Jump to content

Noen som har testet Biltema bunnstoff?


NSB

Recommended Posts

Har brukt Seajet 033 fra den tiden Seajet var ett rimeligt bunnstoff alternativ. Det er det ikke lengre.

Vurderer derfor å prøve noe nytt.

Hva med bunnstoffet til Maritim? Noen med erfaring?

Ser at Maritim og BT har samme pris for 2.5 ltr. 489,- mens 2.5 ltr seajet 033 koster 798,-

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne gitt det en sjanse til og sett om jeg faktisk var uheldig med boksen, men Jotun viser seg å funke helt utmerket uten antydning til groing. Så da velger jeg heller å betale litt ekstra og ha en "rask" båt hele sommeren++ enn å ta sjansen på at jeg må gjøre jobben på nytt noen mnd etter at jeg har tatt vårpussen.. 0,5 - 1Knop forskjell utgjør mye når man er på langtur.

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Har brukt Seajet 033 fra den tiden Seajet var ett rimeligt bunnstoff alternativ. Det er det ikke lengre.

Vurderer derfor å prøve noe nytt.

 

Samme her,det kom forresten ganske dårlig ut i testen til båtliv også for noen år sden, scoret greit på båt som var ofte i bruk, men dårlig på båter som lå endel på sjøen uten bruk...

Link to post
Share on other sites

Hva med bunnstoffet til Maritim? Noen med erfaring?

 

Jeg har brukt Maritims sorte bunnstoff i 3 sesonger nå. Båten ligger kun på sjøen i sommersesongen og er en typisk "godværsbåt", dvs. har ligget mye ubrukt de siste somrene. Bortsett fra områdene rundt rorhylsa og på hylsebeslaget til akslingen, hvor det kan sitte noen ruer, har det kun vært "slim" å spyle bort ved opptak disse sesongene. Jeg ser ingen grunn til å bytte bunnstofftype til neste år.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk over fra Hempel selvpolerende, til Maritims selvpolerende. Har en skjærgårdsjeep, og tok opp i helgen. Litt grønt i vannlinja, lett å fjerne, ikke noe rur. Så er veldig fornøyd. Jeg leste en positiv test, er ikke sikker på hvor jeg fant den, men Maritims bunnstoff er omtalt her http://www.redningsselskapet.no/Sikker+til+sj%C3%B8s/Vedlikehold/Bunnstoff+%E2%80%93+ikke+til+s%C3%A6rlig+besv%C3%A6r.118740.cms

Link to post
Share on other sites

Har en Onkel med en Princesss som ligger i Halden, både han og de fleste han kjenner sverger til bunnstoffet fra Biltema, han bruker båten mest ved Hvaler og langs vestkysten av Sverige. Sjøl bruker jeg Biltema bunnstoff, er sånn sett heldig at båten ligger i ferskvann men bruker båten ned til Hvaler å plasker rundt omkring der på sommern, aldri sett noe mens jeg har ligget ved hytta på Hvaler, og selvfølgelig aldri noe i hjemmehavn av naturlige årsaker :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Dersom det er Seajet som produserer bunnstoffet til Maritim, kan jeg vanskelig tenke meg at det er fremstilt på en annen kjemisk/teknisk måte enn Seajet sitt originale produkt. Jeg VET ikke noe om dette, men kommer selv til å prøve Maritm selvpolerende i år. Har ellers i alle år siden det kom på markedet brukt Seajet. Skal bli interessant å se om resultatet til høsten er markbart forskjellig.

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Biltemas bunnstoff produseres nok på samme fabrikk og etter samme oppskrift som andres merker! 

Akkurat som Lerum syltetøy, tappes bare i en egen boks før det kommer et annet merke å får samme suppa. 

Biltema Epoxy er likedan, tappes på en kjemisk fabrikk i ( tror det er Stockholm ) som også leverer mye annen epoxy! 

Det hele handler om kvantum og pris! 

Jeg er forøvrig strålende fornøyd med bunnstoffet, men fikk ikke kjøpe det i går forde det var trukket fra markede????

Link to post
Share on other sites

Der jeg smurte på Maritim sitt bunnstoff i fjor vår, har det nå begynt å skalle av endel. (Båten har stått på land siden i fjor høst.)

Der jeg smurte med Jotun (eller var det Hempel?), sitter det godt på fortsatt. Pusse bunnstoff er en drittjobb, så jeg kommer til å droppe de billige alternativene framover.

Link to post
Share on other sites

Hrjensen skrev 15 minutter siden:

Biltemas bunnstoff produseres nok på samme fabrikk og etter samme oppskrift som andres merker! 

