Jump to content

Lufting av motorrom


agun

Recommended Posts

Skal legge opp ny lufting til motorrommet som inneholder en Volvo TD70.

Jeg har to lufteventiler på hver side av skroget - ventilene er av standard type med spjeld, størrelse 10 x 30 cm.

 

Hva gir best ventilasjon - alle fire ventilene med spjeldåpningen vendt forover, bakover, eller forover på den ene siden og motsatt?

 

Kan det lønne seg å i tillegg montere en ventil i hekken for bedre luftgjennomstrømming.

Har i utgangspunktet sett for meg en installasjon uten slanger.

 

Hva er ideel motorrom temperatur (med forbehold om årstid), og hvor viktig er god lufting for denne motortypen?'

 

Noen som føler seg kallet til å dele kunnskap??

Link to post
Share on other sites

Dynamoen har ei kraftig vifte som du kan benytte deg av. Legg frem en kanal til akterkant av dynamoen slik at dynamoen suger inn kald uteluft. Du får da sugd inn store mengder luft som senker temperaturen i motorrommet og som i tillegg kjøler ned dynamoen. Det er ingen grunn til å skjule at høy temp. er dynamoens verste fiende.

Link to post
Share on other sites

Har en TD 70 selv, som får luft fra ett intak på hver side, den enne vend forover med slange som ligger i en bue litt nedi båten, her har jeg laget ett hull til drenering av event vann som måtte komme inn, den fortsetter så frem til dynamo.

Den på andre siden står vend bakover.

Dette er for liten lufting, da jeg må ha døra på gløtt når jeg har turtall på motoren for ikke å stjele lufta til danske byssa.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lufting av motorrom er noe det slurves svært mye med.

Tilstrekkelig tilgang på luft er omtrent like viktig som tilstrekkelig mengde kjølevann!

Generelt kan en si at luft temperaturen ved motorens luftinntak ikke bør overskride 50 grader Celcius. Høyere temperaturer vil føre til at motorytelsen faller, uforholdsmessig høye eksos temperaturer osv. Elektrisk utstyr som typisk også er montert i maskinrommet som batterier, ladere o.l. trives heller ikke spesiellt godt ved høye omgivelses temperaturer.

 

Når det gjelder selve utførelsen og størrelsen på luftingen kan du bruke følgende tommelfinger regler:

 

Nødvendig luftmengde Qa= 0.26196m^3/min per hestekraft

 

Når du har funnet nødvendig luftmengde kan du beregne nødvendig overflate areal på luft inntaket/luftinntakene ved bruk av følgende formel:

 

Areal (mm^2) = (39365,7 X Qa)/ Va

 

der Va er lufthastigheten i m/min. Va bør ikke overstige 609,6m/min.

Valget av en Va verdi påvirker, som du ser av formelen, overflate arealet på luftinntaket.  Stor Va gir små luftinntak, liten Va gir store luftinntak.

 

Husk også at luften som kommer inn også må slippes ut igjen. "Luft Ut risten" bør derfor har samme areal som inntaket.

 

Når det gjelder den praktiske utformingen av anlegget, bør du legge en kanal med tilførselsluft til motorens bakkant (motsatt ende av svinghjulet) i bunnpanne/veivaksel nivå.

Likeledes bør du sørge for at den varme luften ("ut luften") hentes ut  i "tak nivå" over gearkassen/svinghjuls enden av motoren.

 

Dersom det skulle vise seg at ventilasjons åpningene blir uforholdsmessig store for naturlig lufting, kan du påhjelpe situasjonen med en elektrisk drevet vifte. Pass bare på at du får en som ikke er for følsom for mottrykk i ventilasjons systemet.

Viften bør utrustes med ett timer rele som sikrer lufting av maskinrommet 10 - 15 min etter att motoren er stoppet.

 

Lykke til!

 

Med vennlig hilsen

 

Kjetil D. T.

