Sun Flyer Startet 24.November.2008 Del på Facebook Startet 24.November.2008 Et par i Bergen får ikke leid leilighet og må bo i båten. http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article665836.ece Det er selvfølgelig frustrerende og fordomsfullt at Ola Nordmann nekter å leie ut til utlendinger. Men er ikke løsningen å kjøpe en litt større båt, da? Syns artikkelen kan virke litt stigmatiserende for oss som bor i båt frivillig. Men jeg skjønner frustrasjonen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
TrondT Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Det jeg ikke skjønner er hvorfor han/de ikke klarer å finne et sted å bo på Askøy til under 9000/mnd...vel er Askøy tett på verdens navle, men vi bor ikke midt inni TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
SRA Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 øhh stigmatiserende, hørt mye fra den kanten.... Helt enig. I havnene derimot kryr det av disse "sjøens brunsnegler".. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Hvor stor båt får man egentlig for 9000,-/mnd? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Astor Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Dama hans vil ikke bo i båten. Han må med andre ord velge mellom å bo i båt eller finne seg at nytt kvinnemenneske. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kosmix Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Skjønner ikke hvorfor de klager når de har mulighet til å bo i den fine båten, men hvis de på død og liv skal ha leilighet på land er det virkelig synd at de diskrimineres. Har selv bodd litt rundt omkring i landet som student, og det finnes mange rare utleiere - selv om jeg heldigvis oppfatter dem som et mindretall. Utrolig hvilke regler de lager! Båtboerparet må vel fortsette å lete litt, men de finner nok en ålreit utleier snart... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Enzo Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Hun fryser ! Kanskje en idè å sette på litt mer varme og stå han av over denne vinteren , kanskje de innser at de ikke vil flytte på land bare de lar dette får synke litt inn Sitér dette innlegget Link to post
Merte Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Syns det så ut som en fin båt jeg... Hadde det vært en 20 fots snekke med kalesje, så hadde jeg kanskje vært litt gira på å finne meg noe på land jeg også.. men synes ikke dette så så ille ut på bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Den der artikkelen der viser bare hvor patetiske enkelte kan vere. Få frøken i jobb! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Stakkars jeg som har hold ut i seks og halvt år Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Jeg kan godt forstå at båtboerlivet ikke passer alle, men i dette tilfelle tror jeg vi prater om litt spesielle folk! Jeg synes i hvertfall ikke synd på de, og flesteprten av de jeg kjenner bor ofte i mye mindre båter enn den de bor i. Dessuten betaler flesteparten enda litt mer enn de stakkarene gjør i "husleie". Det kan godt tenkes at denne journalisten også ønsket å lage en slik reportasje. JEg ble nemlig kontaktet for et par uker siden av en journalist som skulle intertvjue et par som bodde i båt i bergen fordi de ikke fikk leilighet. De ville lage en greie om at press på leiemarkedet, finanskrise osv. tvinget folk til å bo i båt. Jeg svarte på alle spørsmålene han hadde i forhold til det å bo i båt, men han virket lite interessert da jeg avviste at det er flere og flere som flytter i båt av økonomiske årsaker, men at det i de fleste tilfeller handlet om å realisere en gammel drøm om å å prøve å bo i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Noen burde kanskje tipse dem om BP forumet, hvor det er plenty med råd om forskjellige varmekilder i båt. Det er idag ingen grunn til å fryse i en tett båt, hvis man tar de nødvendige forholdsregler. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Kaftein ØL Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Et annen ting man også kan sette et spørsmålstegn rundt er hvorvidt det er menneskerett å bo akkurat der man vil ? Her i oslo-området er de også jevnlige oppslag om "stakkars" folk som ikke får leid eller kjøpt leilighet midt i oslo sentrum fordi prisene har blitt så høye. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Varmeovnen ble funnet opp for flere hundre år siden, pleier jeg å si når folk spør om det ikke er kaldt å bo i båt om vinteren. Det som ER kaldt er når du skal bevege deg utendørs på bryggeanlegget. Det blåser kaldt ved vannet midvinters. Men jeg respekterer at ikke alle synes det frister med å bo i en båt. Jeg fikk nok etter noen år, ikke fordi det var kaldt, men fordi det er praksomt å fylle vann, vaske klær osv. Helt topp et par måneder om sommeren, når man har en leilighet på land man kan reise tilbake til, men når alt du eier og har skal plasseres ombord blir det trangt. Riktignok bodde jeg i en betraktelig mindre båt en denne, men trangt blir det uansett. Sammenligner man med en leilighet på land blir det ikke mye plass å boltre seg på akkurat. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