Akkurat som Lerum syltetøy, tappes bare i en egen boks før det kommer et annet merke å får samme suppa. 

Biltema Epoxy er likedan, tappes på en kjemisk fabrikk i ( tror det er Stockholm ) som også leverer mye annen epoxy! 

Det hele handler om kvantum og pris!

 

Jeg tror ikke det er så enkelt. Selv om ting produseres på samme fabrikk, og kanskje på samme samlebånd, kan innholdet være forskjellig. Det er ikke fabrikken som avgjør kvalitet/egenskaper, det er de som bestiller produkter som gjør det.

 

Bare se på originalprodukter vs kopiprodukter fra Kina. Det kan være fra samme fabrikk, men originalproduktet kan være produsert etter andre spesifikasjoner (materialvalg, godstykkelse, kvalitetskontroll osv). Tilsvarende kan det være med bunnstoff - hvis billigprodusenten har i litt mindre Lurium X (eller erstatter Lurium X med Lurium Y) for å spare penger så kan produktet få reduserte egenskaper.

 

Merk at jeg ikke sier at det alltid er sånn, men det er nok av dokumenterte tilfeller av at det er tilfelle.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg bruker Sort biltema bunnstoff for 7 sessongen på 2 ulike båter! Holder til i kragerø og aldri hatt noen form for groing, bare litt slim i vannlinja.  Mulig det ikke er kategorisert som selvpolerende, men min oppfattning av hva selvpolerende bunnstoff vil si, så tør jeg påstå at det hvertfall oppfører seg som selvpolerende, ved at laget blir "slitt" i.l.a sessongen! Jeg kjører variert fra 8 til 35 knop, men går mest 8-12!

 

Så ja, jeg kan anbefalle biltema! Har dog hørt at generelt er det mindre groe på mørkt enn lyst bunnstoff, så f.eks hvitt biltema bunstoff kan jeg ikke uttale eg om!

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Biltemas selvpolerende blått bunnstoff en god del sesonger, men har de siste 3 sesongene brukt fra et annet merke, husker ikke navnet i farten, men ifølge selgeren (sønnen min) skal det være mye bedre. Jeg får det til en grei pris, så derfor har jeg brukt dette, men jeg må si at jeg har ikke registrert noen forskjell i groing. Nå er det siste jeg har brukt sort, men jeg vet ikke hva det har å si. Jeg må likevel innrømme at det er lettere å smøre på.

Link to post
Share on other sites

heira skrev On ‎28‎.‎04‎.‎2004 at 14.07:

Det er ikke mye jeg kjøper på biltema men bunnstoffet har jeg brukt i 3 år nå og er ganske overrasket :lol:. Lett og påføre, lett og få av og det sitter på om høsten når båten går på land :flag:.Det beste er at det ikke gror en dritt på det :nono:. Det er ganske mange av våre medlemmer som har begynt å bruke dette stoffet, som ligger hele sommeren i skjebergkilen uten et eneste skjell i bunnen :diving.

 

Hatt båt i Skjerbergkilen (Walberg) i snart 10 år. Kun brukt Biltema bunnstoff og aldri hatt en enseste flekk med gror. Det blir en del slimete alge vekst med ikke annet. eg tynner den ut ganske mye og påfører kun et tynt lag hvet år. Ser ingen grunn til å forandre på noen ting der

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Vdub skrev for 2 timer siden:

Tok opp en båt i dag som har ligget på sjøen i 2 år nå med biltema bunnstoff. Var nesten ikke grodd noe på den så her blir det å fortsette med biltema bunnstoff ?

 

To år, og nesten ikke grod? Nesten så man ikke tror det. Trodde alle bunnstoff (uten kobber) i dag grodde. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Vdub skrev for 2 timer siden:

Tok opp en båt i dag som har ligget på sjøen i 2 år nå med biltema bunnstoff. Var nesten ikke grodd noe på den så her blir det å fortsette med biltema bunnstoff ?

 

Vel, jeg var under båten min og skrapte for noen dager siden. Den har vært på sjøen med BT bunnstoff i 18 mnd og blåskjell dekket hele den flateste delen under. På sidene har det grodd rur siden i sommer. 

 

Men jeg har seilbåt så det går stort sett sakte, og jeg har ikke brukt båten mye i år. 

Link to post
Share on other sites

Det meste av selvpolerende virker ok bare man bruker båten nok. Har også hatt båten ute 18 md uten groe, men har da brukt den minst en gang i uka. Ser dette i havna, vi er noen få som bruker båten mye, får kun litt slim etter 12 md mens andre "gror fast" etter et par måneder på sjøen.

Bunnstoff som virker hele året eller hele sesongen om båten ligger ubrukt får man ikke i vanlig handel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...