Link to post
Share on other sites

Ombord hos meg er det installert en kraftig vifte som blåser luft utenfra rett inn i luftintakene til motoren.  Slangene som fører luften til motorene er noe mindre enn inntakene, slik at om man glemmer å slå på vifta, får motorene allikevel den luften de skal ha, bare ikke så kald som når luften kommer utenfra.  Det er totalt fire luftinntak på hver side av skroget.  Et brukes til ovennevnte vifte, et brukes til luftilførsel til varmeren, de seks resterende er åpne, uten tilkoblinger av aktive elementer.

 

Systemet med vifteluft utenfra til luftinntakene fungerer så bra, at ved varme motorer merker man en liten forskjell på draget om viften slås av ved marsjfart.   :santcheers:

 

 

I tillegg til dette har jeg lurt på å legge en slange til hver av dynamoenes bakkant, slik at også disse får bedre kjøling.  I tillegg til bedre kjøling på dynamoene, vil jo dette føre til en større gjennomstrømming av luft i motorrommet. :santcheers: :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Ombord hos meg er det installert en kraftig vifte som blåser luft utenfra rett inn i luftintakene til motoren.  Slangene som fører luften til motorene er noe mindre enn inntakene, slik at om man glemmer å slå på vifta, får motorene allikevel den luften de skal ha, bare ikke så kald som når luften kommer utenfra.  

 

Vurderte en "tilsvarende" løsning selv, men da med 2 store slanger koplet fra yttersiden av skroget og direkte fram til luftintaket. Ble advart, fordi det ble hevdet at å suge luft direkte fra yttersiden (eller som du har gjort, blåse uteluft direkte inn mot luftinntaket), kan innebære at motoren får inn mye vanntåke når man går i rufsete vær. Faktisk yter en motor bedre med fuktig luft (vet at noen løpsbiler har hatt "vanninnspruting" for å øke oksygeninnholdet), men problemet skal være at sjøvannståken framprovoserer rust i turbo og andre steder.

 

Har du oppdaget noen problemer med å blåse sjøluften direkte mot luftinntaket?  

 

Mvh. BEG (Perkins 185HK)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har en 180 hk. Ford. Denne får inn luft fra et 4" rør. Dette er montert i motor-romskotet slik at "hele motorrommet får luft".

 

Har temp. føler i forkant av motoren og tempen på en varm sommer dag overstiger ikke 40 grader ved marsjfart, kan øke 2-6 grader ved lavere turtall.

Normalt ligger tempen på 37 grader.

 

Har også montert en kraftig flertrinns vifte i innsugskanalen. Denne må gå på full effekt i lengre tid dersom tempen skal synke ett par grader.

Dersom motoren kjøres på tomgang etter tyngre belastning stiger tempen i motoromet drastisk, med eller uten vifte.

Motorens tempratur via instrumenter, målt på toppen påvirkes ikke, oljetrykkes påvirkes heller ikke.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites


BEG: Har du oppdaget noen problemer med å blåse sjøluften direkte mot luftinntaket?  

 


 

Nei, overhodet ingen.  Luftinntaket vender bakover i forhold til fartsretningen, så det som måtte komme av vanntåke inn til motorene er minimalt eller ingenting.  Turbovingene er såpass "feite" (utlufting av bunnpanne er lagt inn før turboen) at noe rust her tror jeg man må drømme om. :newyearsign::newyearcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Var ute en tur med båten i går - Saga 25 CC, 87 mod., VP AQAD 31A. Brukte i den forbindelse en digital temperaturmåler med ledning og føler. Ved marsjfart 3500 rpm målte jeg 45 grader i motorrommet, mens tempen på motoren lå på 80 grader. Sjøtemperaturen er på ca. 5 grader og lufttemperaturen var ca. 7 grader. Når sommeren kommer og luft og sjøtemp. stiger så vil vel også tempen i motorrommet stige. Er det noen som kan si meg om tempen i mitt motorrom ligger innenfor akseptable verdier? Båt, motor og ventilasjon originalt slik som fabrikken leverte den. Det eneste jeg stusser litt på er at spaltene på begge ventilasjonslukene vender bakover. Mener å ha lest at en skal vende forover og en bakover. Merker at motoren er litt kvikkere nå når det er kald i motsetning til hva den var på det varmeste sist sommer.

