Guest Avmønstret# Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Maika skrev 26 minutter siden: https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=51175 8 år og groe kan strykes av med hånden er imponerende. Hempel sier at deres Silic one vil slippe groe/slim osv ved 8 knop og oppover. Litt for raskt for en sedat seilbåt, men når groe kan fjernes så enkelt så er det ikke så nøye egentlig. Finnes i hyllene hos de fleste forhandlere i Norge. Tidligere måtte en slipe helt ned og bygge opp på nytt, nå har de endret så en kan pusse jevnt og fint, påføre en heftprimer og så legge Hempel Silic one i to strøk. Har planer om å prøve ut dette på rorene mine for å se om det er noe jeg skal ha på hele båten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Er det ikke litt underlig at "i det øyeblikk" det blir miljøfokus så dukker det opp, som troll av eske, løsninger som er veldig mye bedre enn det som har vært tidligere? Her har vanlige båtfolk pussa og slipt så giftstøvet ligger som ett teppe på alle opplagsplasser og tonnevis av gift går rett i bakken, og på sjøen, hvert år. Plutselig tryller produsentene frem giftfrie løsninger som varer i 5-6-7-8 år. Bare å vaske av med myk klut.... Link to post
hanto1 Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 8 år med kun avspyling ifb årlig slipping høres jo forlokkende ut. En glatt og ren bunn sparer en god del diesel. Noen tiår med båt har dog gitt meg erfaring at det er langt mellom vidundermidler som faktisk virker. Link to post
Maika Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 (redigert) Jeg pusser ned det gamle bunnstoffet denne vinteren og jeg seiler ofte i mer enn 8 knop, kanskje jeg skulle teste ut silikon... Redigert 25.Oktober.2018 av Maika (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Maika skrev 29 minutter siden: Jeg pusser ned det gamle bunnstoffet denne vinteren og jeg seiler ofte i mer enn 8 knop, kanskje jeg skulle teste ut silikon... Har lest et par engelske tester og det virker å være gode greier. Men en må ikke tro at det ikke gror, for det gjør det i følge testene, men det går utrolig lett av, da over 8 knop eller bare "stryke av" på ene eller andre måten. Og i Ran sailing så filmet han svigerfars båt som stod på land med silikon etter x sesonger. Så ut som ny under, helt glatt og blank etter at den var spylt ren ved opptak. Link to post
EiSvIn Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Gammel tråd, men jeg tillater meg å hente den opp igjen ettersom det stadig er endringer og oppdateringer innen problematikk og kjemi. Biltema Kobberoksidbasert bunnstoff, 459,- for 2,5 liter Maritim Selvpolerende bunnstoff, 749.- for 2,5 liter Jotun Nonstop, 1449.- for 2,5 liter Jeg har tidligere brukt Jotun Supreme, som har fungert veldig bra, men da har jeg ikke tatt opp båten på vinteren. Men nye båten skal jeg skal jeg ta opp igjen til høsten, så jeg trenger bare noe som holder en sesong. Hvor stor er egentlig forskjellen på Jotun og Biltema sitt bunsstoff i dag? Link to post
Bruflaat Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Yrkesbåt her, sakte fart, mye i bruk. Prøvde biltema 2022 sesongen og gikk over til Jotun seaforce 30. Forøvrig mye billigere med 1800kr for 20l også. Merkbart mindre slim så langt ihvertfall, Biltema fungerte jo også greit men holder en knapp på jotun, også grei pris. Edit: fargen gikk fra svart biltema til rød jotun, om det har noe å si vet jeg ikke. Link to post
Lenasmartin20 Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Har brukt sort bunstoff fra Biltema de siste 12 år, på en Draco 20 og en Alicraft 27, begge 25-30 knops båter. Ikke noe å utsette på dette i mine øyne, lite groing o.s.v! Nå skal det sies at jeg ikke har brukt noe annet, så har ikke noe å sammenligne med! Link to post
Jomes Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Har kun brukt Biltema bunnstoff de siste 12 årene , og jaggu ikke mye groing . Bortimot ingenting. Veldig fornøyd . "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn