger vil bli billigere, ikke dyrere

 

husk også på at verdien av det vi belåner er fallende, slik at det vi i fjor kjøpte for 100 kr. nå er verdt kanskje 80, mao. negativ avkastning som langt på vei overstiger litt fallende renter. Effekten på privat økonomien har nok ikke slått til for fullt, men den kommer.

 

Den tiden vi har vært gjennom nå med lave renter og ekstrem verdiøkning på bolig, aksjer, båt (?) etc. har vært reneste viagraen for forbruket. Jeg kan ikke fatte noe annet enn at kombinasjonen middels høye renter og fallende økonomi skal virke inn på båtmarkedet også.

 

Nå er det jo ikke slik at hele norges befolkning selger med tap om dagen, men opplåning med sikkerhet i hus er nok i en fallende trend om dagen, mao. mindre pæng til moro. Verst stilt er imidlertid de som mister jobben om dagen (det er ikke så få), som kanskje samtidig må selge i et fallende marked uten mulighet/vilje til å komme inn igjen før det har steget en stund.

 

For oss som er så heldige å fortsatt ha jobben er egentlig dagens situasjon grei, det er priskorrigeringer i flere markeder. Samtidig presser Norges Bank ned rentene til tross for at vi ligger over inflasjonsmålet.

 

Lav rente + høy inflasjon => lånet "ordner seg selv". Tipper det er endel her på forumet som hadde huslån på 70-tallet og husker hva som skjedde med det lånet.

 

(KPI er vel korrigert for eiendomspriser)

 

- anders m.

Link to post
Her kan det være at banken kanskje ikke er så fleksibel lenger, å krever å få realisert pengene sine. Det er ikke spes

gunstig idag for den som må selge.

 

Det er det jeg mener med å skru kranene igjen. Finans safer mer, og kan lettere ty til tvangsinnløsning. Men ikke så lett som den offentlige. :wink:

 

Så lenge debitor betaler løpende forpliktelse i form av renter og avdrag så er det absolutt ingen grunn til å tro at banken vil gjøre noe annet enn å si "takk"! Hvorfor skulle bankene være så dumme at de strammer inn overfor de som kan og vil betale sine forpliktelser? Og i dag er det vel enda viktigere for bankene å opptre rasjonelt og ikke skape ytterligere panikk da det vvel il være ris til egen bak?

Penger er en vare på lik linje med en hvilken som helst annen vare og det er et tap for banken å ikke låne ut, det må de for å ikke gå konk selv.

Det er heller ingen grunn til å tro annet enn at de aller fleste her i landet vil klare å overholde sine forpliktelser, gudskjelov!

Kan ikke huske å ha hørt om noen eksempler hvor banken har krevd lånet innfridd fordi lånet var større enn underliggende verdi på huset, forutsatt at lånet ikke var misligholdt. Ikke på 70-tallet, ikke på 80-tallet og ikke på 90-tallet hvor vel dette var situasjonen for en del i løpet av alle disse ti-årene!

 

Prøver ikke å påstå at situasjonen ikke er alvorlig, men kan ikke dele de nokså mange dommedagsprofetiene som jeg leser her, og andre steder så jeg gjentar; når den siste optimist har blitt pessimsit så er det på tide å kjøpe og mitt spørsmål er;

 

 

Rekk opp hånden alle dere som er optimister! :wink:

 

ps

en arbeidsledighet på 2% betyr faktisk at 98% er i jobb!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Mouche, nå er jeg en optimist.

 

Og tenker litt anderledes. Selger jeg billig, kjøper jeg billig. Og hadde jeg vært i markedet for ny båt, hadde jeg prøvd å selge. FORDI jeg ville forventet att mellomlegget

blir mindre i de "trange" tidene. Man gjør gjerne gevinster i disse tider, hvis man ønsker å kjøpe seg opp. Dette enten det gjelder båt, bil, hus eller hytte.

 

Derfor er tiden inne til å handle aksjer, hytte, hus, båt eller bil. Er likvidene i orden er det en lønnsom tid. Utrops-pris og kjøps-pris pleier å ha ett greit sprik i disse tider.

Vi sees!

Link to post

Godt innlegg Mouche!

Jeg er helt enig i at situasjonen er alvorlig. Jeg er også enig i at det kommer til å ta tid før vi kan si at vi er tilbake i en mer eller mindre normalsituasjon. At det kommer til å ta et år eller flere er nok sansynlig.

 

Men, det er dumt, og samtidig bidrag til selvforsterking når vi presenterer dommedagsprofetier uten sammenheng i realmekanismer.

 

Jeg tror fortsatt på markedsmekanismene.

 

Jeg velger å dele situasjonen i fire faser;

Sjokkfasen. Fasen idag, markeder har stoppet fullstendig opp. Pristilpasningsmekanismer virker ikke. Selv artikler som blir satt ned ekstremt (halv "normalpris") blir ikke solgt. Markedet har stoppet fullstendig opp.

 

Stabil krise. Markedet starter opp igjen, men på et veldig mye lavere nivå enn før krisen startet. Denne fasen kan vare et år kanskje mer. Vanskelig å spå.

 

Tiltaksfasen. Krisen er stabilisert, og iverksatte tiltak får tid til å virke. Myndighetene forstår situasjonen bedre, og kan etablere bedre virkemidler.

 

Normalfase. Tilbake på et normalnivå, virkemidler har gitt virkning. Men, jeg tror nok ikke at markedssituasjonen da er tilbake til det den har vært de to siste årene. Vi må nok være forberedt på lavere priser og lavere etterspørsel. Så får vi jo håpe at vi kan gå inn i en ny vekstfase igjen.

 

Men, poenget mitt er at når vi kommer gjennom sjokkfasen vil fortsatt innarbeidede markedsteorier gjelde.

 

- Banker/investorer/finansinstitusjoner lever av å låne ut penger, og vil fortsatt leve av dette. Man vil vel ikke inndra lån som ikke blir misligholdt. En god kunde er fortsatt en god kunde.

 

- Forholdet mellom tilbud og etterspørsel vil fortsatt bestemme markedspriser

 

++

Link to post
- Banker/investorer/finansinstitusjoner lever av å låne ut penger, og vil fortsatt leve av dette. Man vil vel ikke inndra lån som ikke blir misligholdt. En god kunde er fortsatt en god kunde.

++

 

Dette er helt riktig Svenning. Men det har vært noen parametre som tidligere ikke har vært så synlige. Mange har hatt evnen til å betjene lån, har hatt store gevinster innen

børs/aksjer. Den eneste som ikke har klart det nogenlunde er vel folketrygdfondet. Dette har gått i en spiral, så plutselig har en mistet grunnstenen når markedet faller. Noen venter og tror det blir bedre igjen, mens den smarte tar tapet tidlig.

 

Da har forutsetningene endret seg fra og være en god kunde til å få utfordringer med fordringene. På lik linje hvis en skulle miste jobben. Da må noe selges for å få frigjordt

likvider. Andre henger seg på å senker prisbildet.

 

Dette er den såkalte panikkfasen. (Og det er her jeg ser muligheter). Jeg kjøpte en ny RIB med 15 hk med elstart og styrekonsoll for 32000,- . Og for den besparelsen kan man ha det hyggelig 2-3 weekender. :wink:

 

Men det går en tid så stabliserer markedet seg. De aller fleste finner ut att de har det bra, så begynner mønstret igjen. Handlingen opptar og prisene på brukt stiger igjen.

 

For vår egen del studeres priser på leiligheter nøye, dette har med våre 2 teenage å gjøre.

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...