Link to post
Share on other sites

Det er naturlig at en motor går bedre når lufttemperaturen er lav, fordi lufttettheten er høyere enn ved høy temperatur. Det betyr at du får inn mer luft i forhold til drivstoff og det gir en bedre forbrenning. Derfor settes det ofte inn en ladeluftkjøler på motorer med kompressor/turbo for å få ned temperaturen på innsugningsluften. Dette gir derved en høyere effekt.

Link to post
Share on other sites


Saga: Ved marsjfart 3500 rpm målte jeg 45 grader i motorrommet, mens tempen på motoren lå på 80 grader. Sjøtemperaturen er på ca. 5 grader og lufttemperaturen var ca. 7 grader. Når sommeren kommer og luft og sjøtemp. stiger så vil vel også tempen i motorrommet stige. Er det noen som kan si meg om tempen i mitt motorrom ligger innenfor akseptable verdier? Båt, motor og ventilasjon originalt slik som fabrikken leverte den. .

 

For det første, jeg er ingen "teknikker" på området, men en del egenerfaring har jeg. Jeg synes det høres ut som om du har høy temperatur. Mener å ha lest at luften som motoren suger inn ikke bør overstige 30 grader. Til sommeren vil nok du oppleve temperatur langt over det du har i dag. (om det ikke blir en veldig kald sommer  :sad:)

 

At opplegget er originalt montert er ingen garanti for at det er bra. Har flere erfaringer på nettopp det. Jeg TROR at det beste er at motoren faktisk suger luften direkte fra friluft. Har hørt at dette kan medføre at "sjøtåke" (vann) blir sugd inn i så store mengder at det kan forårsake korrosjon. Men, som du ser av et tidligere svar, er erfaringen fra en bidragsyter ikke det, grunnet den oljeholdige luften som kommer fra bunnpannen.

 

Har selv erfaringen at når jeg har latt motoren suge luften direkte utenifra, øker effekten. (økt toppfart). Om du legger luftslanger direkte utenifra til innsuget på motoren må du passe på store dimmensjoner på slangene. Motoren fungerer som "vifte" og sørger for sirkulasjonen, når den suger luften fra maskinrommet. I tillegg MÅ du ha elektrisk avtrekk fra motorrommet, så du får sugd ut all den varme luften, når du legger direkte tilførsel til motoren.

 

Jeg har et "tilsvarende" opplegg i min båt. Merker en del forskjell på temperaturen i motorrommet avhengig av tempereatur i vann / luft. Varierer fra litt over 30 til drøye 40 grader, jeg bruker båten fra mai til oktober.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei !

Jeg har bygget en motorromskasse rundt min Yanmar 222hk, noe som også gjøres på fabrikken (NB Marine). Det er laget lufte åpninger (ca 12 x 80cm) på begge sider høyt oppe på kassen, men det jeg lurer på er om dette er nok luft ?

Jeg har tenkt på eventuelt å sette inn en vifte, hvor bør denne i såfall monteres og skal den blåse inn kald luft eller suge ut varm luft ?

mvh bwh

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Hei bwh

2 hull på 12 x 80 cm burde holde, men jeg går sterkt ut i fra at du mener 12 x 8 cm eller målene i millimeter. 80 cm er vel litt stort hull da.

 

Men uansett så er det vel påkrevet med utlufting av lukkede motorrom (er usikker på brannforskriftene her).

 

I store båter skal det normalt monteres 2 stk vifter, 1 vifte blåser kald luft inn og 1 vifte suger dårlig luft ut.

 

Det holder vanligvis med 1 vifte som blåser luft inn og en ventil for oversytende dårlig luft ut. Denne viften skal monteres slik at den tar luft fra utsiden av båten og ikke fra innsiden.

 

Denne viften/viftene skal gå mens motoren går, kobles på tenningen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg har bygget en motorromskasse rundt min Yanmar 222hk, noe som også gjøres på fabrikken (NB Marine). Det er laget lufte åpninger (ca 12 x 80cm) på begge sider høyt oppe på kassen, men det jeg lurer på er om dette er nok luft ?