rundtogrundt Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Det er jo en liten forskjell på å ville bo i båt og måtte bo i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Dei reagerte på at ein utleier ikkje ville leige ut til folk med unger... Sitat: - Da fikk vi beskjed om at de ikke ville ha leieboere med barn. Hva galt kan en femåring gjøre, Spør han. Ein femåring med tegneblyantar kan gjer nok ugang etter mitt syn. Og om utleiger var av den typen som liker å feste og ha litt folk, så må det være lov å sei at her i huset passer det ikkje å ha unger... Og er heilt enig med dere som sei at dei bør sjå etter leilighet litt utanfor sentrum, det finnes rimligere og mindre leiligheter, men det er vel kanskje "for" høge krav inne i bilete? Hilsen ein ensli 21-åring med månedleg utlegg på boliglånet på 11000kr i mnd! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Verre gikk det med denne karen. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Sannsynligvis det eneste landet i verden der en eier av flott havseiler kan sutre i avisen over at han ikke har råd til å leie seg en leilighet, og derfor må bo i den nydelige båten sin. Han har prøvd å selge den, men ingen vil gi overpris, så derfor er svaret på problemet at utleiere bør tvinges til å leie ut rimeligere, slik at han ikke behøver å selge båten. (det stod mellom linjene ) Å bo lenger fra byen er selvfølgelig uaktuelt........ Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Kanksje han få ikke leilighet rett og slett for de er litt sløv? Han ønsker å selge båten, få den oppslag i BT, men så ligger ikke båten ut på finn.no engang.... (Jeg fant den iallefall ikke nå jeg søkte seilbåt i Hordaland mellom 35 og 37 fot.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
jupan Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Ja hva klager de etter...? Hadde jeg hatt en 11 meter lang seilbåt, hva blir det - 36ft?, så hadde jeg sittet der og ledd og ledd og ledd av hvor mye mer penger jeg da hadde hatt til å reise rundt og ha det artig, og så mye mindre jeg hadde vært absolutt nødt til å jobbe for å ha råd til dette. Selv om jeg mest sannsynlig hadde jobbet akkurat like mye som nå (full tid pluss ganske mye mer), men kanskje hadde tillatt meg en litt lengre sommerferie til å seile. Det er bare å innse det mener jeg: det er en internasjonal - kanskje global - ØKONOMISK KRISE for tiden, og da er det ikke sagt at man kan bo nøyaktig som man vil! Det er sikkert mange unge par som flytter hjem i kjellerstua til den enes foreldre og liknende også i disse tider. Det gjelder vel bare å fire på kravene i et par år og stole på at etter regn kommer sol og at man etterhvert kan få råd til å bo mer "komfortabelt"... Og i tillegg, jeg hadde DIGGET å ikke ha plass til så mye drit som vi evner å fylle opp hjemmene våre med og måtte klare meg med et parti vanlige klær, kjøkkenutstyr og en gitar :) Og noen gode bøker om seiling, ski, turer, ekspedisjoner, og annet stas (pluss litt historie) som vi alle bør verdsette mer :) Tja... Noe sånt... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 øhh stigmatiserende, hørt mye fra den kanten.... Jeg blir i tvil om dømmekraften din når du ikke klarer å skille mellom en forside i en av landets viktigste aviser og en humoristisk etterslenger i en bavariadiskusjon... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 24.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2008 Men seriøst; Det som irriterer meg med artikkelen er at den bekrefter noen jeg allerede vet; nemlig at å være båtboer ikke blir ansett for en seriøs boform i norge. Litt på samme måte som at sykkel ikke blir ansett som et seriøst transportmiddel. Og det irriterer meg grenseløst. Tydelig at journalisten bare brukte båtgreiene som brekkstang for å skrive noe om diskriminering og det blir teit når han diskriminerer selv. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jupan Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Amen mann. Å bo i båt, det er klasse. Og det mener jeg helt fra bunn av sjela mi. Og det har ingenting med mye/lite penger å gjøre. Det har med individet og dets holdninger til egne drømmer og muligheter å gjøre :) En kan også være fristet til å hevde at slike tider som vi opplever nå, spesielt med finanskrisen i mente, er meget meget meget sunt for oss. Det vil forhåpentligvis tvinge de fleste av oss til noe vi ikke har gjort siden vi var barn: Å VELGE. Og i å velge ligger det også å velge bort visse saker og ting. Jeg husker da jeg var liten. Da kunne jeg ikke få alt jeg ville så jeg måtte velge hva jeg ville ønske meg og så spare til det. Bil er ut, sykkel er inn. Kunne ikke vært mer enig. Og jeg er en hykler som alle andre. Snekkerbilen går og går... Prøver å unnskylde meg sjøl med at jeg bruker trykkimpregnert tre i minst mulig grad og benker ut spikerne og bruker de på nytt... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Yes Sunflyer, du må finne en som føler seg diskrimminert på grunn av at han ikke fikk båtplass og stakkaren må faktisk bo i hus. Så lager du en reportasje om dette og få BT å legge det ut - det oppretter diskrimmineringsbalansen igjen. Jeg tror ikke at det blir vanskelig å finne folk som ikke har fått båtplass. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.