Jeg har tenkt på eventuelt å sette inn en vifte, hvor bør denne i såfall monteres og skal den blåse inn kald luft eller suge ut varm luft ?

mvh bwh

Jeg stusser over at det er laget lufteåpninger øverst på motorkassen. Er den tett i bunnen? Er ikke hensikten med denne kassen å dempe lyden mest mulig, og vil det ikke da være best med lufting i bunnen?

 

Trond M.

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser over at det er laget lufteåpninger øverst på motorkassen. Er den tett i bunnen? Er ikke hensikten med denne kassen å dempe lyden mest mulig, og vil det ikke da være best med lufting i bunnen?

 

Trond M.

Åpningene i kassen er bygget ut slik slik at det blir som en sluse, denne er også lyd dempet med 5cm matte. Forøvrig er ikke kassen tett i bunnen.

 

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt på eventuelt å sette inn en vifte, hvor bør denne i såfall monteres og skal den blåse inn kald luft eller suge ut varm luft ?

Jeg vil anta at du bør montere viften slik at den suger varm luft ut. Dersom du monterer den slik at det den blåser kald luft inn vil du kunne få overtrykk i motorrommet og dermed lekkasje av dårlig motorromsluft inn i båten
Link to post
Share on other sites

12 x 80cm er lufteåpning stor nok. Mer enn nok. Ofte monteres den ene luftespalten nede og den andre oppe. Vet ikke helt hvorfor.

 

Vifte for å suge inn eller ut kan du glemme. Det blir uansett bare småplukk i forhold. Vifter finnes, men er gjerne beregnet for utlufting av motorrom før start. (bensinmotor)

 

Forøvrig hadde Poseidon noen utregninger om luftforbruk for en god stund tilbake. Resultatet var veldig mange kubikkmeter luft. For en motor som din ble det fort 10-15 kubikkmeter i minuttet. For hans motor ble det litt mer.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt på eventuelt å sette inn en vifte, hvor bør denne i såfall monteres og skal den blåse inn kald luft eller suge ut varm luft ?

mvh bwh

Du vil finne at større båter (40 fot +), med store diesel maskiner, har store vifter som trekker varm luft ut av maskinrommet. Du snakker om båter i sørrelse av Azimut 50 osv.

 

Du vil også finne at disse båtene har ordenttlig store luft intak.... gjerne fordelt på skrog og sidene av overbygget.

(den 45 foteren som jeg har skrevet kontrakt for, med 2 x 325 HK har 10x luft inntak på hver side av skroget som er rundt 8 cm dia. hver, pluss en 20 cm fra overbygget ned fremforbi maskinene på hver side).

 

Hensikten med uttrekksvifter på store båter med store dieselmaskiner er for å få en jevnere (og kaldere) temperaturfordeling i et stort motorrom, samt en god luftsirkulasjon, da disse maskinene utvikler ganske mye varme, og spesielt rundt eksosmainifolden og turboladerene. En må jo også sørge for at uttrekksviften ikke "konkurerer" med maskinen for å få luft. Så hvis du installerer en uttrekksvifte (som skal kjøres mens maskinen kjøres, og gjerne litt etter, for å forebygge temperaturstigning i motorrommet), så må du huske på å dimensjonere inntakene til å kunne håndtere motorens behov + uttrekksviftens behov + 10 - 25%

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ut i fra det jeg kan se har ikke jeg noen form for luftekanaler i mitt motorrom. Dette er nok fra orginalt av. Er det behov for dette eller? Det er jo ikke akkurat tett ned til motorommet så den får nok luft, men ingen utlufting. Bare litt bekymret med tanke på batteriene og knallgass siden de står i samme rommet. Det har gått bra før så jeg antar at det er slik det pleier å være i slike båter. 24f snekke med 49hk diesel.

 

Har jeg noen grunn til å bekymre meg eller lage utlufting? :puke:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...